handdator

Visa fullständig version : Detta med avgassystem...



Mc-Bosse
2009-06-02, 10:56
Hej!

Jag är ju novis på mc. En kollega gratulerade mig till körkortet men påpekade när jag drog i gasen på min Kawasaki Z 750 LTD från 81 att jag borde byta avgassystemet för det var inte rätt ljud. Sen skildes vi. Jag tror väl att han helt enkelt menade att det går att få ett maffigare ljud än med originalsytemet?

Jag tycker väl att det låter rätt häftigt som det är. 4+2 system har jag lärt mig att jag har. Jag googlade omkring och hittade ett 4+1 system och undrar om det är typ ett sånt man ska ha om man vill ändra ljudet. Effekten kan väl inte påverkas?

http://shop.wemoto.com/pictures.dyn?u=3085463qqq25646

Molgan
2009-06-02, 11:05
Äh behåll ditt system om du är nöjd med det, ingen ide att bli miljöförstörare bara för att nån moppedist tycker den låter för lite. Klarade mig f.ö. undan från en fortkörningsböter tack vare mitt orginalsystem i förrgår, polisen hörde aldrig att jag kom så när dom väl vände sig om för att kolla mig hade jag hängt mig på ABS'en och fått ner farten. =)

Gibson
2009-06-02, 11:06
Hej!

Jag är ju novis på mc. En kollega gratulerade mig till körkortet men påpekade när jag drog i gasen på min Kawasaki Z 750 LTD från 81 att jag borde byta avgassystemet för det var inte rätt ljud. Sen skildes vi. Jag tror väl att han helt enkelt menade att det går att få ett maffigare ljud än med originalsytemet?

Jag tycker väl att det låter rätt häftigt som det är. 4+2 system har jag lärt mig att jag har. Jag googlade omkring och hittade ett 4+1 system och undrar om det är typ ett sånt man ska ha om man vill ändra ljudet. Effekten kan väl inte påverkas?

http://shop.wemoto.com/pictures.dyn?u=3085463qqq25646

Med ett 4-1 system så kommer din mc att låta som en racerhoj.

Mats Liifv
2009-06-02, 11:31
Bara ett system i sig brukar ofta kunna till och med sänka effekten. Man måste, som i ditt fall, bestycka om förgasare och byta luftfilter. Känns rätt överflödigt i detta fall och kostar nog mer än det smakar, speciellt som du verkar nöjd som det är. Jag skulle avstå i samma situation.

Mc-Bosse
2009-06-03, 11:15
Låter det mer så är det ju bara dumt att byta tycker jag. Anledningen till byte skulle väl vara för att få ett annorlunda och fräckare ljud men inte högre. Och pilla med alla mina 4 nysynkroniserade förgasare vill jag inte.

Tack för svar

Jåke
2009-06-03, 12:39
http://shop.wemoto.com/pictures.dyn?u=3085463qqq25646
Det där är ju snarare ett "originalersättningsystem" för utseendets skull mer än ett bullersystem. Skulle nog ge dig ett lite annorlunda ljud då det slutar med en burk istf två, men knappast högre och kräver heller ingen övrig åtgärd på hojen. Effektmässigt är jag osäker på om du skulle märka nåt, möjligen aningen tunnare effekt på låga varv men lite mer på topp, annars inget.

Så det finns ingen större idé (ej heller nån risk iofs) att lägga pengar på det där, om du helt enkelt inte bara är intresserad av att experimentera och tycker det är skoj att ändra på hojen som vi andra :)