handdator

Visa fullständig version : Imfritt visir



Jonas
2009-06-15, 21:19
Min nya hjälm som jag köpte i fredags är en Lazer och sitter riktigt skönt, men visiret immade igen bums. Jag har varit tvungen att köra med visiret något öppet. Inte så behagligt på snabbare vägar som när jag körde ned till Södertälje i lördags. Idag fick jag det enkla tipset på SMC´s forum att gnida in diskmedel (utan vatten) på visiret med luddfri trasa och sen gnida torrt med torr trasa/papper. Och det fungerade! Provade att flåsa som en travhäst efter ett V75-lopp, men sikten fortsatte vara perfekt. Om visiret av någon anledning blir blött på insidan, måste proceduren dock göras om.

Ni erfarna bikers kände säkert till detta, men många på SMC gjorde det inte och tipsade om pinlocks och annat. Men diskmedel fungerade för mig och det tog tio minuter att fixa. :)

Mats Liifv
2009-06-15, 22:52
Rakskum lär ska ha samma effekt, enligt vad jag hört. Har aldrig brytt mig om att pröva varken det ena eller andra. Brukar aldrig ha problem med imma när jag kör utan bara när jag står still. Då öppnar jag gärna visiret ändå. Måste absolut vara värt att testa för den som upplever det problematiskt med imman. Kostar ju i princip ingenting.

Nina
2009-06-16, 06:30
Jag har pinlock på mitt visir, inga problem där men däremot immar glasögonen igen. De har inga pinlock.

Ingemar
2009-06-16, 06:53
Hej Jag köpte själv en ny Lazer hjälm i höstas Granville hette den, var billig (rea) och hade just pinlock vilket jag inte provat förut. Det var riktigt bra och jag har inte besvärats av imma nåt mer. Kommer ihåg att jag också provade med diskmedel för länge sen men när jag åkte i regn började det löddra så det slutade jag genast med. Jag slarvade säkert med avtorkningen. Kan dock intyga att pinnlock fungerar bra synd att det inte fanns på modellen du köpte.

Mc-Bosse
2009-06-16, 08:10
Pinlock! Det låter som trolleri men fungerar fullt ut. Behöver ALDRIG öppna visiret utan det är immfritt punkt slut. Med solglasögon på så immar dom igen men dom har jag inte på mig när det regnar och är grått utomhus.

Det finns färdiga visir att köpa till visa hjälmar. Jag fick köpa Gör-det-själv-kitet till min hjälm. http://hecamc.jetshop.se/ShowProduct.aspx?prodid=1359&cat=120

tomahs900
2009-06-16, 17:12
Min nya hjälm som jag köpte i fredags är en Lazer och sitter riktigt skönt, men visiret immade igen bums. Jag har varit tvungen att köra med visiret något öppet. Inte så behagligt på snabbare vägar som när jag körde ned till Södertälje i lördags. Idag fick jag det enkla tipset på SMC´s forum att gnida in diskmedel (utan vatten) på visiret med luddfri trasa och sen gnida torrt med torr trasa/papper. Och det fungerade! Provade att flåsa som en travhäst efter ett V75-lopp, men sikten fortsatte vara perfekt. Om visiret av någon anledning blir blött på insidan, måste proceduren dock göras om.

Ni erfarna bikers kände säkert till detta, men många på SMC gjorde det inte och tipsade om pinlocks och annat. Men diskmedel fungerade för mig och det tog tio minuter att fixa. :)

Jag ska testa på crossglasögonen...har inga problem i hjälmen fast jag inte har pinlocks eller va de hette...
bra hjälm antar jag??

Däremot när jag busar o kör med crosshjälm o googles har jag bekymmer så tack för tipset.