handdator

Visa fullständig version : Får inte loss hjul-axeln på en GSX 1400



Boven
2009-06-08, 19:33
Varför får jag inte ut hjul axlen från fram fälgen på GSX:an???

fransson
2009-06-08, 20:47
Varför får jag inte ut hjul axlen från fram fälgen på GSX:an???
Rostat fast i lagerbanor eller distansen emellan
försök få in wd40 innanför

Intruder
2009-06-08, 22:55
Nu är det inte rätt hoj men
http://www.alpha-sports.com/suzuki_parts.htm
Du har inte missat den bulten typ nr 20???
Den låser axeln så den inte ramlar dän?????

Guzzi-Leif
2009-06-09, 00:04
Inte helt ovanligt med rost om föregående ägare slarvat med att fetta in axeln innan senaste penetrering.
Fjutta in WD-40 elller CRC 5-56 så gott du kan och lämna sedan arbetsplatsen några timmar.
Kolla att klämförbanden är loss nederst på gaffelbenen.
Har du ett genomgående hål i den ogängade axeländen? Sätt i en mejsel och vrid axeln så den släpper.
Lägg en trä- eller plastklots mot axeländen och slå med en hammare/handslägga. Många lätta slag i rapp serie är mycket bättre än heavy duty jättehårt.

Halp det icke?
Då är säkert gaffelbenen lite ojämnt monterade i gaffelkronorna (i "höjdledd") och eftersom axeln har väldigt god passning i lager + hylsa kan det knipa alldeles förbannat. Då får du tynga ner cykeln lite varsamt så spänningen utjämnas och kompisen/barnen/maken eller motsvarande får påbörja axelavlägsnandet.
Du förstår själv konsekvenserna om det säger "Plopp"...

Lycka till!

Guzzi-Leif
2009-06-09, 09:09
En sak till:
Kan ibland vara lite lurigt att se (försänkta lägen) att det i ena änden av hjulaxeln är en flänsad skruv (nästan alltid med insexfattning) som funkar som mutter (låter knäppt men om man sett den förstår man vad jag menar). Du har väl tagit bort den?

Utan att försöka vara Bror Duktig: Något som brukar spara mycket tid, är att göra exakt som det står ii instruktionsboken. Ibland missar man annars någon liten pilledutt som man borde tänkt på...

Boven
2009-06-09, 10:44
Löst!!! fattades en 25 mm insexa, "bullten" är rund, och sitter klämd i vänster gaffelben, axeln är alltså delbar och därför behöver man bara släppa höger sida, och sen gänga ut axeln en bit.