handdator

Visa fullständig version : Skyddskläder...



Mc-Bosse
2009-06-02, 18:54
Hur många slarvar med skyddsutrustningen? Det är störigt att ta på sig allt, köra i 12 min och sen ta av sig allt igen och ta på sig jobbkläder. Jag måste se nåt så när ut som busschaufför så att ha kläderna under mc-kläderna går inte för de ser fruktansvärda ut sen.

Kanske en vanesak bara för omklädningsrum finns på jobbet. Som de sägs, det är den lilla biten till korvkiosken i shorts och tofflor som kan vara den sista man som mc-åkare gör.

Slarvar ni? Ärligt nu!

Gurrag
2009-06-02, 19:36
Har inte kortet än men kommer inte slarva med säkerhetsutrustning. Försöker hålla darwin-awards så långt bort från mig som möjligt.

Mats Liifv
2009-06-02, 19:36
Slarvar inte med skyddskläderna, numera. Var mer oförståndig när jag var ung...

Det räcker att cykla omkull i 20 km/h för att inse konsekvenserna av en vurpa i bara aningen högre fart.

skåning
2009-06-02, 20:14
Håller med Mats fullständigt. Det räcker att trilla på gatan på en promenad med shorts på sig så har man skaffat sig en massa äckliga sår. Usch... Och det gör ONT.

Bajen-Sam
2009-06-02, 20:35
Slarvar ibland men endast riktigt korta sträckor.

Gert
2009-06-02, 20:51
Slarvar aldrig heller med kläderna eller hjälmen dock är där inte alla skydden på mina skinnkläder när jag har dem på mig.

klaus
2009-06-02, 21:29
provkör i garaget utan några skyddskläder alls men aldrig utanför :)

BanditJanne
2009-06-02, 22:44
Har blivit bättre på det sen jag skaffade nytt snyggare ställ för några år sen.
Kan hända vid väldigt kort resor inom nån km men har då hoppat byxorna, jackan är alltid på.

Molgan
2009-06-03, 00:52
Jag är tyvärr en smula slarvig. Har full mundering om jag ska lämna stadsgränsen, men tex de 4 kilometerna till jobbet görs ofta i jeans. Samt hjälm, ryggskydd, handskar och oftast stövlar naturligtvis. Har ju ingen bil så hojarna åker ju fram flera gånger om dan och det blir alldeles för mycke stök om allt ska på varenda gång. I skogen kör jag med skyddsväst och knäskydd fast inga goretex-grejer, blir för varmt. Oftast är det Fristadsbrallorna och en anorak.

Just nu är jag extra usel då mina goretex-brallor gett upp. Var in och skulle köpa nya i fredags och då råkade jag testa ett skinnställ. Satt ju som gjutet, kändes skräddarsytt. Så nu går jag i valet å kvalet om man ska skaffa ett 2-delat skinnställ (http://img23.imageshack.us/img23/759/img02582754268.jpg) istället för goretexbrallor, dyrt, men för asfaltsåka finns det väl inget bättre?

Jan-Olov
2009-06-03, 06:19
Ett svart skinnställ är betydligt varmare än textil om det är soligt..

Jåke
2009-06-03, 06:58
Ett svart skinnställ är betydligt varmare än textil om det är soligt..
...men betydligt bättre på att hålla skydden på plats och att klara en marksyning (iaf så länge det inte är blött). ;)

Ingemar
2009-06-03, 07:00
Det är nog klokt att inte slarva med klädseln även om det med stigande ålder blir allt jobbigare att komma i den. :( Riktiga handskar är en självklarhet. :)

Mc-Bosse
2009-06-03, 11:43
Jag pallar inte med att ta på mig allt på morgonen varenda dag för en tur på 1,8 mil utan annan trafik. Vad jag använder är en lysande Fladen flytoverall med jobbkläderna under. På samma sätt som jag gjort under två års tid när jag kört eu-moped i 55-60 km/ tim till jobbet. Till overallen lågskor, hjälm och riktiga mc-handskar. Dumt jag vet men oerhört praktiskt.

Jag känner mig själv och alternativet för mig blir att ta mopeden (vilket ju numera suger) eller bilen med dubbel bränsleförbrukning gentemot mc:n.

Overallen: http://www.outdoorexperten.se/p-11692-fladen-flytoverall-840.aspx

Mats Liifv
2009-06-03, 11:52
Det är ju upp till var och en hur man gör.

Den som får lida sen är ju man själv, om man nu råkar ut för något oförutsett.

Molgan
2009-06-03, 12:51
Flytoverall, är det vattenskoter du kör eller? =) Om du orkar ta på dig en sån kan du väl lika gärna byta ut den mot nåt som skyddar, tippar du i 90 med det där kan du lika gärna åka naken.

Att ta på sig ett ryggskydd är väl inte så jobbigt? Skor måste man ju oxå ha och det är inte så mycket jobbigare med mc-kängorna än vanliga skor. Ryggskydd är nästan lika viktigt som hjälm, och det är lätt att tappa fötterna i en olycka. Var en snubbe som råkade komma utanför asfalten på E4 inte långt härifrån, pratade med en av dom som var först på plats. Föraren var vid medvetande och klar i huvet men saknade en sko, visade sig sedan att han även hade glömt en fot i skon som låg uppe på vägen..

Men, ja, köra hoj är ju en kalkylerad risk i sig.

Gurrag
2009-06-03, 13:25
på SMCs hemsida kan man hitta information om säkerhet på MC med mera.

Antalet dödade i trafiken ligger idag på 0.2 per 1000 för mc medan motsvarande siffra för bil är 0.1. Bollar man lite med statistiken kan man (i likhet med uppdrag granskning) dela in motorcyklar i supersport och övriga. 50% av de MC-åkare som omkommer åker supersporthoj och 50% övriga typer av mc. DVS kör du inte en supersporthoj har du identisk statistisk risk jämfört med de som kör bil*. Räknar man dödsfall + allvarliga skador skiljer sig inte statistiken nämnvärt överlag.

Att MC åkare är oskyddade i en annan utsträckning är självklart då vidden av skyddsbur, bilbälte, airbags m.m. är vedertaget.

Frågan man måste ställa sig är varför statistiken då ser ut som den gör? För att få svaret tror jag man måste se tillbaka ett antal år och jämföra dåtidens mc-åkare med dagen. Vad skiljer sig?

Ur min uppfattning är det två saker som skiljer sig. Dels är det användande och omfattningen av säkerhetsutrustning och dels är det en medvetenhet om riskerna.

Jag skulle vilja påstå att Utrustningen idag skyddar fler kritiska punkter på ett annat sätt. Nog för att hjälm lång tid varit vedertaget bland mcåkare men idag är även ryggskydd, mcställ med tillhörande skydd, Boots och handskar vedertagen skyddsutrustning.

Medvetenheten av riskerna tror jag att vi till stor del har trafikskolorna att tacka för.

kommentera och diskutera gärna. statistiken går att finna på

http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=1311

* Jag vet att detta är en förenklad bild då man statistiskt även ska ta hänsyn till klassbredd m.m. ett viktigt antagande i modellen är att det är minst dubbelt så många som kör kategorin övrig mc gentemot supersporthoj. Utfallet kan naturligtvis bli så att alla mcåkare omkommer i lika stor utsträckning. Dock grundar jag mitt antagande på att jag tror det finns mer än dubbelt så många övriga motorcyklar jämfört med supersport. Skulle så vara fallet skulle ändå en snedvridning komma till favör för de som kör supersport.

Nina
2009-06-03, 13:35
Jag slarvar aldrig. Är huvudet dumt får kroppen lida.

Mc-Bosse
2009-07-10, 10:10
Antalet dödade i trafiken ligger idag på 0.2 per 1000 för mc medan motsvarande siffra för bil är 0.1. Bollar man lite med statistiken kan man (i likhet med uppdrag granskning) dela in motorcyklar i supersport och övriga. 50% av de MC-åkare som omkommer åker supersporthoj och 50% övriga typer av mc. DVS kör du inte en supersporthoj har du identisk statistisk risk jämfört med de som kör bil*. Räknar man dödsfall + allvarliga skador skiljer sig inte statistiken nämnvärt överlag.

Det var ju inte många alls. Så att strunta i byxor och ryggskydd när man glider till och från jobbet på sin customhoj i knappa 2 mil enkel på mycket glest trafikerade vägar ökar ju inte min olycksrisk nämnvärt. Den kanske t o m sjunker en aning?

Statistik och åter statistik... :D

Jåke
2009-07-10, 11:15
Dock grundar jag mitt antagande på att jag tror det finns mer än dubbelt så många övriga motorcyklar jämfört med supersport. Skulle så vara fallet skulle ändå en snedvridning komma till favör för de som kör supersport.
Du tar i för lite... "sporthojarna" som man kallar dem, eller klass 7-11 på försäkringsspråk är faktiskt bara runt 10-15% av kollektivet. Räkna på det...

En annan liten intressant detalj i samband med skyddskläder, den kroppsdel som numera är mest utsatt för skador är benen. I 60-80% av alla olyckor finns det benskador... ska man tolka det som att där har vi alla som kör i skinnbyxor utan skydd i, eller gör skydden att skadorna flyttas? ;)

Nina
2009-07-10, 12:04
Styret slår av lårbenen, med risk för att huvudpulsådern går sönder.

Gert
2009-07-25, 22:15
Vaför har jag aldrig sett någon av dem som framför dessa fordon ha skyddskläder? Tror dem att kåpan skyddar vid ett ev. nerlägg eller vad är det som gör att man kan köra i sandaler och någon typ av kostymbyxa och en sommarjacka på motorvägen? (såg jag senast i går) Visst finns det sådana även bland "vanliga" motorcyklister men inte alls lika vanligt.

