handdator

Visa fullständig version : Österrike -09



Mats Liifv
2009-06-18, 20:03
Har skrivit några rader om min semester i Österrike på min blogg.

http://www.nogg.se/liifvsbetraktelser

Jonas
2009-06-18, 20:58
Kul läsning, Mats! Jag blir så inspirerad. Måste skaffa större hoj till nästa år.

leffa
2009-06-18, 21:50
håller med sofo mycket trevlig läsning hoppas att kunna göra en liknande resa i framtiden:)

Mats Liifv
2009-06-18, 22:43
Kul läsning, Mats! Jag blir så inspirerad. Måste skaffa större hoj till nästa år.

Det är verkligen kul att upptäcka världen på två hjul!

Så här långt har jag besökt Finland, Norge, Danmark, Tyskland, Österrike, Schweiz, Italien, Frankrike, Monte Carlo och Tjeckien. Är lite sugen på att testa Kroatien nästa år.

Förr eller senare tröttnar många på att bara ta den vanliga svängen till fiket och vill vidga vyerna lite. Om man inte åkt utomlands med hoj tidigare tycker jag att Norge är ett bra alternativ att börja med. Ligger nära, är mycket vackert och trafiken är inte så hetsig som den kan vara längre söderut i Europa. Det krävs en hel del vana för att orka med att köra längre sträckor på Autobahn. Kanske inget man ska ge sig på med precis nytt körkort.

När jag reser i Sverige brukar jag bo på vandrarhem, vilket jag funnit vara ett mycket bra och prisvärt sätt att bo på.

På semestern gillar vi att åka till något specifikt ställe där vi bor en vecka eller så. Har hittat DTF som erbjuder olika långa vistelser på hotell i nästan hela Europa, oftast inklusive middag och frukost, till mycket bra priser. Denna gång betalade vi 6.000:- för sju övernattningar inklusive frukostbuffé, lunchpaket och trerättersmenyer till middag. Dessutom ingick i detta fall all dryck. Kan inte klaga på något vis utan är mer än nöjd.

De första gångerna jag var ute valde jag av ekonomiska skäl att tälta. Det alternativet är inte längre aktuellt för min del, vill gärna ha en säng att sova i och tak över huvudet.

Gjorde i början misstaget att försöka se så mycket som möjligt, med påföljd att jag kanske inte såg så mycket annat än vägarna, på väg till nästa mål. Det var en viss status i att ha kört så långt som möjligt. Numera är det bekvämt att ha en utgångspunkt under en längre period och därifrån göra dagsutflykter. Jätteskönt att slippa packa och packa upp varje dag. Klokt att inte gapa över för mycket utan koncentrera sig på ett område eller land.

Om någon har funderingar kring att toura på motorcykel går det alltid att skicka ett PM så ska jag svara utifrån mina erfarenheter.

Molgan
2009-06-19, 00:36
Kul läsning! Ska ju göra min första europaresa i sommar så det här är högintressant.

Nina
2009-06-19, 03:42
När jag reser Sverige brukar jag bo på vandrarhem…
Var det tungt? ;)

Nina
2009-06-19, 03:42
Förlåt, kunde inte låta bli. ;)

Mats Liifv
2009-06-19, 08:13
Var det tungt? ;)

Inte så farligt...gäller bara att komma ihåg att ta i... :rolleyes:

Mats Liifv
2009-06-19, 13:04
Kul läsning! Ska ju göra min första europaresa i sommar så det här är högintressant.

Kul, vart ska du åka och när?

Benke
2009-06-20, 17:07
Bodde ni på Hotel der Lindenhof när ni var i Österrike ??. Vi skall köra om en vecka och bo på detta hotell. Isgrottan har vi också varit vid det var en jobbig vandring mycket varmt när vi var där, och så då i Mc-kläder Puh!
// Bengt

Mats Liifv
2009-06-20, 18:45
Bodde ni på Hotel der Lindenhof när ni var i Österrike ??. Vi skall köra om en vecka och bo på detta hotell. Isgrottan har vi också varit vid det var en jobbig vandring mycket varmt när vi var där, och så då i Mc-kläder Puh!
// Bengt

Precis det hotellet bodde vi på!

Jättenöjd med allting där. Bra frukostbuffé, om man ville äta lunch på hotellet gick det bra. Gjorde det bara en dag och då var det en god soppa som serverades. Klockan fyra varje dag var det kaffe och olika bakverk på menyn. Fri öl fram till tio på kvällen. Suveränt! Kanongod mat på kvällen. Började med soppa för att sedan gå vidare med varmrätt och sedan avslutades det hela med någon efterrätt. Till det så mycket öl eller vin man ville ha. Det vita vinet var helt okay medan det röda inte alls höll någon klass. De flest valde öl...


