handdator

Visa fullständig version : CF MOTO V5 - Vad tycker ni?



Mc-Bosse
2009-06-23, 11:57
http://3.bp.blogspot.com/_boTDPYNYQP0/SkSqLMQ06nI/AAAAAAAAAZg/z9ORjNPNxU0/s400/CF+Moto+V5.jpg
CF MOTO V5

Scooterteknik i mc-chassi. Mycket populär i USA. Och ni vet att jag diggar automat i alla lägen. Ingen racermaskin, inte alls men vill jag ha det? Nä det vill jag inte. Dra lugnt och fint i gasen och glida iväg med 17 liters tank som ska räcka i 50 mil och upp till 120 km/tim på hastighetsmätaren.

Jag funderar skarpt på ett köp av en dylik. Denna för 19 900: - och upp till 25 000: - på andra sajter. DHL levererar på samma sätt som min moped blev levererad, i en stålbur. Billigare begagnade men nytt är ju nytt och det är ju inte en förmögenhet man skulle lägga ut i mc-sammanhang för en sprillans ny hoj.

Jåke
2009-06-23, 12:45
Bromsar och fjädring ser på bilden tyvärr ut att komma ifrån scooter också... och sånt hör inte hemma på fordon som väger mer än 120 kg! Eller så... Sen kommer den oundvikligen att behöva service och reparation, hur löser det sig? Reservdelar typ oljefilter och bromsbelägg, är det lätt att få tag i och byta? Måste den in på service för ett oljebyte blir den inte så billig i längden... Däckdimensionen, är den sån att det går att köpa utan att betala dyra slantar hos däcksverkstaden? Trots allt finns det en anledning till att priset är så bra.

Om du tror att det passar din stil ska du definitivt känna på en, köp inte osett och satsa på den dyraste modellen så kan det fungera. Men kolla upp de saker jag är så jäkla negativ om, annars kommer den att bli dyrare än en begagnad "vanlig" hoj :)

Mats Liifv
2009-06-23, 14:08
Kan bara instämma i de råd Jåke ger!

Känner mig en aning skeptisk utan att ha sett och känt på den.

Köp inte osett och se till att du får tillfredsställande svar på alla de frågor han radar upp. Googla lite för att ta reda på så mycket det bara är möjligt.

Titta med så kritiska ögon du bara kan och ta gärna med någon som inte är lika sugen som du, troligen är. Som icke känslomässigt egagerad i projektet ser man lättare eventuella problem. Lätt att bortse från så´nt om man är riktigt sugen.

Känner du dig nöjd med svaren och en provkörning får du väl överväga ett köp.

Nina
2009-06-23, 14:25
Hur är det med andrahandsvärdet? Finns det efterfrågan så man blir av med den när man säljer den vidare sen? Man kanske måste dumpa priset rejält, nästan ge bort gratis och betala köparen för att bli av med den…?

Och så är det ingen firma som säljer den vad jag kan se på Blocket.

Nina
2009-06-23, 14:31
Oj! 12 900 kr för en som rullat bara 900 mil på 3 år.

BytBil.com (http://www.bytbil.com/mc-mopeder/begagnade/sokresultat_begagnade_mc_och_mopeder_i_lager_hos_h andlare.aspx?criterias=BWABEAsn.BSsagBUOHDhgA__%21 )

Mats Liifv
2009-06-23, 14:35
Oj! 12 900 kr för en som rullat bara 900 mil på 3 år.

BytBil.com (http://www.bytbil.com/mc-mopeder/begagnade/sokresultat_begagnade_mc_och_mopeder_i_lager_hos_h andlare.aspx?criterias=BWABEAsn.BSsagBUOHDhgA__%21 )

Nu börjar det bli bättre priser, bara som en hygglig cykel....:)

Molgan
2009-06-23, 15:10
Har klämt på en sån där, skräpkvalité i klass med nåt man köper på ica maxi. Sen att den är ful och förmodligen har lika mycke körglädje som en skottkärra gör inte saken bättre. Ursäkta min svikande optimism men jag har väldigt svårt för såna där smäckprylar. :rolleyes:

Mats Liifv
2009-06-23, 15:44
Har klämt på en sån där, skräpkvalité i klass med nåt man köper på ica maxi. Sen att den är ful och förmodligen har lika mycke körglädje som en skottkärra gör inte saken bättre. Ursäkta min svikande optimism men jag har väldigt svårt för såna där smäckprylar. :rolleyes:

Misstänkte nästan det, ser ut som plast det mesta. Dom där fantastiska fynden finns, som vanligt inte! Man får kanske inte ens vad man betalar för...:mad:

Mc-Bosse
2009-06-26, 12:05
Hej!

Intressant att läsa vad ni tycker. Själv är jag nu ganska såld på den.

De intressantaste recensionerna jag hittar på nätet är de som andas sunt förnuft och inte är skrivna av hard core motorcyklister. Det är ett relativt nytt koncept vad gäller en mc/scooter som inte funnits innan. T ex. med bränsleekonomi och utsläpp som en del i utvecklandet av denna mc. Listpriset på 21 500: - slår ju det mesta också för en ny tvåhjuling med tillräcklig kraft för cruising. 250cc är fullt tillräckligt för att kunna hålla 90-100 även i uppförslut och motvind. Med CVT-låda och en förbrukning på 0,3-0,4 så är det ju klart intressant för mig och många fler som ett alternativ till bilen till jobbet.

Kinesiskt skit säger en del. Inte enligt recensioner jag kollat på amerikanska sajter.

Den är välbyggd med ett mc-chassi som på vilket mc som helst. Plasten är allenarådande rent utseendemässigt och det ser jag inget fel i. Plast är ett lätt material och lätt utbytbart om man skulle vurpa. Motorn ligger som på en scooter längst ner under sadeln. På V3-modellen ligger även 12 liter bränsletank under sadeln och tanken man ser är alltså en dummy. På V5 (den på bilden) är det en traditionell tank på 17 liter. 5 liter mer innebär 15 mil längre körning innan tankning.

Det är ju vad man själv har för utgångspunkt när det gäller vad en mc är som gör att man tycker vad man tycker om denna mc. Jag utan någon erfarenhet av mc innan mars i år ser kanske annorlunda på vad en tvåhjuling är eller kan vara.

Min tråd om recension och eventuelle bilder efter ett ev. köp lär hur som helst vara välbesökt tror jag. *skratt*

Jonas
2009-06-26, 13:01
Jag tycker det är kul med innovativa hojar och folk som vågar utmana gängse normer. Hojen kostar ju så lite, så det är ju inte hela världen om den inte skulle hålla måttet. Man snackade mycket skit om kinesiska Eu-scooters i början när de kom, men de håller nästan samma kvalitet som Vespa idag. Men självklart måste du kolla var den kan servas och hur dyra reservdelarna är.

Själv är jag helnöjd med min Mp3 som ju inte heller är en konventionell mc, men jag gjorde en ordentlig forksning innan jag slog till. I södra Europa är Mp3:an vanlig och ingen höjer längre på ögonbrynen. I Rom gäspar man bara. I Sverige är vi lite mer konservativa, men det kommer att ändras ganska snabbt i och med den allt snabbare globaliseringen. Såg förresten två Mp3 vid Skanstull idag. Läste också att Mp3 fått ett bra fäste på den amerikanska marknaden som ju också anses vara konservativ. En fingervisning?

Om din nya scooterhoj håller måttet kommer det inte dröja länge innan den kommer med starkare motorer och om några år kanske den är en vanlig syn på våra vägar.

Ser fram emot att få läsa om dina erfarenheter!

Mats Liifv
2009-06-26, 15:55
Blir kul att läsa om erfarenheterna om det blir ett köp. Det är som sagt inte så stora pengar det rör sig om. Bara den som ska ha den är nöjd så är allt gott och väl...

Gnistvändaren
2009-06-26, 18:54
Jag kände inte till denna moppe tidigare, utan passade på att läsa lite om den nu. Min inställning var att konceptet verkar kul men utförandet antagligen är bristfälligt. Jag började skriva ett skeptiskt svar om det.

Men så slog det mig: Vad är jag för en depparjeppe? Inte skall väl jag komma med avrådande tips och varningar om något som jag faktiskt inte ens har sett i verkligheten.

Nej, istället tycker jag faktiskt att det är kul att någon öppnar sina (och våra) ögon och vågar prova. Om den lever upp till förväntningarna så kommer många att glädjas med och inspireras av dig. Och om den av någon anledning inte skulle göra det så lämnar det dig några erfarenheter rikare, och det är ju inte fy skam det heller.