Mats Liifv
2009-07-25, 22:26
Tror aldrig att jag sett någon som haft mer i skyddsväg än en hjälm.

Det gör ont att gå omkull i så låg fart som runt 60 km/h....har prövat två gånger. Med avskräckande resultat. Kan säga att det kunde gått mycket värre utan de skydd och cross-integralhjälmen jag hade vid båda tillfällena. Nu fick jag några smärre ansiktsskador, men hade förmodligen behövt göra fler ansiktsoperationer än Michael Jackson gjorde under sin alltför korta levnad, om jag haft en öppen så kallad jet-hjälm....

Mc-Bosse
2009-07-26, 08:39
Vaför har jag aldrig sett någon av dem som framför dessa fordon ha skyddskläder? Tror dem att kåpan skyddar vid ett ev. nerlägg eller vad är det som gör att man kan köra i sandaler och någon typ av kostymbyxa och en sommarjacka på motorvägen? (såg jag senast i går) Visst finns det sådana även bland "vanliga" motorcyklister men inte alls lika vanligt.

Va trött jag blir ibland! >:(

Vi har ett sånt oerhört präktigt säkerhetstänkande i lilla Sverige här i norr. Det är så djupt rotat i en svensk själ så att om man kör och smäller så kommer det dåliga samvetet ögonblickligen. Och i första hand för att man varit så dum och idiotisk att man inte använt säkerhetsutrustning för att någon myndighet eller allmän åsikt förordar det. I andra hand för att man inte själv tänkt på det. Chefen för transportstyrelsen hade gått omkring med ständiga orgasmer av lycka om han fått igenom ett förslag som gjorde det straffbart att inte använda full säkerhetsutrustning vid färd med en moped i 45 km/ tim.

Hur gör man i Italien om man ska till andra sidan stan eller en annan stad och till en fest? Man tar på sig sina finare kläder Och tar på sig sin hjälm och kör iväg på scootern i sommarkvällen. Och scootern gör inte 45 utan det är 125cc som gäller. Och både män och kvinnor gör så. Olycksrisken finns men den vägs mot det praktiska och mänskliga i att känna enkelheten och friheten med en scooter.

Varför finns det ingen lag i Sverige som säger att godkänd säkerhetsutrustning måste var på vid färd med en tvåhjuling? Byxor, jacka, ryggskydd, kängor och handskar? Därför att berörd myndighet tycker att de redan vandrar på gränsen mot vad mc-åkare kan acceptera vad gäller lagar och förbud för tvåhjulingar. En godkänd hjälm är dock allmänt accepterat.

Jag skulle aldrig ta på mig all säkerhetsutrustning jag har för mc:n när jag kör mopeden (och den gör 75 i nerförbackarna eller med kraftig vind i ryggen). Ej heller om jag haft en 125cc scooter som toppar 100 km/ tim. Hjälmen är obligatorisk och jackan möjligtvis men det är bara för att det är en skön jacka som håller mig varm men samtidigt sval. En scooter känns inte som en ordinär mc, man glider in bakom styret, trycker på startknappen, drar i gasen och åker iväg med friheten i kroppen.

Till jobbet med mc:n (som är en kraftfull historia som dessutom är ganska tung att få över sig) kombinerar jag säkerhet kontra det praktiska. Jobbebyxor, skjorta med slips och hjälm, jacka och kängorna (och handskarna om det inte är för varmt ute). Väl på jobb tar jag av mig hjälm, jacka och kängor och tar på mig skor och jobbejackan och jag är klar. Hela nöjet med att köra mc till jobbet försvinner om jag ska behöva byta kläder fullständigt på jobbet efter 15-16 min på mc:n.

Livet består av ständiga risker. Hur stor är sannolikheten för att skadas allvarligt på en mc? Med alla tidningrubriker med "NY MC-OLYCKA" tror väl många att det är lika riskfyllt att köra mc som att balansera på kanten mot ett 1000 meter högt stup!

Lite rim och reson tack! :)

Jan-Olov
2009-07-26, 08:53
Vist måste man bestämma djälv men i slutändan så är det vi övriga som skall stå för alla kostnader när det skiter sig. Här hemma var det en mopedolycka mitt i byn, en flicka var på väg till skolan så kommer det skolkamrat med bil och gör en vänstersväng och får solen i ögonen men han svänger än då trots att han inte har sikt, han träffar henne rakt i sidan hon flyger iväg tappar den oknäppta hjälmen med mycket svåra skador som följd. Flickan har legat på lasarettet under mycket lång tid och har varit nära att dö flera gånger. Hon har nu blivit någolunda återställd men får gå om sista året. Det jag menar med vad jag skriver är att alla inser inte faran och i synnerhet ungdommar som är odödliga och glömmer otroligt fort, därför vore det viktigt med med lagar som talar om vad som gäller och det skulle som jag ser det innerfatta hjälm skyddjacka och inte minst riktiga hanskar.

Gert
2009-07-26, 20:59
Min fråga gällande vespor/scooter förare kan även flyttas över till de som har sina barn obältade i bilen när dem kör inne i stan tex och även utanför. Varför försöker man inte få ner skador på sig själv och framförallt sina barn genom en så enkel sak som skyddskläder och i bil exemplet ett bälte. Det jag undrar är: vad är skillnaden i att kasa på asfalten i 75km/h med en scooter,moped eller mc?
Jag tror det svider lika mycket oavsett om man bara 10 min till jobb eller det tar en timme dit.
Jag läste för ett tag sen i mc-folket om en tjej tror jag det var som "skulle bara" prova sin mc på gatan, for i backen med svåra skador om följd. Det inte alltid man kan värja sig för en olycka eller vara skuld till den men man kan göra en hel del för att mildra konsekvenserna. Jag själv gillar jet-hjälmen (öppen) bäst men håller på att försöka köra mer med en täckande variant för bla. nedan nämnda orsaker.

Jonas
2009-07-26, 21:48
Här i Stockholm kör mängder med mc-förare i t-shirts och kortbyxor. Flest på customs. Alltså i innerstan. De cruisar omkring innanför tullarna och uppnår sällan högre farter än 40 km/h kortare sträckor. Att dra på sig hela stället när man inte ens kommer upp i cykelfart köper jag rakt av.

Själv har jag alltid minst hjälm, jacka och sommarhandskar, men har börjat överväga att skippa jackan de där riktigt varma kvällarna/dagarna om jag bara ska köra inne i stan. Shorts är dock inte aktuellt då jag sett en kompis ben efter en vurpa. Han fick lite skrapsår, men det värsta var att han fick ett hett avgasrör på sig. Det sved ordentligt.

Jag är inne på Kawasaki-Bosses tankebana. Lite rim och reson måste få gälla. Annars skulle man ju behöva kräva samma skyddsställ även för de som cyklar till jobbet. De far fram som dårar i stan och lever betydligt farligare än mig som sakta tar mig fram i min fil. Eller för den del också för de som åker rullskidor, rullskridskor eller skateboard.

Kör jag strax utanför stan på mindre vägar (50) skippar jag också stövlar och skyddsbyxor, men när jag vet att jag kommer köra på 70-vägar och uppåt åker hela stället på.

Mc-Bosse
2009-07-26, 21:52
Det jag undrar är: vad är skillnaden i att kasa på asfalten i 75km/h med en scooter,moped eller mc?


Ingen större skillnad. Kanske att en ordinär mc är tyngre om man får den över sig. Det är inte ren säkerhet jag eftersträvar. Det finns risker med allt. Vi skulle egentligen sitta med en skena från ryggen upp t o m huvudet och en intergralhjälm när vi kör bil för att minimera wip-lash och skallskador för vad hjälper ett bilbälte om du frontar med en buss? Hjälm kan hjälpa. Inte att jämföra med hojåkning, inte alls men ni förstår vad jag menar.

Var och en gör som de vill. Jag slarvar ibland för jag vill ha det praktiskt också. Alla mil jag kört nu i helgen har jag dock haft allt på mig. Känns inte så betungande att dra på sig allt om man ska köra 20-30 mil tycker jag. Eu-mopeden med hela utrustningen på? Skulle aldrig komma på tanken ens... kalla det dumt och det är det rent säkerhetsmässigt också.

Mats Liifv
2009-07-26, 21:57
Jag själv gillar jet-hjälmen (öppen) bäst men håller på att försöka köra mer med en täckande variant för bla. nedan nämnda orsaker.

Mycket klokt beslut!

Gillade själv, förr, att känna vinden i ansiktet tills jag åkte i backen med ansiktet före i runt 60 km/h. En gren rakt genom läppen, sår i pannan, sår på hakan, en uppfläkt vänster näsvinge plus en rejäl blödning i näsan. Hade vid tillfället en crossintegral, vad som hänt med en Jet-hjälm tror jag att var och en kan föreställa sig.

Jag såg så jävlig ut när jag kom in på akuten att min fru svimmade när hon fick se mig.
Då hade hon ändå inte sett den öppna fraktur jag hade på högerarmen. Där låg vi sida vid sida och fick syrgas. Plötsligen fick dom två patienter att ta hand om.

Fattade dessbättre aldrig själv, i mitt drogade tillstånd, hur illa läget var. Det slutade i tio veckors sjukskrivning, en femprocentig invaliditet och en lång, mödosam och delvis rejält smärtsam rehabilitering.

Personligen skulle jag inte köra något fordon som går fortare än jag kan cykla, utan riktiga kläder.

Naturligtvis är det upp till var och en hur man väljer att skydda sig vid en eventuell omkullkörning. Jag har gjort min bedömning, andra gör sin...

Finns lite bilder på länken för den som vill se vad som kan hända i "moppefart".



http://www.nogg.se/photos2.asp?idPhotoCategory=83888&idPhoto=677593&idHomepage=7211

Gurrag
2009-07-26, 22:38
Ush!
Ser inte roligt ut alls!