Rekommenderar en tur till Grossglockner. Berchtesgaden och Hitlers så kallade Örnnäste. anser jag vara värt ett besök. På tyska heter det Kehlsteinhaus. Kan vara bra att veta om man ska dit. Nära ligger också en ravin som heter Liechtensteinklamm, om jag minns rätt. Kan också vara sevärt.

Hotellet ligger på vänster sida av vägen när man åker genom byn Fortsätt bara rakt fram så ligger det direkt efter Eurospar, en stor livsmedelsaffär på vänster sida.

Själva staden är inte så livlig, för att inte säga nästan död. De flesta stora hotell har slagit igen och alla vandrare bor utspridda en bit från centrum. Funkar dock bra som utgångspunkt för dagsutflykter vilket vi gjorde. Ett par dagar spenderade vi i närområdet och vandrade. Tror ni får en bra vistelse där. Skriv gärna och berätta när ni kommit hem!

Benke
2009-06-20, 19:09
Precis det hotellet bodde vi på!

Jättenöjd med allting där. Bra frukostbuffé, om man ville äta lunch på hotellet gick det bra. Gjorde det bara en dag och då var det en god soppa som serverades. Klockan fyra varje dag var det kaffe och olika bakverk på menyn. Fri öl fram till tio på kvällen. Suveränt! Kanongod mat på kvällen. Började med soppa för att sedan gå vidare med varmrätt och sedan avslutades det hela med någon efterrätt. Till det så mycket öl eller vin man ville ha. Det vita vinet var helt okay medan det röda inte alls höll någon klass. De flest valde öl...


Rekommenderar en tur till Grossglockner. Berchtesgaden och Hitlers så kallade Örnnäste. anser jag vara värt ett besök. På tyska heter det Kehlsteinhaus. Kan vara bra att veta om man ska dit. Nära ligger också en ravin som heter Liechtensteinklamm, om jag minns rätt. Kan också vara sevärt.

Hotellet ligger på vänster sida av vägen när man åker genom byn Fortsätt bara rakt fram så ligger det direkt efter Eurospar, en stor livsmedelsaffär på vänster sida.

Själva staden är inte så livlig, för att inte säga nästan död. De flesta stora hotell har slagit igen och alla vandrare bor utspridda en bit från centrum. Funkar dock bra som utgångspunkt för dagsutflykter vilket vi gjorde. Ett par dagar spenderade vi i närområdet och vandrade. Tror ni får en bra vistelse där. Skriv gärna och berätta när ni kommit hem!


Jag nästan förstod det eftersom det var DTF. Det låter ju jättebra med hotellet då vet man vad som väntar. Grossglockner har vi varit på för några år sedan men ska givetvis dit igen, det är värt mer än ett besök. Tack för upplysningen det är alltid bra att veta lite innan man kör.

// Bengt

Molgan
2009-06-27, 18:36
Kul, vart ska du åka och när?
Oj missade frågan. Jag åker söderut om 2 veckor för lite påhälsning i södra Sverige, sen den 15/7 blir det färja Gbg-Kiel. Sen via Berlin ner till Prag, en bekants bekant med bihang hänger med dit. Jag och kamraten (på en ZZR1400) drar sen vidare ner till Slovenien där vi ska hälsa på en bekant och sen kör vi in i Italienska alperna där vi har ett par bergspass som ska korsas. Hoppas vi ska orka med ringen på väg hem oxå. =)

Kompisen som jag åker med är van europaresenär vilket känns tryggt. Vi har i princip bara spikat avresan från gbg, vi ville inte spika nåt mer för att undvika att man börjar stressa mellan ställena. Har avsatt 2 veckor för resan men det kan bli mer eller mindre.

Har kittat hojen lite lätt för resan:

http://img194.imageshack.us/img194/7861/bags2.jpg


Touringruta, i princip en vanlig ruta med ställbar flärp som är otroligt effektiv.
Tankväska, hade först tänkt åka utan men nu ska jag få låna en GPS så jag kommer att ha den i locket.
Airhawk, träsmaken skulle ha blivit min död men dynan är som balsam för sittfläsket. Enda problemet är nu.. hrm kronjuvelerna, funderar på att sätta stomp grips så man kan spjärna emot bättre med låren.
Mjuka sidoväskor, Oxford. Sitter bra förutom att de fångar mycke vind.
Ryggsäck, monterad lite som en "toppbox" på passagerarsadeln.

