handdator

Visa fullständig version : Första vurpan



Mc-Bosse
2009-06-13, 13:17
Hej!

Jag körde omkring på landet i ösregnet idag. Satt i tankar och kom på att jag ska ju svänga här i denna korsningen. Jag höll väl 50-60 tror jag. Lugnt tänkte jag ensam som jag var på 70-asfaltvägen och bromsade med frambromsen men ojdå! Där låg jag på asfalten med Kawasakin över mig helt plötsligt!

Hur fan kunde detta hända tänkte jag när jag rest mig själv och mc:n. Så jädra kraftigt bromsade jag ju inte. Gick och kollade efter några bromsspår om jag hade låst hjulet men hittade inga. Däremot låg där grus under en liten hinna med vatten på asfalten. Då kasar ju framhjulet liksom.

Det är så jädra dumt att bromsa lite sent för där var helt fri sikt åt alla håll och jag hade kunnat fortsatt rakt fram över korsningen och vänt istället. Mitt högra knä slog i asfalten ganska kraftigt märke jag. Knäskyddet i mc-byxorna gjorde vad det ska göra, nämligen skydda. Jag är ju glad över att jag justerade alla skydd i kläderna häromdagen så att de sitter var de ska. Även att all utrustning var på... ;) Hjälmen slog inte i asfalten utan gled liksom bara i marken. Några skrapmärken är där på den. Något ytterst lite känner jag i höger handled men annars är undertecknad helt hel! :)

Kawasakin blev dock sne där fram. Körde 3 mil hem med styret pekande kraftigt åt vänster. Mc:n föll på höger sida och motorskydden är ju bra att ha för det högra tog stöten istället för motorn. Varvräknaren har fått sig en törn och fungerar inte. Jag ska titta på det vid tillfälle.


http://4.bp.blogspot.com/_boTDPYNYQP0/SjOQKOLabeI/AAAAAAAAAXY/ZL_UAKfH8Oo/s400/DSC01407.JPG

http://4.bp.blogspot.com/_boTDPYNYQP0/SjOVXhRc0YI/AAAAAAAAAXg/S4qDhJBnxK8/s400/DSC01410.JPG

Molgan
2009-06-13, 14:19
ABS hade suttit fint där. =) Grattis till första vurpan, skönt att ha det undanstökat. Sådana här incidenter får en att inse att de där extra minuterna det tar att få på sig skyddskläderna inte är så onödiga.

Föresten, är du säker på att styret är snett och inte bara har vridit sig i fästena? I så fall kan man bara lossa alla skruvar, vrida till och skruva tebax.

Mc-Bosse
2009-06-13, 14:26
ABS hade suttit fint där. =) Grattis till första vurpan, skönt att ha det undanstökat. Sådana här incidenter får en att inse att de där extra minuterna det tar att få på sig skyddskläderna inte är så onödiga.

Jo jag har fått mig en tankeställare! Tänk att ha suttit där i jeans och t-tröja? Oj vad jag hade sett ut i skinnet nu! Och att försöka hitta nästa hoj med ABS verkar ju vara en bra föresats.

Tack för gratulationen! :D


Föresten, är du säker på att styret är snett och inte bara har vridit sig i fästena? I så fall kan man bara lossa alla skruvar, vrida till och skruva tebax.

Jo jag tror att det bara vridit sig faktiskt. Ska kolla det senare idag. Styret pekade neråt men det pressade jag bara upp igen innan jag körde igen efter vurpan. Man kollar ju inte sådär jättemycket i ösregnet på en landsväg. Vill ju bara få hem mc:n.

Jonas
2009-06-13, 14:37
Skönt att det gick bra! Vill också passa på att varna för att bromsa på färgmarkeringarna på t.ex. övergångsställen. Såg en förare gå omkull vid Slussen för några år sedan när han bromsade för en fotgängare som sprang ut en bit framför honom.

Mc-Bosse
2009-06-13, 14:53
färgmarkeringarna

Jo dom är räliga (som vi skåningar säger) :) http://sv.wiktionary.org/wiki/r%C3%A4lig#Svenska

Det räckar att hamna på en vägmarkering i en kurva så känns det att dom är aningen upphöjda och med regn så blir dom hala.

Nina
2009-06-13, 16:16
Bra att det gick bra för dig trots allt. Välkommen till klubben, här har du en som vurpat två gånger i år. Då vet du vilka fler muskler du har i morgon då, he he. ;)

Mc-Bosse
2009-06-13, 16:38
Bra att det gick bra för dig trots allt. Välkommen till klubben, här har du en som vurpat två gånger i år. Då vet du vilka fler muskler du har i morgon då, he he. ;)

Tack! Betalar vi någon medlemsavgift i denna klubb? ;)

Höger handled börjar svullna upp nu några timmar efter vurpan. Kanske beroende på att grannen och jag precis drog hela styrinrättningen rätt igen, den hade vridit sig bara. Anstränga handleden är ju inte så smart när den åkt på en mild stukning.

Varvräknaren är kaputt ser det ut som. Ett stag som håller den har åkt in i hela varvräknarhuset. Varvräknaren, plasten som tändningslåset sitter i och hela plåthistorien som håller hastighetsmätare, varvräknare och tändningslås borde jag byta. Det finns kanske på någon mc-skrot?

Höger hållare för sidoväskan har också fått sig en kyss. Jag får plocka av den och räta ut den. Bättre sidoväskan och hållaren tar stöten än den högra ljuddämparen.

