handdator

Visa fullständig version : SMC bjuder in mig



Jonas
2009-06-04, 19:35
Som första person någonsin, med endast B-körkort, är jag inbjuden att delta på en utbildning i SMC´s regi på bana den 13 juni. Anledningen är att jag kör en Mp3:a och skrev ett inlägg (http://forum.svmc.se/showthread.php?t=3542) på SMC Stockholms forum och frågade varför de uteslöt oss som kör MP3 och Fuoco och som bara har B-körkort. SMC utbildar som bekant annars bara förare med A-kort.

Vi är ju också en del av trafiken, hojarna fungerar som mc, ser ut som mc (nåja) och vi är i minst lika hög grad i behov av utbildning i körteknink, bromsteknik etc. Efter en del funderande hos SMC fick jag idag svar att de hälsar mig välkommen för att se om Mp3:an passar deras utbildningar. Om allt går bra öppnar det upp för alla andra med liknande hojar som vill utbilda sig till bättre förare.

Snacka om att hamna i fokus den 13 juni. Var evenemanget går av stapeln? Ha, så roligt ska ni inte få ha det, men det är på en gokartbana nära Södertälje... :p

Tack till Göran Ekman, SMC Stockholm för förtroendet.

Molgan
2009-06-04, 19:44
Haha, alla MP3'ors heder och framtid ligger på dina axlar, världens ögon riktas mot just DIG! Känn ingen press. :D

Jonas
2009-06-04, 19:54
Ahh, så känns det verkligen... Jag kommer förmodligen vara skitnervös. Hua. :o

Jåke
2009-06-04, 22:00
Vi är ju också en del av trafiken, hojarna fungerar som mc, ser ut som mc (nåja) och vi är i minst lika hög grad i behov av utbildning i körteknink, bromsteknik etc. Efter en del funderande hos SMC fick jag idag svar att de hälsar mig välkommen för att se om Mp3:an passar deras utbildningar. Om allt går bra öppnar det upp för alla andra med liknande hojar som vill utbilda sig till bättre förare.
Välkommen till Tuvängen då, hoppas jag kan vara med den dagen :D

Det är ju inte riktigt sant att den fungerar som en mc, tre hjul gör en hel del skillnad för fysiken. Speciellt vid kurvtagning/undanmanöver. Men såklart är det intressant att se hur saker funkar, om den är gjord för att kännas som en tvåhjuling ska ju du bete dig som om du satt på en också. Då är det minimal skillnad och du borde ha A-kort för att få köra den. En motorcykelförare är INTE en bilist, vare sig fordonet har 2, 3 eller 4 hjul.

Sen har du ju helt rätt i att "ni" (vill egentligen inte behöva skriva så) är i minst lika stort behov av fortbildning. Jag skulle vilja gå så långt som att säga större, för det handlar inte främst om fordonshanteringen (i min mening, men det är numer inte många som håller med) utan förståelsen för hur andra fordon än ens eget fungerar och hur man beter sig lämpligast i relation till det. MC-ister får ju tänka åt andra alltid, med inte helt lyckat resultat även om egen dumhet orsakar mycket också.

Jag tycker det låter skoj att du ska dit, starkt gjort. Välkommen!

Jonas
2009-06-04, 22:25
Jag är mycket trafiksäkerhetsmedveten och har gott om vänner inom hojkollektivet varför jag är den förste att skriva på att A-körkort borde krävas för min MP3:a. Men nu är det som det är och i väntan på att jag verkligen tar mc-kortet inom ett par år (högst) vill jag bli en så säker förare som möjligt. Jag har läst på mycket om mc-säkerhet och har kört vespa i Stockholm i tre år, så jag vet att bilister är största hotet mot min säkerhet.

Men jag hoppas att min erfarenhet som hojåkare på HD (med handledare) och mina tre år i Sthlm med EU-moped och trettio år med bil ska vara värt någonting när jag kör min större scooter. Jag är också så pass gammal att jag förstår devisen med att det inte är målet som är mödan värt utan vägen dit. :)

Jag hoppas på en lärorik dag på Tuvängen!

Jan-Olov
2009-06-05, 06:15
Vi som kört bil i många år, kan läsa trafiken och förutse och reagera innan en fara uppstått på ett helt annat sätt än en ungdom som är ny i trafiken.

Jonas
2009-06-13, 18:24
Okej, då har jag varit på Tuvängen idag och deltagit i SMC´s utbildning i kurv- och bromsteknik. Mycket givande. Skönt att få testa sin körteknik på bana med instruktörer som ger omedelbar feedback. Instruktörerna var för övrigt väldigt bra. Allt kändes välplanerat och flöt på från morgon till eftermiddag. Kaffe, juice, mackor och pålägg fanns uppdukat för en billig penning á 20 riksdaler.

Idag var customfolket samlade för träning. Och så jag då på min Mp3. Många höjde på ögonbrynen när jag rullade fram, men inte en negativ kommentar. Tvärtom var nyfikenheten stor och fler än en gång fick jag förklara att den har samma vägegenskaper som de flesta "vanliga" mc och att den får köras på B-kort.

Jag kan varmt rekommendera alla hojåkare, på mc och scooters, att gå en kurs. 300 kronor kostar det och anser jag vara billigt med tanke på att du får köra på bana med gott om instruktörer som ger konstruktiv kritik. När jag åkte därifrån kände jag mig tryggare som hojåkare.

Eftersom jag var den förste sanktionerade eleven på en Mp3 (Moto Piaggio trehjuling) hoppas jag att jag visade att vi också har en plats på SMC´s kurser. Förhoppningsvis håller instruktörerna med mig.

Tack SMC för att jag fick chansen. Och tack instruktörerna på Tuvängen idag den 13 juni. Ni bidrar helt klart till en säkrare hojkultur ute på vägarna.

Molgan
2009-06-15, 21:05
Kul! Hoppas det smittar av sig och fler maxiskojters tar sig ut till kurserna.