Guzzi-Leif
2009-06-26, 21:49
Jag är kluven.
Gillar teknisk utveckling och valfrihet men vill ändå att mc ska vara rå, synlig teknik utan onödor.
Ska bli jättespännande att höra vad du tycker efter provkörning/köp! Följ ditt hjärta och skit i alla vi konservativa! ;-)

Mc-Bosse
2009-06-27, 21:02
Nu när mc:n efter en och en halv veckas stillastående (kopplingsvajern bytte jag idag) är igång igen så förundras jag igen över kraften som motorn levererar. Den bara drar så jag blir lyrisk ju! Jag som ny mc-åkare är förundrad över allt som har med mc att göra! :D Kommer jag att sakna 4 cyl och 70 hk i full frihet om jag går ner till 250cc och 18 Hk? Troligtvis faktiskt. Det är farligt med kraften men ack en sån kick jag får när vänsterfoten växlar ner, jag ser en liten lucka, och rullen dras i botten när någon bilist är i vägen! ;)

Det perfekta hade varit att behålla Kawasakin och köpt en CF MOTO V5 också. Då kan jag ta Kawasakin när jag känner för att få lite frispel... :confused: :D Sen har jag ju lagt några tusen på Kawasakin och lärt känna den lite rent tekniskt och då är det ju inte kul att sälja den...

Ja jag velar fram och tillbaka, stå ut med mig! :)

Bänkad o Klar
2009-06-27, 23:55
[QUOTE=Kawasaki-Bosse;20226]Hej!

Intressant att läsa vad ni tycker. Själv är jag nu ganska såld på den.........QUOTE]

Är du såld på hojen så KÖP!! ;)

Linnex
2009-08-03, 10:37
Jag har en V3:a Dvs syskonet till V5:an.

Jag tycker att den är klart prisvärd. Har inte haft den så länge så det är förtidigt att säga något om kvalitén. Men motorn skall vara en Honda klon. Drivsystemet sitter på flera asiatiska scotrar. Tror jag såg att det bla finns passande delar från kymco.

Delar finns det gott om. Bara att titta in på www.atvsweden.se Där kan man se vad som finns i lager och dess pris. Dock får man beställa från någon av deras återförsäljare.


Att köra den är ren skoterkänsla. Men jag har den som ren brukscykel och i samhällen är det gott att slippa växla. Dock på landsväg trivs jag betydligt bättre på min Kawasaki.
Årsförsäkring ligger på 1244 kr på Bilsport och MC. Drar ca 0,4 l mil. Så det är en billig fortskaffningsmedel att äga.

Linnex
2009-08-03, 10:44
Och när det gäller tanken på V3:an så sitter den inte under sadeln som någon skrev tidigare. Där sitter motorn. Tanken sitter där tanken skall sitta men är mindre än som den ser ut då det är påbyggt runt den med lastkåpor och MP3/kassett spelare.

Mc-Bosse
2009-08-03, 11:26
Jag har en V3:a Dvs syskonet till V5:an.

Jag tycker att den är klart prisvärd. Har inte haft den så länge så det är förtidigt att säga något om kvalitén. Men motorn skall vara en Honda klon. Drivsystemet sitter på flera asiatiska scotrar. Tror jag såg att det bla finns passande delar från kymco.

Delar finns det gott om. Bara att titta in på www.atvsweden.se Där kan man se vad som finns i lager och dess pris. Dock får man beställa från någon av deras återförsäljare.


Att köra den är ren skoterkänsla. Men jag har den som ren brukscykel och i samhällen är det gott att slippa växla. Dock på landsväg trivs jag betydligt bättre på min Kawasaki.
Årsförsäkring ligger på 1244 kr på Bilsport och MC. Drar ca 0,4 l mil. Så det är en billig fortskaffningsmedel att äga.

Intressant! :D

Skriv om dina erfarenhet när milen rullar på! Fler än jag är säkert intresserade!

Linnex
2009-08-03, 12:37
CF moto skall vara kinesiskt "kvalitetsmärke" Vad det nu betyder:cool:

Ramen är i alla fall ordentligt svetsad och inte som vissa ökända EU-mopeder.
Laddar upp par bilder på min V3:a. Och med tanke på att jag gav mindre för dena än vad jag gav för grabbens och fruns EU moppe så tycker i a f jag att detta var ett bra köp.

lassepc
2009-08-04, 19:03
Hej har själv en V3 som jag ägt 2 år och 500 mil. En perfekt pendlare men även kul för kortare turer. V3 imponerar på flera sätt och kvalitetsmässigt är den helt okay, kanske just för att den är byggd för USA marknaden.Heter visst Honda helios eller något ditåt. Jag har inte ens bytt en glödlampa under åren som gått. Det som tyvärr är dåligt på V3:an är fjädringen bak. Den är alldeles för stum med ryggont som följd. Orginalbatteriet var bara skräp var slut efter 4 dagar, om hojen inte kördes. Köpte ett gel på Biltema därefter inga problem.

En fråga ut i etern, Hur byter man bakdäck på en V3-V5? Måste man montera ner swingen, stötdämparen, ljudämparen för att få loss hjulet? Är det någon som vet så träd fram.Hjulmuttern på högersida snurrar med hjulet, förstår inte riktigt konstruktionen.

Servicen utför jag själv tar ca: 15 min och kräver en 17 hylsa och 9 deciliter olja semi synt. Att byta i slutväxel, viktigt, tar också ungefär en kvart anvädde "castrol scooter gear 90" 64 kr tuben på mekonomen ej lagervara. Slutligen, jag är helnöjd med köpet, mycke glädje och ny vänner för 21 papp. Lasse

Mc-Bosse
2009-08-04, 20:53
En fråga ut i etern, Hur byter man bakdäck på en V3-V5? Måste man montera ner swingen, stötdämparen, ljudämparen för att få loss hjulet? Är det någon som vet så träd fram.Hjulmuttern på högersida snurrar med hjulet, förstår inte riktigt konstruktionen.


Nu har jag ingen V3/V5 men konstruktionen är ju som på en scooter vad gäller drivning och då är det svingen på höger sida som ska av (bromsoket brukar vara fastskruvat på svingen så det får du nog plocka av också). Sitter stötdämparen i svingen så får du ta bort den också. Av med avgassystemet och troligtvis redan vid infästningen till motorn för de brukar inte ha någon skarv på mitten att dela, sen lossar du hjulmuttern på höger sida och drar ut axeln, alternativt sitter axeln fast och du bara drar ut hjulet. Sen är hjulet löst. Observera att vänster sida ska du inte behöva röra överhuvudtaget.

Ny packning mellan avgassystemet och motorn kan behövas vid ihopsättning men det brukar faktiskt hålla tätt att köra med den gamla. Lite sån där avgaspasta satte jag på innan jag skruvade dit det igen och det håller tätt.

Som ovan gjorde jag på min kinesiska Baotian sport EU- moped och även polaren på sin Yamaha 125cc scooter.

Det är kul att ni hittar hit till hojen.nu med era automatväxlade underverk! :D

Linnex
2009-08-04, 21:37
.

En fråga ut i etern, Hur byter man bakdäck på en V3-V5? Måste man montera ner swingen, stötdämparen, ljudämparen för att få loss hjulet? Är det någon som vet så träd fram.Hjulmuttern på högersida snurrar med hjulet, förstår inte riktigt konstruktionen.

Servicen utför jag själv tar ca: 15 min och kräver en 17 hylsa och 9 deciliter olja semi synt. Att byta i slutväxel, viktigt, tar också ungefär en kvart anvädde "castrol scooter gear 90" 64 kr tuben på mekonomen ej lagervara. Slutligen, jag är helnöjd med köpet, mycke glädje och ny vänner för 21 papp. Lasse

Stämmer bra som Bosse skrev.

Enligt servicemanualen så:

Rear Wheel:
Remove
-Muffler
-rear right shock absorber
-rear brake caliber
-rear fork

Remove rear fork inner collar
Remove rear wheel.


Fråga angående växeloljan?
Du skrev att du använde "castrol scooter gear 90"
Men i manualen står det:
Recommanded gearbox oil. SAE 15W-40/SF

Det har jag fått för mig att det är samma som motorolja!? Vad är fördelen med Castrols?

Mc-Bosse
2009-08-04, 21:43
Stämmer bra som Bosse skrev.

Enligt servicemanualen så:

Rear Wheel:
Remove
-Muffler
-rear right shock absorber
-rear brake caliber
-rear fork

Remove rear fork inner collar
Remove rear wheel.


Fråga angående växeloljan?
Du skrev att du använde "castrol scooter gear 90"
Men i manualen står det:
Recommanded gearbox oil. SAE 15W-40/SF

Det har jag fått för mig att det är samma som motorolja!? Vad är fördelen med Castrols?

