handdator

Visa fullständig version : Suzuki GSX 1400



pewa
2007-06-18, 11:08
Skrev lite om den här i en av nyhetstrådarna men tänkte att vi kan ta upp den lite här också.

För mig som aldrig kört riktig touring och därför inte testat så många touring-hojar heller blev jag riktigt imponerad av Suzukis gsx1400. Den klassas kanske mer som en "sport-tourer" men var enligt försäljaren mycket populär bland de som gillar att åka långt.

Det första jag tänkte på var ju hur bra man satt, trots mina 190+ cm.
Den lilla rutan tar bort hyfsat med vind även om jag kanske hade velat ha en lite större på längre turer.
Motorn svarade bra, skönt vrid redan på låga varv. Kan tänka mig att det är ett måste vi långkörning, jobbigt att ligga på hga varv för jämnan. Känner en som köpte sig en gsx efter att ha kört glidare tidigare, han är helnöjd!

http://www.suzukimc.se/source.php?id=1070634

turbo
2007-06-19, 12:22
farsans polare kör en gsx1400 men jag har inte fått testa den än.
han brukar åka ner i europa varje sommar och är ganska kräsen när det kommer till att välja mc.. körde bmw förut men gillade tydligen gsx:en för han bytte förra året.

Gibson
2007-06-20, 00:54
Tror att det är en trevlig båge, har provsuttit en men inte kört.
Sen är den ju snygg också.

Kalle Kanon
2007-10-30, 11:34
Ser att den här tråden är lite gammal. Hur har det gått? Har du köpt en GSX1400 sedan?

8)

pewa
2007-10-30, 13:07
Vet inte om du menar mig eller Gibson men för mig har det inte blivit någon GSX :)

Den var som sagt riktigt skön att köra men jag gör för få längre turen för att den ska vara intressant, jag föredrar en lite mindre och smidigare hoj.

Kalle Kanon
2007-10-30, 13:26
Ok, om det varit aktuellt med synpunkter på GSX1400, kunde jag bidra med något. Jag är inne på min fjärde. 8)

Gibson
2007-10-30, 16:00
Ok, om det varit aktuellt med synpunkter på GSX1400, kunde jag bidra med något. Jag är inne på min fjärde. 8)


Skriv dina synpunkter, det är alltid intressant. :)

Kalle Kanon
2007-10-30, 18:06
För att svara på dina inledande frågor, så är GSX1400 den av jämförbara hojar som passar en storvuxen bäst. Jag är 195 cm och 130+ kg och sitter som en kung på den. T ex XJR1300, ZRX1200 eller CB1300 känns som att få på sig en för liten kavaj.

Sedan är den också mycket trevlig att köra långt med. Jag har varit i Tyskland, Österrike, Italien, Slovenien, Grekland på flera resor. Det man kan rekommendera är att ha en ruta på, eftersom fartvinden blir jobbig annars om man kör i autobahnfart. Med den ruta jag har nu, kan jag marscha i 180 utan att bli något trött i armar eller nacke, men den är lite större än de allra minsta. Kan visa i Louis katalog om någon är intresserad.

Det har blivit över 11000 mil på mina fyra GSX1400. Den nuvarande har 4100 på mätaren och jag kanske skaffar den femte till våren.

Jag har svårt att hitta något direkt negativt. Det är en väldigt komplett allroundhoj. Flera av hojarna har fått vibrationer i frambromsarna efter c:a 1000 mil, men det har garantin tagit. Tidiga årsmodeller (01-02) hade en lite klumpig växellåda, där man ibland kunde hitta friläge mellan två höga växlar.
8)

pewa
2007-11-13, 00:02
Efter 11000 mil känns det som att du vet vad du snackar om :)

Hur tycker du den fungerar utanför autobahn? Små kurviga landsvägar alltså..

