handdator

Visa fullständig version : gängpaj i motorblocket



hatchepsut
2009-06-07, 21:24
Hej, har relativt nyligen köpt en fj1200 med utsliten koppling. Har köpt nya lameller och plattor, men när jag skulle tämma motorn på olja fick jag problem. Det verkar som det blivit gängpaj i blocket. Nu undrar jag om det är någon som lyckats laga gängan för oljepluggen med insatsgänga ( typ helicoli)?

Det ser ut som man kan skruva ut oljetråget utan att ta ur motorn, men min Heynes reparationshandbok tycks inte nämna det någonstans.

Är det någon som varit med om något liknade?

/Peter...

Guzzi-Leif
2009-06-07, 21:41
De som vet vad de gör, kan installera Helicoil eller deras kloner utan att ha delen lös i handen. Till och med tändstiftsgängor monteras med motorn o-isärskruvad!
Bara att leta upp kompetent mekanisk verkstad eller betrodd bilmicklare, lägga bågen på sidan och låta dem "operera".
Blir starkare än original och ska inte behöva kosta multum heller.

Gurrag
2009-06-07, 22:50
Fixade oljepluggen med verktyg och insats från Biltema. Gick på ca 30 minuter och kostade CA 100-150kr för verktyg och inlägg.

Dock stötte jag på lite andra problem men oljepluggen har blivit prima!

Gibson
2009-06-07, 23:06
Fixade oljepluggen med verktyg och insats från Biltema. Gick på ca 30 minuter och kostade CA 100-150kr för verktyg och inlägg.

Dock stötte jag på lite andra problem men oljepluggen har blivit prima!

Kul när det går bra.:D

hatchepsut
2009-06-07, 23:34
De som vet vad de gör, kan installera Helicoil eller deras kloner utan att ha delen lös i handen. Till och med tändstiftsgängor monteras med motorn o-isärskruvad!
Bara att leta upp kompetent mekanisk verkstad eller betrodd bilmicklare, lägga bågen på sidan och låta dem "operera".
Blir starkare än original och ska inte behöva kosta multum heller.

Det jag är lite orolig över är det det ska komma in spån i motorn. Men det kanske man kan undvika. Jag undrar om det inte är sämre med metalspån i oljetråget än i cylindrarna? Jag har för mig att jag sett mythbusters släppa in en koppar mynt i en motor utan att det hände nått spektakulärt.

hatchepsut
2009-06-07, 23:43
Fixade oljepluggen med verktyg och insats från Biltema. Gick på ca 30 minuter och kostade CA 100-150kr för verktyg och inlägg.

Dock stötte jag på lite andra problem men oljepluggen har blivit prima!

Kan det vara det här verktyget du köpte? Jag hoppas inte pluggen är större än 12mm eller är någon kontig tumgänga.

http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=81227

Hur som helst ett mycket bra tips. Jag hittade en reparationsats på jula för 899:-. Lite dyrt för att laga en enda gänga.

Gurrag
2009-06-08, 21:10
Såvida inte det är pluggen som gängorna är paj på så kan du ta med den till biltema och se ifall du kan prova gängorna. För mig så blev det exakt samma storlek som tändstiftsinsats. Sen är det bara att köpa ett gängverktyg (som skär nya gängor) som passar till insatsen.

Det du behöver är en insats och gängverktyg. Insatsen kan man köpa i små förpackningar om 4 st och verktyget går att köpa ett och ett. Då blir det billigt och bra.

hatchepsut
2009-06-28, 14:17
Jag vill bara berätta hur den här historian slutade. Jag köpte ett nytt oljetråg från Spinning Wheel och bytte ut det med den trasiga gängan. Det nya oljetråget hör till en fj1000, men verkar vara identisk till den gamla från min fj1200. Den enda synliga skillnaden verkar vara att det finns ett vad jag tror är ett skvalpskydd på det gamla oljetråget. Nu har kört ca: 200 mil sedan bytet så jag är ganska säker på att bytet gått bra. Får hoppas att det gör det i fortsättningen också.

/Peter...

Gurrag
2009-06-28, 14:27
Gött!!!
Kul när det fungerar som det ska

Nina
2009-06-28, 15:55
Aah, skvalpplåt… Då har du fått ett par hästar till i motorn. ;)