handdator

Visa fullständig version : balansövning.



pea_72
2009-06-07, 23:50
Hej.
Jag skall ta MC kort i sommar, teorin är klar och jag kommer åka bort och gå en intensivkurs efter midsommar. Nu till min fråga: Jag kommer tyvärr inte att kunna köra något före min kurs, jag har kört kanske 50 -100 mil förra sommaren men mest landsväg och inte så mycket trixande. Jag förstår att det svåra inte är att köra rakt fram utan själva balansövningarna och bromsproven. Finns det andra sätt att öva balansen på? En cykel eller en vanlig moppe…är det bortkastad tid? Tänkte för en sekund att uppförslut med en moppe ändå lite kunde likna tyngden av en riktig hoj… ge mig gärna era förslag och synpunkter.
Tack på förhand.

Nina
2009-06-08, 06:59
En moppe kan vara bra, det hade jag för krypkörningarna.

Mc-Bosse
2009-06-08, 15:44
En moped med manuell växellåda går det ju bra att öva med. Men med en ordinär Eu-moped med automat blir det liksom fel. Det tyckte jag i varje fall för vitsen med balansövningarna i konbanorna är ju att du ska köra saktare än vad det går med kopplingen släppt och ettan i. Hålla låg fart med hjälp av att ligga med kopplingen i dragläget. Släppa kopplingen aningen när det går för sakta och dra lite när det går för fort och hjälpa till att bromsa ner farten med fotbromsen om det behövs.

Att med automatmopeden gasa och samtidigt dra i vänster handtag för att bromsa gjorde i varje fall mig förrvirrad när jag sen satte mig på mc:n.

Lycka till med körkortet! Jag har haft mitt i 10 dagar nu! :D

Nina
2009-06-08, 15:48
Ja just det, jag hade en gammal moppe med manuella växlar, det underlättar för övningarna. :)

Lycka till med lappen, du grejar det där ska du se.