Kalle Kanon
2007-12-05, 22:45
Den är jättebra där också. Bl a körde jag delvis riktigt hårt på slingrande vägar i Österrike. Vid provocerad körning är den lite för mjuk i häcken, fastän jag har den på det hårdaste, men det är ju ett pris för komforten. Däremot är den inte tungstyrd eller klumpig utan förvånansvärt lättstyrd.

turbo
2007-12-05, 22:58
jag tycker den ser stor men inte klumpig ut.. suzuki verkar komma starkt, jag har sett flera gsx1400 på senaste tiden

Nina
2007-12-06, 08:03
Tidiga årsmodeller (01-02) hade en lite klumpig växellåda, där man ibland kunde hitta friläge mellan två höga växlar.
8)


Det känner jag igen!! Trafikskolans GSX 750 hade den benägenheten att hitta friläge mellan de högre växlarna. Jag skulle peta i 5:e växeln och hade fått i friläge. Jag VET att kopplingen varit helt indragen och växeln inte gick att få högre upp med foten men ändå var det friläge ibland.
Sånt hände också på den (kanske samma låda?), man litade inte riktigt på den om den verkligen hade växel i, man satt och testade före man drog på i fall man hade lyckats få friläge igen. Det var det enda jag hade negativt om just den modellen men annars funkar den bra och jag tror nog den är ganska bra om trafikskolor har såna runtom i landet. :)

Nina
2007-12-06, 08:12
Här finns en till salu i Jämtland för 68.000 kr:
http://annonser.svmc.se/?id=178

Scorpio
2008-07-15, 16:12
Har provkört den.

Skön spis med gott om kräm lång ner i registret. En smula klumpig förstås men det är ju ingen sporthoj. En klart positiv upplevelse :)

En kollega som tourar mycket köpte en så´n för några år sedan, han är helnöjd.

Boven
2009-06-08, 21:19
Varför får jag inte ut hjulaxeln från framfälgen, skall den delas med en sexkantnyckel???

GeCe
2010-04-02, 06:16
;) Köpte en Suzuki GSX 1400 i måndags i utbyte mot min Honda Transalp och upplever GSX:en trots c:a 30 kg mer i vikt som betydligt mer lätthanterlig tack vare lägre tyngdpunkt och att man kommer ned med fötterna ordentligt i backen. Sitter avslappnat och skönt och slipper ryggvärken som Transalpen gav mig.
GSX:en verkar uppföra sig smidigt även på mindre vägar och känns inte alls klumpig sitt maffiga utseende till trots. Jämförde med Suzukis Bandit 1200 t.ex som jag upplevde som klumpigare att hantera.
Under provkörningen av 1400 cc:arn tittade jag två ggr på hastighetsmätaren när den till min förvåning stannade på 2500 r/m vid 90 km/h. :)

Mallgar
2010-04-03, 09:41
Hej på er och Glad Påsk!

Är en medelålders man som funderar på att köpa hoj igen. Nu skulle jag behöva lite råd och ni verkar ju ha stor erfarenhet av just den hoj jag är sugen på. Frågan är om jag ska köpa en Gsx 750 eller 1400 ? Det kommer troligtvis inte att bli några långturer med hojen utan bara nöjesåkning i närområdet. Är 188 cm lång och ca 90 kilo, blir en 750 liten då?
Orkar den med att ta med frugan därbak? Är väldigt tacksam för all råd och tips jag kan få.

Ha det gott!

erkagn
2010-04-03, 18:49
Såna hära hojar verkar ju ha tagit över och blivit populärare än stora glidarhojar. Själv föredrar jag då v-twint som har känsla jämfört med en rad-fyra. Men smaken är ju olika.

GeCe
2010-04-03, 19:28
Mallgar:
En 750 räcker långt för småturer men det är nog fler faktorer som kroppshydda kanske som spelar in hur man komme att trivas med hojen. Här kan du läsa lite om 750:an http://www.bike.se/review/view.php?id=668. Själv var jag inne på en Suzuki GSX 600 med halvkåpa men när 1400 cc vägde mindre än den eller lika mycket och jag fick uppleva komforten med den större samt att det var ett bättre pris så slog jag till. Frugan och jag har dessutom planer på lite längre åkturer nu igen så komforten känns viktig. Och med en vindskiva på 1400cc:an kan det nog bli riktigt bekvämt.
Skulle nog våga på mig att säga att köper du den större modellen så är nog chansen att du blir nöjdare i längden än med en 750. Men se till att du provkör hojarna först innan du bestämmer dig. Sen finns ju den ekonomiska faktorn och det blir ju alltid dyrare med en större cykel med underhåll, däck, försäkring osv.