Måste dock säga att du har en hel del gobitar i din bildsamling!
Tackar för att du delar med dig

Mc-Bosse
2009-07-26, 22:39
Du hade ren otur Mats. Var det inte ett rådjur som hoppade på dig? Vad är oddsen för att en sådan sak ska hända? Jag förstår helt och fullt att du håller på att alltid ha säkerhetsutrustningen efter en så olycka. Jag har allt på mig jag också vid långa körningar.

En bekants dotter körde moped och blev påbackad av en idiot till bilist som backade runt en container så där bara. Naturligtvis hade mc-utrustning hjälp henne för då hade hon antagligen inte skadat armen med ett efterföljande fult ärr. Nu är hon bra igen och 80 000 rikare för sveda och värk att lägga på körkortsutbildning för B-kort. Jo jag följde efter henne idag med mc när hon övningskörde privat med sin pappa och en mer glad tös har jag inte sett bakom ratten på en bil. Hon lyste verkligen med världens leende mellan öronen!

De sa på radion igår att det var en vetenskapsman som under något krig hade räknat ut att risken för att en bomb skulle falla på honom var minimal. Han gick aldrig till skyddsrummen och klarade sig alltid. Efter ett flyglarm så visade det sig att stadens enda elefant hade blivit träffad av en bomb. Detta gjorde honom orolig och vid flyglarmen därefter var han den förste att gå in i skyddsrummen.

Inget i statistiken hade ändrats men det var hans mänsklighet och rädsla som liksom tog överhanden.

leffa
2009-07-26, 23:13
Mycket klokt beslut!

Gillade själv, förr, att känna vinden i ansiktet tills jag åkte i backen med ansiktet före i runt 60 km/h. En gren rakt genom läppen, sår i pannan, sår på hakan, en uppfläkt vänster näsvinge plus en rejäl blödning i näsan. Hade vid tillfället en crossintegral, vad som hänt med en Jet-hjälm tror jag att var och en kan föreställa sig.

Jag såg så jävlig ut när jag kom in på akuten att min fru svimmade när hon fick se mig.
Då hade hon ändå inte sett den öppna fraktur jag hade på högerarmen. Där låg vi sida vid sida och fick syrgas. Plötsligen fick dom två patienter att ta hand om.

Fattade dessbättre aldrig själv, i mitt drogade tillstånd, hur illa läget var. Det slutade i tio veckors sjukskrivning, en femprocentig invaliditet och en lång, mödosam och delvis rejält smärtsam rehabilitering.

Personligen skulle jag inte köra något fordon som går fortare än jag kan cykla, utan riktiga kläder.

Naturligtvis är det upp till var och en hur man väljer att skydda sig vid en eventuell omkullkörning. Jag har gjort min bedömning, andra gör sin...

Finns lite bilder på länken för den som vill se vad som kan hända i "moppefart".



http://www.nogg.se/photos2.asp?idPhotoCategory=83888&idPhoto=677593&idHomepage=7211

det där räcker för mig att aldrig fuska med utrustningen sen får det vara hur varmt som helst även om jag bara ska åka till kiosken (500 meter) eller runt brevlådan.

Linnex
2010-02-22, 21:31
Har börjat titta lite på nya grejor inför säsongen. Funderar på en skyddsjacka.
Ni som har detta. Vad för typ har ni när ni kör MC. Det finns ju enklare modeller och sedan jackor som mest är tänkt för cross.

Mats Liifv
2010-02-22, 23:03
Har börjat titta lite på nya grejor inför säsongen. Funderar på en skyddsjacka.
Ni som har detta. Vad för typ har ni när ni kör MC. Det finns ju enklare modeller och sedan jackor som mest är tänkt för cross.

http://www.lellesmcklader.se/images/18757.jpg

En så´n här har jag. Är mycket nöjd med den på alla sätt och vis. Använder den såväl off som onroad. En fördel anser jag vara att man kan koppla loss ryggskyddet och använda separat om så önskas.

Finns många liknande modeller av andra märken. Just denna passade mig.

Jonas
2010-02-22, 23:06
En sådan hade jag köpt bums om den funnits i vuxenstorlek.

DearHunter
2010-02-23, 00:36
En sådan hade jag köpt bums om den funnits i vuxenstorlek.

Just den modellen är bra. Den skyddar nyckelbenet mot slag. Nyckelbensbrott är ingen höjdare.


www.fc-moto.de

har andra modeller. Men jag tycker Mats modell verkar bäst.

Linnex
2010-02-23, 08:23
Ser onäkligen bra ut... Hur är det med temperaturen en varm sommardag?

Hur gör ni med knäna? Separata knäskydd eller bara skydden i byxorna? Och jag syftar på ren landsvägskörning.

Linnex
2010-02-23, 08:30
Förresten... stod på lelles att den kan användas både under annan utrustning samt separat.... Fungerar det sistnämnda med en vanlig jeansjacka en varm sommardag? Den ser ju faktiskt ut att skydda det som är utsatt...

Mats Liifv
2010-02-23, 09:46
Ser onäkligen bra ut... Hur är det med temperaturen en varm sommardag?

Hur gör ni med knäna? Separata knäskydd eller bara skydden i byxorna? Och jag syftar på ren landsvägskörning.

Inga problem med temperaturen. Det är en nättröja, så ventilationen är så god den kan vara. Går naturligtvis bra att ha under vilken typ av jacka du vill.

Benskydd använder jag alltid separata, kroppsnära, när jag kör offroad. På landsväg gör jag det ibland beroende på vilken typ av byxor jag har.

DearHunter
2010-02-23, 12:28
Det som jag kan reta mig på lite grann är att vi har ett så instabilt väder i Serige. Det kan vara molnfritt på f.m. och man druttar iväg i sin nättröja och luftigare klädsel. Men sedan efter lunch kommer skurarna och regnstället åker fram :mad:

Nästan lika bra att man kör med g-tex stället från början och slipper ha med sig regnkläder och vela mellan att regnet går över eller om man ska stanna och hoppa in i latexmunderingen.:(

Linnex
2010-02-23, 12:58
Förstår jag er rätt att skyddsjackan skall vara tillräckligt säker utan en utanpåliggande MC jacka?
Så en fin sommardag så går det att tulla på ytterplagget?

DearHunter
2010-02-23, 13:32
Förstår jag er rätt att skyddsjackan skall vara tillräckligt säker utan en utanpåliggande MC jacka?
Så en fin sommardag så går det att tulla på ytterplagget?

Det är upp till var och en att avgöra om man vill tulla på ytterplagget som är mycket viktigt att ha. Men det finns idag bra skydd som även är luftiga.

Om mc åkandet blir en pina pga värmen så låter man bli att köra eller så kör man med en college tröja utanpå skyddsjackan och håller sig allert även när trafiken står nästan stilla! Antalet sådana varma dagar är relativt få i Sverige. Men där jag jobbar då och då i Spanien så gör man tillslut som nästan alla andra när man kör i städerna och trafiken står nästan still. Slips och kostym. Spättan därbak i kjol och snygg blus :) Ibland så är det det enda sättet att ta sig fram. Sedan så finns de ju galningar överallt.....:rolleyes:

Mats Liifv
2010-02-23, 15:33
Det är upp till var och en att avgöra om man vill tulla på ytterplagget som är mycket viktigt att ha. Men det finns idag bra skydd som även är luftiga.


Självklart ska, som alltid, sunt förnuft råda!

Det finns numera väldigt luftiga jackor i meshmaterial. Har en liknande själv, som jag är väldigt nöjd med de varmaste dagarna!

Ett exempel från Handelsboden (http://www.handelsboden.com/default.aspx)

http://www.handelsboden.com/pub_images/original/2108-F_166.jpg

DearHunter
2010-02-23, 17:06
Jag var inne på just den där jackan, men tyvärr fel färg fr mig. Jag föreslog för dem på HB att de skulle tillverka den i andra färger. Jag vill synas och dessutom så är det en stor skillnad mellan svart och tex vitt i solvärmen. 8)

Chappy
2010-02-23, 18:39
Det är en stor del av livskvalite´n att få köra hoj i jeans o skjorta en varm sommardag. Åka omkring som en jädrans skalbagge eller sköldpadda kan det va nå´t? Har vi inte nevrokirurger o folk som kan mata o tvätta oss så det räcker så får vi väl utbilda fler. va fa´n vi betalar väl skatt? 8)8)8)

Jonas
2010-02-23, 21:47
Pratade med en vän i helgen om detta med skyddskläder. Han har kört i drygt trettio år och kör alltid med skyddskläder. På lite längre sträckor och om det inte är riktigt varmt ute. Riktigt varma dagar blir det gympadojor, jeans och jeansskjorta.

Han är fullt medveten om vilka risker han tar, men väger risken mot den frihet det innebär för honom de få dagar som värmen är som intensivast på sommaren. Han har aldrig rasat eller råkat ut för något när han kört glidare. Han menar att han tom blir en sämre mc-förare i fullt ställ en het sommardag.

Han gör en kalkyl som förstås innehåller en risk som man inte kan bortse ifrån, men att ställa hojen dessa dagar är inget alternativ för honom. Han är så mycket biker man bara kan bli. Jag frågade honom om han sett eller varit med om någon som åkt oskyddad och kraschat och det hade han inte under alla år som han kört både här, i Usa och ute i Europa. Det ska tilläggas att han aldrig buskör utan tvärtom kör väldigt riskmedvetet.

Jag förstår de som förespråkar skydd i alla lägen, särskilt de som Mats, som själva varit med om en trist olycka. Med skydd och ändå blev så skadad. Men samtidigt finns risker med allt här i livet. Det kan vara små marginaler som avgör. Tyvärr. Andra klarar sig helskinnade mot alla odds. Lyckligtvis.

