handdator

Visa fullständig version : Biltema Mc-Olja



grieg
2009-05-31, 17:53
Hejsan. Är det någon som har någon erfarenhet av Biltemas Mc olja?
(Racing 10W–40 Helsyntetisk)

Den verkar uppfylla alla specifikationer som står i mc manualen:JASO ,API
Priset är heller ingen nackdel om man jämför med Yamaha orginal olja
Yamalube , den vill dom ha 695 spänn för fyra liter :eek: .

Mats Liifv
2009-05-31, 18:19
Köpte just den oljan idag för att hälla i min KTM. Känner mig helt nöjd om oljan uppfyller de krav som tillverkaren av hojen ställt upp. Olja och däck är religion för de flesta knuttar. Var och en "vet" att just deras märke är det enda som fungerar. Oljetrådar brukar kunna bli hur lång som helst. Själv har jag kört på Biltemas syntetoljor under många år. Har varit till full belåtenhet för min del. På 60-talet var det folk som trodde att man var tvungen att tanka en viss sorts bensin för att bilen skulle fungera. Den mack man tankat på första gången var man tvungen att fortsätta tanka på för att det inte skulle uppstå motorskador. Lite av samma filosofi känns det som att det råder om dagens oljor.

En del människor mår bättre och sover lugnare om de har en olja som kostar skjortan, eftersom den har ett "fint" märke. Bra för dom! Jag sover gott med Biltemas olja i mina hojar...

Om man skulle vara orolig kan man ju kosta på sig att byta olja dubbelt så ofta.

Ingemar
2009-05-31, 18:47
Jag använder både oljan och deras filter. Funkar problemfritt hittills och jag är inte alls orolig. :)

Mc-Bosse
2009-05-31, 19:42
Samma här. Biltema Mc-olja för 49: - litern till min Kawasaki Z 750 LTD från 1981. En mcfirma tyckte jag skulle köpa av dom för 150: - litern. När jag nämnde 49: - hos Biltema för Mc-olja som uppfyller alla specifikationer så blev han tyst men sa sen att: Du kan ju chansa... Jag tackade, la på luren och åkte till Biltema.

Vad jag ville ha var just olja för mc. Enligt handboken från 1981 ska där hällas i vanlig motorolja men då jag hört och läst att de tillsatser som idag finns i motoroljer inte är bra för kopplingens funktion i en mc så föll vanlig motorolja bort. Står det då "Mc-olja" på förpackningen, finns hos Biltema och kostar 49: -/litern så var mitt val inte alls svårt.

Mats Liifv
2009-05-31, 20:14
Vad jag ville ha var just olja för mc. Enligt handboken från 1981 ska där hällas i vanlig motorolja men då jag hört och läst att de tillsatser som idag finns i motoroljer inte är bra för kopplingens funktion i en mc så föll vanlig motorolja bort. Står det då "Mc-olja" på förpackningen, finns hos Biltema och kostar 49: -/litern så var mitt val inte alls svårt.

Det är viktigt att ha olja avsedd för mc, om motor och växellåda delar olja, vilket gäller de flesta hojar. BMW:s boxermodeller och en del andra hojar har separat olja för växellåda och motor. I dessa går det utmärkt att hälla i den olja man finner lämplig, avsedd för bil eller mc. Fel olja i motorn kan ge bland annat ge kopplingsslir på grund av att bil-oljan inte har samma tillsatser som behövs i mc-oljan.

swedan
2009-06-02, 06:30
Fel olja i motorn kan ge bland annat ge kopplingsslir på grund av att bil-oljan inte har samma tillsatser som behövs i mc-oljan.

Precis det problemet hade jag på min förra hoj. Åkte till OK och köpte mc-olja och efter det var sliret borta. Jag skulle köpa Biltemas olja utan att tveka. Tror inte den är märkbart sämre.

christianka
2009-06-29, 12:39
Kanon, jag köpte Castrol på Bike för 129:- litern och tyckte jag var duktig. Blir Biltema nästa gång.

Mc-Bosse
2009-06-29, 16:29
Kanon, jag köpte Castrol på Bike för 129:- litern och tyckte jag var duktig.

