handdator

Visa fullständig version : Motorolje for BMW R 1150 RT



prestjord
2009-06-18, 14:06
Hei
jeg har tenkt å skifte olje+ filter på min 2001 BMW R 1150 RT - har kjøpt original filter - men Biltema helsyntetisk motorolje. På spørsmål til forhandler får jeg som svar at den sykkelen skal ha 'boxer' olje - spesiell for sykkelen - ikke syntetisk. Har noen tips om riktig olje til sykkelen?

Mats Liifv
2009-06-18, 15:27
Jag körde min 1100GS runt 50.000 km av de sammanlagt 120.000 km den hade gått när jag sålde den. Fungerade utmärkt och drog ungefär en dl olja/ 1.000 km. Jag skulle utan tvekan använda Biltemas olja antingen den är för motorcykel eller bil.

Till Boxermodellerna kan du använda vilken olja du vill, behöver inte vara en specifik mc-olja eftersom dom modellerna har separat växellådsolja och motorolja.

Se bara till att den uppfyller de specifikationer som står i instruktionsboken, det brukar nästan alla oljor göra när motorcykeln är några år gammal. Utvecklingen går framåt. Det är bara att pröva hur du tycker det funkar. Om du är nöjd med förbrukningen är det bara att fortsätta. Inget farligt kan hända så det är bara att testa. Skulle för egen del inte tveka en sekund. Vad handlarna säger varierar från år till år, beroende på vilken olja de har bäst avtal på just det året.

Det är min uppfattning och många andras. Tror t.ex. att Guzzi-Leif här på forumet har samma erfarenheter som jag i den frågan. Sen finns det naturligtvis fundamentalister som bara kan köra på "sitt" märke. Låt dom göra det och känna sig lugna och trygga med det.

Uppfyller den bara specifikationerna är oljan god nog för mig och min motorcykel.

Nina
2009-06-18, 16:42
Castrol GPS 4 kan du använda.

Guzzi-Leif
2009-06-18, 17:35
Jag kör på Biltema helsyntet 5W-50 i min R1150RS men har hittills köpt orginal oljefilter.
Nu har ju Biltema kommit med en mineral 20W-50 och den passar nog lika bra (och är billig). Den blir nog mitt köp vid nästa oljebyte.

Gnistvändaren
2009-06-18, 23:30
Jag har kört min R1100GS med Biltema dinosaurieolja (mineral) 20w50 ca 9000 km och den har inte skurit ännu. Den drar ca 1 dl olja / 1500 km, vilket är mindre än den gjorde med den för mig okända oljan som var i när jag köpte hojen.

Den allmänna opinionen på forumen verkar luta åt att dessa "gamla" motorer (1100) gillar mineralolja av tjockare kvalitet. Det kan vara annorlunda för 1150.

På Biltemas 20w50 mineral står det:

"[...] speciellt lämplig [...] för alla motorer som behöver en tjock olja, t.ex. veteranbilsmotorer, inombordsmotorer, slitna motorer etc. "

1100-boxern i sin grovhuggenhet får väl räknas till dessa kategorier, och då kanske man med en god portion välvilja kan kalla den för boxerolja.

Jag är helt inne på Mats Liifvs spår (men jag saknar den erfarenhet och kunskap som han och Guzzi-Leif m fl har, så ta min åsikt med en nypa salt): Uppfyller den specifikationerna i handboken så är det bara att köra på.