Jag kände en äldre man som fiskat i hela sitt liv. Utan flytväst. När han blev äldre tvingade hans fru honom att bära flytväst och visselpipa. För barnbarnens skull. Några veckor senare dog han på en meters djup i en tragisk olycka intrasslad i fiskenätet. Han hade flytvästen på. Jag har en plåtslagarkompis som föll ned från ett villatak rakt ned i en stenmur. Ingen hjälm eller annat skydd. En vecka senare klättrade han på tak igen. Andra kan skadas svårt av att snubbla på en mattkant i hemmets lugna vrå.

Vad jag vill säga är att jag lyssnar väldigt mycket på alla hojåkare, särskilt på dem med lång erfarenhet och deras råd och tips, men till slut måste jag göra ett eget val. Jag kommer därför utifrån mina kalkyler åka fullskyddat 90% av mina mil på vägen, men kommer troligen välja jeans och tröja/skjorta de dagar då solen gassar som mest och jag inte kan eller vill låta hojen stå.

Förra sommaren handlade det om två-tre veckor precis efter midsommar och någon enstaka dag resten av sommaren. Jag tar troligtvis den risken. ;)

DearHunter
2010-02-23, 21:55
Det är en stor del av livskvalite´n att få köra hoj i jeans o skjorta en varm sommardag. Åka omkring som en jädrans skalbagge eller sköldpadda kan det va nå´t? Har vi inte nevrokirurger o folk som kan mata o tvätta oss så det räcker så får vi väl utbilda fler. va fa´n vi betalar väl skatt? 8)8)8)

Tor inte att Näuckrokirurgerna kan fixa så man blir nöjd.
Tänk dig. Servad av en läcker sköterska. Och så är man förlamad från midjan och neråt. Här hjälper dig inte ens Trafikverkets årliga anslag för att göra dig lycklig... >:(

Ahaaaaa.... nu fattar jag varför Du kör trehjuling....:D ;)

Chappy
2010-02-24, 02:59
[QUOTE=DearHunter;33526]Tor inte att Näuckrokirurgerna kan fixa så man blir nöjd.
Tänk dig. Servad av en läcker sköterska. Och så är man förlamad från midjan och neråt.

Då får man hoppas att man även lider av minnesförlust."Jag kommer ihåg att vi brukade springa efter dom , men inte vad vi gjorde med dom om när kom ifatt"??????

Mats Liifv
2010-02-24, 08:45
Vad jag vill säga är att jag lyssnar väldigt mycket på alla hojåkare, särskilt på dem med lång erfarenhet och deras råd och tips, men till slut måste jag göra ett eget val. Jag kommer därför utifrån mina kalkyler åka fullskyddat 90% av mina mil på vägen, men kommer troligen välja jeans och tröja/skjorta de dagar då solen gassar som mest och jag inte kan eller vill låta hojen stå.


Det finns svala alternativ!

Handelsboden har både Draggin´jeans och jackor som skänker svalka samtidigt som dom skyddar, på ett som jag hoppas, godtagbart sätt.

Jonas
2010-02-24, 09:33
Det finns svala alternativ!

Handelsboden har både Draggin´jeans och jackor som skänker svalka samtidigt som dom skyddar, på ett som jag hoppas, godtagbart sätt.

Så fort vädret tillåter ska jag ägna all ledig tid åt att åka runt med hojen och leta efter svala skyddskläder. Hittar jag det är det ju självklart ett bättre alternativ till att åka oskyddat. Svårt med min fullvuxna storlek dock.

Är det någon här som ramlar på någon affär som säljer svala skyddskläder i stora storlekar, så hör gärna av er här. Tack. :)

Mats Liifv
2010-02-24, 09:50
Är det någon här som ramlar på någon affär som säljer svala skyddskläder i stora storlekar, så hör gärna av er här. Tack. :)

Handelsboden är nog dom som säljer de största storlekarna, såvitt jag känner till. Verkar som att dom i alla fall säljer XXXL och minst 40, en del med mer, i midjevidd på byxor. Kanske finns det fler alternativ?

http://www.handelsboden.com/pub_images/original/2074-F_111.jpg

Den här tröjan i Kevlar är ytterligare ett alternativ för den som vill åka tunnklädd. Bör klara skrapsåren på överkroppen i alla fall! Även den hos Handelsboden.

Linnex
2010-02-24, 10:05
Är det någon här som ramlar på någon affär som säljer svala skyddskläder i stora storlekar, så hör gärna av er här. Tack. :)

Kanske slå en signal till vissa ökända klubbar. De brukar kunna ha rätt så fullvuxna pojkar där :rolleyes:

Jag funderar starkt på skyddsjackan som Mats la in bild på. Såg att Lelles har 15 % rabatt t o m söndag. Surfat lite och på bild så ser den ut som om det är ett riktigt bra skydd samt ganska smidig för landsvägsåkare.
Det finns billigare men antingen verkar de vara snålare med skydd eller så ser de ut som en hel riddarutrustning. Någon som har testat lite olika och har åsikt om modeller för touring? Dvs smidighet samt säkerhet. Är inklippt Dainese den bästa ur dessa förutsättningarna så är det ingen tvekan. Kostar 2800 kr t o m söndag.

Mats Liifv
2010-02-24, 11:39
Kanske slå en signal till vissa ökända klubbar. De brukar kunna ha rätt så fullvuxna pojkar där :rolleyes:

Jag funderar starkt på skyddsjackan som Mats la in bild på. Såg att Lelles har 15 % rabatt t o m söndag. Surfat lite och på bild så ser den ut som om det är ett riktigt bra skydd samt ganska smidig för landsvägsåkare.
Det finns billigare men antingen verkar de vara snålare med skydd eller så ser de ut som en hel riddarutrustning. Någon som har testat lite olika och har åsikt om modeller för touring? Dvs smidighet samt säkerhet. Är inklippt Dainese den bästa ur dessa förutsättningarna så är det ingen tvekan. Kostar 2800 kr t o m söndag.

För min del har jag inga problem med att jackan skulle vara obekväm eller hindrande på något vis. Har bara haft en annan modell tidigare. Det var en äldre jacka från KNOX, vilken klipptes sönder i samband med räddningsarbete vid min olycka. Den jackan var inte lika gedigen, enligt min bedömning. Dock gjorde den sitt jobb på ett förträffligt vis. Utan den kan jag tänka mig att jag hade kunnat få en hel del skador ytterligare. Hade inte ett blåmärke på bålen, där bröstskyddet fyllde sin funktion. Tycker att det låter som en bra investering i din egen säkerhet att satsa på den jackan eller någon liknande. Du får kolla och jämföra vilken modell du anser uppfylla dina krav på bästa vis. Kollade runt lite själv när jag skulle köpa nytt och fann att "man får vad man betalar för". Ett billigt alternativ är naturligtvis alltid bättre än ingenting alls. Vill dock själv inte snåla på utrustning som skyddar mig, utan köper så bra saker som jag anser mig ha råd med.

Linnex
2010-02-24, 12:24
Det får bli en sådan.

Jag tror starkt på konceptet. En rejäl skyddsjacka. Skalskydd efter väder. Kanske kevlartröja under vanlig sommarjacka de varmaste dagarna...

DearHunter
2010-02-24, 12:40
Vad tror ni om de nya nackskydden som börjar ploppa upp på marknaden, typ neck brace. Nu har vi flera olika märken, men de verkar vara uppbyggda på samma sätt.

Ser rätt obekvämt ut. Är det ngn som har provat ?

Mats Liifv
2010-02-24, 12:56
Vad tror ni om de nya nackskydden som börjar ploppa upp på marknaden, typ neck brace. Nu har vi flera olika märken, men de verkar vara uppbyggda på samma sätt.

Ser rätt obekvämt ut. Är det ngn som har provat ?

Jag har ett Neck Brace. Den billigare varianten för 2.500:-. Det som skiljer mot den dubbelt så dyra är materialvalet. Kolfiber i den dyrare varianten. Funktionen är densamma. Inga som helt problem med den, absolut inte obekväm. Noterade den dom första minuterna, sedan glömmer man helt bort den. Använder den alltid i samband med offroadkörning och ofta även på landsvägen. Antar att de liknande modeller som finns är likvärdiga. Inga problem att sätta på sig eller ta av den. Man lär sig snabbt hur den funkar.

http://www.hojen.nu/forum/attachment.php?attachmentid=856&d=1242759016

Linnex
2010-02-24, 13:36
Jag och frun provade biltemas. Den modellen passade oss inte alls. Den trycker i bakänden på hjälmen och man får fel huvud vinkel när man körde.
Är det skillnad på neck brace?

Mats Liifv
2010-02-24, 13:50
Jag och frun provade biltemas. Den modellen passade oss inte alls. Den trycker i bakänden på hjälmen och man får fel huvud vinkel när man körde.
Är det skillnad på neck brace?
Den där produkten är någonting helt annat, absolut inte att jämföra med riktiga skydd. Naturligtvis bättre än inget....

Har inga sådana problem med Neck Brace, ändå har jag en rätt extrem körställning när jag kör offroad. På landsväg kan svårligen tänka mig att någon ska kunna ha problem med tryck. Meningen är att skyddet ska stoppa de mest extrema böjningarna framåt och bakåt, utan att vara hindrande. Tycker att dom lyckats perfekt.
Man började köra med dom i Dakarrallyt för några år sedan. Skulle nästan tro att det är obligatoriskt idag vid cross och endurokörning med någon form av skydd.

Kolla hos Lelles och jämför olika modeller. Glöm inte att ta med din hjälm så att du kan testa hur de funkar ihop.

