handdator

Visa fullständig version : Lek med kameran



Nina
2009-06-18, 07:21
Testade mitt fisheye-objektiv på nya kameran, jag tycker vinkeln blev bra förutom bakgrunden som kunde fått vara luftigare (inga träd etc). Men den stod på en parkering så det var bara att acceptera miljön. Bilen är en Chevrolet från 1955.

http://www.hojen.nu/forum/picture.php?albumid=30&pictureid=1240

Mats Liifv
2009-06-18, 08:06
Skitläcker bil(d)!

Tycker inte bakgrunden stör mig. Ögonen fastnar direkt på den mäktiga fronten. Det var på den tiden man byggde riktigt snygga bilar. Just den där är en av mina stora favoriter!

Nina
2009-06-18, 08:51
Jo men bilen hade varit mer utmärkande om träden var borta eller bakgrunden helt enkelt suddig. Sen kan man skoja till det mer och frilägga en del av bilen, lägga den delen utanför en ram man skapat. Jag ska fixa en sån bild men först ska jag besikta hoj nr 2 i dag. =)

Nina
2009-06-18, 13:42
Här är exempel på vad man kan göra.

Mats Liifv
2009-06-18, 15:40
Det finns mycket man kan göra i efterhand. Är personligen inte så road av det utan försöker få bilden som jag vill ha den redan vid fotograferingstillfället. Utnyttja bländaren för att få bakgrunden lite mindre skarp etc. Jag var på fotomässan i höstas och såg hur en kille kunde manipulera bilder å det grövsta i datorn. Det är en konst i sig och det är konstnärer som håller på, men så mycket med fotografering har det inte att göra, som jag ser det. Jag gör en skillnad emellan fotografering och bildbehandling/manipulering, kanske anses fel men så känner jag.

fransson
2009-06-18, 16:56
även så här med en vanlig mobilkamera

Nina
2009-06-18, 17:11
Jag gillar att förbättra bilder men så är det också mitt jobb. Man kan aldrig ta en ren bild direkt ur kameran och publicera den, lite retusch måste den alltid genomgå. Sen kan man också trolla hur mycket man vill, det finns en oändlig massa tricks i Photoshop bara man har kunskaperna. Ni skulle bara veta vad retuschörerna gör med fotomodellernas bilder före tryck… :rolleyes:

Nina
2009-06-18, 17:25
En till...

Notera nu att jag låtit bilen vara mer ifred, jag har bara frilagt den och då ser man mig sittandes på huk i kromet. Såna saker man behöver ta bort, som man inte kan ta med i publicering annars. ;)

AT-gubben
2009-06-18, 17:31
Visst ska man, som Mats säger, sträva efter att få till bilden redan vid fototillfället men att sen beskära, skärpa och ev. mätta färger kallar inte jag för bildbehandling/manipulering, utan enbart bildbehandling. En bild direkt från kameran har ofta en lätt disig och lite blek ton över sig, speciellt om man använder en fickkamera eller en äldre kamera. Jag gör som Katarina, släpper inte en bild utan att behandla den. Att man sen kan manipulera är väldigt roligt i sig. Så var och en blir klok på sitt sätt :)

Nina
2009-06-18, 17:46
Yes helt korrekt, AT-gubben. :)

Nina
2009-06-18, 19:15
Kunde inte låta bli…
Kolla skillnaden mellan en behandlad och en obehandlad bild.

Obehandlad:
http://blog.k-mart.se/wp-content/uploads/2009/06/oretuscherad_bild1.jpghttp://blog.k-mart.se/wp-content/uploads/2009/06/oretuscherad_bild.jpg

Och den behandlade:
http://blog.k-mart.se/wp-content/uploads/2009/06/retuscherad_bild.jpg

Jag tog bort skylten vid skogen, reflektionerna från skylten i billacken, mig själv från kromet (hur kul är det att se fotografen in action i allt det fina?).
Jag har tagit bort rödstick, bearbetat högdager/skugga, färgmättnad, lagt på Oskarp mask för att få bättre kontrast i bilden. Asfalten var nåt att bita i, är inte alls nöjd men det får duga, bilden ska ändå inte tryckas. Och är man riktigt, riktigt petig så skulle jag ta bort mig själv i kromet på fälgarna, grillen, kromet runt positionslampan etc också. ;)
Jag tycker inte det här är att manipulera en bild, manipulation ser man i de övre bilderna med ramen jag lagt in, lite skönhetsskimmer och friläggning utanför gränserna. :)

Hepp, ha en trevlig midsommar!

