handdator

Visa fullständig version : PLUS ikväll om motorcyklar!



pewa
2009-06-04, 16:09
Plus på svt1 kl 20:00 ikväll, missa inte!

Konsumentmagasin. Om billiga mc-hjälmar och dyra försäkringar. Plus sommar-turnén rivstartar i Örnsköldsvik där det ska handla om motorcyklar. Programledaren Sverker Olofsson tar reda på om mc-hjälmar som kostar några hundralappar verkligen är tillräckligt säkra? Dessutom diskuterar 22-årige Robin Ekberg med försäkringsbolaget om varför hans försäkring blir så hutlöst dyr.

Gibson
2009-06-04, 16:52
Måste man ju se, han kanske försöker kasta en båge i sin berömda tunna.:D

Molgan
2009-06-04, 17:49
Nolan är tydligen inte helt nöjda med det test SVT gjorde där de underkänner N103-hjälmen. Källa Fastbikes.se (http://www.fastbikes.se/index.php/nyheter/oevriga-nyheter/1426-nolans-oeppningsbara-n103-underkaenns-i-test).


Vi kan inte acceptera att vår produkt misskrediteras på detta vis, framför hundratusentals svenska TV-tittare, utan att ens få möjligheten att förstå. Detta är viktigt för oss att kunna granska original laboratorierapporten, i stället för att erhålla bristfälliga och ofullständiga upplysningar (för att inte säga utelämnade) via telefon eller e-post, som motsagts och korrigerats av samma laboratorietekniker som utförde testet.

Vi har underrättat TV-programmets redaktion att det fanns allvarliga och befogade tvivel angående utförandet av testet, den korrekta användningen av laboratorieutrustningarna gällande storlekarna och testhuvudena samt korrekt tillämpning av standard för ritsning och slag av hjälmen. Vi har bett om att åtminstone få upprepa samma laboratorietest och denna gång med våra tekniker närvarande. Men vi fick ett direkt nekande svar, grundat på genljudande proklamationer om tryckfrihet och oberoende, vilket vi anser vara opassande i detta fall. Tvärtom, en grundligare "källkontroll" hade bekräftat journalistarbetet av offentlig tjänst, som tyvärr endast kungjorts för våra samtalspartner.

Tror dock Nolan får ge sig, hjälmen verkar kass.

Seth
2009-06-04, 19:56
nu är det inte många minuter kvar...

Mc-Bosse
2009-06-05, 12:49
Min intergralhjälm av märket CAN inköpt på Ö&B för 595: - klarar ECE-R22.05. Testet i programmet rörde ECE-R22.00. Min billiga hjälm klarar alltså de kraven de ställer på mc-hjälmar i USA och Australien.

Ett bra köp alltså!

Gurrag
2009-06-05, 15:39
Måste säga att testet gjort mig mer nyfiken.
Måste även säga att testet verkar ha brister i både validiteten och reliabiliteten.

Att mchjälmarna från Lidl och BT klarade testet medan Nolans hjälm inte gjorde det är solkart men lämnar fortfarande en del öppna frågor.

Jag skulle gärna se ett test mellan flera integralhjälmar som har liknande uppbyggnad. Lidl, BT, Arai, Shoei mf. Faktum är att Nolanhjälmen må vara kass men den är ändå uppbyggd på ett annat sätt än Lidl och BT hjälmarna då den har inbyggt visir etc. Testet i sig visar en mindre skillnad på Lidls och BTs hjälm men man saknar fortfarande ett perspektiv med en dyrare hjälm med liknande uppbyggnad. Kanske sprids kraften bättre och kanske sprids den sämre i dyrare hjälmar av samma typ.

En av de viktigaste egenskaper som forskning kan ha är att testet i sig ska vara replikerbart och att all information ska vara öppen för att man ska kunna hitta brister i metoden och förfina den till nästa gång.

