handdator

Visa fullständig version : Bra första customhoj?



Mickejonsson
2009-06-02, 20:54
Tjena!

Fyller 20 i september och tänkte då nästa sommar skaffa båge och börja övningsköra.
Tips på bra customhojar som inte är allt för dyra?
Vill inte höra att jag borde satsa på någon annan sorts motorcykel, det är custom som gäller.

...

Vart många frågor nu, men om man inte frågar får man inget veta :)

/Micke Jonsson

Delade upp dina frågor i två separata trådar, blir enklare att läsa då. /Peter
Frågorna kring A-kortet finns här: länk (http://www.hojen.nu/forum/showthread.php?t=2427)

Gert
2009-06-02, 21:20
Tjena!

Fyller 20 i september och tänkte då nästa sommar skaffa båge och börja övningsköra.
Tips på bra customhojar som inte är allt för dyra?
Vill inte höra att jag borde satsa på någon annan sorts motorcykel, det är custom som gäller.

Sen har jag funderat på hur det är om jag tex skulle börja ta A begränsad nu och få det klart nästa år, får jag då göra om hela proceduren om jag vill ha A obegränsad?

Funderar annars på att börja övningsköra nästa vår/sommar och göra klart kortet i slutet på september då jag fyllt 21, då är ju frågan om dom fortfarande har så man kan göra klart kortet då? Får man göra klart teorin innan man fyllt 21?

Vart många frågor nu, men om man inte frågar får man inget veta :)

/Micke JonssonHej och välkommen hit.
Jag hade en Honda vt750 c2 -00 innan och har nu en Dragstar 650 Classic -07 Det bästa med den sista är att den har kardan (inget smet överallt) annars är båda relativt billiga och sköna cyklar.
Tar du mellanklasskort nu så får du automatiskt obegränsad efter det du har haft mellan i 2 år.

Mickejonsson
2009-06-02, 22:44
Tack för svar :)

Nån mer som har nåt svar eller tips?

pea_72
2009-06-02, 23:02
Fyller på i din tråd om du inte misstycker.:)
Håller själv på med kortet och vill såklart också ha en custom. Jag har kollat på virago. Någon som har en åsikt om den som en första mc? Det finns många på marknaden och den är inte så dyr men anser ni som har lite mer koll att det är något för en nybörjare?

Jan-Olov
2009-06-02, 23:24
XV353 är enkel o smidig men liten, billig i inköp och det finns hur många som helst. XV1100 är jättebra om man inte är för lång i ryggen åtminstone jag satt väldigt kutryggig så ryggen tog stryk. Hojen är annas väldigt pigg och trevlig kvickare i styrningen än XVS1100 viken är mycket sävligare till sitt sätt kraften räcker gott på bägge. Titta du på Viragon så provkör så att du vet att den passar dig Dragstaren passar nog alla, den är föresten betydligt längre än Virago1100.

Molgan
2009-06-03, 00:56
Hallå och välkommen, då jag inte får råda dig att skaffa nån annan typ av hoj ska jag vara tyst. =) Lycka till med kortplanerna!

swedan
2009-06-03, 07:00
Min första customhoj var en Suzuki LS650 Savage.
Liten och smidig, men man växer fort ur den och vill ha något större.
Man bör inte vara för lång för då sitter man inte bekvämt.
Det är nog en bra första-hoj iallafall.

Mickejonsson
2009-06-03, 14:31
Jag ska medge att jag är lite sugen på en motard också om inte budgeten tillåter en customhoj som jag vill ha. I vilket fall som helst så kommer det bli hojköp nästa sommar. Varför det inte blir den här sommaren är för att jag blev av med jobbet för någon månad sen och inte har pengarna :(

Kanske ska tillägga att jag har MASSA timmar på cross också, 250 2t.