Växellådsolja för manuell växellåda i bil använder jag till slutväxeln på min scooter. Men mer pratiskt är ju gear oil på tub men den är oftast dyrare men å andra sidan byter man inte slutväxelolja så där överdrivet ofta och där går ju inte i så mycket.

Linnex
2009-08-04, 21:54
Växellådsolja för manuell växellåda i bil använder jag till slutväxeln på min scooter. Men mer pratiskt är ju gear oil på tub men den är oftast dyrare men å andra sidan byter man inte slutväxelolja så där överdrivet ofta och där går ju inte i så mycket.

Jo men det är ju en helt annan olja. Castrol är ju en transmissionsolja och de brukar ju ligga mellan SAE 75-90 med en GL klassning.

När det gäller hänvisad Castrols olja.
http://www.castrolmoto.com/en/products/scooting_gear_oil.php

Rekomenderad olja är ju en vanlig motorolja.


Hittade denna information ang transmissionsoljor:
"Experimentera inte eftersom ett felaktigt val kan ge skador på transmissionen. Här är några exempel på detta. Om det i instruktionsboken står att en GL-1 olja skall användas och man häller i en GL-5 olja istället kommer kuggarna i växeln att klara sig mycket bra. Men de additiver som finns i GL-5 oljan kan reagera negativt med synkroniseringsringar eller olika lagermetaller, vilket i sin tur leder till skrapljud vid växling eller direkta haverier."

Mc-Bosse
2009-08-04, 22:14
Pennzoil GearPlus SAE 80W-90, Gear lubricant GL-5 använder jag.

Linnex
2009-08-04, 22:36
Pennzoil GearPlus SAE 80W-90, Gear lubricant GL-5 använder jag.

Jo ja.. men frågan jag ställer är att specifikt på V3/V5 så är den rekomenderade oljan SAE 15-40/SF. Vilket inte är någon transmissionsolja utan samma olja som till motorn.
Typ samma som vi har i våra kawasaki där motor och växellåda är integrerade med samma olja fast då på v3/V5 är de separerade.


Att då frångå det och hälla i en transmissionsolja!? Hade jag aldrig vågat och undrar om det är på helt eget bevåg eller om det finns fördel?

lassepc
2009-08-05, 09:06
Kollade med Säljaren Asien grossisten i stockholm som rekomenderade Castrols scooter gear 90 eller en liknande slutväxelolja. Det ska inte vara motorolja i slutväxeln. Scooter gear oljan är dyrare,men man byter kanske vartannat år.

Linnex
2009-08-05, 11:04
Kollade med Säljaren Asien grossisten i stockholm som rekomenderade Castrols scooter gear 90 eller en liknande slutväxelolja. Det ska inte vara motorolja i slutväxeln. Scooter gear oljan är dyrare,men man byter kanske vartannat år.

Fortfarande är det så att den rekomenderade oljan är motorolja. Samma som de flesta manuella växellådor har. Dock efter ha sökt en del på nätet så verkar det som om många använder SAE 85-90.

Mc-Bosse
2009-08-05, 12:50
Fortfarande är det så att den rekomenderade oljan är motorolja. Samma som de flesta manuella växellådor har. Dock efter ha sökt en del på nätet så verkar det som om många använder SAE 85-90.

Jo alla använder gear oil i någon form. Jag har kört 1 200 mil med min moped med 2 byten av slutväxeloljan och jag har inga problem. Sen dessa rekommendationer i handböckerna till kinesiska två-hjulingar verkar vara lite underliga ibland. I min handbok till mopeden stod det att motoroljan skulle bytas var 300 mil, i andras var det 500 mil och slutligen rekommenderade forumfolk var 200 mil eftersom där inte är något oljefilter (inte i mopederna i varje fall). Det är samma motor i alla kinesiska mopeder.

Helsyntetisk motorolja var inte bra enligt min handbok. Men eftersom det är en ordinär motor typ en bilmotor fast i mindre format så är trots allt det bästa helsyntetisk olja eftersom den inte slits i lika hög grad som mineralolja. Bytena kan också dröja om man kör helsyntet så kostnaden behöver inte bli högre.

Linnex
2009-08-10, 15:58
Fick bekräftelse idag från importören atvsweden.

"Ang olja i bakväxeln, så kör vår mekaniker ALLTID med en transmissionsolja 75W-90 med GL5. Så kör på samma och bry dig inte om manualen i detta fall!"

Linnex
2009-08-20, 15:37
Anledning till att köpa V3/V5

Har nu kört en bit över 100 mil. Två fel.
1. Krom släppte på ljuddämparen. Felanmälde det och en ny ljuddämpare kom till bostaden med DHL samma vecka.
2. Kände glapp i styrlagret och felanmälde. Inget problem. Går på garantin. Lämnade in den hos en ÅF och pratade med honom. Enligt honom är har dessa cyklar riktigt bra kvalité till dess pris. Han sålde även lita andra märken.

Alltså garanti och service fungerar mycket bra.

Har 40+ helförsäkring på bilsport MC och då jag har två cyklar får jag 45% rabbatt på denna. Helår kostar då för mig 682 kr. Att jämföras med EU moppen på nästan 4000 :-(

Och slutligen. Håll utkik på kvarndammen. Jag köpte min där då importören håller på minska sina lager. MYCKET moderata priser....
Jag är mycket nöjd med mitt köp.

PatrikAdolfsson
2009-08-20, 16:24
Ligger ett par på KVD nu http://www.kvd.se/sok/index.php?SokText=cf%20moto

Linnex
2009-08-20, 16:43
Ligger ett par på KVD nu http://www.kvd.se/sok/index.php?SokText=cf%20moto

OBS. Moms tillkommer. Missa inte det.;)

Mc-Bosse
2009-08-20, 19:40
Och slutligen. Håll utkik på kvarndammen. Jag köpte min där då importören håller på minska sina lager. MYCKET moderata priser....
Jag är mycket nöjd med mitt köp.

Tre såldes idag för 10 500, 12 100 och 12 500: -. Lägg till moms och utropsavgift (även den + moms) och det blir 15 000, 17 000 och 17 500: -. För min del skulle det även ha blivit 500: - i bensinpengar fram och tillbaka till Ljungby med släpet bakpå bilen för att hämta mc:n.

Visserligen billigare än listpriset på 21 500 + frakten hem med DHL men inte så där jättebilligt tycker jag med tanke på att garantin på 1 år väl inte existerar på en auktion... eller? Finns garantin på 1 eller 2 år så är det ju inte så där dyrt faktiskt.

Fyra till finns på auktion den 27:e.

Linnex
2009-08-20, 21:48
Tre såldes idag för 10 500, 12 100 och 12 500: -. Lägg till moms och utropsavgift (även den + moms) och det blir 15 000, 17 000 och 17 500: -. För min del skulle det även ha blivit 500: - i bensinpengar fram och tillbaka till Ljungby med släpet bakpå bilen för att hämta mc:n.

Visserligen billigare än listpriset på 21 500 + frakten hem med DHL men inte så där jättebilligt tycker jag med tanke på att garantin på 1 år väl inte existerar på en auktion... eller? Finns garantin på 1 eller 2 år så är det ju inte så där dyrt faktiskt.

Fyra till finns på auktion den 27:e.

Listpriset är + moms. Dvs 26.875. De lämnar garanti enligt konsumentlagen. Dvs 6 månader. Och som jag skrev tidigare har jag inte haft några problem med mina två fall.

Mc-Bosse
2009-08-21, 01:36
Listpriset är + moms. Dvs 26.875. De lämnar garanti enligt konsumentlagen. Dvs 6 månader. Och som jag skrev tidigare har jag inte haft några problem med mina två fall.

Jaha dom lämnar 6 månaders garanti? Det är ju bra!

26 000 - 27 000: - är ett vanilgt pris men dom finns för 21 500: -. T ex. här (http://www.asiengrossisten.se/motorcykel_mc_13/cf_moto_v3_94.html).

Den är kanske dock bara jag som tycker att en auktion är en auktion och då ska det vara riktigt billigt... ;) :) :D
Och sen är det inte riktigt aktuellt med ett köp för min del, kanske nästa vår.

Linnex
2009-08-21, 07:18
Jaha dom lämnar 6 månaders garanti? Det är ju bra!

26 000 - 27 000: - är ett vanilgt pris men dom finns för 21 500: -. T ex. här (http://www.asiengrossisten.se/motorcykel_mc_13/cf_moto_v3_94.html).


OK. Men det är inte listpriset. Förmodar att återförsäljarna har fått lite sänkta priser.