Chappy
2010-02-25, 11:53
När jag ser alla dessa skydd ,från topp till tå, har jag svårt att förstå hur vi kunde överleva förr. Vissa av oss i alla fall. Hjälmtvång fanns inte,även om de flesta av oss oftast körde med hjälm. Men det var inte alltid den kom på, om vi bara skulle till kiosken eller några kvarter bort.
Jag pläderar inte mot hjälmtvång och skydd, försöker bara tänka efter hur det kändes då. Nu kan jag inte köra till affärn om jag inte hittar handskarna.
Hjälm"tvånget" firar visst 35 års jubileum om någon månad.

Mats Liifv
2010-02-25, 12:08
När jag ser alla dessa skydd ,från topp till tå, har jag svårt att förstå hur vi kunde överleva förr. Vissa av oss i alla fall. Hjälmtvång fanns inte,även om de flesta av oss oftast körde med hjälm. Men det var inte alltid den kom på, om vi bara skulle till kiosken eller några kvarter bort.
Jag pläderar inte mot hjälmtvång och skydd, försöker bara tänka efter hur det kändes då. Nu kan jag inte köra till affärn om jag inte hittar handskarna.
Hjälm"tvånget" firar visst 35 års jubileum om någon månad.

Det var en och annan som gick åt förr, som kanske skulle klarat sig med bättre utrustning. Själv åkte jag på semester till Danmark i en vecka iklädd skinnjacka, jeans, handskar och hjälm. På fötterna var det gympadojor som gällde. Regnställ var inte att tänka på och ett billigt tält för 99:- från OK fick duga som natthärberge.

Det var enklare förr! ;D

Linnex
2010-02-25, 13:03
Det var oxå betydligt mindre trafik förr.

Om jag ser till mig själv så har jag tidigare konstant vägrat motorcykel och sagt på skämt att jag inte skall ha MC-kort så länge det inte finns bälte på MC. Dvs jag syftar på säkerhet.
Förra året så bestämde jag mig för att ta kortet. Anledningen är att jag gjorde en jämförelse med min pedaldrivna tvåhjuling. Jag motionscyklar alltså med racer. Och här har jag toppat ner för hallandsåsen i 74 km/h.... Och då pratar vi inte om någon skyddsutrustning mer än en liten frigolitbit längst upp på knoppen.
74 km/h är man kanske inte uppe så ofta i men klungkörning på en 35-45 km/h och en 60-65 km/h ner för backar är helt normalt och då i kortbrallor och tunn tröja.... och om någon i en klunga gör en miss så är det inte bara en som ligger ner... :'(
Finns ett utryck i denna värld. "Det finns två sorters cyklister: De som har vurpat och de som kommer vurpa".

Därför har jag tänkt om när det gäller MC. Jag utsätter mig ändå för relativt stora risker och skall jag gå omkull så gör jag helst det i full MC-mundering.

När det gäller MC så är jag ganska nojjig när det gäller säkerhet och jag ser främst cykeln som ett fordon än en livsstil.
Skyddsjackan är beställd. och när det gäller den så... skall man dra på sig en lös ryggskena så tycker jag inte att steget bort är så långt till att även ta på sig övriga skydd i och med säkerhetsjacka. Och kan man en varm sommardag sätta på en enklare/luftigare skalskydd så....

Nu får man väl säga peppar peppar. Jag har varit med så många ggr om personer som är säkerhetsmedvetna men som det gått åt helv.. för.

Mats Liifv
2010-02-25, 13:52
Finns ett utryck i denna värld. "Det finns två sorters cyklister: De som har vurpat och de som kommer vurpa".


Tillhör den förstnämnda skaran, de som har vurpat på cykel. Har också hållit på med cykling som motionssport. Har dock bara vurpat en enda gång. Resultatet manar till eftertanke när det gäller att skydda sig.
Trots låg fart, runt 20 km/h blev det hemska skrubbsår , fulla med grus. Kan lätt föreställa mig hur det blir att vurpa i bara lite högre hastighet med motorcykel.
För mig är valet givet, riktiga kläder när jag kör hoj! Där kompromissar jag inte. Andra har en annan uppfattning, vilket man får respektera. Det är dom som får ont i skinnet. "Asfaltseksem" är inte roliga att drabbas av. Har sett en del tråkiga exempel....

Linnex
2010-02-25, 15:34
Trots låg fart, runt 20 km/h blev det hemska skrubbsår , fulla med grus. Kan lätt föreställa mig hur det blir att vurpa i bara lite högre hastighet med motorcykel.

Jupp. Förmodligen därför jag är så pass nojjig.

Förutom "asfaltseksem" så de vanliga skador bland vänner och klubbkompisar vid "moderata" hastigheter är: Brutna revben, krossade skuldror, käkbrott, båtsben, nyckelben, punkterade lungor.
Det som jag tycker är otäckast är att oftast när huvudet har varit i backen (med hjälm) så är minnet helt borta när de vaknar till. De har ingen aning om var de befinner sig eller vad som har hänt. Delar av minnet brukar komma tillbaka men oftast är själva olyckan bortsuddad.

Mats Liifv
2010-02-25, 17:16
Det som jag tycker är otäckast är att oftast när huvudet har varit i backen (med hjälm) så är minnet helt borta när de vaknar till. De har ingen aning om var de befinner sig eller vad som har hänt. Delar av minnet brukar komma tillbaka men oftast är själva olyckan bortsuddad.

Precis så blev det vid min egen olycka. Var medvetslös åtminstone ett par minuter. Hade dock klart för mig vad som hade hänt när jag väl vaknade till. Kunde även uppge telefonnummer till anhöriga.

Mindes rådjuret som en skugga från höger, en mjuk stöt och en sladd. Kommer ihåg min tanke " Nu går det åt h..vete!". Minns inget av själva smällen mot backen. Är nog ett par sekunder på "filmen" där som är borta. Sedan sjönk och steg jag i medvetandegrad under väntan på ambulansen. Fick väldigt mycket av tunnelseende och noterade bara det som hände precis runt omkring mig. Märkte aldrig att såväl brandkår som Polis var på platsen, utan noterade bara de killar som arbetade direkt med mig. Nu har jag fått erfarenheter av hur man fungerar som skadad vid en olycka. Kan säkert vara bra att ha i bagaget den dag någon av mina kompisar drabbas, för det måste man ta med i beräkningen kan komma att ske.

räven
2010-02-25, 18:55
Jag har sett två rådjursolyckor bakifrån. En triumph sprint å en kawa 1500 glidare. Sprinten bromsade omkull sig å ner i diket där föraren for av å blev rejält blåslagen å omtumlad,rådjuret vände å blev aldrig påkört.
Kawans förare såg inte rådjuret mer än han kände en stöt å konsentrerade sig på att hålla hojen på vägen,rådjurkidet for i en båge i luften å bröt förmodligen nacken. Den stora tunga glidaren klarade sig bra vid smällen. Sprinten stog länge på verksdad då all plast behövde bytas. Sprintföraren slutade köra hoj efter olyckan. Kawaföraren kör som inget hänt utom om det börjar mörkna, då kör han mycket försiktigt.

Mats Liifv
2010-02-25, 23:08
Rådjuren och älgarna känns nästan som våra största hot, i sällskap med vildsvinen!

Gäller verkligen att köra försiktigt och ha minst ett halvt öga ute i skogen vid sidan av vägen. Hoppas att vi slipper läsa om fler som blivit drabbade här under säsongen som kommer!

I senaste BIKE kan man läsa en översikt av ett antal av de olika skyddsjackor som finns på marknaden. Kanske kan någon som känner sig osäker över valet hitta rätt modell tack vare den?

DearHunter
2010-02-26, 14:12
Rådjuren och älgarna känns nästan som våra största hot, i sällskap med vildsvinen!

Gäller verkligen att köra försiktigt och ha minst ett halvt öga ute i skogen vid sidan av vägen. Hoppas att vi slipper läsa om fler som blivit drabbade här under säsongen som kommer!

I senaste BIKE kan man läsa en översikt av ett antal av de olika skyddsjackor som finns på marknaden. Kanske kan någon som känner sig osäker över valet hitta rätt modell tack vare den?

Förr så kunde man köpa en slags visselpipa som med hjälp av fartvinden alstrade ultraljud som bara djur kunde höra (hundar, hästar, katter och kanske kamikazegetingar ;))

Har ni någon erfarenhet av dessa eller hört något omdöme?

Mats Liifv
2010-02-26, 16:33
Har en del erfarenheter av dessa små manicker som sägs skrämma bort djuren!

Utifrån min erfarenhet funkar dom inte alls. Jag körde en IronButt tillsammans med en kompis som hade en sådan monterad på sin hoj. Har aldrig någonsin sett så mycket vilt under en ch samma resa som då. Först håller vi på att krocka med en älg som kliver upp, helt obekymrat framför oss. En stund senare håller en ren på att göra samma sak som rådjuret gjorde med mig. Springa rakt in i sidan. Denna gång var det min kompis som var utsatt. Han klarade sig med ett nödrop från en katastrof och hann väja undan. Ytterligare en stund senare kan vi se fyra älgar som står och tittar på oss trettio meter från vägen. Ytterligare renar ses intill vägen. Längre fram under resan kan vi plötsligen se en kull rävvalpar som leker och busar med varandra i diket när vi passerar. Som sista djur på resan var det en katt som passerade farligt nära över vägen.

Vid tillfället jag krockade med rådjuret låg jag tjugofem,trettio meter bakom en kompis som säljer just dessa produkter. Självklart hade han en så´n monterad på sin hoj. Fungerade det?....nej naturligtvis inte, vilket jag är ett levande exempel på.

Det finns många som hävdar motsatsen och påstår att det är ett fantastiskt hjälpmedel. Då hänvisar man ofta till att man inte sett något djur, vilket självklart beror på visslan!