Frågor som jag vidare skulle vilja ha svar på

• Var storleken på testhuvudet bara ett skrivfel i protokollet eller hade man använt sig av fel storlek på testhuvudet?
• Vilken form var hjälmarna anpassade för samt vilken form hade testhuvudet (med tanke på att det verkar finnas två huvudformer, runt och oval)?
• Hur påverkar en bättre/sämre ventilation hållbarheten i hjälmen (frigolit kan suga åt sig fukt och det kanske kan förändra materialets egenskaper)
• Hur är skillnaden mellan hjälmarna om man lägger till ålder som variabel, tex. om ett år, två år o.s.v.
• Är testet en bra simulation på en trolig påfrestning i samband med en riktig olycka?
• Är det bra att en hjälm håller eller ska den gå sönder? (tänker på krockzoner i bilar)

Det kanske finns duktiga personer på detta forum som har information om ovanstående?

Skulle det visa sig att komfort och säkerhet är liknande eller bättre i billiga hjälmar skulle jag mycket väl tänka mig köpa en sådan.

tomahs900
2009-06-05, 21:06
Måste säga att testet gjort mig mer nyfiken.
Måste även säga att testet verkar ha brister i både validiteten och reliabiliteten.

Att mchjälmarna från Lidl och BT klarade testet medan Nolans hjälm inte gjorde det är solkart men lämnar fortfarande en del öppna frågor.

Jag skulle gärna se ett test mellan flera integralhjälmar som har liknande uppbyggnad. Lidl, BT, Arai, Shoei mf. Faktum är att Nolanhjälmen må vara kass men den är ändå uppbyggd på ett annat sätt än Lidl och BT hjälmarna då den har inbyggt visir etc. Testet i sig visar en mindre skillnad på Lidls och BTs hjälm men man saknar fortfarande ett perspektiv med en dyrare hjälm med liknande uppbyggnad. Kanske sprids kraften bättre och kanske sprids den sämre i dyrare hjälmar av samma typ.

En av de viktigaste egenskaper som forskning kan ha är att testet i sig ska vara replikerbart och att all information ska vara öppen för att man ska kunna hitta brister i metoden och förfina den till nästa gång.

Frågor som jag vidare skulle vilja ha svar på

• Var storleken på testhuvudet bara ett skrivfel i protokollet eller hade man använt sig av fel storlek på testhuvudet?
• Vilken form var hjälmarna anpassade för samt vilken form hade testhuvudet (med tanke på att det verkar finnas två huvudformer, runt och oval)?
• Hur påverkar en bättre/sämre ventilation hållbarheten i hjälmen (frigolit kan suga åt sig fukt och det kanske kan förändra materialets egenskaper)
• Hur är skillnaden mellan hjälmarna om man lägger till ålder som variabel, tex. om ett år, två år o.s.v.
• Är testet en bra simulation på en trolig påfrestning i samband med en riktig olycka?
• Är det bra att en hjälm håller eller ska den gå sönder? (tänker på krockzoner i bilar)

Det kanske finns duktiga personer på detta forum som har information om ovanstående?

Skulle det visa sig att komfort och säkerhet är liknande eller bättre i billiga hjälmar skulle jag mycket väl tänka mig köpa en sådan.

Vi isolerar med cellplast(frigolit) i grunden på husen vi gör och den drar inte åt sig fukt tvärtom faktiskt
den har utmärkta resultat att stöta ifrån sig fukt!
Alla hjälmarna va nya på testet! Så åldern spelar väl ingen roll..om de skulle spelat in hade jag nog
hellre haft et biltema hjälm på skalet än nolans för den hade väl inte hålllt att kläcka ett ägg på
efter 5 år isåfall....?
Tror de e som med många andra "märkes" grejjor att namnet avgör priset...dyrast e inte alltid bäst.
Sen tror jag förståss att komforten i nolan hjälmen e bättre med mindre vindbrus etc.

Kör själv med en 2000kr hjälm som heter "streetfighter" inköpt för ett drygt år sen o jättenöjd.
Dock har den åkt i backen 2 ggr nu när jag lagt den på sadeln o startat hojjen så
de e väl dags för en ny....dock inte nolan:)

Gurrag
2009-06-05, 21:27
Jag har fortfarande hjälm att köpa till min egen utrustning så frågan är högaktuell för mig!