Men även var man väljer att köpa så anser jag att V3/V5 är värt pengarna. En billig brukshoj till tex T o R jobbet.

intemartin
2009-08-21, 10:45
uräkta mig men visst krom kan släppa men styrlager ?
låter som skräp i mina öron hoppas det inte blir mer kladd

Mc-Bosse
2009-08-21, 11:09
Men även var man väljer att köpa så anser jag att V3/V5 är värt pengarna. En billig brukshoj till tex T o R jobbet.

Det betvivlar jag inte alls!

Mc-Bosse
2009-08-21, 11:24
uräkta mig men visst krom kan släppa men styrlager ?
låter som skräp i mina öron hoppas det inte blir mer kladd

Snabb och effektiv kinesisk tillverkning. En underleverantör har väl slarvat med kromningen och styrlagret var väl defekt från början. Jag fick byta mina framhjulslager på min kinesiska moped efter 50 mil. Dom var helt enkelt defekta när de sattes dit. De är så lättmekade de här kinesiska mc/mopederna så det är liksom inget problem att byta något. Även reservdelarna efter garantitidens utgång ligger på en låg prisnivå.

Kan man inte acceptera att kanske råka ut för sånt här så ska man inte köpa nytt från Kina. Likaså behöver fordonen inte vara identiska. Vet någon som köpte två identiska mopeder där det inte satt samma förgasare i dom. Funktionen var den samma men fabrikaten skiljde. Har ju ingen betydelse egentligen.

Linnex
2009-08-21, 11:48
uräkta mig men visst krom kan släppa men styrlager ?
låter som skräp i mina öron hoppas det inte blir mer kladd

Tja.. Jag köpte en Toyota för för en kvarts mille. Bakre torkare fungerade inte när jag hämtade den. Fick senare byta en strålkastare då det blev kondens i den. Byte av bromsok som började kärva. Detta var garantifrågor.
Strax efter garantin gått ut fick jag renovera ytterligare två bromsok. Jag väntar bara på att den 4:e oxå skall gå. I våras åkte jag på att byta alla 4:a tändspolar (bilen är nu 5 år gammal). Och Toyota är ju kända för sin kvalite:cool:

Ett styrlager som behöver efterspännas på en kina maskin... tja... Som jag skrev "bra kvalité till dess pris". Och jag tycker att det var ett mindre fel. Att jag inte spänner själv beror på att just V3:an så får man tyvärr demontera massa skit för att komma åt.

intemartin
2009-08-21, 17:00
Tja.. Jag köpte en Toyota för för en kvarts mille. Bakre torkare fungerade inte när jag hämtade den. Fick senare byta en strålkastare då det blev kondens i den. Byte av bromsok som började kärva. Detta var garantifrågor.
Strax efter garantin gått ut fick jag renovera ytterligare två bromsok. Jag väntar bara på att den 4:e oxå skall gå. I våras åkte jag på att byta alla 4:a tändspolar (bilen är nu 5 år gammal). Och Toyota är ju kända för sin kvalite:cool:

Ett styrlager som behöver efterspännas på en kina maskin... tja... Som jag skrev "bra kvalité till dess pris". Och jag tycker att det var ett mindre fel. Att jag inte spänner själv beror på att just V3:an så får man tyvärr demontera massa skit för att komma åt.

jaha det var bara att efterspännas trodde det var paj.

jo det med dyra bilar kan jag köpte en MB E200T K ny 2005 för 400000sek och den stog mer på verkstan än jag körde den pgr av elfel som de aldrig hittade så de fick lösa in den tillslut.

lassepc
2009-09-25, 15:33
Har just kört 650 mil med min V3:a och endast ett problem har framkommit. Insatsen i ljuddämparen har lossnat, så när jag kör över korta vassa gupp och kanter skramlar det till. Troligen är det den stumma fjädringen bak som är boven till att insatsen har lossnat.Jag tror säkert att det går att fixa med några popnitar eller på något sätt. Kanske går det att hitta en ny dämpare eller begagnad. Annars går den som ett skott.
Efter ca 500 mil började den bli märkbart mycket snabbare och starkare. Innan gjorde den max 100 km/tim men nu går den med lätthet 120 km/tim och accelerationen har också förbättras.
Jag byter motoroljan var 100 mil, kanske lite onödigt, men den rymmer ju bara 0.9 liter så det är ju en blygsam kostnad.Dessutom har oljan varit mycket svart vid varje byte, så det känns ändå riktig.Jag har kört på en vanlig semi syntet bilolja av hygglig kvalitet, och oljebytet tar ju bara en kvart. Oljefiltret har rengjorts varannan gång, också det mycket enkelt att göra, allt med en 17mm hylsa.
Jag är verkligen nöjd med min V3:a och funderar kanske på att skaffa en till och ha på landet.
Tack för informationen om hur man monterar demonterar bakhjulet.

Mc-Bosse
2009-09-25, 19:06
Oljefiltret har rengjorts varannan gång, också det mycket enkelt att göra, allt med en 17mm hylsa.


Är där verkligen ett oljefilter?

Jag vet en som sa precis samma sak angående att den helt plötsligt blev starkare. Det var visserligen en scootermodell men med samma 250cc motor som i din. Den gjorde med lätthet 120-130 efter 700 mil och 110 i marschfart var då inga problem.

Ljuddämparen är tydligen en svag punkt. Kolla på youtube. Där finns ersättningsdämpare att kolla in och köpa från USA.

lassepc
2009-09-26, 09:18
Tack för tips om ljuddämpare. Det är inget riktigt oljefilter på V3:a, mer som en liten sil i fingerborgs storlek, som på en gammal folka bubbla. Det har aldrig varit några spån eller annan smuts där vid rengöring.
Här skiner solen och plus 15 så det blir några fler mil på V3:an idag.

fistkiller
2009-09-26, 13:57
:)Hej har själv en kina hoj en jinlun 150-5 95a som nu har rullat 600 problemfria mil med oljebyte med jämna mellanrum bytt vissa muttrar som lossnar efter ett tag satt dit muttrar med låsring på så va det ur världen,som en del säger finns gott om delar o billigt;D pratade med han som tar in dom att motorerna är väldigt slitstarka han har inte sålt en enda motor av dom han hade liggande bra betyg då!!!!okej ingen racermaskin men min toppar 120 130 räcker gott o väl,ca 03 04 per mil så man måste våga testa inga stor pengar för dom heller,så länge leve kina hojar mvh fistkiller8)8)8)

Linnex
2009-09-26, 21:21
Åker på ett battaribyte. Batteriet höll inte många månader, men det har lassepc redan påpekat.

Ang ljuddämparen. Håll koll på ebay. Trim + trimljuddämpare såg jag på ebay för någon månadsedan. skulle gå på ca 3500 inkl frakten från USA. Minns inte om det var med eller utan tull.

Mc-Bosse
2009-09-27, 09:06
Här är en youtubelänk till avgassystem. (http://www.youtube.com/watch?v=Qz116voqQn0&feature=related)

lagolag
2009-10-03, 22:09
En kompis till mig köpte en V3 på KVD och kom hem till mig och jag provade den och blev helsåld på konceptet.
Jag har nu köpt en V5 på KVD, den är kanon för 15625:- som jag betalt fritt Ljungby, lägsta budet KVD/ATWSWEDEN accepterade är 11.000:-, till detta kom slagavgift & moms.
V5 är lättare än V3, 12kg skiljer.
V5:an är en bekväm glidare, har bara köpt den för rent nöje, skönt att slippa växla, bara glida fram och om man vill till ljuv musik fån inbygda ljudanläggningen!
Har bara hunnit köra ca 20 mil, har inga anmärkningar, bara nöjd, ler hela tiden - har inte haft hoj sedan jag hade lätt MC på 70-talet.
För fem år sedan köpte vi en ny Pegga Speedfight LC till äldste sonen, då 15 år, Pris 26.900:- och försäkringen kostade 6500:- om året, för V5:an betalar jag knappt 1800:- (50+).
Nu blir det nog inte mer åka i år.
För den som vill åka fortare med sin 250 automat:
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=140335253979&ssPageName=ADME:X:RTQ:MOTORS:1123

lagolag
2009-10-04, 16:14
Vad tycker folk "om" V5:an?
http://www.bikez.com/bike/rating.php?idbike=27638

Inte illa!

/Lars

Linnex
2009-10-05, 00:13
för V5:an betalar jag knappt 1800:- (50+).
[/url]

40+ på Bilsport & Motor kostar dryga 1400. Har man mer än en MC så får man 45% rabatt.
Jag ger dryga 800 spänn....

Visst det finns många roligare hojjar men man till det priset så får man mycket för pengarna;D;D

Deauvillen finåker jag på och V3:an rullar som brukscykel.

lagolag
2009-10-05, 20:30
Jag har samma bolag men antar att GBG drar upp priset!