AT-gubben
2009-06-20, 10:39
Snyggt jobbat Katarina! Med en del jobb så lyfter bilden. Om jag ska vara en gnällig petgubbe så vore lite skugga under framdelen av bilen och mjuka upp skuggan under dörren ett litet plus ;)

Nina
2009-06-20, 11:00
Snyggt jobbat Katarina! Med en del jobb så lyfter bilden. Om jag ska vara en gnällig petgubbe så vore lite skugga under framdelen av bilen och mjuka upp skuggan under dörren ett litet plus ;)
Nej du är inte alls gnällig, jag tar mer än gärna emot tips. :D
Nu jobbade jag med bilden under max 30 minuter för att egentligen ta bort mig själv i kromet. Jag vet att skuggan har två olika utseenden vid sidan av bilen och däcket råkade bli oskarpt nertill för att jag var lat och zoomade inte in utan harvade raskt på där. Asfalten lämnar en hel del synpunkter, borttagningen av skuggan ser för jä... ut rent ut sagt. :)
Framtill hade en skugga varit nice men det var lågt stående sol när jag plåtade bilden, hade den varit mer uppe på himlavalvet hade det nog varit skugga fram under bilen.

Lågt stående sol passar nog bättre vid fastighetsfotografering modell Gamla Sta'n, så man får med långa släpskuggor längs med husväggarna.

Mats Liifv
2009-06-20, 15:47
Kanske lite beskärning i högerkanten för att få bort den fula containern, när du ändå lagt ner så mycket jobb på det övriga? Min blick vandrar iväg dit efter att ha kollat in den imponerande fronten.

Jättebra i övrigt tycker i alla fall jag!

Nina
2009-06-20, 18:33
Mnja, visuellt känns det som att bilen kvävs eller snart ska ramla ur bilden, jag vill helst ha lite utrymme runt omkring/framför fordon. Jag håller med om att miljön var den sämsta tänkbara med containers, skyltar och folk som syns i bakgrunden.

Jonas
2009-06-20, 21:12
Hittade in till din andra blogg via ditt inlägg hos SMC. Nappade på frågeleken i Expressen och är nu också med i slutfinalen. Nådde dock inte dina aktningsvärda points utan "bara" på 3700 poäng. Må bäste man/kvinna vinna. :D

Mats Liifv
2009-06-20, 21:44
Även jag snubblade mig vidare till finalen med 4.116 poäng. Vi får se hur det går i fortsättningen. Lite tur måste man allt ha...

Håller med om bilden på bilen. Beskärning blev inte så bra i det här fallet. Fick nog bli till att plocka bort containern och människorna i stället. Mycket pyssel är det...:)

Nina
2009-06-21, 06:53
Men visst var det enkla frågor?? Jag trodde det skulle vara knivigt och mycket funderande men jag tyckte frågorna var rätt så allmänna och enkla. =)

…får se i slutfinalen vad det är för frågor då, det kanske är ena riktiga bamsefrågor så man får gnugga geniknölarna ordentligt.

Mats Liifv
2009-06-21, 07:09
Visst var det enkla frågor!

Maud fick runt 3.700 poäng. Verkar som att det var meningen att de flesta ska gå vidare. Kanske vill de ha in mycket e-postadresser för att sälja eller också kommer det att kosta pengar. Vi får se vad syftet är. Hoppas också på svårare frågor...

Nina
2009-06-21, 08:00
Nja, tror inte de törs sälja folks e-postadresser, möjligen för att de ska kunna kontakta en senare vid slutfinalen.

AT-gubben
2009-06-21, 22:17
Själv aktar jag mig väldigt noga för att skicka in bilder till stora fototävlingar som arr. av stora drakar som inte är relaterade till fotointesserade. Bilder är alldeles för lätta att använda på fel sätt och i fel sammanhang. Därav är alltid mina bildfiler små och av sämre kvalitet när dom skickas in i typ detta forum. Förhoppningsvis så är dom inte användbara till annat än just detta :confused:???

Nina
2009-06-22, 06:07
Jo, annars kan man antingen baka in information i bilden att när den läggs upp på annan server visas informationen, vilken webbsite den tillhör, datum, plats/stad etc samt fotografens namn. Alt skapa en Flashfilm. Eller kladda bilden full med sitt namn i även om det förstör bilden men visar att man inte gillar när folk ”lånar” ens bild. ;)

Molgan
2009-06-22, 07:06
Jo, annars kan man antingen baka in information i bilden att när den läggs upp på annan server visas informationen, vilken webbsite den tillhör, datum, plats/stad etc samt fotografens namn. Alt skapa en Flashfilm. Eller kladda bilden full med sitt namn i även om det förstör bilden men visar att man inte gillar när folk ”lånar” ens bild. ;)
Jo det hjälper mot oaktsamt missbruk, men bildfilsinfo blir man ju lätt av med och missprydande text kan enkelt retusheras bort ifall man tycker arbetet är värt det. Lågupplösta jpg är ett bra sätt att undvika missbruk, även om komprimeringen är låg förstör formatet bilden tillräckligt för att minska användbarheten (för fototävlingar vill man kanske ha bättre kvalité).

Det här med upphovsmannarätten är dock nåt som folk måste börja tänka om kring, så fort en bild befinner sig på nätet är den i praktiken allmän egendom.