Ingemar
2009-06-13, 17:56
Tur att du inte gjorde dig riktigt illa. Nu kommer varningen lite sent ,men just vid kraftigt regn kan det ofta bli snorhalt beroende på att när vatten strömmar ut på vägen följer alltid en sörja av lera och annat skit med ut på vägbanan. Det är när vägen omges av höga slänter risken är störst att det rinner ut där diken saknas .Påt igen bara,att lära sig mc-åkningens alla faror kan förstås vara tusan så smärtsamt men man lär sig alltid av misstagen. Hoja på bara men var försiktig farorna är många och med bara två hjul blir misstagen oftast marksyning tyvärr.

Gurrag
2009-06-13, 21:00
Tur att du klarade dig utan några större skador.

leffa
2009-06-13, 21:08
tur i oturen synd på hojen men tur för kroppen.

Mc-Bosse
2009-06-13, 21:32
men just vid kraftigt regn kan det ofta bli snorhalt beroende på att när vatten strömmar ut på vägen följer alltid en sörja av lera och annat skit med ut på vägbanan.

Med tanke på hur kläderna ser ut så låter lera och annan skit trolig men just var jag la cykeln fanns ingen lera vad jag kunde se efteråt men däremot grus. Nu vet jag ju inte exakt på metern var jag fick kas på framhjulet heller... Jag kasade ju några meter på asfalten med mc:n över smalbenen (bra att jag köpte ordentliga mc-stövlar och inte körde med de låga mc-bootsen) och landade väl i en mindre lerpöl. Kläderna är leriga på vänster sida men jag la cykeln åt höger... hmm. Jag snurrade väl runt då och kasade på vänster sida och stukade höger handled men samtidigt minns jag att höger knä slog i asfalten kraftigt. Ja vem vet hur man snurrar och kasar egentligen?

Så här efteråt är det lugnt tycker jag. Nog var det dålig anpassning som gjorde att jag vurpade men samtidigt ser man dåligt med regndroppar på visiret och jag flåkörde inte heller på något vis.

PS: Kawasakin är riktad och fullt körbar igen. Varvräknaren är paj bara.

Guzzi-Leif
2009-06-13, 23:20
Grattis till att du klarade dig själv så bra!
Beklagar i övrigt...

För din egen skull:
Gå till doktorn! För att få järnkoll på hälsan momentant men också ifall du får problem senare och ska ha pengar från försäkringsbolaget. Hörde du vad jag sa'? GÅ TILL DOKTORN!

När gaffeln vridit sig i kronorna bör den avlastas igen, annars kan det bli senare rackel. Släpp muttern till styrstammen (passa på att justera styrlagret när du ändå är där o rotar), släpp skruvarna till gaffelbenen i båda styrkronorna, släpp på hjulaxelns mutter.
Skruva åt hjulaxeln igen. Dra åt gaffelbenens skruvar i nedre styrkronan, fjädra hårt några gånger med gaffeln, dra åt gaffelbenens skruvar i övre kronan + muttern för styrstammen.
Klart!

Mc-Bosse
2009-06-14, 07:32
Grattis till att du klarade dig själv så bra!
Beklagar i övrigt...

För din egen skull:
Gå till doktorn! För att få järnkoll på hälsan momentant men också ifall du får problem senare och ska ha pengar från försäkringsbolaget. Hörde du vad jag sa'? GÅ TILL DOKTORN!

När gaffeln vridit sig i kronorna bör den avlastas igen, annars kan det bli senare rackel. Släpp muttern till styrstammen (passa på att justera styrlagret när du ändå är där o rotar), släpp skruvarna till gaffelbenen i båda styrkronorna, släpp på hjulaxelns mutter.
Skruva åt hjulaxeln igen. Dra åt gaffelbenens skruvar i nedre styrkronan, fjädra hårt några gånger med gaffeln, dra åt gaffelbenens skruvar i övre kronan + muttern för styrstammen.
Klart!

Doktorn? Ja kanske det ja.

Justera styrlagret? Hur gör jag dett? Muttern till styrstammen kan jag väl inte mer än spänna? Jag lossade på allt utom hjulaxelns mutter och drog allt rätt. Ska jag lossa allt igen inkl. hjulaxelns mutter?

Mc-Bosse
2009-06-14, 10:20
Nu har jag gjort som du, Guzzi-Leif skrev och det ser riktigt rakt och fint ut nu! Tack för instruktionerna!

Instrumentreringen är nu i delar. Det tråkiga är att där sitter inga kontaktstycken utan sladdarna är i ett från punkt till punkt. Det blir till att skarva en del när jag sätter dit dom bättre begagnade grejorna. Som jag inte hittat än. Har gjort en förfrågan till en mc-skrot och får väl svar imorgon skulle jag tro.

Mc-Bosse
2009-06-15, 08:00
Då vet du vilka fler muskler du har i morgon då, he he.


Jag förstod inte vad du menade men nu gör jag! :confused: 24 timmar efter vurpan har kroppen sagt ifrån att den inte tyckte om att hamna i asfalten. Jag kännner mig rätt mörbultad överallt nu. Inte skadad men som träningsvärk i alla muskler...

Samtidigt är handleden i princip bra igen.:D

Och Kawasakin är redo för fler vurpor! ;)

Nina
2009-06-15, 08:35
Jag förstod inte vad du menade men nu gör jag!
He he, man blir medveten om muskler man inte visste om att man har. ;)