erkagn:
Det kan nog vara många faktorer som spelar in vid val av hoj och mitt förhållande till custom-hojar har aldrig fungerat då min rygg inte pallar för att sitta i en gynekologstol. Annars är min favoritmotor en radtwin. Men den komfort man får med Suzukis 14000 cc:are gav mersmak. Lilla Yamahan jag har är en eftergift för dess smidighet och den kommer huvudsakligen att användas som brukshoj och funkar ypperligt på 70-vägar där man inte behöver varva så mycket. :)

God fortsättning på påsken önskar

erkagn
2010-04-03, 19:43
erkagn:
Det kan nog vara många faktorer som spelar in vid val av hoj och mitt förhållande till custom-hojar har aldrig fungerat då min rygg inte pallar för att sitta i en gynekologstol. Annars är min favoritmotor en radtwin. Men den komfort man får med Suzukis 14000 cc:are gav mersmak. Lilla Yamahan jag har är en eftergift för dess smidighet och den kommer huvudsakligen att användas som brukshoj och funkar ypperligt på 70-vägar där man inte behöver varva så mycket. :)[/QUOTE]

Jo, du har så rätt när det gäller komforten. Och särskilt om man har besvär med ryggen. Då är nog denna typ av upprätt hoj bättre.

Mats Liifv
2010-04-03, 19:55
Intressant det där hur man upplever komfort.

Har alltid trott att det skulle vara obekvämt att köra customhoj, tills jag provade en Triumph Bonneville America. Fann den så bekväm att köra att jag köpte mig en egen efter den första provturen.

För mig funkar den kanon. Har i alla fall kört drygt trettiofem mil i ett svep med endast ett kort tankstopp. Nu har jag inte något direkt ryggproblem, utan snarare problem med en högerarm som är en dryg decimeter kortare än den vänstra. Tycker att jag sitter så bra att jag faktiskt funderat på att testa en IronButt med den. Får ta en riktig runda på närmare hundra mil innan för att se hur det känns på längre distanser, men tror att det skulle kunna vara fullt möjligt.

GeCe
2010-04-03, 21:37
Komfort kan nog diskuteras och det som passar den ena passar inte alltid den andra. Sist jag körde en custom klarade jag c.a 2 km innan smärtororna tvingade mig att stanna då en kompis och jag provkörde varandras hojar.
Begick ett stort misstag något år senare och köpte en Yamaha storskoter som var fantastikt bekväm med en underbar motor men fick på lite längre turer sådan värk så jag trodde inte jag skulle klara att köra hem igen. Behöver den upprätta körställningen med stöd från benen.

Det där med IronButt verkar lite intressant förresten och ska undersökas, tack för tipset! :)

Mats Liifv
2010-04-03, 22:48
Komfort kan nog diskuteras och det som passar den ena passar inte alltid den andra. Sist jag körde en custom klarade jag c.a 2 km innan smärtororna tvingade mig att stanna då en kompis och jag provkörde varandras hojar.
Begick ett stort misstag något år senare och köpte en Yamaha storskoter som var fantastikt bekväm med en underbar motor men fick på lite längre turer sådan värk så jag trodde inte jag skulle klara att köra hem igen. Behöver den upprätta körställningen med stöd från benen.

Det där med IronButt verkar lite intressant förresten och ska undersökas, tack för tipset! :)

Jobbigt när kroppen säger ifrån vilken hoj man ska köra. Har precis sålt min BMW på grund av att jag efter min olycka inte längre klarade den (moderat) framåtlutade körställningen. Min kortare högerarm gjorde att jag fick ont i ryggen. Blev tvungen att sitta i någon mindre bra vinkel och fick ont i ryggen. De hojar jag har nu funkar utmärkt.

Här (http://www.ironbutt.se) hittar du mer info om IronButt. Du kanske redan sett att vi berörde det i en annan tråd?

