handdator

Visa fullständig version : Hårda på uppkörningen?



FallingDown
2009-06-23, 20:19
Hejsan, tänkte höra med er hur det är med uppkörningen om dom är jätte hårda? Om man tex skulle svänga vid fel avfart eller korsning blir man kuggad då? Har uppkörning imorgon och är så sjukt nervös, det här är nog det värsta jag har gjort i mitt 19åriga liv. Men även det roligaste. Ska nog vara glad om jag får någon sömn alls inatt.. Någon som kört upp nyligen? Dela med er av lite info :D

pewa
2009-06-23, 22:16
Nu var det några år sen jag körde upp men jag minns fortfarande hur nervös jag var. Missade garagevändningen som fanns då två gånger då instruktören sa: "Du får en sista chans". Klarade den och sen gick resten som smort! :)

Hur hårda de är beror nog på många olika faktorer. Jag tror inte de skulle underkänna dig för en felsvängning om du kör stabilt och bra i övrigt. De har varit med förr och vet att folk blir nervösa.

Molgan
2009-06-23, 22:49
Som pewa sa, de bedömmer helheten inte tillfälligheter. Kör du fel i en korsning kan du möjligen få en pik, men hanterar du situationen snyggt utan att förorsaka nån fara i trafiken så bör det inte vara en kuggning. Jag höll tex på att meja ner en cyklist vid högersvängen in till VV's parkering (den stackars cyklisten fick ställa sig på bromsarna), trots detta ansågs jag mogen att börja övningsköra på egen hand. =)

Nina
2009-06-24, 06:37
Jag sov inget heller natten före min uppkörning. Jag var jättetrött, första gången kuggades jag och den som inte tror det så hade jag en gris till förrättningsman. Andra gången jag skulle köra upp fick jag en annan, en yngre kille. Jättesnäll och gav mig förtroende att det här grejar jag och det gjorde jag. =)
Det kan vara bra med lite nervositet, då är man mer skärpt.

Fredd
2009-06-24, 22:59
Mycket hänger på uppkörningsledaren tycker jag.

De allra flesta som kör upp via körskola åtminstone är ju såpass bra att det ska klara ett körprov. Men får man då en skräckinjagande gubbe som uppkörningsledare blir det genast svårare.

Som Katarina skrev, lite nervositet är bra! Sen har de flesta surgubbarna på vägverket gått i pension vid det här laget :D

Mats Liifv
2009-06-25, 09:35
Tycker det kändes lite som lotteri när jag körde upp. Misslyckades med uppkörningen och fick höra att jag var orutinerad och behövde träna mycket mer i trafiken. Körde upp igen en månad senare för en annan inspektör. Här fick jag omdömet: " Bra kört, märks att du har stor vana och har kört mycket!" Sanningen var att jag inte kört en meter med hojen mellan uppkörningarna. Var massor med snö och ingen möjlighet att köra hoj. Körde upp den nionde januari, i minus tio grader. Jäkligt kallt, men att jag fick mitt efterlängtade körkort värmde gott! :D

Nina
2009-06-25, 09:40
Den jag körde upp för först ansågs vara labil, ibland var han bra och delade ut körkort på löpande band och andra dar rentav jävlig. Jag hade oturen att köra upp på hans jävliga dag.

Gert
2009-06-25, 20:34
Jag undrar hur det gick för "FallingDown" ?

sally101
2011-01-23, 22:12
gammal tråd men tänkte att jag skulle svara ändå...

Jag körde upp två gånger och första gången fick jag en översittare som gjorde mig riktigt nervös men trots detta klarade jag alla manöverprov utan problem och det var under de sista 5 minutrarna av trafikkörningen som han ansåg att jag gjorde fel när jag skulle ut på motorvägen. Det ösregnade och det kom en lastbil på motorvägen när jag var på påfarten som jag inte ville bråka med så jag la mig bakom den, men detta var fel då han ansåg att jag skulle ha gasat och kört in framför den och kuggade mig för det. Tack för den...
Andra gången var det en kvinnlig inspektör som var supertrevlig och rolig och fick en att slappna av så nervositeten låg på en "nomal" nivå. Och trots att jag båda körde lite för fort på vissa sträckor och inte var övertydlig med placeringarna i vissa lägen så gick det vägen!
De vet ju att man är nervös och så länge man inte kör på någon eller något så tror jag att man kommer undan med det mesta, om inspektören är en vettig person då alltså ;)

FallingDown
2011-04-06, 21:29
Oj! Jag gick in nu och såg att jag hade skrivit här. Tack för all pepp och historier, alltid roligt att läsa om tjurskallar till besiktningsmän. Men jag hade tur, han såg hur nervös jag var och lät mig som tjej köra upp först. Vilket jag klarade galant och har nu haft körkortet i 2 år snart. Men jag måste ju medge att jag ALDRIG någonsin har varit så nervös i hela mitt liv heller aldrig så glad! :D Dax att ta bort strypningen nu i sommar så man får leka på samma nivå som alla andra tunga pojkar/flickor! :D

Motormannen
2011-04-06, 23:28
För min egen del var jag mycket nära att ta fel på höger och vänster i en rondell och missade en fotgängare som gick över vägen en bit utanför ett övergångsställe pga att det var blockerat av vägarbete, men det var så små anmärkningar tyckte trafikinspektören och jag hade mitt efterlängtade A på den ''rosa lappen''. I övrigt gick körningen mycket bra, sade han! :D

Jo, inbromsningen från 90 km/h på manöverbanan var lite halvdan men jag fick en andra chans!

Lycka till nu också! Skönt att få bland de första uppkörningarna!

Molgan
2011-04-07, 00:29
Kul att det gick bra och ett 2 år gammalt grattis! ;)

Motormannen
2011-04-07, 09:13
Kul att det gick bra och ett 2 år gammalt grattis! ;)

Haha, oops! Det missade jag helt! Får skylla på den sena tidpunkten av mitt inlägg! :o

Bättre sent än aldrig - grattis!!! :D

Phaedre
2011-04-07, 10:30
Grattis, om än lite sent! :)


Oj! Jag gick in nu och såg att jag hade skrivit här. Tack för all pepp och historier, alltid roligt att läsa om tjurskallar till besiktningsmän. Men jag hade tur, han såg hur nervös jag var och lät mig som tjej köra upp först. Vilket jag klarade galant och har nu haft körkortet i 2 år snart. Men jag måste ju medge att jag ALDRIG någonsin har varit så nervös i hela mitt liv heller aldrig så glad! :D Dax att ta bort strypningen nu i sommar så man får leka på samma nivå som alla andra tunga pojkar/flickor! :D