Bänkad o Klar
2009-06-04, 23:15
Min första hoj var en Suzuki Volusia 800 -01 och den var mycket svår att skiljas ifrån.
Jag kan tänka mig att det är en hyfsad 1:a customhoj. Dock väger den lite (ca 250kg).
Den klarar plånboken också ;)

Jåke
2009-06-04, 23:18
Suzuki VZ800 Marauder

Visserligen lite knepig väghållning med det tokbreda framhjulet, men det går ju att byta till ett aningen smalare och den har rätt bra egenskaper i övrigt samt är skapligt snygg. Troligen rätt billig åxå om man ska se till lite nyare hojar än 90-tal, samt godkänd för obegränsat kort!

Dragstar annars är toklätt att köra men kanske inga under av väghållning. Om man gillar utseendet är upp till var och en, lätt att bygga om iaf.

Är det mindre pengar är det nog Virago 750 som får bli rekommendationen, eller varför inte Honda 600 Shadow. Den första för att den är förvånansvärt bra och den andra för sitt utseende. 535 bör du undvika, den är för trång för alla över 1,60 egentligen. Samt tyvärr rätt trist...

swedan
2009-06-10, 07:00
...lite knepig väghållning med det tokbreda framhjulet...

En nyfiken fråga: Hur påverkar ett brett framhjul väghållningen?
Frågan hör kanske inte hemma i den här tråden, men jag vill gärna veta. :)

Nina
2009-06-10, 08:36
Jag hade en Shadow 600 som första hoj men den växte jag ur direkt.

Hilda
2009-06-10, 08:39
Jag startade mitt hojliv på en Virago 535, och snällare och mer lättkörd custom är nog svår att hitta :-)
Det är en pigg liten rackare, med betydligt högre toppfart än en Dragstar tex.
Men framförallt är den otroligt snäll att köra och väger inte mycket, vilket gör att den känns lätthanterlig.
Rekommenderade denna typ av hoj till en tjejkompis som första hoj, och hon är fullkomligt förälskad i sin "Vera Virago". Ett år senare har hon fortfarande inga tankar på att byta.
Men är man runt 190 cm lång känns nog Viragon väldigt liten, men det är mitt bästa råd till en första custom

Inget underhåll eftersom den har kardan utan bara tuta, tanka och köra.
Den är ju dessutom billig i inköp och försäkring.

Jåke
2009-06-10, 12:54
En nyfiken fråga: Hur påverkar ett brett framhjul väghållningen?
Frågan hör kanske inte hemma i den här tråden, men jag vill gärna veta. :)
Mer känslig för ojämnheter i vägen då däcket täcker en större yta är väl det främsta.

Sen misstänker jag, men det är bara en känsla, att det kan pendla stort mellan ganska lätt i början av svängen till understyrt (vill räta upp sig) när man väl fått lite lutning pga den relativt stora förflyttningen av kontaktpunkt. Om det är rätt blir den vinglig/ombytlig att svänga med, men jag kanske tänker fel just där. Det kan vara tvärs om... :funderar:

Det ställer iaf konstiga krav på chassiet när en mc har däck av ganska lika bredd iom med att man lutar den för att svänga.

swedan
2009-06-10, 17:14
Mer känslig för ojämnheter i vägen då däcket täcker en större yta är väl det främsta.

Sen misstänker jag, men det är bara en känsla, att det kan pendla stort mellan ganska lätt i början av svängen till understyrt (vill räta upp sig) när man väl fått lite lutning pga den relativt stora förflyttningen av kontaktpunkt. Om det är rätt blir den vinglig/ombytlig att svänga med, men jag kanske tänker fel just där. Det kan vara tvärs om... :funderar:

Det ställer iaf konstiga krav på chassiet när en mc har däck av ganska lika bredd iom med att man lutar den för att svänga.


Ok. Min hoj är lite skum. Om jag ligger på landsvägen i en kurva och hojen fjädrar ned (i allafall i bak) så håller den kursen och känns stadig, men styret vrider sig en aning fram och tillbaka för att kompensera. Känns inte alls obehagligt, bara lite mysko. Kanske kan bero på mitt breda framdäck. Borde ju inte bero på bakdäcket för ytan och vinkeln mellan bakdäck och vägbana är ju oförändrad även när fjädringen rör sig...?

powerglide
2009-06-28, 00:14
Jag har bara kört sporttouring förut och var inne hos några handlare och provkörde några hojar idag.