Det kändes kanske bra att hålla i en plastflaska som det stod Castrol på? ;) :D

Jåke
2009-06-29, 16:50
Det kändes kanske bra att hålla i en plastflaska som det stod Castrol på? ;) :D
:) :D

Själv tycker jag det känns bra att hålla i rejälare saker, så jag köper 20-litersdunkar med olja :D

Nu kostar ju Biltema's helsyntet 75,-/lit tror jag, fortfarande riktigt billigt men har man två sporthojar av värsta slag i garaget vill man gärna köpa mer än literflaskor. Dessutom blir det bara runt 65,-/lit... ;)

Anledningen till att jag började med det var faktiskt att de hojar jag och sambo'n hade tidigare drog en del olja, så trots bara ett filterbyte per säsong gick hela dunken oftast åt.

Nina
2009-06-29, 16:53
Och racemotorer kräver oljor som inte piskas sönder direkt.

grieg
2009-06-29, 18:40
Och racemotorer kräver oljor som inte piskas sönder direkt.

:confused::confused::confused:
Vet inte riktigt hur du resonerar?

Bytte olja och filter i helgen.Det blev Biltemas olja :)

Nina
2009-06-29, 19:27
Svar: extrem skjuvning ger tunnare olja vid höga temperaturer, inte bra för en racemotor.

Diversion
2009-06-29, 20:21
Nu är det ju så att varken Biltema eller Yamaha tillverkar olja, det skulle vara roligt att veta vilken olja det egentligen är. Tyvärr tror jag inte att dom vågar svara på det.

Jåke
2009-06-29, 20:23
Svar: extrem skjuvning ger tunnare olja vid höga temperaturer, inte bra för en racemotor.
@grieg

Man kan åxå säga ungefär: Kör på helsyntet. Den har längre livslängd och tål värme bättre, väldigt bra att ha i motorer som varvar relativt mycket (typ mc....) eller går varma (som luftkylda som krypkörs i 30 grader...) :)

grieg
2009-06-29, 20:49
Svar: extrem skjuvning ger tunnare olja vid höga temperaturer, inte bra för en racemotor.

Var tvungen att slå upp ordet "skjuvning" http://sv.wikipedia.org/wiki/Skjuvning
Avancerat värre :D :D ;)

Guzzi-Leif
2009-06-29, 21:55
Samma här. Biltema Mc-olja för 49: - litern till min Kawasaki Z 750 LTD från 1981. En mcfirma tyckte jag skulle köpa av dom för 150: - litern. När jag nämnde 49: - hos Biltema för Mc-olja som uppfyller alla specifikationer så blev han tyst men sa sen att: Du kan ju chansa... Jag tackade, la på luren och åkte till Biltema.

Vad jag ville ha var just olja för mc. Enligt handboken från 1981 ska där hällas i vanlig motorolja men då jag hört och läst att de tillsatser som idag finns i motoroljer inte är bra för kopplingens funktion i en mc så föll vanlig motorolja bort. Står det då "Mc-olja" på förpackningen, finns hos Biltema och kostar 49: -/litern så var mitt val inte alls svårt.

Det är där som JASO-klassningen (japansk standard) kommer in. Om din olja är JASO-märkt samt uppfyller kvalitetsnormen API (amerikansk) + viskositet (SAE-norm) enligt din mc-tillverkares rekommendationer, ska det bara vara att tuta o köra.

Mats Liifv
2009-06-29, 22:01
@grieg

Man kan åxå säga ungefär: Kör på helsyntet. Den har längre livslängd och tål värme bättre, väldigt bra att ha i motorer som varvar relativt mycket (typ mc....) eller går varma (som luftkylda som krypkörs i 30 grader...) :)

Dom argumenten har alltid känts tillräckliga för mig för att alltid använda syntetolja. Trots detta finns det många förespråkare av mineralolja. Har aldrig förstått varför...

Nina
2009-06-30, 06:13
Trots detta finns det många förespråkare av mineralolja. Har aldrig förstått varför...
Jag använder mineralolja, det är jättebra. Alla borde använda den för det gör jag, kan inte slå i bättre olja än just mineralolja – i bensinen på min Hva. :p
Ha ha sorry, kunde inte låta bli. *fniss, fniss*

Mats Liifv
2009-06-30, 07:38
Jag använder mineralolja, det är jättebra. Alla borde använda den för det gör jag, kan inte slå i bättre olja än just mineralolja – i bensinen på min Hva. :p
Ha ha sorry, kunde inte låta bli. *fniss, fniss*

Du skulle prova med syntet, jäklar så mycket bättre den skulle gå! Inga bakslag när man kickar....kanske? :D

Molgan
2009-06-30, 09:43
Dom argumenten har alltid känts tillräckliga för mig för att alltid använda syntetolja. Trots detta finns det många förespråkare av mineralolja. Har aldrig förstått varför...
Yamaha använder minaralolja i de stora enstånkorna, i alla fall i 660-motorerna. Jag frågade på servicen varför och det var nåt med att motorn var lågvarvig med höga belastningar och stora spel. I handboken står att man ska använda API SE eller högre, jag kollade upp vad det betydde av nyfikenhet och i api-tabellen står det "Caution: Not suitable for use in gasoline-powered engines built after 1979". Nog för att minarelli-stånkan är old school men.. :confused:

Nåja, motorn är omöjlig att ta livet av så förmodligen vet dom vad dom gör. :D

Mats Liifv
2009-06-30, 12:21
I handboken till min KTM 640 står det att man uteslutande ska använda syntetolja.