Sen tror jag att komfort och lågt vindbrus spelar in för säkerhet då man kanske förebygger en olycka men hjälmen ska naturligtvis även vara funktionell ifall man någon dag väljer en grundlig inspektion av asfalten.

Är det någon på detta forum som har fått användning av sin hjälm?

Jan-Olov
2009-06-05, 22:10
Jag har en Caberg Justisimo som måste bytas för jag har haft den i 5 år nu minst. Den kostade då mer än 2500:- och skulle enligt reklamen vara den tystaste på marknaden men icke ett helvetiskt oväsen av vindbrus. Det som förlåter hjälmen är att den passar mig på skallen perfekt. Det där med priset stämmer tydligen inte för den var dyr när jag köpte den åtminstone för mig.

Gurrag
2009-06-05, 23:18
Ok!
Nu har jag hittat en mycket bra förklaring till skyddsutrustning med fokus på hjälmar!

Läs detta om ni är intresserade!
http://www.motorcyclistonline.com/gearbox/motorcycle_helmet_review/index.html

Kortfattat
1)
Olyckor i låghastighetsområden (stan) och höghastighetsområden (landsväg eller motorväg) har likheten att huvudet exponeras för liknande energi. Fallet från motorcykeln ner till asfalten skiljer sig inte nämnvärt eftersom man sitter lika högt upp. Det som skiljer sig är farten framåt som ofta inte påverkar kraften som huvudet träffar asfalten. Undantaget är då stolpe eller annat står i vägen.

Låghastighet
Energi framåt = låg
Energi neråt = låg

Hög hastighet
Energi framåt = hög
Energi neråt = låg

2)
Både skada på huvudet och totalskada spelar in. Lättast förklarat kan man säga att Huvudet tål mindre om resten av kroppen blir skadad. Det är därför oerhört viktigt att man inte enbart satsar på en säker hjälm (läs säker inte högt eller lågt pris) utan även på övrig säkerhetsutrustning.

3)
de tester som finns är Snell, DOT och ECE,

4)
Har du ett tyngre huvud spelar skillnaden i styvhet av hjälmen mindre roll än om du har ett lätt huvud. Mindre huvud kräver mindre styv hjälm.

5)
full face (integralhjälm) skyddar bäst

6)
Det finns både bra och dåliga billiga och dyra hjälmar


Detta är vad detta tillsynes seriösa test kommer fram till.

Nina
2009-06-06, 06:14
Billigare hjälmar har ett mjukt skal, då är frigoliten inuti hårdare. Detta för att hjälmen ska kunna godkännas och nå upp till kraven som ställs. De dyrare hjälmarna har hårdare skal men då också mjukare frigolit. Plasthjälmar studsar fler gånger vid nerslag vilket medför fler nackskador än man skulle fått med en glasfiberhjälm. SVT's test visade inte hur plast- och glasfiberhjälmar beter sig olika vid slag mot marken, det var synd. Jag tycker inte SVT's hjälmtest är bra, maskinen håller fast hjälmen så man inte kan se hur många fler gånger plasthjälmen faktiskt studsar.

En komposithjälm visar krackeleringen där den gått sönder, en plasthjälm visar inga skador liksom glasfiber. Men ha alltid regeln att en tappad hjälm är alltid en förbrukad hjälm, nästa gång den slås i backen skyddar den mycket mindre eller inte alls.

Öppna hjälmar sopar bort hakpartiet om man skulle åka på marken med hakan nere (t ex vid medvetslöshet), detta går inte att laga på sjukhuset. Schuberth har öppna hjälmar med en hakbåge man kan fästa. Då har man en öppen hjälm men man skyddar hakan (och tänderna). :)

Jag har en öppningsbar hjälm av den anledningen att om jag inte får luft så kan man öppna den och ge mig luft framför att dra av hjälmen om man inte vet hur man ska hålla handgreppet och inte vet hur man drar av en hjälm, jag kan få skador eller så går halskotpelaren av i värsta fall. Så min hjälm kan sitta kvar och man kan ge mig luft ändå.

