handdator

Visa fullständig version : ABS-bromsar på motorcyklar räddar liv



pewa
2009-06-10, 19:05
http://www.hojen.nu/bilder/nyheter/2009/abs_livraddare.gif

ABS-bromsar på motorcyklar räddar liv
Att ABS-bromsar bidrar till att öka säkerheten är nog de flesta medvetna om.
Nu har även en ny svensk studie bevisat det vetenskapligt.

Studien presenteras i en rapport gjord av Vägverket, Vectura och
mc-intresseorganisationen SMC. Den visar att 38 procent av personskadorna och
48 procent av dödsolyckorna med motorcyklar hade kunnat undvikas om de varit
utrustade med ABS-bromsar*.

– Siffrorna är så sensationella att de är svåra att tro på, men detta stämmer
verkligen, säger Claes Tingvall, trafiksäkerhetsdirektör på Vägverket.

Man har granskat 1000 motorcykelolyckor och därigenom alltså kommit fram till att
användning av ABS-bromsar skulle kunna halvera antalet dödsolyckor varje år.

– Efter att ha gjort den här studien skulle jag aldrig sätta mig på en motorcykel
utan ABS-broms. Det är skrivet i sten, säger Matteo Rizzi på företaget Vectura
som tillsammans med Vägverkets Johan Strandroth gjort studien.

Det omkom 51 motorcyklister i Sverige under 2008 och risken att dö är 20 gånger
större på mc än på bil. Skaderisken är också den mer än dubbelt så hög.

Man hoppas nu på att mc-branschen och försäkringsbolagen ska inse fördelarna
med ABS och uppmuntra detta.

– Det rådet vi skickar ut i samhället är att har man möjlighet att välja så välj
detta. Det är en relativt billig livförsäkring, säger Claes Tingvall.

Totalt 10 procent av svenska motorcyklister och en tredjedel av nyförsäljningen har
ABS-bromsar. Målet är att hälften av alla nya motorcyklar ska har ABS till nästa år.

*ABS står för Anti-lock Breaking System (på svenska låsningsfria bromsar) och
är ett tekniskt system som förhindrar att bromsarna låser sig vid kraftig inbromsning.
Med ABS förkortas bromssträckan och dessutom behåller fordonet styrförmågan.

Molgan
2009-06-10, 19:21
Som jag sagt nån annan stans; ABS är guld värt. På grushojar måste den dock vara frånkopplingsbar och den extra ofjädrade vikten kan ibland tala emot systemet, men för medelsvensson på asfalt finns det bara fördelar. I vissa specifika förhållanden kan man säkert få kortare bromssträcka utan ABS men detta är bara av akademisk betydelse.

Guzzi-Leif
2009-06-10, 22:21
Jag tillhör också dem som hyllar och rekommenderar ABS, bara det används rätt (=full kraft och håll kvar). Klart det borde vara "obligatoriskt"!

Däremot är jag synnerligen tveksam till undersökningen. Tror nog att det finns en skevhet där; jag tror att de som köper mc med ABS delvis har ett annat säkerhetstänk och att de därför kan ha gått in i olyckan med lägre energimängd. Åtminstone kan jag inte se att undersökningen kompenserat för sådana möjligheter...

klaus
2009-06-11, 05:50
Då är frågan om ABS finns som tillbehör för att kunna eftermonteras,och vad det skulle kosta :confused:

Guzzi-Leif
2009-06-11, 18:45
Då är frågan om ABS finns som tillbehör för att kunna eftermonteras,och vad det skulle kosta :confused:

Bara glöm det!
Om det inte finns som originalteile förstås men då är väl prislappen därefter...

Diversion
2009-06-11, 19:28
Om jag har möjlighet tänker jag åka till Skellefteå på tisdag då det är visning av Yamahas nya hojar. Jag tror FJR:en har ABS.

Jan-Olov
2009-06-11, 21:33
Om jag har möjlighet tänker jag åka till Skellefteå på tisdag då det är visning av Yamahas nya hojar. Jag tror FJR:en har ABS.
Nyare modeller tror jag även har kombibromsar, mycket bra.

Nina
2009-06-12, 06:36
Kombibromsar, menar du att när man drar i handbromsen bromsar också bakhjulet?

Jan-Olov
2009-06-12, 07:11
Kombibromsar, menar du att när man drar i handbromsen bromsar också bakhjulet?
Ja i prinsip BMW tror jag var först. Bromskraften balanseras i rätt mängd till båda hjulen. Jag har snästan helt slutat röra fotbromsen det behövs inte, är då finessen kombinerad med ABS så är det kalas. Vilka modeller och märken som använde detta vet jag inte men som sakt BMW, Honda och nya FJR 1300 har det.