Suzuki VL1500 Intruder
Honda VT1100 Shadow
Yamaha XVS1100 Dragstar (2 olika)

Överlag kändes alla väldigt tama och sladdriga. Förutom Dragstarn som är väldigt distinkt med koppling och växlar i jämförelse med de andra.

Shadow gick knappt att köra. När jag kom upp i fyran tappade den fart och motorn dog i nästan varje korsning och stoppljus. Enligt handlaren hade den "stått för länge".
Jag utgår från att det går att skaffa fotplattor till en Shadow för fotpinnarna var för små att hitta (man vänjer sig kanske).

Intrudern hade jag väntat mig mycket mer av med tanke på slagvolymen.

Det enda roliga jag fick idag var när jag drog iväg på en Dragstar -06:a med slipon :D
Den andra Dragstarn var det något knas med sätet. Rumpan fick inte plats och det är inte för att jag har stor rumpa.

Finns det inga Customs till bra pris med lite tryck i?

Det jag heller inte kan fatta från idag är varför bromsarna suger. En del maskiner jag provade hade inte ens dubbla skivbromsar fram.

Mc-Bosse
2009-06-28, 07:31
Finns det inga Customs till bra pris med lite tryck i?

Min antika Kawa LTD 750, 4 cyl och 70 hk rör på sig, tycker jag i varje fall. Och det för 15 000: -.

Nina
2009-06-28, 08:14
Finns det inga Customs till bra pris med lite tryck i?Testa Triumph ROCKET III. =)
Stuntern Sune Andersson visade under en uppvisning att man kan spinna bakhjulet vid 900 varv. Den har VRID, den hojen. 140 hkr på bakhjulet och 200 Nm.

Den kallas för ”Streetfighter på steroider” av Triumph, läs mer här (http://www.triumph.co.uk/sweden/2009%20Triumph%20Rocket%20III_3432.aspx).

powerglide
2009-06-28, 08:44
Testa Triumph ROCKET III. =)

Jo, den är man allt sugen på :D
Fast det lär inte finnas några till salu i prisområdet 50 - 80 papp.

/Dennis

Nina
2009-06-28, 08:49
Nä den var lite dyr förstås. Rocket III Touring har mer vrid och fler hästar såg jag.

powerglide
2009-06-28, 08:49
Min antika Kawa LTD 750, 4 cyl och 70 hk rör på sig
Custom sa jag :p :D

/Dennis

PatrikAdolfsson
2009-06-28, 09:07
Har du provat Kawasaki Meanstreak?
Jag var också ute och provkörde en Triumph Rocket III. Den rör minsann på sig:D

powerglide
2009-06-28, 09:18
Har du provat Kawasaki Meanstreak?

Inte ännu. Jag håller på att beta av de maskiner som verkar vara populärast.
Fast stackars min tjej. Går det verkligen att åka långt på den bönpallen?

Lite OT kanske; När det gäller effektblås och andra trimsatser som Dynojet, hur mycket gör det i upplevd skillnad?

PatrikAdolfsson
2009-06-28, 10:48
Går det verkligen att åka långt på den bönpallen?


Nej ;) Jag har liknande sadel på min 900 Custom och den gillas inte av passagerare... Finns alternativa sadlar men då förstörs lite av utseendet på hojen...

Mc-Bosse
2009-06-28, 10:50
Custom sa jag :p :D

/Dennis

Custom alá 1981 med lite touring då? ;)

powerglide
2009-06-28, 10:57
Finns alternativa sadlar men då förstörs lite av utseendet på hojen...