Tror att nån av väskorna kommer att stanna hemma, har inte grejor att fylla ut allt med.

Benke
2009-08-06, 21:46
Precis det hotellet bodde vi på!

Jättenöjd med allting där. Bra frukostbuffé, om man ville äta lunch på hotellet gick det bra. Gjorde det bara en dag och då var det en god soppa som serverades. Klockan fyra varje dag var det kaffe och olika bakverk på menyn. Fri öl fram till tio på kvällen. Suveränt! Kanongod mat på kvällen. Började med soppa för att sedan gå vidare med varmrätt och sedan avslutades det hela med någon efterrätt. Till det så mycket öl eller vin man ville ha. Det vita vinet var helt okay medan det röda inte alls höll någon klass. De flest valde öl...


Rekommenderar en tur till Grossglockner. Berchtesgaden och Hitlers så kallade Örnnäste. anser jag vara värt ett besök. På tyska heter det Kehlsteinhaus. Kan vara bra att veta om man ska dit. Nära ligger också en ravin som heter Liechtensteinklamm, om jag minns rätt. Kan också vara sevärt.

Hotellet ligger på vänster sida av vägen när man åker genom byn Fortsätt bara rakt fram så ligger det direkt efter Eurospar, en stor livsmedelsaffär på vänster sida.

Själva staden är inte så livlig, för att inte säga nästan död. De flesta stora hotell har slagit igen och alla vandrare bor utspridda en bit från centrum. Funkar dock bra som utgångspunkt för dagsutflykter vilket vi gjorde. Ett par dagar spenderade vi i närområdet och vandrade. Tror ni får en bra vistelse där. Skriv gärna och berätta när ni kommit hem!

Hemkomna från vistelsen i Badgastein allt var ju bra på hotellet boendet maten vinet ölen kaffe med kaka. Det var väl bara en parkering som saknades jag fick parkera inne i trädgården. På lördagen när vi skulle köra hem hade det ösregnat hela natten och höll fortfarande på när vi skulle där ifrån.Jag höll jag på att riva upp hela gräsmattan när jag körde ut.
Du hade helt rätt i att staden var död inte mycket liv där inte.
Vi var och tittade på Liechtensteinklamm som du skrev om och givetvis Grossglockner.
Sen var vi på Hohenwerfen borgen där filmen örnnästet spelades in, där var uppvisning av falkonerare. Förutom då falkar så hade dom 5-6 st örnar den största hade en vingbredd på två meter, det var rätt imponerande att se. Så vi är nöjda med denna trippen.

Mats Liifv
2009-08-06, 22:00
Det var väl bara en parkering som saknades jag fick parkera inne i trädgården. På lördagen när vi skulle köra hem hade det ösregnat hela natten och höll fortfarande på när vi skulle där ifrån. Jag höll jag på att riva upp hela gräsmattan när jag körde ut.


Hade samma problem. Ägarinnan och hennes mor envisades med att vi skulle stå inne i trädgården. Det gjorde vi en gång....det hade regnat hela natten och gräsmattan var ett gungfly. Kan säga att det inte var helt lätt att hantera 270kilo motorcykel. Var på det berömda håret att jag körde fast, men klarade mig med rejält hjulspinn ur situationen. I fortsättningen parkerade vi nere vid tennisbanan utan några som helst problem.

Här uppe från Isgrottan såg vi ner till Hohenwerfen. Man tyckte borgen låg högt, men här uppifrån var den bara en flugskit.

Benke
2009-08-07, 10:48
Då hade jag 60 kg till,men nu är gräsmattan uppkörd så hon kan sätta potatis till våren.
Vi tittade också upp mot isgrottorna från borgen och korgarna i linbanan såg ut som myror
ungefär.

// Bengt

Mats Liifv
2009-08-07, 14:19
Då hade jag 60 kg till,men nu är gräsmattan uppkörd så hon kan sätta potatis till våren.
Vi tittade också upp mot isgrottorna från borgen och korgarna i linbanan såg ut som myror
ungefär.

// Bengt

Det var en tuff promenad upp i tjugofem graders värme, men väl värt det.

Inne i grottan fick vi nytta av våra mc-kläder, för en gångs skull. Var säkert en och annan som hade velat byta med oss vad gällde klädsel då.