handdator

Visa fullständig version : dagens visdomsord



Gurrag
2009-06-01, 22:42
Tjipp. Idag har jag varit i garaget ett bra tag och tänkte berätta lite om problem som jag stötte på.

Började med att byta bromsvätska. Tappade ur och fyllde på. Sen var det pumpa pumpa pumpa innan det började bli motstånd. Resultatet blev väldigt bra!:)

Min gurupolare kom förbi och vi började tömma ur oljan. Oljepluggen kom loss relativt enkelt och det visade sig att det knappt fanns några gängor. Lite nervös och oerfaren som man är frågade jag med halvdarrande röst om det gick att fixa på något sätt. Polaren skrattade till lite och sa "Jaha, då får vi börja leta nytt block då" Varvid de första svettdropparna började synas i min panna och underläppen darrade till lite. :eek:

Då klämde polaren ur sig att det nog skulle gå att ordna.

Vidare monterade vi ur tändstiften och började montera i det nya. När vi kom till det andra stiftet såg jag att kompisens ansikte stelnade till lite. Han vred och vred men stiftet fäste inte. Då tog vi upp de gamla stiften och jämförde. Naturligtvis var det ena tjockare än det andra. ???

Än en gång trodde jag att jag köpt en totalrutten hoj men min kompis sa dagens visdomsord som fick mig att lugna mig.

"Äh... gångtorsk är rätt vanligt men sålänge man har lite material att borra och göra nya gängor i så går det att fixa."

Mycket händelserik dag med andra ord!:cool:

Molgan
2009-06-01, 23:24
"gångtorsk är rätt vanligt men sålänge man har lite material att borra och göra nya gängor i så går det att fixa."
Du borde brodera en väggbonad med den texten. =)

Guzzi-Leif
2009-06-02, 00:11
Helicoil (och motsvarande) är en välsignelse för alla mekaniker.
Blir dessutom så bra att det i vissa motorer monteras original.

Ett liiiitet tips: När du nu vet att din mc kan ha mekats av någon med starka nypor och utan momentnyckel, kan det vara bra att titta över väsentliga skruvförband.

Fortsätt rapportera om dina glädjestunder i garaget; blir skoj att följa!

klaus
2009-06-02, 07:51
Biltema har nya gänginsatser till tändstiften och även gängverktyg,hoppas du hade dom smalare stiften,då har du gott om gods att gänga nytt :)
Du ser hur trevligt det är att meka,man lär alltid något nytt ;D

Gurrag
2009-06-02, 19:54
Ok. Har kollat lite på Helicoilverktygen samt howto filmer på youtube. Såg mycket roligt ut och resultatet verkade vara riktigt bra.

Hur många NM ska man satsa på är ett bra tal när jag kollar över skruvförbanden. Motorn är i aluminium. Är 16-20 bra siffror att gå efter?

Trevligt att det finns gänginsatser till tändstiftet. Frågan är ifall motorn fungerar fint med ett grövre stift och 3 st tunnare. Blir det någon skillnad i tändeffekten som kan vara skadlig för motorn eller är det rekommenderat att skicka i en insats ASAP?

klaus
2009-06-02, 21:19
Du borde hitta tändstift med exakt samma värden med olika gängor,vad du har för gänga ska inte spela nån roll så länge det passar i hålet,däremot måste tändstiften vara lika betäckning