GeCe
2010-04-05, 04:33
Jobbigt när kroppen säger ifrån vilken hoj man ska köra. Har precis sålt min BMW på grund av att jag efter min olycka inte längre klarade den (moderat) framåtlutade körställningen. Min kortare högerarm gjorde att jag fick ont i ryggen. Blev tvungen att sitta i någon mindre bra vinkel och fick ont i ryggen. De hojar jag har nu funkar utmärkt.

Här (http://www.ironbutt.se) hittar du mer info om IronButt. Du kanske redan sett att vi berörde det i en annan tråd?

Synd att tvingas sälja en hoj man för övrigt trivs pga sådana här anledningar och en framåtlutande körställning fixar inte min rygg heller. Har även en skadad vänsteraxel som gör att styret måste vara nära kroppen. Brukar få fixa och trixa med styret och har ibland bytit ut det med allt krångel det medför. Kommer att sakna Transalpen och den komfort den gav på dåliga vägar eftersom man bor mitt i spenaten. Men med Suzukin 1400 verkar den funka i orginalutförande för min kropp och endast satt dit en bakåtflyttande styrhöjare och det verkar lovande det lilla jag provkört hittills. Lilla Yamahan XJ som har en liten framåtlutande körställning har jag bytit styret på och monterat styrhöjare på för att komma närmare.

Jo jag såg ditt inlägg tidigare i en annan tråd om IronButt och blev nyfiken.

erkagn
2010-04-05, 12:18
Jag upp lever att min xvs950 är bekvämare än min dragstar 1100 custom. Tror de är pga fotplattorna samt ett annorlunda styre. På Dragstaren fick jag sitta mera kutryggig.

Mallgar
2010-04-05, 12:22
Är det nått speciellt man ska tänka på att kolla vid köp av en begagnad 750-1400 gsx?
Finns det några specella årsmodeller man ska akta sig för?
Alla råd tas emot tacksamt!

GeCe
2010-04-05, 13:01
Är det nått speciellt man ska tänka på att kolla vid köp av en begagnad 750-1400 gsx?
Finns det några specella årsmodeller man ska akta sig för?
Alla råd tas emot tacksamt!


Min begränsade erfarenhet av just Suzukis mc gör att jag vill och kan inte säga något speciellt som svar på din fråga. Har mest ägt och kört Honda tidigare. Men lägg in en sökning på Google om Suzuki GSX hojar så får du massvis att läsa. Här kan du läsa om Suzukis GSX 1400 t.ex.
http://www.bike.se/review/view.php?id=170

Men Suzuki i allmänhet är det väl inga större problem med än med andra cyklar och motorer och fina växellådor är de väl kända för att konstruera. Växelådan på min 1400 fungerar väldigt distinkt, exakt och mjukt som jag aldrig upplevt på en mc tidigare. 1400 tror jag fanns i Sverige mellan 2001-2007 utan förändringar förutom att den senaste eller senare modeller fick ett 4 till 1 avgasystem mot det tidigare 4 till två. Inställningen av stötdämparna bak är jag lite fundersam på om det verkligen fungerar korrekt men jag har 6 månaders garanti och firman ska få titta på det och instruera mig hur det ska funka. En viktig detalj att kolla vid beg. köp kanske när det finns små rattar att justera med, men det gäller ju alla märken.

Lycka till och välkommen i mc-kollektivet!
Skulle vara trevligt om du sen återkommer och berättar vad det blev tillslut! :)

Mallgar
2010-04-05, 20:34
Tack för det, och tack för svaret. Ovärderligt att få tips och råd av kunnigt folk!

Nilsson
2010-04-05, 20:38
det e sällan problem med dem , lyssna efter ventil skrammel lite e ingen fara , annars e det en kanon hoj

Vallejos
2014-05-16, 17:34
1400 tror jag fanns i Sverige mellan 2001-2007 utan förändringar förutom att den senaste eller senare modeller fick ett 4 till 1 avgasystem mot det tidigare 4 till två.

Väcker en gammal tråd...
Tror även att dom modifierade insprutningen plus att katalysator tillkom efter ett par år. Kanske från och med årsmodell 05.

Jag har en -02 och är helnöjd.