Det är bara att dra sina egna slutsatser om effekten av det hela. För min del skulle jag inte lägga ut dom pengarna som dom kostar. Man hänvisar då till att "Dom kanske inte funkar, men det är så billigt att jag ändå har den monterad." Tror ändå att det smyger sig in någon omedveten säkerhet i att visslan ska fixa det hela.

Den som tror på det ska naturligtvis fortsätta att göra det. Har hört från vissa försäljare av dessa produkter att dom inte fungerar i dimma och regn. Vet inte riktigt varför men så är det tydligen. Det finns alltid förklaringar till att de inte fungerar. Gäller att gardera sig som säljare. Tror även att man måste upp i motorvägsfart för att det ska fungera. För min del käns det inte som att det är just där jag behöver hjälp med att skrämma iväg djuren. Betydligt viktigare då på mindre vägar, gärna med skog på sidan.

Linnex
2010-02-26, 20:00
Jackan hemkommen. Den blir bra.
Förhoppningsvis skall den aldrig behöva fylla sin funktion....

Mats Liifv
2010-02-26, 20:26
Jackan hemkommen. Den blir bra.
Förhoppningsvis skall den aldrig behöva fylla sin funktion....

Håller tummarna för att det blir så! :)

Linnex
2010-03-03, 08:13
Ööö.. vad har de för påslag här i sverige på skyddskläder?
Jag tänkte köpa en ny hjälm inför 2010. Skall ha en öppningsbar... främst pga av glasögon.
Var och provade i tre butiker i Växjö. Den som satt absolut bäst var Nitro F347. Kostade 2300 kr i butik.

Sökte lite på nätet och upptäkte att i England är det helt annan prisbild på dessa hjälmar.
Jag har fått pris på 80£ (ca 900 kr) + enhetsfrakt oberoende av antal på 23£... det är halva priset för EN hjälm inkl frakten. Nästan så man funderar på att ta hem fler och sälja... :-/

Mats Liifv
2010-03-03, 08:40
Det är stora prisskillnader om man handlar från något annat land, exempelvis Tyskland.

Har själv köpt tre hjälmar från http://www.fc-moto.de och med frakten hem till dörren inräknad sparade jag runt 1.500:-/hjälm. Det lönar sig att jämföra priser och inte bara köpa första bästa i en svensk butik.

DearHunter
2010-03-08, 21:25
Kan bara informera Er, mina kära damer och herrar, att mc-skyddsjacka innanför skidkläderna börjar bli vanligt i Alpferna. Såg detta hos påfallande många iår.

Att ''bara'' använda sig av ryggplatta är nog ingen dum ide. Min grabb fick ha det i skidbacken ivarjefall och han trivdes med det. Själv så körde man ju försiktigt utan knäskrap och andra nymodigheter som jämställer en med Lasse Åberg i Sällskapsresan.



Hursomhelst, en skyddsjacka är en god investering som kan nyttjas även på vintern till skidåkning bland kamikaze-boarders.

Linnex
2010-04-20, 15:56
Då kan jag lämna lite referens på hur "billigare" kläder klarar sin uppgift i skarpt läge.
Frun bromsade omkull sig igår under MC träning på högfartsövningen. Hon la sig ner i 50 km/h och asfaltskasade 13m.

Nitrohjälmen - Även om det var en "korvätarhjälm" och skrapet tog enbart fram på hjälmen på dess svagare parti så gjorde den sitt jobb..

Julajacka - Lite smånött efter asfalten men inga större slitage skador. Klarade sig bäst.
Julabyxorna - en söm sprack strax över knät men annars klarade de sig hyffsat och oklandrigt på de förstärkta partierna.
Kevlarförstärkta handskar från flying Eagle - Skinnet genomnött på ena handsken men kevlaret har skyddat.
Biltema skor - Dessa känns som den svaga punkten. De har markant slitage skador efter asfalten. De klarade 50 km/h men jag undrar hur de hade klarat en högre hastighet med kanske 40-50 m kas :-/ Tveksamt....

Frun bröt tyvärr handleden men övrigt så gjorde kläderna sitt jobb. Inte ett skrubbsår trots 13 m asfaltskas och delvis med ena benet under motorcykeln.

erkagn
2010-04-20, 16:38
Oj, det var otur att hon bröt handleden. Hoppas hon hinner ta mc-kortet ändå i sommar.
Men bra att höra att även billiga skyddskläder gör sitt jobb. Var det i hakan hon skrapade hjälmen? Själv kör jag ju mycket i jet-hjälm och då skyddas ju inte hakan och ansiktet.

Jonas
2010-04-20, 18:02
Frun bröt tyvärr handleden men övrigt så gjorde kläderna sitt jobb. Inte ett skrubbsår trots 13 m asfaltskas och delvis med ena benet under motorcykeln.

Skönt att det inte gick värre trots allt. Hoppas hon vågar sig upp igen så snart hon kan.

Bajen-Sam
2010-04-20, 18:42
Tråkigt med handen, hoppas hon kryar på sig fort.

Linnex
2010-04-20, 20:45
Var det i hakan hon skrapade hjälmen? Själv kör jag ju mycket i jet-hjälm och då skyddas ju inte hakan och ansiktet.

Hon kör jethjälm på moppen samt lättare klädsel. Men det låter som hon kommer tänka om även där...
Bild på hjälmen.

Mats Liifv
2010-04-20, 20:54
Oj, oj oj låter som en riktigt tuff resa. Tretton meter är långt att kasa på asfalt. Hon kan nog vara glad åt att kommit så "lindrigt" undan ändå. Hur gick det med hojen? Hoppas det inte var er egen utan någon körskolas. Bör väl ha satt sina spår även på den.

Värt att reflektera över för den som väljer att köra med öppen hjälm, utan handskar och i vanliga jeans. Vanlig klädsel bland många customåkare. 50 km/h är ingen hög fart men oj vilka skador man kan ådra sig utan rätt klädsel.

Hoppas skadan läker på bästa sätt och att hon inte blev rädd för att köra igen.

Vore intressant med bilder på utrustningen förresten.

Linnex
2010-04-20, 21:10
Oj, oj oj låter som en riktigt tuff resa. Tretton meter är långt att kasa på asfalt. Hon kan nog vara glad åt att kommit så "lindrigt" undan ändå. Hur gick det med hojen? Hoppas det inte var er egen utan någon körskolas. Bör väl ha satt sina spår även på den.

Värt att reflektera över för den som väljer att köra med öppen hjälm, utan handskar och i vanliga jeans. Vanlig klädsel bland många customåkare. 50 km/h är ingen hög fart men oj vilka skador man kan ådra sig utan rätt klädsel.

Hoppas skadan läker på bästa sätt och att hon inte blev rädd för att köra igen.

Vore intressant med bilder på utrustningen förresten.

Hojen var vår egen och vi privat tränade på"inhägnat område". Det var Kawan som jag själv hade i fjol och tränade på. Den införskaffades enbart för övningsändamål med tanke om detta skulle hända. Jag tror den blir utdömd. Inget större värde i den och den fick en del stryk. Bla högersidan på motorn med generatorn är sönderslagen, instrumentering samt lyse.

Bilder på utrustningen kommer. Fixar det till helgen i samband med att jag sammanställer till försäkringsbolaget.

Tror tyvärr att hon backar utbildningen för ett tag... det låter så. Det blir i a f inte mer i år.

leffa
2010-04-20, 21:41
tråkig början på denna säsong , hoppas hon inte blev alltför rädd för hojåkningen ,frugan håller också på med körkortet och visst är man lite nervös när hon kör höghastighetsbanan och bromsprov i 70-90km/h.

Mats Liifv
2010-04-20, 21:52
Hon kör jethjälm på moppen samt lättare klädsel. Men det låter som hon kommer tänka om även där...
Bild på hjälmen.

Låter klokt, det skrapet i en jethjälm hade kunnat vara en katastrof!

erkagn
2010-04-21, 06:02
Hon kör jethjälm på moppen samt lättare klädsel. Men det låter som hon kommer tänka om även där...
Bild på hjälmen.

Oj oj! Själv kör jag med allvädersställ med skydd, mc-stövlar, handskar och ryggskydd som man spänner över ryggen. Men som sagt kör gärna med jet-hjälm, men när man ser bilden på hur denna hjälm ser ut så får man sig en tankeställare.

Ove
2010-04-21, 21:41
:D Var in på Biltema idag och provade ett sånt där kroppsnära plagg med alla skydd för övre delen av kroppen. Antingen är det jag eller också är det plagget som inte följer normen. Armbågsskydden hamnade på utsidan av armbågen och ville inte hamna på rätt plats ens med övertalning. Axelskydden för långt ner på armen och vid försök att få dom på plats vill dom agera BH. Ryggskyddet hamnade på rätt plats på en gång.

Är det som det brukar vara med den typen av skydd eller är det på mig eller på sömnaden det är fel? Är det idé att leta vidare? Här ute i grönskan ligger det ju inte en butik bakom varje buske direkt. :confused:

Mats Liifv
2010-04-21, 22:43
:D Var in på Biltema idag och provade ett sånt där kroppsnära plagg med alla skydd för övre delen av kroppen. Antingen är det jag eller också är det plagget som inte följer normen. Armbågsskydden hamnade på utsidan av armbågen och ville inte hamna på rätt plats ens med övertalning. Axelskydden för långt ner på armen och vid försök att få dom på plats vill dom agera BH. Ryggskyddet hamnade på rätt plats på en gång.

Är det som det brukar vara med den typen av skydd eller är det på mig eller på sömnaden det är fel? Är det idé att leta vidare? Här ute i grönskan ligger det ju inte en butik bakom varje buske direkt. :confused:

Fler än du har gjort samma erfarenhet med Biltemas skydd. Testa ett riktigt i en MC-affär i stället. Du bör inte ha problem med att hitta ett som sitter som det ska.