Linnex
2009-10-05, 22:19
Jag har samma bolag men antar att GBG drar upp priset!

Så är det säkert...

Tamt
2010-05-09, 12:02
Hej! Jag funderar på att köpa en CF moto 250 men kan inte välja mellan V3 eller V5. Som jag ser det skiljer sig inget åt förutom utseendet. Å andra sidan är jag en trogen scooterkörare som dock gillar automatväxling. Jag har i alla fall bestämt mig för att byta (?) upp mig till en mc-liknande cykel med automatare. Så slipper barnen skämmas ;-). Dock behöver jag hjälp av er som kan mer om dessa fordon. Är där någon skillnad mellan V3 och V5?
Tacksam för hjälp

Mc-Bosse
2010-05-09, 12:12
Dock behöver jag hjälp av er som kan mer om dessa fordon. Är där någon skillnad mellan V3 och V5?
Tacksam för hjälp

Jag äger ingen men har studerat den mycket flitigt via nätet.

Skillnaden ligger i utseende där V5 har ett retro/customstuk och 17 liters tank mot V3:s sportigare utseende och "bara" 12 liters tank. Tekniskt skiljer det inget mellan modellerna.

Linnex äger en V3 och kommer säkert med ett inlägg.

Ps: välkommen till forumet!

Linnex
2010-05-09, 12:56
Linnex äger en V3 och kommer säkert med ett inlägg.


;)

Det stämmer. Jag har en V3:a och jag tycker de är prisvärda. Bara man är med på att det är en Kines. Dock så räknas de till Kinesisk kvalitets MC.

Jag valde V3:an de såg lite mer sportigare ut samt var lite bättre vindskyddad med sin kåpa. Och kommer du rulla mycket landsväg så kan det vara en fördel.

Dock så hade jag idag valt om till en V5:a istället. Främst av två anledningar.

1. V5:an har en liten pakethållare. V3:an har inget att fästa eventuella packboxar etc. Jag hade tänkt bygga något i vinter men....
2. Jag åkte på att byta styrlager. Gick på garantin men kunde då konstatera att V5:an är betydligt mer lättskruvad. Inte alls lika mycket som måste plockas ner. Ganska mycket merarbete.

Sedan är det inte helt fel med 5 liter mer i tanken. V3:an drar ganska exakt 0,4 liter.

Tamt
2010-05-10, 13:53
Hej igen och tack för svaren. Problemet är att jag absolut varken kan eller vill lära mig skruva på mc:en. Är det så att kinesiska motorcyklar har så dåligt rykte att ingen annan heller vill göra det. Jag pratar alltså om en märkesverkstad. Eftersom jag bor i Helsingborg har jag inte hittat någon i närheten som säljer cykeln vilket innebär att jag måste få den hemskickad uppifrån landet.
Är det så illa att man måste kunna skruva själv om man köper en kinesisk cykel? För mig har det viktiga varit att ha kört runt med en piaggio 250 i något år nu så vill jag ha en motorcykel men automatare. Dessutom är Piaggio väldigt mycket dyrare och ett pris på 17 000 till Helsingborg verkar vara rimligt.

Linnex
2010-05-10, 14:32
Hej igen och tack för svaren. Problemet är att jag absolut varken kan eller vill lära mig skruva på mc:en. Är det så att kinesiska motorcyklar har så dåligt rykte att ingen annan heller vill göra det. Jag pratar alltså om en märkesverkstad. Eftersom jag bor i Helsingborg har jag inte hittat någon i närheten som säljer cykeln vilket innebär att jag måste få den hemskickad uppifrån landet.

CF Moto och V3:an och V5:an är jag inte orolig för. De förs av ATV Sweden som har utbyggt återförsäljar/service nät.
Det finns två stycken återförsäljare i Helsingborg för ATV Sweden. ATV Centra och Kågeröds Motor.
http://www.atvsweden.se/sv/page/37/skane_lan

Tamt
2010-05-13, 17:52
Lite spontant handlat men jag köpte i alla fall en svart V5 2009 gått 547 kilometer för 15.000. Nu har jag kört en liten runda och än så länge känns det bra. Jag fick till någon fjärrstyrd nyckel som jag dock inte har kommit underfund med. Inte heller hur jag får igång radion.
Jag som kört en Piaggio x7 250 tidigare känner att det är ovant att ha så "nära" till marken men jag vänjer mig nog.
Men jag har lite frågor: Någon som kan hjälpa mig med radion hur jag ens får igång den, ser inget om detta i användarmanualen.
Har jag rätt när jag säger att cykeln inte går att starta med stödet nere?
Hur är det måste man köra in motorcyklar nu för tiden? Jag har läst på andra forum om folk som säger att den börjar gå snabbt och bra efter xx antal mil. Kan det verkligen stämma?
Någon akilleshäl på motorcykeln? Något jag måste ha koll på och så vidare?
Något mer jag måste veta när jag nu tagit steget (nästan) fullt ut?
Tacksam för all hjälp

RobbeS
2010-05-13, 18:23
Saxat ur reklambladet för V3:
"Ljudanläggning med integrerade högtalare, FM/AM,
kassettbandspelare samt MP3 uttag."

Tillverkas det fortfarande kassettbandspelare:confused:

Mc-Bosse
2010-05-13, 18:43
Tryck på knappen märkt FM så ska radion starta. Sidostödet måste vara uppfällt för att starta motorn. Vad gäller nyckeln så är det kanske larm och fjärrstart. Fast larmet försvann efter några år för det drar tydligen ur batteriet. Fjärrstarten jag hade på min moped fungerade så att jag tryckte två gånger i snabb följd på den ena knappen och höll kvar så startade mopeden. Den andra knappen slog på och av larmet.

Men Linnex vet nog mer...

Linnex
2010-05-13, 20:51
Fjärrkontrollen är till larmet. Det går inte att starta den när sidostödet är nere. Det dödar även motorn om man fäller ner den medan motorn går. Radion startas med knappen power. Dock kan radiostationerna behövas sökas upp. Jag kör dock aldrig med radion då den inte hörs när man kommer upp i hastighet.

Tamt
2010-05-14, 09:21
Om ni visste hur tacksam jag är för att ni är här. Jag försökte starta mc i morse men utan att lyckas. Till slut har jag tryckt på alla knappar och vet inte riktigt var jag är. Jag försökte också starta med nyckeln och startmotorn gick igång men den där sista starten gick inte. Den "tände" liksom inte till. Jag har pratat med försäljaren som på dålig svenska försökte få mig att trycka på alla möjligt knappar. Nu vet jag iofs inte om mc är svårstartad eller om jag gör fel. Helst av allt vill jag helt koppla bort fjärrkontrollen och bara använda nyckeln, det måste väl gå eller?
Kan ni spontant komma på vad jag gjort för fel med fjärrkontrollen - vilket f-b påfund. Jag tycker bara den blinkar och tutar och gör inte mycket annat.
Tack

Mats Liifv
2010-05-14, 09:28
Saxat ur reklambladet för V3:
"Ljudanläggning med integrerade högtalare, FM/AM,
kassettbandspelare samt MP3 uttag."

Tillverkas det fortfarande kassettbandspelare:confused:

Troligen endast i Kina....?

Mc-Bosse
2010-05-14, 09:33
Varför den nu inte startar... hmmm.

Den röda knappen på styret (höger sida)är en säkerhetsbrytare, kolla hur den står. Bromsljuset måste vara tänt för att den ska starta dvs. bromsa med ett av handtagen, det vänstra är ju mest vettigt. Som jag fattat det ska du alltid dra lite i gasen när du startar motorn kall. Det står t o m i handboken.

Mats Liifv
2010-05-14, 09:33
Om ni visste hur tacksam jag är för att ni är här. Jag försökte starta mc i morse men utan att lyckas. Till slut har jag tryckt på alla knappar och vet inte riktigt var jag är. Jag försökte också starta med nyckeln och startmotorn gick igång men den där sista starten gick inte. Den "tände" liksom inte till. Jag har pratat med försäljaren som på dålig svenska försökte få mig att trycka på alla möjligt knappar. Nu vet jag iofs inte om mc är svårstartad eller om jag gör fel. Helst av allt vill jag helt koppla bort fjärrkontrollen och bara använda nyckeln, det måste väl gå eller?
Kan ni spontant komma på vad jag gjort för fel med fjärrkontrollen - vilket f-b påfund. Jag tycker bara den blinkar och tutar och gör inte mycket annat.
Tack

Trist när det blir så där! Du fick inte med någon instruktionsbok som kan ge dig ledning om hur sakerna fungerar?

Mc-Bosse
2010-05-14, 09:44
Hej!