Nina
2009-06-12, 07:58
Ja i prinsip BMW tror jag var först. Bromskraften balanseras i rätt mängd till båda hjulen. Jag har snästan helt slutat röra fotbromsen det behövs inte, är då finessen kombinerad med ABS så är det kalas. Vilka modeller och märken som använde detta vet jag inte men som sakt BMW, Honda och nya FJR 1300 har det.
Aah, tack för svar. :)

Mc-Bosse
2009-06-13, 07:44
Då är frågan om ABS finns som tillbehör för att kunna eftermonteras,och vad det skulle kosta :confused:

Intressant det här med ABS!

Det fanns ett system att eftermontera på en bil. Detta var många år sedan och jag kan inte hitta det på nätet. Funktionen var sådan att systemet kände av när det var högt tryck i bromsoljan och att den stod still. Detta gör den ju vid full broms och låsta hjul för då rör sig inte bromsbeläggen mot skivan. Då släppte systemet på trycket ett ögonblick för att återigen ge fullt tryck och började om cykeln.

Jag har på min kinesiska moped något som kallas ABS på framhjulet. Inom citattecken brukar det skrivas, "ABS". För där är ingen elektronik inblandad utan vad jag kan luska ut så sitter där en ventil som släpper ut bromsoljan i ett separat utrymme när trycket i oljan når en viss punkt. Jag har provat att i nerförbacke och 75 km/ tim dra allt vad orkat i frambromsen och jag kan inte låsa framhjulet och bromssträckan är verkligen kort. Observera att systemet fungerar bara på bar asfalt. På grus låser framhjulet.

Kanske att där helt enkelt inte blir så högt tryck i oljan som det kan bli för en maximal inbromsning innan låsning utan ABS, jag vet inte. Hur som helst så känns frambromsen fruktansvärt effektiv och förtroendeingivande på bar asfalt. Och där är vad jag kan se standard anslutningar så man skulle kanske provat att montera en till varje broms på framhjulet på Kawasakin?

Scrolla ner till mitten av sidan för att se ABS-bromsen för 315: - http://www.pinalen.se/tillbeh%C3%B6r.htm

http://www.pinalen.se/abs.gif

Nina
2009-06-13, 09:12
ABS funkar bra på grus vet jag. Jag råkade komma i 90 på en grusväg, plötsligt svängde vägen efter ett litet krön och jag högg tag i bromsarna allt vad det gick. Jag fick stopp på hojen precis före det djupa diket, sträckan där jag bromsade var ganska kort men; jag fick stopp på hojen. Jag tror inte det hade gått med Trajjan eller annan hoj utan ABS.

Scorpio
2009-06-16, 09:01
Numera finns ju också "sport-ABS". Honda erbjuder det som tillval på CBR 600/1000 RR fr.o.m. 2009 års modell.

Har inte provat själv men de tester jag läst är undantagslöst postiva, endast under optimala förhållanden med en elitförare bakom styret kunde ett bättre resutat nås utan ABS-systemet. Och då var också föraren beredd på att bromsa. I alla andra fall, dvs i praktiken alltid, var "sport-ABS" bättre än utan systemet.

Tydligen är det ett mycket intelligent system som bl.a. "duttar" kort på bakbromsen i inledningen av bromsningen för att motverka cykelns nigning framåt och därmed förbättra stabiliteten under inbromsningen. Föraren kan heller inte känna något pulserande i bromshandtaget utan bromsen känns som på vilken annan mc som helst.

I kombination med ställbar tractioncontrol, som t.ex. Ducati har på 1198S, är det med största sannolikhet framtiden. Även på sporthojarna.

Fredd
2009-06-24, 22:46
Svenska Kawasaki verkar också ha sett fördelarna med ABS-tekniken. Jag läste precis detta på deras hemsida:

Endast ABS modeller till 2010 års säsong
Kawasaki Sverige har tagit beslut om att till säsongen 2010 inte längre importera modeller som inte har ABS bromsar. Detta gäller de modeller som finns i två versioner, med eller utan ABS.

”Ett av målen Kawasaki har är att se till att motorcykelåkning blir så säkert som möjligt, med en ständig utveckling av bromsar, chassi och förarmiljö. Därför känns det nu som ett naturligt steg för oss att sluta importera modeller utan ABS där det finns en version med ABS” säger Johan Lyckman på Kawasaki Sverige

De modeller som berörs är ER-6n, ER-6f, Z750, Z1000 och Versys

Gnistvändaren
2009-06-24, 23:47
Det var ett trevligt drag av Kawasaki. Den cyniska sidan av mig anar förstås att det ligger ekonomiska skäl bakom, inte säkerhetsmässiga.

Nu undrar jag om det bara är jag som letar dåligt, eller har ingen av deras glidare ABS?

Mats Liifv
2009-06-25, 09:21
Det var ett trevligt drag av Kawasaki. Den cyniska sidan av mig anar förstås att det ligger ekonomiska skäl bakom, inte säkerhetsmässiga.

Nu undrar jag om det bara är jag som letar dåligt, eller har ingen av deras glidare ABS?

Jodå, nya VN 1700 Voyager har ABS. Vet inte hur det är med de övriga glidarna i deras program.