Linnex
2010-04-21, 22:45
Min Dainese sitter nästan som om den var skräddarsydd:)

Mats Liifv
2010-04-21, 22:47
Min Dainese sitter nästan som om den var skräddarsydd:)

Samma med min jacka av samma märke. Kostade en del, men känns som bra investerade pengar för min del!

Mc-Bosse
2010-04-21, 23:16
Då kan jag lämna lite referens på hur "billigare" kläder klarar sin uppgift i skarpt läge.
Frun bromsade omkull sig igår under MC träning på högfartsövningen. Hon la sig ner i 50 km/h och asfaltskasade 13m.


Låter som min vurpa förra året i 50-60 med Lidlkläder inkl handskar, hjälm från ÖoB, ryggskydd från mc-butik och kängor från Biltema. Kläder och allt annat höll trots kaset med mc:n över mig. Alla skydd gjorde vad de skulle. Handleden stukade jag dock.

Hasselman
2010-04-22, 01:06
Ööö.. vad har de för påslag här i sverige på skyddskläder?:-/

Normalt har handlaren (i butik) en ÅF-rabatt på 35-40% hos grossisten. Svenska grossister har i sin tur ofta en marginal på 50% ut till handlarna.


Sökte lite på nätet och upptäkte att i England är det helt annan prisbild på dessa hjälmar.
Jag har fått pris på 80£ (ca 900 kr) + enhetsfrakt oberoende av antal på 23£... det är halva priset för EN hjälm inkl frakten. Nästan så man funderar på att ta hem fler och sälja... :-/

Att det skiljer så mycket i priser mellan UK och Sverige beror förmodligen på flera olika saker. Dels på marknadens storlek och dels på att vi har en kortare säsong. Dessutom är MC hos oss (nästan) uteslutande ett fritidsnöje medan det i andra (varmare) länder är ett bruksfordon. I Strobritanien finns ca 1.300.000 registrerade MC medan det i Sverige finns ca en femtedel av det. Fritidsartiklar brukar säljas med goda täckningsbidrag medan bruksföremål priskrigas det med.

Jag var insyltad i en MC-affär ett tag för några år sedan.

erkagn
2010-04-22, 07:29
Otroligt att man kanar så långt i ca 50. Det är nog många mopedister som kör i de farterna men utan skydd och med öppna hjälmar. Men dem tänker väl att en moppe går inte så fort...

Linnex
2010-04-22, 07:41
Otroligt att man kanar så långt i ca 50. Det är nog många mopedister som kör i de farterna men utan skydd och med öppna hjälmar. Men dem tänker väl att en moppe går inte så fort...

13 m? Hon körde högfartsmanövern och höll minst 50. Kan ha varit närmare 55.

Linnex
2010-04-22, 07:45
Kunde även konstatera då jag såg förloppet att man bromsar på kortare sträcka än vad en omkullkörd MC glider på.

Ove
2010-04-27, 16:13
:) Jag haver investerat! En sån där tunn tröja (jacka?), kroppsnära med alla skydd för övre delen. Färg ganska mörkt illgrå. :rolleyes: Fanns som hade röda och även med vita skydd men dom passade inte så bra. Färgvalet kompenseras vär något av ansiktsfärgen om jag drar åt det inbyggda njurbältet. ;D Får väl komplettera med neongulgrön väst.

Nu skall jag bara leta upp ett par smidiga brallor också så är jag ekiperad för att förkorta sommaruppehållet :)

erkagn
2010-04-27, 16:23
:) Jag haver investerat! En sån där tunn tröja (jacka?), kroppsnära med alla skydd för övre delen. Färg ganska mörkt illgrå. :rolleyes: Fanns som hade röda och även med vita skydd men dom passade inte så bra. Färgvalet kompenseras vär något av ansiktsfärgen om jag drar åt det inbyggda njurbältet. ;D Får väl komplettera med neongulgrön väst.

Nu skall jag bara leta upp ett par smidiga brallor också så är jag ekiperad för att förkorta sommaruppehållet :)

De dära tröjorna är smarta. Antingen kan man ha den som extra säkerhet under sin vanliga mc-jacka, eller under en jeansjacka eller något annat lättare plagg om de är varmt ute.

Jan-Olov
2010-04-27, 20:37
På tal om skyddskläder. Jag kom i samspråk med en herre i dag när jag stod och surrade ett paket på bakuttsen. Efter en stund så pratades om säkerheten och han blev väldigt förvånad när han såg det jag hade på mig. Jag visade skyddet både knä och höft armbåge axlar och inte minst ryggskyddet som går från svanskotan upp över hela ryggen. Allt detta var en nyhet för honom så det var nog något att fundera över.

Linnex
2010-04-28, 07:32
På tal om skyddskläder. Jag kom i samspråk med en herre i dag när jag stod och surrade ett paket på bakuttsen. Efter en stund så pratades om säkerheten och han blev väldigt förvånad när han såg det jag hade på mig. Jag visade skyddet både knä och höft armbåge axlar och inte minst ryggskyddet som går från svanskotan upp över hela ryggen. Allt detta var en nyhet för honom så det var nog något att fundera över.

Var det en annan MC förare eller "åskådare"?

Jan-Olov
2010-04-28, 21:56
Han kom i en gammal volvo.

Linnex
2010-05-09, 18:00
Jag lovade lite bilder. Så här ser kläderna ut efter ha synat asfalten i 50 km/h.
Inte ett skrubbsår. Dock bruten handled men skydden satt där de skulle under hela turen. 13 meters asfaltskas.

Jula jacka och byxor.
Biltema skor
Flyingeagle kevlar handskar
Nitro Hjälm

Skorna var det som jag blev lite smyg på och undrar hur de hade sett ut vid 90-100 km/h.

Seth
2010-05-09, 18:17
kommer inte slarva med utrustningen dock har jag suttit på och rullat med mc'n ner till tvätten i vanliga kläder. räckte med att jag ledde mcn en gång o halka o fick den över mig så det slog till i axeln såpass då det hoppa ur och i led,
har alltid ordentligt med skydd när man åker kort som långt

räven
2010-05-09, 18:19
Stövlarna va nog illa åtgångna, rekomenderar byta visiret snarast.

Gurrag
2010-05-09, 20:08
Stövlarna va nog illa åtgångna, rekomenderar byta visiret snarast.

=)
Hur är det egentligen med säkerheten i en åtgången hjälm. Har hört så många bud så jag vet snart inte vad jag ska tro.
Vissa hävdar att man ska byta hjälm om den trillat från sadeln ner i backen medan andra hävdar att det är lugnt.

Vad händer egentligen med en hjälm vid en marksyning och hur påverkar det säkerheten?

Linnex
2010-05-09, 20:39
I vårt fall så har försäkringsbolaget löst in all skyddsutrustning. Då allt var i från i fjol och i år så fick vi fullvärde.

Mats Liifv
2010-05-09, 21:10
=)
Hur är det egentligen med säkerheten i en åtgången hjälm. Har hört så många bud så jag vet snart inte vad jag ska tro.
Vissa hävdar att man ska byta hjälm om den trillat från sadeln ner i backen medan andra hävdar att det är lugnt.

Vad händer egentligen med en hjälm vid en marksyning och hur påverkar det säkerheten?

Det där är upp till ens eget bedömmande. Har läst tester där man släppt hjälmar från sadelhöjd ner i backen och sedan röntgat hjälmarna efter det. Ingenting som kunde äventyra säkerheten kunde konstateras, utan det blev bara smärre kosmetiska skador. Självklart vill hjälmfabrikanterna att vi ska köpa en ny hjälm för fyra, femtusen varje gång det händer. Naturligtvis ska man vara rädd om sin hjälm, men förr eller senare brukar det bli en marksyning i samband med att den ramlar av sadeln eller backspegeln. För egen del skulle jag inte oroa mig över någon enstaka incident. Gissar att det är mycket få som skulle skrota sin hjälm efter en tappning, om den inte är gammal och ändå är mogen att byta ut.

Kret
2010-05-10, 00:07
Blir det märken i "plasten" (inte bara lite färgskrap) i hjälmen så byter jag ut den.
Jag har hellre en hjälm jag vet är ok än en där stötupptagningen har spruckit.

Och ang. skyddskläder och kortare turer så köpte jag kläder för att kunna ha mina normala kläder under.
Tar bara 1 minut att sätta på eller ta av dom.

pewa
2010-05-15, 17:26
Inlägg om att lösa ut försäkring flyttade hit: Lösa ut försäkring (http://www.hojen.nu/forum/showthread.php?t=3723)

simen
2010-05-15, 17:52
Blev påkörd I Oslo för 8 år sen hadde skinnställ och ryggskena åkte 30meter på ryggen på asfalten. diagnos två brott i tummen och 4rävbrensbrott, så skyddskläder er altid bra själv på korta turar.

erkagn
2010-05-15, 19:10
Blev påkörd I Oslo för 8 år sen hadde skinnställ och ryggskena åkte 30meter på ryggen på asfalten. diagnos två brott i tummen och 4rävbrensbrott, så skyddskläder er altid bra själv på korta turar.


Oj oj, hade inte varit skoj om du inte haft skyddsutrustningen.

Linnex
2010-07-12, 00:11
Hmmm... Körde bil från sthlm till småland idag på E4:an. Som mest var det 34 grader. Mååånga MC såg man men tror jag bara såg EN i full skinnutrustning.
Jag såg flera som körde i t-shirt och shorts !!!???

Jag hoppas att det har varit en dag utan MC olyckor.

Danne
2010-07-12, 08:06
Jag åkte från Falun till Stockholm i går i 34 graders värme i full utrustning! Jag gör aldrig avkall på den biten, och visst var det varmt men det får man ta!