Har du några bra länkar?
Måste tänka på husfriden också :)

PatrikAdolfsson
2009-06-28, 16:52
Har du några bra länkar?
Måste tänka på husfriden också :)

Absolut bäst ska Mustang vara.
http://www.mustangeurope.com/
Själv sugen på en men det finns ingen snygg solosadel till min ännu.

powerglide
2009-06-28, 20:28
Det blir ingen Kawasaki Meanstreak heller.
Ryggen pajade för mig direkt då jag är känslig för vissa positioner.
Synd för den verkade ganska frän.

Jag provade en annan Suzuki VL1500 Intruder, fast med extra allt, idag.
Men den låter fortfarande mer än den går och "efterflärpet" när man släpper gasen var direkt irriterande.

PatrikAdolfsson
2009-06-28, 20:40
Prova Triumph Rocket III.
http://www.sulas.se/gallery/1224084976.9.png

Du sitter med upprätt än Meanien men med mer drag i :D

Nina
2009-06-28, 20:56
Prova Triumph Rocket III.

Du sitter med upprätt än Meanien men med mer drag i :D
Eeh... Jag tipsade om den på förra sidan? :p

PatrikAdolfsson
2009-06-28, 21:04
Såg det :D Men orkar inte ta bort inlägget ;)

Jag provkörde Rocket III när Sulas hade provdag. Shit vilket drag... Lite för mycket för mig ... :D

En snygg 05:a
http://www.blocket.se/stockholm/Triumph_Rocket_3_22053659.htm?ca=11&w=1

Nina
2009-06-28, 21:11
He he, jag skulle inte ens våga provköra, den är för maffig för mig.

Ååh vilken fiiin röd färg, den var snygg!

powerglide
2009-06-29, 01:12
Ska nog testa på Yamaha XVS1100 Dragstarn med effektblåset igen :)

Jan-Olov
2009-06-29, 06:13
Ska nog testa på Yamaha XVS1100 Dragstarn med effektblåset igen :)
Min förra hoj var en Dragstar med Silver Teil den tyckte jag var bra, bättre drag än med orginal, förgasarna var endast intrimmade men inte ombestyckade efter som det går inte att återställa dem efteråt. Vains and Heins anser jag dånar aldeles förfärligt inte det mjuka mullret som Silver Teil har. En sak att tänka på om det är orginal luftfilter så kräv det att filtret hålls rent hela tiden om gången inte skall störas.

chricka
2009-06-29, 08:58
Fick mitt kort rätt så nyligen och köpte (innan kortet var klart) en Honda Shadow 750-99, en mycket trevlig och rätt stor hoj även om det inte är så mycket kubik, jag är väldigt nöjd med den. Prisklassen ligger runt 40000 men det kanske att fynda, lycka till.

Bajen-Sam
2009-06-29, 09:21
Har en Suzuki VS 1400 Intruder till salu för bra pris vid snabb affär.

http://norrteljebikers.forumportal.se/board/saljes-suzuki-vs-1400-intruder-t7.html

powerglide
2009-06-29, 23:36
Vains and Heins anser jag dånar aldeles förfärligt inte det mjuka mullret som Silver Teil har. En sak att tänka på om det är orginal luftfilter så kräv det att filtret hålls rent hela tiden om gången inte skall störas.

Vet inte vilken variant som sitter på den som jag provkört. Den låter gött i alla fall :)
Vad finns det för bra alternativ till luftfilter för Dragstar som inte är lika känsligt?
Jag hatar pill och underhåll. Så jag vill ha så lite strul som möjligt.

Jan-Olov
2009-06-30, 06:19
Vet inte vilken variant som sitter på den som jag provkört. Den låter gött i alla fall :)
Vad finns det för bra alternativ till luftfilter för Dragstar som inte är lika känsligt?
Jag hatar pill och underhåll. Så jag vill ha så lite strul som möjligt.
Att rengöra filtret är jättelätt, lägg bara något under för det kommer alltid lite olja när locket tas av. Vilket filter som är bäst kan jag inte.

powerglide
2009-06-30, 22:29
Spelar ingen roll att det är enkelt när jag inte gillar att pilla, ju.
Finns det inget "evighetsfilter"?

