handdator

Visa fullständig version : Fördelar av att ha bilkörkort?



chrismeister
2009-06-03, 12:26
Hej!

Jag är en personen som alltid drömt om MC kort. Men jag har ingen i min närhet som kör MC så jag kommer få ta hela körkortet på körskola som det ser ut idag.

Därför undrar jag hur stor skillnaden är med att ta MC körkortet och bilkörkort. Alltså kommer jag ha mycket fördel av att redan vara en trafikvan bilförare? Jag förstår att det säkert är en hel del annat som gäller för MC, men jag tänker mig att om man redan har stor koll på trafikregler och hur man beter sig i trafiken, då kommer väll det mest handla om att hantera motorcykeln rätt? Eller är det STOR skillnad mellan de två?
Hoppas ni förstår vart jag vill komma. Vill höra lite av era erfarenheter. Var MC kortet svårare eller lättare att ta för er?

Skulle vara intressant att få svar eftersom jag inte har någon annan att bolla dessa frågor med.

//Chris

Nina
2009-06-03, 13:44
Fördelen med att vara van bilförare och van med trafiken är att man slipper de lektionerna som berör det avsnittet. Det man annars får lära sig när man tar mc-kort är att man är väldigt utsatt och oskyddad i trafiken, att man måste tänka både för sig själv och alla andra runt omkring en. Ibland kan man inte följa alla regler, t ex vid korsningar och det står nån vid stopplikten. Den bilisten kanske inte ser mig när jag kommer på min hoj. Då kan det vara läge att släppa ut bilisten så slipper man bli påkörd även om man själv kommer på huvudled.

Finns säkert fler som har bra råd här. :)

pewa
2009-06-03, 20:13
Jag hade haft B-kort nått år inna jag tog mc-kortet. Största fördelen tycker jag är att man hunnit bli van vid trafiken, både regler och själva trafikrytmen. Då kan man släppa det lite och fokusera på mc-körningen istället.

Sen är det en annan grej att köra hoj än att köra bil, lite annat tänk. Jag tyckte det var svårare till en början än vad jag tänkt mig, men när man väl fått in känslan för MC också så var det inga problem!

Bra val att ta mc-kort förresten, jag har inte ångrat mig :)

tomahs900
2009-06-04, 21:55
Måste väl säga att om du kör bra med bil så har du mkt hjälp där....själv hade jag 4 års budbilsfasoner i
bagaget o fick jobba minst lika mkt med dåliga vanor som med att hantera hojjen...
Även kört cross o ville rent automatiskt lägre i kurvorna än vad trafikskole gubben tyckte va ok dessutom
for benet ut oxå ibland,och sen hade jag svårt för att köra utan 2 fingrar på bromsen o kopplingen....
Fick nog ett par extra lektioner bara pga detta...

Ett tips jag fick va bla att köra samma tänk så fort jag körde bil som jag fick lära mig på skolan.
Tog tom och vände innerbackspegeln för att bara köra yttre...funkar!

Lycka till.

Mc-Bosse
2009-06-08, 20:02
Jag som 45-åring behövde 9 lektioner för att ta A-kortet. Jag hade aldrig suttit på en mc utan bara på en Eu-moped. Som busschaufför sedan 25 år tillbaka så hade jag inga som helst problem i trafiken bortsätt från att jag fick veta att jag på landsvägen normalt skulle ha placeringen aningen till vänster om var en bil har högerhjulen, och i stan ligga mitt i filen. Och att jag inte bara skulle släppa på gasen utan med bromsljuset skulle visa en inspektör på uppkörningen att jag är beredd och upptäckt en fara, t ex. högeregel eller en järnvägskorsning. Krypkörningen är det du tjatar 70-80% av körtiden och det måste nötas hur tråkigt det än är!

Teorin sköter du helt själv. Jag hittade ett utmärkt program att tjata teorin på. Uppskrivning beställer du själv med en kod du får på körkortstillståndet. Teoriprovet är som för bil men med ett fåtal specifika frågor för mc. Inga problem alls tyckte jag. 60 av 65 rätt, 52 rätt räcker.

Och glöm inte att det är mc du kör på uppkörningen, inte moped. Accelerera ordentligt och bestämt och håll hastigheterna om det inte är något uppenbart farligt du ser. Var inte rädd att ta för dig. Hittar du en liten lucka när du ska in i en cirkulationsplats så kör. Ut på en landsväg från Stop? Kör även om du med bil hade väntat på att bilen skulle passera. Detta visar för inspektören att du vet att du har ett snabbt och smidigt fordon i en mc. Kör inte för det vårdslöst, du förstår säkert vad jag menar. Lite Go måste du ha på uppkörningen. Så var det för mig på min uppkörning i varje fall. Av oss tre som körde upp kuggades en för att han fegade och körde för sakta och den andra fegade vid en påfart till motorvägen en gång men kom på det själv och skärpte sig under resten av körningen i trafiken och godkändes. Jag körde som nr. 3 och visste då att fega i trafiken gick inte för sig.

Tips från mig med ett 10 dagar gammalt A-kort!

Lycka till!

nordicbiker
2009-06-10, 19:07
Tåg själv mc körkort knappt efter 39års dagen i september förra året. Har kört bil i 21år och eftersom jag jobbar som servicetekniker har jag kört säkert 700.000km från 1996. För mig var det svårast att lära mig hantera mc på krypkörningsbanan, lära mig undanmanövern etc. "Hanteringen" och bedömmningen av traffiken gör jag dagligen, men jag kan tänka mig att för någon 18årig som alldrig körde bil själv blir detta ett moment som betydligt försvåra körtkortet.

På uppkörningen blev jag riktigt glad, när efter en marginalt... na ja... misslyckat krypbanan killen säger "Här få du en walky talky, för ny ska vi köra lite traffik". Nu har jag vunnit, tänkte jag, bara ingen gömmt 30 skylt eller höger-först hörn nu, tack...! Och så blev det, 20min senare allt klart!