handdator

Visa fullständig version : A-kort, teoriprov och A begränsad/obegränsad



Mickejonsson
2009-06-02, 20:54
Tjena!

Fyller 20 i september och tänkte då nästa sommar skaffa båge och börja övningsköra.

...

Sen har jag funderat på hur det är om jag tex skulle börja ta A begränsad nu och få det klart nästa år, får jag då göra om hela proceduren om jag vill ha A obegränsad?

Funderar annars på att börja övningsköra nästa vår/sommar och göra klart kortet i slutet på september då jag fyllt 21, då är ju frågan om dom fortfarande har så man kan göra klart kortet då? Får man göra klart teorin innan man fyllt 21?

Vart många frågor nu, men om man inte frågar får man inget veta :)

/Micke Jonsson

Delade upp dina frågor i två separata trådar, blir enklare att läsa då. /Peter
Frågorna om bra första customhoj finns här: länk (http://www.hojen.nu/forum/showthread.php?t=2424)

pewa
2009-06-03, 20:26
Som Klippan skrev i en annan tråd, har man tagit A begränsad övergår det automatiskt till A obegränsad efter 2år. Man behöver alltså ingen ny uppkörning eller liknande.

Frågan om teoriprov är lite klurigare. Det som står är att man måste ha fyllt 21 för att få ta A obegränsad direkt. Jag ser inget som hindrar att man skulle göra bort teorin innan man fyllt 21, men jag vågar inte svära.

De nya reglerna, där ett förslag är att höja åldern för att ta A obegränsad direkt till 24år kommer inte börja gälla förrän 2013. Så du kan va lugn :) Om du syftade på att det var September så vet jag då att vissa bilskolor här uppe kör september ut iaf.