Klart du ska ha igång motorcykeln, den har ju varit igång.
En en gång kan nog Linnex mer eftersom han äger och kör en V3 men du vill nog ha svar direkt så jag försöker.

1, Dra bakbromsen (vänster handtag)
2, Slå på tändningen med nyckeln
3, Kolla dödarknappen (den röda på styret) så den står i rätt läge
4, Slå upp sidostödet
5, Ge gas 1/8 till 1/4 dels gas
6, Tryck på startknappen

Just att dra i gasen lite vid kallstart är viktigt enligt min erfarenhet av kinesiska tvåhjulingar. Motorn startar direkt utan att startmotorn behöver snurra i flera sekunder. Troligtvis för att vakum byggs upp fortare till den vakumstyrda bränslekranen och släpper igenom bränslet till förgasaren snabbare.

Manualen: http://www.cfmoto-usa.com/images/User_s_manul_for_V5.pdf sidan 25 behandlar start.

Vad gäller fjärrkontrollen så är där väl två knappar? Den ena sköter larmet, ett tryck slår på larmet med ett blink i blinkersen. Ett tryck till på samma knapp slår av larmet med två blinkningar. Med reservation för att fjärren inte fungerar som på en kinesisk moped...

Linnex
2010-05-14, 10:39
Bosse har gett en uförlig instruktion. Har inget att tillägga mer än att sidostödet måste vara uppe.
Ang fjärrkontrollerna så ligger mina i ett skåp inne. Jag har aldrig mitt larm aktiverad.
Får du inte igång den så har jag en verkstadsmanual på PDF. Orginal. Dock är jag inte hemma denna helg och lägga upp den för åtkomst.

Linnex
2010-05-14, 10:47
En sak har jag att tillägga. Orginalbatteriet är jä... svagt och även om larmet inte är ativerad så drar det ut batteriet på någon vecka. Så drar inte motorn runt så börja med att ladda batteriet. Drar motor runt så kolla stöd och dödaren vid högra handtaget.

Tamt
2010-05-14, 13:27
Tack snälla ni för hjälpen. Jag har ring mannen jag köpte den av och han ska också hjälpa mig i eftermiddag. Jag blir vansinnig om han bara trycker på en knapp så den startar. Tydligen är det här förbannade fjärrlåset kasst (eller jag ;-) Men om jag inte använder fjärrlåset kan jag ju inte heller använda larmet och det vore ju lite synd.
Tack ändå för all hjälp men jag tar gärna emot erbjudandet om en verkstadsmanual senare.

Tamt
2010-05-14, 18:45
Mannen som sålde cykeln till mig kom hit i dag, tryckte på en knapp och så startade cykeln. Men jag gillar verkligen inte den där fjärrkontrollen, massor med grejor att komma ihåg. Var också med om att cykeln stannade efter 8 minuter för att jag inte tryckt två gånger. Idiotiskt. Har dock inte fått rätt på nyckeln och hur man larmar cykeln om man bara använder nyckel.
Den där manicket Steelmate verkar inte alls tillförlitlig.
I alla fall så har jag kört den rejält idag och det känns väldigt bra. Några arbetskamrater som tidigare hånat mig för att jag köpt en kinesisk motorcykel blev faktiskt lite imponerade när de testkörde.
Jag måste nog erkänna att denna motorcykeln är ett strå vassare än den andra. I alla fall känns den betydligt säkrare och stabilare än att köra en scooter, trots att det var 250 kubik båda två.

Mc-Bosse
2010-05-14, 19:59
Mannen som sålde cykeln till mig kom hit i dag, tryckte på en knapp och så startade cykeln. Men jag gillar verkligen inte den där fjärrkontrollen, massor med grejor att komma ihåg. Var också med om att cykeln stannade efter 8 minuter för att jag inte tryckt två gånger. Idiotiskt. Har dock inte fått rätt på nyckeln och hur man larmar cykeln om man bara använder nyckel.
Den där manicket Steelmate verkar inte alls tillförlitlig.
I alla fall så har jag kört den rejält idag och det känns väldigt bra. Några arbetskamrater som tidigare hånat mig för att jag köpt en kinesisk motorcykel blev faktiskt lite imponerade när de testkörde.
Jag måste nog erkänna att denna motorcykeln är ett strå vassare än den andra. I alla fall känns den betydligt säkrare och stabilare än att köra en scooter, trots att det var 250 kubik båda två.

Bra att du fick igång den. Vad gäller larm och fjärrstart så kan du ju låta bli det eller ta reda på av någon återförsäljare/servicepartner öga mot öga om hur den fungerar. Det fungerar bara man vet hur man ska trycka på knapparna...

Kul att du annars verkar nöjd att köra den. Det är ju en scooter fast i mc-förpackning vilket jag tycker är coolt!

Linnex
2010-05-14, 20:10
Min åsikt... Skit i fjärrkontroll och larm och skaffa ett ordentligt lås istället. Kul att det löste sig.
Själv börjar jag fundera på att sälja min.
Jag har två hojar. Skaffade det i fjol när även frun hade tanke på att skaffa kort vilket sket sig. Kommer nog sälja den ena hojen och köpa någon två sitsig småbil istället.
Vilken hoj som säljs vet i fasen. Båda har sina tjusningar men är någon sugen på en v3:a så finns det en att känna på hos mig.

lagolag
2010-05-16, 00:17
Fick du ingen instruktionsbok med när du köpte din V5? Jag kan ordna en PDf manual ifall du behöver.

Den ger alla svar du behöver.
Du kan starta V5 med fjärrkontrollen om den står på centralstödet (knapp med blixt), om du kör iväg utan att tryckt låsa upp så kommer den att stanna efter ca 8 min, precis vad du råkade ut för.
V5 är ett bättre val, 12 kg lättare och på så sätt snabbare, kompisen har en V3 och min är acc snabbare, toppfart sskillnad har vi inte haft möjlighet att jämföra.
Hastighetsmätaren är rena glädjemätaren! ca 65 är 50 på GPS:en.
Batteriet är som övriga säger den svaga punkten, man får dra en separat kabel till batteriet så man lätt kan ladda den, jag har gjort det som ett 12volts uttag som man kan lada prylar med när man kör och ladda batteriet när den blir stående en längre period.

Tamt
2010-05-16, 09:55
På min Piaggio hade jag en vindruta (liten men dock) Jag märker skillnad nu när jag kör utan. Har denna lilla ruta verkligen så stor betydelse, som sagt det blåser mycket mer nu. Kan man köpa en sådan och sen bara montera den och i så fall har ni något förslag på var man kan köpa en vindruta?

Linnex
2010-05-16, 12:18
På min Piaggio hade jag en vindruta (liten men dock) Jag märker skillnad nu när jag kör utan. Har denna lilla ruta verkligen så stor betydelse, som sagt det blåser mycket mer nu. Kan man köpa en sådan och sen bara montera den och i så fall har ni något förslag på var man kan köpa en vindruta?

Sörsta anledningen till att jag valde V3:an.
Ruta kan du köpa nästan överallt där de säljer MC grejor. T o m Biltema har någom variant.

Mc-Bosse
2010-05-16, 16:30
Vindruta? Jag köpte en på Biltema men tog bort den igen. Men jag ska nog prova igen och försöka rikta in den optimalt. http://www.hojen.nu/forum/showthread.php?t=3624

Tamt
2010-05-24, 06:30
Hej igen mina räddare i nöden.
För det är just det det är nu. Jag har brutit av min (enda) nyckel i sadellåset. Detta gör att jag inte kan tanka, låsa styret eller öppna sadeln. Killen jag köpte mc av har inga fler nycklar.
Fullständigt idiotiskt, halva nyckeln sitter kvar i sadellåset - men jag kanske kan få ut den. I alla fall så har jag ringt och mailat flera verkstäder om hjälp men ingen har hört av sig mer än en som sa att jag måste köpa nytt lås. Men det skulle innebära att jag måste byta lås på tre ställen och det kostar ju mer än vad hela mc gjorde. Jag har också försökt kontakt CF Moto Europe men har inte fått kontakt där heller.
Nu behöver jag era idéer på hur jag ska göra. Det största problemet är ju att jag inte ens kan tanka.

Linnex
2010-05-24, 10:18
Jag hade kontaktat ATV sweden istället för CF Moto Europa. Det är de som för dessa i Sverige. De har oxå det svenska reservdelslagret. Det går att söka på deras sida på delar och pris. Dock måste affären gå genom en återförsäljare.

www.atvsweden.se

Du har även ett PM

Molgan
2010-05-24, 10:41
Gör som linnex säger. En sista utväg skulle kunna vara att slakta sadellåset för att få ut nyckelbiten och sen få en kopia gjord. Sadellåset får ju då kasseras men det kanske går att ersätta med nån skruv eller annat fulfix. Som sagt; en sista lösning, om du inte vill köpa nya lås. =)

Linnex
2010-05-24, 11:05
Nytt lås till sätet går på 290 kr.
http://www.atvsweden.se/sv/category/838/seat

Dock slutsålt så det är nog inte bara du som gjort det misstaget. Även V3:an som jag provade innan köp hade en halv nyckel där.