Märkligt det där. Har alltid, så länge det funnits tillgängligt kört mina hojar på syntetolja, så även min Yamaha TTR. Har aldrig haft ett problem med det på något sätt. Min gamla Boxer hade gått 12.000 mil när jag sålde den.

Kör för min del på den syntetolja som uppfyller de krav, eller högre, som tillverkaren av hojen ställt upp. Sen är det egalt vad det står på burken. Biltema duger gott för mig.

Nina
2009-06-30, 13:11
I handboken till min KTM 640 står det att man uteslutande ska använda syntetolja.
Och i min handbok för BMW:n står det att man uteslutande aldrig får använda syntetolja. Det står t o m ett utropstecken (!) efter.

Mats Liifv
2009-06-30, 14:49
Och i min handbok för BMW:n står det att man uteslutande aldrig får använda syntetolja. Det står t o m ett utropstecken (!) efter.

Visst är det märkligt!

Borde vara samma förutsättningar. Samma typ av motor, kubik, vätskekylning etc.
kanske förutsätter man att en KTM körs lite tuffare och går lite varmare i form av terrängkörning med mera. Lite mer race, helt enkelt. Fråga gärna MC-proffsen nästa gång du är där varför det är mineralolja som gäller för BMW och inte minst vad som skulle hända med syntetolja i motorn.

Min kompis med en 650 Dakar fick alltid Castrol syntetolja i sin hoj på märkesverkstaden. Det var Bilcentralen i Segeltorp som servade hans hoj.

Nästan varje MC-ägare bekymrar sig över vilken olja man ska ha i motorn. Hur många bryr sig om vad som finns i bilmotorn. Själv har jag ingen aning. Kör på det verkstaden fyller i vid service.

Mc-Bosse
2009-06-30, 15:39
Och i min handbok för BMW:n står det att man uteslutande aldrig får använda syntetolja. Det står t o m ett utropstecken (!) efter.

Märkligt ja. I handboken till min kinesiska Eu-moped stod det att man inte skulle köra med helsyntet och att man skulle följa ett tramsigt inkörningschema. Jag körde fullt från första metern och bytte till helsyntet efter 30 mil och har sen bytt var 200-300 mil (6 dl + en kladd) eftersom där inte finns något oljefilter. Motorn drar inte en droppe olja och är kvick och rapp efter 1 100 mil.

Jag kan inte hitta länken men en förstå-sig-påare påstod att en ny mc-motor behöver bara "köras in" i 10 mil. Man börjar med att hälla i helsyntet, startar och kör lite lugnt till motorn är varm och sen drar man på mer och mer för att de sista milen dra fullt i växlarna några gånger och sen är motorn inkörd. Kolvringarnas läge gentemot cylinderväggarna skulle då vara optimerade. Och han skrev också att det finns inget bättre än helsyntetisk olja oavsett vad fabrikanten skriver för någonting i sina handböcker. F-n jag sparade aldrig länken ju!

christianka
2009-06-30, 23:48
Det kändes kanske bra att hålla i en plastflaska som det stod Castrol på? ;) :D

Helt riktigt Bosse ;)

Linnex
2009-08-03, 15:09
Mycket intressant läsning om detta ämne
http://bike.se/forum/thread.php?t=350

Mc-Bosse
2009-08-03, 18:29
Mycket intressant läsning om detta ämne
http://bike.se/forum/thread.php?t=350

Den där Dr_Bike går verkligen igång på oljor! Herre jösses vad han är intresserad. Han sover nog med en dunk olja i sängen! :D

Han verkar ju ha klart för sig och mitt val av Biltemas mc-olja för 49: - litern är ju vettigt.

