handdator

Visa fullständig version : Ny leksak



Nina
2009-06-11, 20:56
Det bidde en Nikon D300 och den har jag sneglat på ett bra tag (nåt år ungefär). Cyberphoto hade ett bra paket med både objektiv och väska samt minne, rabatten rörde sig om 4200 kr om man köpte hela paketet än lösa delar. Nu har jag testat kameran lite, den känns helt förvirrande och annorlunda än jag är van med men dock så lär vi ju bli bra kompisar känner jag.

Kolla in två bilder jag valde ut. Kyrkan gifte vi oss i för 10 år sen, i år firas det alltså Tennbröllop. Jag gillar inramningen av grenar och löv. Från början tyckte jag det var synd en massa träd skymde den vackra kyrkan men jag hittade en glugg, bilden blev amatörbra trots grenar som skymde. Nyponrosen hittade jag på tomten just när jag skulle packa in mig och kamera och gå in i huset.

Det här är skoj, nu vill jag lära mig mer. Kameran känns verkligen avancerad och proffsig jämfört med vad jag tidigare använt för typ av kamera.

http://blog.k-mart.se/wp-content/uploads/2009/06/DSC_0058.jpg

http://blog.k-mart.se/wp-content/uploads/2009/06/DSC_0105.jpg

PatrikAdolfsson
2009-06-11, 22:18
AHh Han ju aldrig svara dig :D
Du har gjort ett bra köp och fina bilder du tagit ovan. Lycka till med nya leksaken :D

Ett tips... texten mitt i bilden... Usch ... Det gillas inte..

Gibson
2009-06-11, 22:45
Snygga bilder men jag håller med, bort med texten.:D

Gurrag
2009-06-11, 23:44
=) vajert

Nina
2009-06-12, 06:31
Ang texten mitt i: jag läste om en tjej som tog jättefina bilder och la ut på webben. Nån stal hennes bilder och var med i fototävlingar och menade att hon fotograferat dom, ibland vann hon priser eller utmärkelser fast det inte var hon som tagit dom. Därav texten… ;)

Jag kommer starta ett fotogalleri på min hemsida, mörkerfotografering är på tapeten, men de blir i flash, vore inte skoj om nån stal ens bilder och tävlar med om man blir så pass duktig. Jag testade just min fisheye-lins, den passar på min D300. =)

Otroligt bra kamera måste jag säga, fast jag får lov att träna mycket. I går stod jag på ängen och fotograferade gubbens modellflygplan. Det blev suddigt ibland när jag följde planet med kameran. Nu hittade jag en instruktion i handboken om 52 punkters fokusering och 3D, tydligen använder man det när man ska plåta nåt som rör på sig. Och det gjorde inte jag för jag visste inte om det, ha ha ha. :)

leffa
2009-06-12, 07:57
fina bilder speciellt rosenknoppen:)

Jan-Olov
2009-06-12, 09:06
Jag har en gammal systemkamera men det är för dyrt och besvärligt att använda den, en digital såden står på önskelistan men det är mycket annat som ska, så det får stå tillbaka få se frammöver. Just detta att försöka få till en bra bild och få lägga lite tanke och fundering bakom är roligt om sedan resultatet blir som tänkt är extra kul.

Nina
2009-06-12, 12:50
Det här var ju riktigt skoj. För en tid sen blev jag tipsad om att inte plåta på automatik (A) utan man ska använda programmet P. I går plåtade jag på programmet P enligt tipset men bilderna blev inte som jag ville, det jag mest hängde upp mig över var ljuset. Skymning är väl inte den mest optimala tiden på dygnet heller… Speciellt inte när man står på marken och plåtar ett modellflygplan underifrån för den flög ju. :rolleyes:
I Photoshop följde ett evigt redigerande för att jämna ut högdagrar och släta ut skuggor. Vilket jä... jobb! satt jag och tänkte. Måste komma på nåt att fixa det där med ljuset redan i kameran. Jag läste i handboken (igen) och hittade programmet M – Manuellt. Aha! Här kan jag ju ställa in både bländare och tid helt själv! Wow, genast mer utmaning men bättre kontroll över kameran, sånt gillar jag och testade att plåta taklampan utan blixt. Jag gillade genast det jag såg. Jag kunde sitta och testa olika inställningar och se resultatet och här ramlade en del kronor ner. Nu_fattar_jag. ;)

Det här kommer bli jätteskoj! :D

Får tillägga att jag tidigare alltid plåtat med Automatikprogrammet. Kameran har skött allt åt mig.

Boven
2009-06-15, 22:00
Själv är jag nog en "automatikprogrammet" typ.