Det blev för övrigt en Yamaha XVS1100A Drag Star Classic idag ;D
Jag provade även en vanlig XVS1100 och den är mindre än en Classic. Det är på den "lilla" versionen som rumpan inte får plats :)
Även tjejen kände sig ihopklämd på bönpallen på den lilla hojen.

Jåke
2009-07-01, 07:23
Finns det inget "evighetsfilter"?
Nej, bara såna som ska tvättas istf bytas. Lämna in den på service var 600 mil bara så byter de åt dig.

Scorpio
2009-07-01, 16:31
Tjena!

Fyller 20 i september och tänkte då nästa sommar skaffa båge och börja övningsköra.
Tips på bra customhojar som inte är allt för dyra?
Vill inte höra att jag borde satsa på någon annan sorts motorcykel, det är custom som gäller.

...

Vart många frågor nu, men om man inte frågar får man inget veta :)

/Micke Jonsson

Delade upp dina frågor i två separata trådar, blir enklare att läsa då. /Peter
Frågorna kring A-kortet finns här: länk (http://www.hojen.nu/forum/showthread.php?t=2427)


Vad innebär inte allt för dyra? 10.000 kr? 25.000 kr? 50.000 kr?

En Harley-Davidson Sportster 883 får man för 50.000 kr. Sportster är betydligt mer lättkörd än sina större syskon. Och det är ju en Harley, på gott och ont.. Godkänd att användas vid uppkörning.

Honda Black Widow 750 tycker jag personligen är rätt frän. Liten och lättkörd också. Vet inte om den är godkänd att användas vid uppkörning men jag tror det. Kan hittas från c:a 35.000 kr och uppåt.

Kawasaki Vulcan 800 är också rätt frän. Lite större och otympligare, men godkänd att användas vid uppkörning. Kan hittas från c:a 30.000 kr och uppåt.

Suzuki Intruder 800 är ungefär likadan hoj som Kawan, men lite äldre konstruktion. Kostar c:a 25.000 kr och uppåt.

Honda Shadow 600 är lite mindre och kostar c:a 20.000 kr och uppåt. Är inte godkänd att användas vid uppkörning.

Under 15.000 kr är det inte så lätt att hitta en ren customhoj, men en Yamaha Virago 535 går att hitta för de pengarna. Den är inte godkänd att använda vid uppkörning.


Edit:
I någorlunda sansade prisklasser så gillar jag personligen Yamaha Warrior 1700 vilket är en customhoj som man även kan KÖRA. Tillräckligt med effekt i motorn också. Men en så´n får man nog ge c:a 80.000 kr och uppåt för. En annan custommodell som också är rätt bra att KÖRA är Kawa 1500 Mean Streak, men personligen tycker jag att den är en smula trött i motorn. Fast det var ju inte mina personliga favoriter du frågade efter..

fransson
2009-07-01, 22:05
Virago 1000 från -80 talet gå hitta för hyffsade pengar

tommysollen
2011-07-13, 20:19
Tjena!

Fyller 20 i september och tänkte då nästa sommar skaffa båge och börja övningsköra.
Tips på bra customhojar som inte är allt för dyra?
Vill inte höra att jag borde satsa på någon annan sorts motorcykel, det är custom som gäller.

...

Vart många frågor nu, men om man inte frågar får man inget veta :)

/Micke Jonsson


Så vad blev det för hoj?

Jag tog själv mc-kortet 2009 och fann till slut kärleken i en Yamaha Royal Star 1300cc, v4:a. Väldigt ovanlig hoj i Sverige. Jag har den fortfarande och är mycket nöjd :)

Egentligen kanske lite stort och tungt för en första motorcykel. ca 350kg. Jag var riktigt nervös över det i början. Men jag vande mig snabbt och nu känns det helt normalt. Allt annat känns smått ;)