Tamt
2010-05-24, 11:12
Vansinnigt att de inte har extra nycklar att beställa. Grejen är ju att det inte bara är en nyckel till sadellåset utan även till tanken och tändningen. Nu fick jag dock rådet att ta ut nyckelbiten från sadellåset och gå med båda bitarna till någon som kan kopiera nycklar och där eventuellt få nya nycklar till alla låsen. Det är möjligt att det fungerar men det gör ändå inte att saken blir lättare. Varför kan man inte bara beställa/köpa en ny nyckel?

Tamt
2010-05-24, 11:13
Som parantes kan man ju fråga sig hur "bra" deras nycklar är. Iofs är jag en otålig människa som kanske tar i när jag väl försöker fixa något men ändå....

svampen
2010-06-10, 22:51
Hej alla !
Är ny medlem på sådan här sida och har lite frågor som jag hoppas på svar om.
Har precis köpt en v5:a och är jättenöjd.
Men något som stör mig är att Radion/mp3 spelaren lägger av ibland verkar vara glappkontakt för ett tu tre så startar den igen,är det något vanligt fel eller.
Dämparna bak kan man justera dom eller behöver man inte det för jag tänkte skjutsa gumman .
Fick med en utskriven service manual av förra ägaren men den är inte helt komplett vet någon var man kan få tag på denna eller ladda ner,owners manual har jag laddat ner.
Tack på förhand
Svampen

Slog samman din tråd med den befintliga /Peter

Linnex
2010-06-11, 20:15
Jag har servicemanualen. Dock är jag varken hemma eller har någonstans att ladda upp den. Minns inte hur stor den var. Återkommer när jag kollat det så får du undertiden undersöka var jag skulle kunna ladda upp den.

svampen
2010-06-11, 22:15
Det vore kanon
Svampen

swedan
2010-06-11, 22:21
.... var jag skulle kunna ladda upp den.

Jag kan rekomendera http://www.skickafilen.se
Har använt den i jobbet en del och det funkade utmärkt.

Linnex
2010-06-11, 23:51
Fixar det på söndag när jag kommer hem. PM:a mig mailadress.

Linnex
2010-06-13, 10:24
Det vore kanon
Svampen

Tja.. då var man hemma. Men inget PM=ingen fil. Måste ha mailadress för at lägga upp filen till dig enligt ovan länk.

svampen
2010-06-14, 12:09
Hej !
Sorry att jag inte hört av mig tidigare men det har varit lite mycke nu.
Men här är min mialadress. svenne@gavve.se
Tack igen

Linnex
2010-06-14, 12:18
Fixat

svampen
2010-06-15, 21:57
Hej och tack igen !
Nu har jag laddat ner manualen och det gick jättebra
Du verkar ganska kunnig om v5:orna eller ?
Har du något svar på mina andra frågor eller finns det någon annan där ute som vet något.
Har nu kört hojen 106 mil mest till och från jobbet och jag är kanonnöjr med maskinen.
Helt perfekt att pendla med inget växlande upp o ner osv bara att vrida på gasrullen och fridfullt glida iväg.
tack för idag slut för idag
Svampen

Linnex
2010-06-16, 10:42
Hej och tack igen !
Nu har jag laddat ner manualen och det gick jättebra
Du verkar ganska kunnig om v5:orna eller ?
Har du något svar på mina andra frågor eller finns det någon annan där ute som vet något.


Jag har själv V3:an. Ingen större kunskap mer än att jag har servar den själv och vad som går att läsa sig till.

Nej radion kan jag inte svara dig på mer än att kolla eventuellt glapp i kablar. Jag använder aldrig min. Skulle hellre välja en MP3 spelare med öronpluggar.

Fjädern går inte att ändra. Jag tror att hojen skall klara 170 kg... kolla i papperna.
Fjädrarna är inte de mest komfortabla:rolleyes:

svampen
2010-06-21, 21:28
Hej !
Jag tänkte att till vintern plocka bort styret och kolla eventuella glapp för radion för när
mp3 spelaren går så låter det okej.
Har skjutsat gumman och det gick bra men det är lite svårt att se hur mycket den sjunker när vi sitter bägge samtidigt men som du säger så skall den klara 150 kilo men fjädrarna ser ut att gå att sjustera men det är väll bara en synvilla.

svampen
2010-07-21, 02:06
Jaha då var v5:an på verkstad för bakhjulet började svaja och dom på asiengrossisten sade att det var motorbussningarna,konstigt tycker jag på en 07:a som gått 300 mil.
Plus att dom hade problem att få bort dom när jag ringde sade en ynglin att dom kanske måste klyva motorn,underligt.
Någon som har erfarenhet av något liknande ? ? så vore det bra att få veta.
Ha en bra hojsommar går själv på semester.
Hade sett framemot mälarn runt,får nog bli mopeden istället...

Tamt
2010-08-02, 19:42
Kan jag få er hjälp igen På Min CF Moto V5 har halvljuset slocknat, helljuset funkar dock. jag köpte nya lampor men nu funkar inget... Någon sa då att det kan vara en säkring men jag kan inte för rmitt liv hitta var säkringarna sitter. Inte heller i manualen. Eller har denna mc inga säkringar
Tackar å förhand

Linnex
2010-08-04, 07:51
Kan jag få er hjälp igen På Min CF Moto V5 har halvljuset slocknat, helljuset funkar dock. jag köpte nya lampor men nu funkar inget... Någon sa då att det kan vara en säkring men jag kan inte för rmitt liv hitta var säkringarna sitter. Inte heller i manualen. Eller har denna mc inga säkringar
Tackar å förhand

Efter en snabbtitt i servicemanualen så står det att det skall finns 5 st säkringar. 1 st 20 A huvud säkring, 2 st 10 A och 2 st 5 A. Var de sitter står det inte. Du får ut och leta. Skriv gärna var du finner dem.

Felsökningen enligt servicemanualen:

Troubleshooting
Head light cannot turn on
•Fuse break
•Open circuit with main cable
•Bulb burnt
•Night switch is damaged

Tamt
2010-08-09, 13:38
Jag glömde ljuset på eller nåt... Nu behöver jag i alla fall ett nytt batteri till min CF moto V5 2007. Jag är dock inte hemma så jag kan inte kolla manualen om vilket batteri som behövs. Någon som kan hjälpa mig? Vad kan ett batteri kosta - kan exempelvis köpa sådana batterier på Biltema.
Tack

Linnex
2010-08-09, 14:58
Jag glömde ljuset på eller nåt... Nu behöver jag i alla fall ett nytt batteri till min CF moto V5 2007. Jag är dock inte hemma så jag kan inte kolla manualen om vilket batteri som behövs. Någon som kan hjälpa mig? Vad kan ett batteri kosta - kan exempelvis köpa sådana batterier på Biltema.
Tack

Jag har satt in ett batteri från biltema. Vilket art vet f_n. Mät yttermåtten och kolla polerna så att (+) och (-) blir placerade rätt. Så gjorde jag.

Min står alltid på underhållsladdning. Den där jä... larmgrunkan drar ut batteriet på dryga veckan...

svampen
2010-09-08, 21:43
Hejsan !
I manualen säger dom att säkringsboxen sitter bakom frontgallret.
Vet någon om det skall vara DP8EA eller DR8EA bägge står i manualen.

Linnex
2011-01-24, 09:26
Då har jag demonterat V3:an jag köpte för ha till reserv. (Stått som demo men saknade papper för att kunna registreras).

