handdator

Visa fullständig version : Vurpat, olje läckage, rökiga avgaser!



Snart
2009-06-07, 20:03
Hejsan!
Jag vurpade idag (frambroms på grus), lite lätt bara, knäckte växelspinnen och repade kylarn lite men inget allvarligt. Däremot fanns det en slang som det läckte ut lite olja ur efteråt och det rök som satan i avgaserna.. Körde lugnt på ettans växel sen försvan röken och nu funkar den precis som förut. (förrutom växelpinnen).

Oljenivån i motorn verkar vara ok.
Men nu undrar jag tror ni den är säker att köra eller bör jag lämna in den. Jag menar den verkar funka ok nu...

Kan det vara så att om hojen legat ned en liten stund att det kommit olja in i något som ledde till rökutvecklingen (hade lite svårt att starta direkt efteråt också men nu startar allt fint).
Tacksam för snabbt svar!

P.S
Vet ni vad en ny växelpinne kostar till en Speed triple?
D.S

Gibson
2009-06-07, 20:21
Hejsan!
Jag vurpade idag (frambroms på grus), lite lätt bara, knäckte växelspinnen och repade kylarn lite men inget allvarligt. Däremot fanns det en slang som det läckte ut lite olja ur efteråt och det rök som satan i avgaserna.. Körde lugnt på ettans växel sen försvan röken och nu funkar den precis som förut. (förrutom växelpinnen).

Oljenivån i motorn verkar vara ok.
Men nu undrar jag tror ni den är säker att köra eller bör jag lämna in den. Jag menar den verkar funka ok nu...

Kan det vara så att om hojen legat ned en liten stund att det kommit olja in i något som ledde till rökutvecklingen (hade lite svårt att starta direkt efteråt också men nu startar allt fint).
Tacksam för snabbt svar!

P.S
Vet ni vad en ny växelpinne kostar till en Speed triple?
D.S

Låter som om det beror på att den låg ner en stund, har det slutat att ryka nu så är det nog så men håll koll på oljenivån men jag tror inte det är någon fara, jag har råkat ut för samma sak med min cross. Jag har ingen aning vad en växelpinne kostar.

Snart
2009-06-07, 20:39
Ok tack skönt att höra!

Men den där slangen, varför rann det olja ur den? är det ett övertrycksskydd eller... fattar inte riktigt varför det hände.

Gibson
2009-06-07, 20:48
Ok tack skönt att höra!

Men den där slangen, varför rann det olja ur den? är det ett övertrycksskydd eller... fattar inte riktigt varför det hände.

Var satt den? Kan ha varit en dräneringsslang.

Snart
2009-06-07, 21:42
jo det är nog en dräneringsslang, slutar ovanför växellådan men går sedan uppåt har dock svårt att se exakt var den kommer ifrån. När jag håller den i nedåt position rinner det ju fortfarande olja ur den. Men om man har den i vågrätt pos. rinner det inte.

När och hur skall dräneringslangen fungera, hur får jag stopp på oljan, borde jag låta den rinna tills det är slut? Eller är det det som hände vid vurpan att allt rann ut och att det var därför det rök-för lite olja?
Jag är helt okunning om motorer!

BanditJanne
2009-06-08, 00:06
Jag är helt okunning om motorer!
Skulle inte skada att ta kontakt med en verkstad om du är orolig, tror heller inte att det gör något men kolla upp det om du vill vara säker.
Väldigt svårt att ge en rätt bedömning här.

Nina
2009-06-08, 06:56
Vevhusventilationen kan få in olja och då har jag för mig den kan ryka. På BMW:n vet jag att man ska tömma ur vevhusventilationen om man har lagt ner den men jag minns inte vilken sida det gällde. Kanske det var så på din mc, att vevhusventilationen fick in olja.

Jan-Olov
2009-06-08, 07:09
På förra hojen Dragstar 1100 fanns det alltid en skvätt olja i luftrenarkåpan som var lätt att kladda ner hojen med, det låter inte otroligt att det är samma sak med oljan du såg.

Snart
2009-06-08, 13:19
Verkar inte vara några problem förutom att den tar mycket längre tid på sig att starta nu.
Tidigare startade alltid direkt nu tar det över en eller två sekunder innan den går igång.
Hjälper det något?

Guzzi-Leif
2009-06-08, 18:53
Kolla att det inte är så att vevhusventilationsslangen lossnat i endera änden (sitter mellan motorn "någonstans" och luftrenarburken "någonstans").

Dränageslangen från luftrenarburken (om det finns sådan slang) brukar vara cirka centimetertjock och mynna ut bakom motorn. Vevhusventslangen är påtagligt grövre.