Jag har under våren ordnat tre stycken kurser i främst livräddning för mc-förare och själv gått på en HLR-kurs (Hjärt- och lungräddning) där alla kurserna innehöll hur man tar av en hjälm om man måste. Det är mycket bra att gå såna kurser, jag önskar alla gör det. Vi kan alla bli resurser mellan olyckan hänt tills ambulansen anländer och kan ta över. Dessutom är vi ju fler än antalet ambulanser på vägarna.

Nu får jag väl på skall'n söderifrån…

Gurrag
2009-06-06, 08:34
bra inlägg!

Seth
2009-06-06, 14:32
håller med ovan. mkt bra inlägg

Mc-Bosse
2009-06-07, 14:48
Märkligt att Nolans hjälm med inbyggda solbrillor för 3 200: - inte fullt ut klarade testet som väl var R22.00? Jag är, trots att den jag har är bra, ute efter en öppningsbar intergralhjälm med inbyggda solbrillor. Hittade en noname flipup-hjälm i carbonmix för 989: - + frakt 115: - med inbyggda solbrillor som klarar R22.05 som ska innebära att fler en ett slag träffar på de olika punkterna på hjälmen.

Vad säger ni gamla mc-åkare till en som bara haft körkort i 10 dagar? :confused: :) Prisvärd hjälm eller? http://www.sharkspeed.com/sv/artiklar/nyheter/super-sale/mc-flip-up-hjalm-med-inbyggd-solvisir.html

leffa
2009-06-07, 15:34
man får vad man betalar för, om den är någolunda tyst när man kör i blåsigt väder i 20 mil eller om den är sval i 25 gradig värme eller regntät i hellregn då kanske den duger det vet man ju inte förrän man har haft den ett tag men för min del skulle jag nog satsa en slant till.

Ingemar
2009-06-07, 15:54
När jag skaffar ny hjälm vill jag allt prova så den passar mitt huvud. Den ska kännas ett nr. för liten då blir den perfekt efter en tids användande. Jag är inte ute efter det dyraste eller sk. finaste märket utan bara en hjälm jag trivs i och naturligtvis ska den vara godkännd. Att köpa en hjälm utan att ha provat den först skulle jag aldrig göra. Min inställning är nog att inte ha nån övertro på det man inhandlar i skyddsväg, utan för mig är det min vetskap om hur oskyddad jag är som mc-åkare som skyddar mig bäst. Ha en skön mc-sommar. :rolleyes:

Mc-Bosse
2009-06-07, 18:24
Jag köper den. Kan ju alltid skicka tillbaka den om den inte skulle vara till belåtenhet. Återkommer med en recension i en ny tråd.

Ozzi
2009-06-07, 21:29
Kan inte förstå det där snacket om att en hjälm ska vara för liten o att den formar sig, min förra shoeihjälm gav inte med sig en mm under dess livstid, lika sa försäljaren av min nya att det enda som ger sig märkbart är kindkuddarna, däremot blev jag rekommenderad att om det behövdes kunde man massera frigoliten en aning i pannan om det trycker där.

Mc-Bosse
2009-06-08, 15:05
Kan inte förstå det där snacket om att en hjälm ska vara för liten o att den formar sig, min förra shoeihjälm gav inte med sig en mm under dess livstid,

Jag håller med du. Min billiga CAN-hjälm (RCE-22.05) från Ö&B sitter lika pefekt nu som den gjorde när jag tog den på mig för första gången för två år och 1 100 mil sedan. Eu-moped i 1 100 mil. Jag säger då det, i 55 km/ tim. Det var tider det! :D

CPHB
2009-06-08, 15:33
Hej
Att köpa en för liten hjälm är ju att "slänga pengarna i sjön". Det finns väl inget värre än en hjälm som trycker så det blir oooooolidligt efter 1 tim?

MVH
CPHB

pewa
2009-06-08, 20:17
Programmet finns att se på webben för er som missade det: SVTplay (http://svtplay.se/v/1583021/plus/plus_sommar_-_del_1_av_6?cb,a1364145,1,f,102797/pb,a1364142,1,f,102797/pl,v,,1583021/sb,p102797,1,f,-1)

Intruder
2009-06-08, 23:34
Repris om några minuter ;-)