Lite sent att svara på säkringsfrågan men nu vet jag i a f vad allt sitter.
Huvud säkringen på 20A sitter på höger sida bakom stora kåpan som bla täcker högtalaren (eventuellt bakom den kromade plastbiten som det står 250 på). Övriga säkringar sitter på vänster sida bakom stora plastkåpan jämte luftfiltret. :)

lassepc
2011-01-24, 19:37
Hej Linnex, jag har en V3 som jag har haft i snart tre år. Är mycket nöjd efter ca: 1000 mil, har funkat klockrent. Tyvärr är min ljuddämpare trasig och därför undrar jag om du möjligen kommer att sälja några delar från ditt "nerplock"? Om, är jag köpare på ljuddämparen och eventuellt bakdäcket. Kul att det är dax för mc-mässan igen. Hälsningar Lassepc:

Linnex
2011-01-24, 23:00
Hej Linnex, jag har en V3 som jag har haft i snart tre år. Är mycket nöjd efter ca: 1000 mil, har funkat klockrent. Tyvärr är min ljuddämpare trasig och därför undrar jag om du möjligen kommer att sälja några delar från ditt "nerplock"? Om, är jag köpare på ljuddämparen och eventuellt bakdäcket. Kul att det är dax för mc-mässan igen. Hälsningar Lassepc:

Mja... jag är inte främmande för att sälja delar. Men slitdelar så som de du nämnde hade jag väl inte tänkt sälja...

lassepc
2011-01-25, 10:16
Hej igen jag förstår hur du tänke och det känns tryggt att ha ett litet eget reservdelslager. Men det är bra att vet att du har vissa delar om det händer något.
Det är l krångligt att handla från ATV Sweden, man får lägga orden direkt till ATV och sedan hämta delarna hos någon ÅF. Svårt när man inte har produkt nummer och dessutom dyrt.Ha det bra Lassepc

Linnex
2011-01-25, 13:55
Det är l krångligt att handla från ATV Sweden, man får lägga orden direkt till ATV och sedan hämta delarna hos någon ÅF. Svårt när man inte har produkt nummer och dessutom dyrt.

Sprängskiss med artikelnr finns på deras hemsida. Exempel avgasröret. http://www.atvsweden.se/sv/category/802/muffler

lassepc
2011-01-26, 14:26
Tack för den sidan, då ska jag kolla.

Weldman
2012-08-18, 21:20
Hejsan.
Det har ju gått ett tag nu sedan sissta inlägget.
Undrar lite om ni har kvar era V3/v5 och hur dom har gått för er? Är ni nöjda med dem fortfarande? Lurar en åt frugan då det är en automat som underlättar för henne. Tänker själv ta en tur eller 2 med den. Men hur är kvaliteten nu när dom blivit några år? Reservdelar?

Ankan1
2012-08-19, 09:51
Måste vara något av det fulaste som byggts på två hjul.Påminner mer om en wannabe custom som söp sig full och krockade med en vägskrapa.Isshh ...

engström67
2012-08-19, 17:31
Måste vara något av det fulaste som byggts på två hjul.Påminner mer om en wannabe custom som söp sig full och krockade med en vägskrapa.Isshh ...

Måste tyvärr hålla med dig:):)

Tamt
2012-08-30, 17:23
Huruvida CF moto är ful eller inte tänker jag inte kommentera. Dock har jag haft min i två-tre år nu. Jag har ALDRIG haft något problem med den (förutom ett dåligt batteri som jag bytade). Radion är iofs urkass och även larmet men det stör mig inte längre. Jag har servat den två gånger och nu sist blev det rätt dyrt (tror jag, har inget att jämföra med). Det var en "stor" service och dessutom hade jag lite grejor som gått sönder (efter att den vält). Jag upptäckte dock att stötdämparna behövde bytas denna gången och de kostade runt 1200 kronor styck från ATG. Jag hittade dock några lätt begagnade som jag fick för 500 kronor paret.
Jag är väldigt nöjd med min V5:a. Att hitta reservdelar kanske är svårt men jag hittade någon som hade två stycken cyklar där man kunde köpa saker ifrån. Jag har läst mycket gott och mycket ont om denna motorcykel. Och jag har läst tester där den, faktiskt, har fått bra betyg.
Gällande reservdelar tror jag det kan vara rätt svårt att hitta i Sverige men det finns ju flera utländska sajter som säljer delar till den.
Jag gillar att den inte är för tung, att det är en automatare och att den trots allt inte är dyr. Jag skulle iofs inte ta den på en långrunda Europa runt men att använda som jag till och från jobb funkar utmärkt.
Om jag hade köpt en idag? Vet inte riktigt möjligtvis skulle jag vilja köpa en 400-500 kubik med automatväxel (om det överhuvudtaget finns) men som jag förstår det så är priserna mycket, mycket högre då. Och nej, jag vill inte ha en vespa eller scooter, det hade jag först men de blev bara stulna. Med larmet på denna så är det ingen som stjäler den. Om det nu har med larmet att göra ;-) Hoppas detta hjälpte dig lite.

TMax500
2012-08-30, 18:09
Nu har jag läst hela tråden, av ren nyfikenhet. Och det låter inte helt enkelt att köra en CF MOTO.
ALDRIG haft något problem med den (förutom ett dåligt batteri...)... Radion är iofs urkass och även larmet .... stötdämparna behövde bytas [efter 2-3 år??] ...Att hitta reservdelar kanske är svårt ... ...två stycken cyklar där man kunde köpa saker ifrån.... gillar att den inte är för tung... skulle iofs inte ta den på en långrunda...Måste ställa frågan: blir den billiga hojen verkligen billig sett över en livscykel? Borde det inte vara smartare att köpa något av högre kvalitet? Med färre reparationer? Och ett stabilare andrahandsvärde?

En bättre beg. cykel av någon "fint" japanskt märke, t ex?

Tamt
2012-08-30, 18:16
Det är möjligt att det blir billigare med en annan motorcykel. Frågan är bara om du hittar någon sådan som uppfyller kriteriet med automatväxel, runt 250 kubik och bekväm. Hittar du en sådan till ett bra pris kan även jag tänka mig att byta

Borken
2012-08-31, 08:01
En mc258 kanske klarar parametrarna (tvåtakt dock)?

Tamt
2012-08-31, 08:58
Nu har jag läst hela tråden, av ren nyfikenhet. Och det låter inte helt enkelt att köra en CF MOTO.Måste ställa frågan: blir den billiga hojen verkligen billig sett över en livscykel? Borde det inte vara smartare att köpa något av högre kvalitet? Med färre reparationer? Och ett stabilare andrahandsvärde?

En bättre beg. cykel av någon "fint" japanskt märke, t ex?

Jag vet inte riktigt iofs om min är så mycket dyrare än andra. Jag gissar att service måste alla mc ha och det som bytas ut då förmodar jag har med servicen att göra. Att jag sen var tvungen att byta annat var mitt "eget" fel. Men du har helt rätt om andrahandsvärdet det är inte lönt att ens försöka sälja den igen. Men å andra sidan får den för runt 20 000 kronor.
Jag som inte alls kan meka själv måste ju dessutom lämna in den, Men trots att jag är rätt nöjd så är jag intresserad av några fler kubik men att hitta en 4-500 kubikare med automat är svårt. Utan att behöva betala 80 000 kronor.

Weldman
2012-09-03, 11:01
Hejsan.
Köpte V3.an och är riktigt nöjd med den. Man blir förvånad så lättkörd den är. Men en del saker har dykt upp. Insatsen skramlar i ljuddämparen. Är visst en sjuka på dem.

Men nu så har ljudet lagt av på stereon. Ser att allt verkar fungera när jag trycker på FM knappen, SEEK knappen TAPE och MP3. Stickan blinkar med en minnes sticka insatt. Hör även klick i högtalarna när jag trycker på knapparna,men inget ljud. Har tagit bort vänster kåpan och följt kabelhärvan så långt det går,men ser ingen som lossnat. Är det någon fler som har varit med om nått liknande?


Och om utseendet. Ful eller inte,,,,,den drar då till sig blickarna. Folk kommer fram och kikar på den fastän det står betydligt dyrare hojar bredvid. Så nått måste den ju ha. :)

Ken85
2014-06-22, 17:44
Hej, hoppas att någon svarar här efter att de gått några år sen senast det skrevs.

Har AtvSweden lagt ner reservdelslagret till Cf moto 250? Tänkte köpa en v3a i dagarna.
Men verkar vara svårt att få tag på reservdelar??

Har ni några tips på det eller? Den jag ska köpa har bara gått 37 mil och är en 08a.

Mvh Ken

TMax500
2014-06-22, 22:27
Nu vill jag inte låta som någon besserwisser eller så... Men har du frågat varför ägaren bara har kört 37 mil sedan 2008? Eller varför han/hon säljer? Du nämner själv reservdelsfrågan. Jag vet inget konkret om den, men hade tänkt mig för både en, två och tre gånger före köp..

Ken85
2014-06-23, 17:23
Nu vill jag inte låta som någon besserwisser eller så... Men har du frågat varför ägaren bara har kört 37 mil sedan 2008? Eller varför han/hon säljer? Du nämner själv reservdelsfrågan. Jag vet inget konkret om den, men hade tänkt mig för både en, två och tre gånger före köp..

10 000 kr är inte så mkt att kasta i sjön om de skulle bli så, har aldriig brytt mig om pengar och inte lär ja börja göra det nu heller.