handdator

Visa fullständig version : Sthlm-Gbg T/R



Jonas
2009-06-06, 17:54
I slutet av juli planerar jag att åka ned till Gbg från Sthlm med min Piaggio Mp3. Tänkte starta tidigt på morgonen och ta det lugnt. Har aldrig tidigare kört långtur med hoj. Vad ska jag tänka på? Har kört sträckan tidigare 500 gånger med bil, men det är ju liksom en helt annan sak. Alla tips tar jag tacksamt emot.

Gibson
2009-06-06, 18:53
Bara gasa och njut men ta med dig regnkläder man vet ju aldrig när det kommer en skur. Kör på lite mindre vägar det blir så långtråkigt att åka på motorvägar och liknande.:D

Molgan
2009-06-06, 19:59
Du skulle kunna pressa sträckan precis som med bil, men mitt tips är, som Gibson sa, att göra resan lite mer till en upplevelse.

För det första är motorvägar dödens tråkiga, ta fram en karta och leta upp några alternativa småvägar istället.
Planera in några intressanta eller kulinariska stopp längs vägen så att du kör sträckan i etapper, mentalt lättare att färdas om man har ett mål inom räckhåll.
Stressa inte, avsätt gott med tid för resan och lova inte någon att du ska vara framme en viss tid.


Annars är det väl bara att tuta å köra, är ju ingen jättesträcka och du håller dig till civiliserade områden. Så länge du har luft i däcken, soppa i tanken och pengar i plånboken ska det nog gå bra. =)

Jonas
2009-06-06, 20:30
Jag kör sträckan med bil på drygt fem timmar, Med scootern räknar jag med åtta timmar. Rimligt? Då borde jag hinna stanna några gånger och ta lite mindre, men finare vägar. Någon som kört sträckan som har tips på lämplig färdväg?

leffa
2009-06-07, 08:36
en glass i mariestad kan aldrig vara fel:)

Gurrag
2009-06-07, 09:07
Ta med en termos med kaffe, några bullar samt en kamera.
Då kommer du få en supertur!

En bra idé kan nog vara att känna efter om det drar någonstans. Tex kring halsen. Kan tänka mig att det på en långtur kan sluta i otrevligheter.