handdator

Visa fullständig version : Slirande koppling - gsx 1100 ef -84



Guran 65
2009-06-23, 06:38
tänkte kolla om det är nån som har ett tips på vad det kan vara som är fel,
när man drar på rejält på 4:an eller 5:an så känns det som det "slirar" lite grand
i kopplingen, inga problem vid vanlig acceleration, är det byte av lameller eller bara en justering tro??? en tacker på förhand :D

Mats Liifv
2009-06-23, 09:29
Om varvtalet går upp men du inte får en motsvarande fartökning misstänker i alla fall jag att det är lamellerna som behöver bytas. Tycker det brukar märkas rätt tydlig om man dra på lite, medan om man kör lugnt kan det märkas betydligt mindre eller inte alls.

Guran 65
2009-06-23, 13:23
tackar för detta, det är precis som du säger, när man kör lugnt så märks det inte alls, så att det får väl bli en liten service så det blir åtgärdat, eller är det nåt man kan göra själv? har inte mekat särskilt mycket... i övrigt så går den riktigt bra trots sina 8000 mil :-)

Jåke
2009-06-23, 17:56
tackar för detta, det är precis som du säger, när man kör lugnt så märks det inte alls, så att det får väl bli en liten service så det blir åtgärdat, eller är det nåt man kan göra själv? har inte mekat särskilt mycket... i övrigt så går den riktigt bra trots sina 8000 mil :-)
Lameller brukar man kunna byta själv på ett par timmar även med tummen mitt i handen. Nu är det ingen smidig pjäs du har, men om man har möjlighet att lägga omkull hojen går det att göra utan att tappa ur olja dessutom.

Lamellerna sitter direkt innanför kåpan på höger sida motorn, där kopplingsvajern sitter i en arm (tror jag det är på de där...) Enda svåra är egentligen att sätta tillbaka den där armen i rätt läge, mest för att den spjärnar emot med fjäderbelastning.

1. Lägg omkull hojen alternativt tappa ur olja och byt filter på en gång
2. Lossa de små bultarna som håller den stora bulliga kåpan med siktglas
3. Rengör från de packningsrester som fastnar både i motorn och i kåpan
4. Lossa de 5 eller 6 bultar som sitter i en cirkel i korgen. Lossa dem en bit i taget växelvis så blir det inte så stort tryck på de sista
5. Lyft ur lameller och mellanskivor, gärna hela paketet men en i taget går också om du lägger dem rätt (skivorna är ofta förskjutna lite)
6. Lägg tillbaka allt en skiva i taget och stoppa in de nya lamellerna istf de gamla
7. Dra åt bultarna korsvis till rätt moment (passa gärna på att byta fjädrarna åxå, de har levt 8000 hårda mil...
8. Om du inte köpt ny packning, dra en sträck packningssilikon på motorn och sätt tillbaka kåpan med kopplingsarmen i rätt läge. Skruva åt med ganska snällt moment.
9. Res upp hojen, kör in lamellerna snällt ungefär som bromsbelägg.

...eller lämna in på service och be dem byta samtidigt. Har det väl börjat kan det att bli värre ganska snabbt tyvärr :)

Guran 65
2009-06-26, 22:42
Lameller brukar man kunna byta själv på ett par timmar även med tummen mitt i handen. Nu är det ingen smidig pjäs du har, men om man har möjlighet att lägga omkull hojen går det att göra utan att tappa ur olja dessutom.

Lamellerna sitter direkt innanför kåpan på höger sida motorn, där kopplingsvajern sitter i en arm (tror jag det är på de där...) Enda svåra är egentligen att sätta tillbaka den där armen i rätt läge, mest för att den spjärnar emot med fjäderbelastning.

1. Lägg omkull hojen alternativt tappa ur olja och byt filter på en gång
2. Lossa de små bultarna som håller den stora bulliga kåpan med siktglas
3. Rengör från de packningsrester som fastnar både i motorn och i kåpan
4. Lossa de 5 eller 6 bultar som sitter i en cirkel i korgen. Lossa dem en bit i taget växelvis så blir det inte så stort tryck på de sista
5. Lyft ur lameller och mellanskivor, gärna hela paketet men en i taget går också om du lägger dem rätt (skivorna är ofta förskjutna lite)
6. Lägg tillbaka allt en skiva i taget och stoppa in de nya lamellerna istf de gamla
7. Dra åt bultarna korsvis till rätt moment (passa gärna på att byta fjädrarna åxå, de har levt 8000 hårda mil...
8. Om du inte köpt ny packning, dra en sträck packningssilikon på motorn och sätt tillbaka kåpan med kopplingsarmen i rätt läge. Skruva åt med ganska snällt moment.
9. Res upp hojen, kör in lamellerna snällt ungefär som bromsbelägg.

...eller lämna in på service och be dem byta samtidigt. Har det väl börjat kan det att bli värre ganska snabbt tyvärr :) det låter ju inte helt omöjligt, kanske värt att prova, jag tackar så mycket för tips, funderar också vad som är lagom när det gäller sträckning av kedjan hur mycket spel det ska vara, håller på att lära mig hojen så jag är tacksam för alla tips

Guran 65
2009-11-01, 18:23
tjen igen... har bytt lameller nu enl dina instruktioner och det var inga problem alls,
nu funkar det som den ska igen

tack o bock//Göran