Ingemar
2010-07-12, 09:30
Här är en till som trotsat värmen och svettats på hojen.:cool: Givetvis iförd skyddsmundering. Många hojar har jag sett och nästan samtliga åkande i ordentliga kläder,lade dock märke till att några saknade handskar när de hejade på mig. För mig är handskar ett måste och det åker jag inte gärna utan. När jag passerade städer och tätorter blev bilden en annan då var det ofta bara hjälm som gällde sen kunde klädseln vara minimal. Det är ju annars i stadstrafik skydd och klädsel kommer till sin rätt och avsevärt kan minska följderna av en krasch. Jag hoppas verkligen på en olycksfri fortsättning i trafiken.:)
Ha en fin och skön semester allihopa.8)

erkagn
2010-07-12, 09:46
Det finns ju mc-jeans och även mc-jeansjackor, så om de är varmt kan man väl köpa såna... till nästa säsong ska jag försöka ha råd inköpa ett per mc-jeans i alla fall.

akems
2010-07-12, 10:02
Var också ute och körde en liten runda igår,kör med draggin jeans och allvädersjacka funkar bra så länge man kan ha fart.Jag bytade hjälm i år och det är stor skillnad,kör nu med shoei och det är mycket mer luftgenomsläpp än det var i min gamla hjälm.

adara
2010-07-12, 14:31
Köpte ett par draggingjeans häromdagen. Tanken är att jag ska använda dom för "stadsturer", dvs i mitt fall när jag kör till träning eller liknande och inte rör mig i mer än 50kmh. Riktiga turer tror jag inte att jag vågar mig på med dom, då vill jag hellre ha lite mer skydd.

Temperaturer upp till 25 grader tycker jag funkar rätt bra i mitt allväderställ, sålänge man inte råkar ut för alldeles för mycket rödljus. Allt över det och jag funderar på att välja bort hojen just då, kände att jag blev lite väl okoncentrerad av värmen sist och det är ju inte heller bra..=/

erkagn
2010-07-12, 16:29
Ja, allvädersställ är bättre och luftigare än skinn. Har en grå jacka som är rätt så bekväm faktist.

engström67
2010-07-12, 22:29
problemet med att det kan vara väldigt varmt i skyddskläderna är ju ofta att man ser folk med tröjor och t-tröjor under,oftas i bomull:eek:bomull skall man absolut inte ha under,jag kör med mitt stadlerställ,i skinn med goretex och med ett tunt underställ typ coolmax,jag skippar även fillingarna,är bomull,och det funkar kanon 5+ eller 30+,skippa bomull så blir det mycket bättre och ur med fodret om det finns,blir kläderna förstora,byt ut dom:D.

Mc-Bosse
2010-08-16, 20:44
Det behöver inte vara sämre för att det är No Name och inköpt på ett udda ställe.

Surfat runt lite på olika sajter och kollat in vad Cordura med flera begrepp egentligen står för.

Mitt textilställ som jag införskaffade då våren 2009 när jag skulle ta körkort har jag nu mer ingående studerat. Inköpt hos Lidl med separat jacka och hänglsebyxor för totalt 1 400 kr om jag inte minns fel. Äkta Cordura anses vara likvärdigt i slitstyrka jämfört med ett normalt skinställ. Det finns olika plagiat av Cordura men enligt mina märkningar i kläderna så har jag vad jag kan fatta äkta vara. Cordura och det där (R) uppe till höger borde väl vara bevis? Och extra kraftig Cordura på utsatta ställen.

Att stället fungerar vet jag då jag kanade 10-20 meter i asfalten med mc:n över mig med endast aningen förslitning av tyget, ja faktiskt knappt synligt.

Märkningar i mina plagg nedan.

RobbeS
2010-08-16, 23:13
Det behöver inte vara sämre för att det är No Name och inköpt på ett udda ställe.

Surfat runt lite på olika sajter och kollat in vad Cordura med flera begrepp egentligen står för.

Mitt textilställ som jag införskaffade då våren 2009 när jag skulle ta körkort har jag nu mer ingående studerat. Inköpt hos Lidl med separat jacka och hänglsebyxor för totalt 1 400 kr om jag inte minns fel. Äkta Cordura anses vara likvärdigt i slitstyrka jämfört med ett normalt skinställ. Det finns olika plagiat av Cordura men enligt mina märkningar i kläderna så har jag vad jag kan fatta äkta vara. Cordura och det där (R) uppe till höger borde väl vara bevis? Och extra kraftig Cordura på utsatta ställen.

Att stället fungerar vet jag då jag kanade 10-20 meter i asfalten med mc:n över mig med endast aningen förslitning av tyget, ja faktiskt knappt synligt.

Märkningar i mina plagg nedan.

Jag köpte ett billigt ställ från Sharkspeed i våras som enligt hemsidan skulle ha äkta Cordura. Visade sig att det var så kallad Asia Cordura och det är ju Cordura enligt Sharkspeed och alltså äkta:p. Visst har stället funkat men man märker på detaljerna att det är ett billigt ställ. Dragkedjan gick t.ex sönder efter en vecka. Samma sak med stövlarna jag köpte från en annan sida där också dragkedjan gick sönder ganska snabbt.
Nu spelar det ju ingen roll eftersom min tanke med billiga köp var att byta ut mot bättre till hösten/vintern då reorna kommer igång.
Förra veckan hittade jag ett Lindstrands Gobiställ i Torneå, Finland, för knappt 3000 för byxa, jacka och samtliga skydd inkl back converter. Ordinarie pris i Sverige 6000 kr.

Det är skillnad på kvalitén och passformen och jag litar mer på Lindstrandsstället än det billiga. Nästa köp blir en ny hjälm istället för den jag har från Biltema. Kan man vänta så lär man halvera priser för bra grejer förr eller senare.

Guzzi-Leif
2010-08-16, 23:22
För tillfället kommer alla mina åkkläder utom hjälmen från www.louis.de lågprisserie.
Funkar kanon men jag har iofs inte provat säkerheten genom vurpa vilket jag hoppas slippa framöver också...

Mc-Bosse
2010-08-17, 00:02
Dragkedjorna i båda min mc-stövlar inköpta hos Biltema har gått sönder så tillvida att den där flärpen man drar i för att stänga/öppna blixtlåsen har gått av i den första leden så där är en ögla kvar liksom om ni förstår vad jag menar. ;). En liten ögla av ett smalt buntband får ersätta och det fungerar utmärkt. Igår efter drygt ett års användning hände samma sak med dragkedjan i gylfen till byxorna. Ett litet buntband som en ögla där också och det problemet är ur världen. Vad gäller Cordura så är Asia Cordura inte original men vad jag kan klura ut har jag äkta Cordura i mina kläder och som jag skrev: dom klarar asfaltens härjningar utmärkt.

Nu spånar jag:

Man vet ju inte om Asia Cordura egentligen är samma kvalité som Cordura original. Cordura vill ju naturligtvis ha licenspengar om något kinesiskt företag ska tillverka och det är nog inga småsummor. Bättre då att tillverka i samma kvalité och kalla det något snarlikt och slippa betala licenspengar.

När vi diskuterar skyddsutrustning... jag köpte för 20 min sedan en hjälm på nätet. Samma typ som jag har vilken jag tycker är kanon i alla avseenden bortsätt får att jag inte kan "flippa-upp".

1, flip-up-hjälm för 500 kr. på väg till undertecknad

Kret
2010-08-17, 01:27
Glöm inte att de flesta hjälmar (vet bara 1) inte är godkända att köras i uppfällt läge. :P

Mc-Bosse
2010-08-17, 01:33
Skyddskläder heter tråden visserligen men hjälmen tillhör väl skyddet?

Har precis läst en synnerligen intressant artikel på engelska från 2005. Den är lång som ett ösregn men intressant. Slutsatsen kan man kan säga är att det är intergralhjälm som gäller och det kvittar egentligen vilken standard man tror på. I den absoluta majoriteten av alla mc-olyckor slår hjälmen i asfalten från låg höjd. Du trillar helt enkelt av mc:n och trillar i backen och det är där hjälmen får kontakt med något. Om hjälmen slår i något annat sedan så har farten sjunkit rejält.

T o m racingåkare kan köra med en i sitt utförande enkel ECE 2205-godkänd hjälm från Lidl för är det några som faller i asfalten från låg höjd och inte i ett annat fast föremål så är det dom. Och farten sänks betydligt innan hjälmen slår i backen. Vidare så är plasthjälmar lika bra som komposit/glasfiberhjälmar.

Att som den amerikanska standarden Snell testa på samma ställe på hjälmen två gånger i en testrigg är bara tramsigt för sannolikheten att slå i på samma ställe två gånger efter varandra är så liten så den är försumbar.

http://www.motorcyclistonline.com/gearbox/motorcycle_helmet_review/index.html

Mc-Bosse
2010-08-17, 01:35
Glöm inte att de flesta hjälmar (vet bara 1) inte är godkända att köras i uppfällt läge. :P

Det är godkänt på min lilla grusväg i 15 km/tim för det har jag bestämt! Hur ska jag annars kunna röka en cigarett tills jag når asfalten :D

Kret
2010-08-17, 01:43
Det är godkänt på min lilla grusväg i 15 km/tim för det har jag bestämt! Hur ska jag annars kunna röka en cigarett tills jag når asfalten :D

Va? Är din lilla grusväg asfalterad??? :)

Nej, men allvarligt. Har sett många köra omkring med uppfällda hjälmar i sommar, och i det läget funkar dom inte bättre än en jethjälm. Den enda jag sett som är godkänd att framföras så är en Shoei-hjälm (kommer inte på modell).

Nej, nu lät jag väldigt negativ!!
Jag har ju själv en sån hjälm (märke:Nolan) till skotern. :)