Jåke
2009-08-03, 19:25
Den där Dr_Bike går verkligen igång på oljor! Herre jösses vad han är intresserad. Han sover nog med en dunk olja i sängen! :D
Inte riktigt, enligt den oäkta hälften. Däremot kan jag intyga att hans garage inte är som de flesta andras :D

pinnen
2009-08-05, 20:08
vet inte om det är slumpen, men 3 jobbar kompisar åker på lite äldre hojar, en suzuki tror det är en 750 80-talare, 1 honda cbr 1000 sen åttiotalare och 1 honda cb750 tidig -80, alla dessa har nu gjort oljebyte och hällt i biltemas 10-40 olja som skulle vara till deras hojar, ALLA har fått kopplingsslir efteråt, oljan kanske fungerar på modernare hojar? eller så har grabbarna fått tag i en sämre sändning men jag tänker inte chansa, biltema har mycket bra och billigt men efter detta resultatet kommer inte jag välja deras olja vid mitt oljebyte

Mc-Bosse
2009-08-05, 20:17
MC-olja 15W–40 (36-440) för 49:90 - litern har jag kört med nu i 500 mil, från 3 300 mil till 3 800 mil i min Kawasaki Z 750 LTD från 1981. Jag hade aningen kopplingsslir innan vid snabba växlingar men nu har jag inget alls. Jag har ingen aning om vad för olja där var i motorn innan. 10W-40 är visserligen racingoljan men så stor skillnad kan det inte vara på oljorna.

"ANVÄNDNINGSOMRÅDEN
Biltema MC-olja 15W-40 rekommenderas till alla 4-takts-motorcyklar. Oljan är anpassad för motorer som körs hårt och med höga varvtal.
Oljans viskositetsstabilitet gör den mycket lämplig till långfärdskörning med ”motorvägshastighet”. MC-olja 15W-40 rekommenderas även till motorcyklarnas växellåda och koppling."

"EGENSKAPER
MC-olja 15W-40 är en motorolja för 4-takts motorcyklar.
MC-olja 15W-40 rekommenderas även där motoroljan smörjer växellådan och kopplingen. Den ger ett stabilt oljetryck och bra smörjning vid varierande varvtal och effektuttag.
Med MC-olja 15W-40 undviker man ryck, hugg, fastklibbning och slirningar i kopplingen."

Datablad 15W–40 (http://www.biltema.se/Archive/Documents/Technical_docs/all/36/36-440.pdf)

Men var och en gör som de vill... ;) Och pinnen! Inlägg 1... Välkommen hit och lycka till med kortet!!!

pinnen
2009-08-05, 20:28
tackar för välkomnandet :) får visst uppdatera min profil, tog ju kortet i mitten av juni, är ju "nästan" erfaren mc-förare nu ;)

Mc-Bosse
2009-08-05, 20:29
tackar för välkomnandet :) får visst uppdatera min profil, tog ju kortet i mitten av juni, är ju "nästan" erfaren mc-förare nu ;)


Då är vi lika gröna. Mitt tog jag den 28 maj! :D

Jåke
2009-08-05, 21:12
vet inte om det är slumpen, men 3 jobbar kompisar åker på lite äldre hojar, en suzuki tror det är en 750 80-talare, 1 honda cbr 1000 sen åttiotalare och 1 honda cb750 tidig -80, alla dessa har nu gjort oljebyte och hällt i biltemas 10-40 olja som skulle vara till deras hojar
Min spontana reaktion är: har de köpt MC-oljan eller den vanliga 10w-40 bilojan?

Nästa reaktion, de hade alla nåt problem med sliten koppling som den tidigare slammiga oljan dolde, när ny och fräsch olja hamnade i motorn tvättade den rent och avslöjade den slitna kopplingen....

Jåke
2009-08-05, 21:18
Jag kan inte hitta länken men en förstå-sig-påare påstod att en ny mc-motor behöver bara "köras in" i 10 mil. Man börjar med att hälla i helsyntet, startar och kör lite lugnt till motorn är varm och sen drar man på mer och mer för att de sista milen dra fullt i växlarna några gånger och sen är motorn inkörd.
Det finns lite olika skolor. MC-tillverkarna kör den säkra varianten, du får inte varva över det-och-det under de första 500 km och inte över det-och-det under nästa 1000 km men sen är det fritt fram.

Det är för att försäkra sig mot garantiåtgärder från idioter.

En annan skola, som jag tenderar att luta åt, är att köra in motorn med mineralolja just för att den smörjer sämre. Undvik låga varv då dessa ej trycker ut kolvringarna mot cylinderväggarna tillräckligt för att slita ihop dem, men tokvarva inte heller motorn. Använd alla växlar men dra motorn på varv istf växla tidigt.
Byt olja efter kanske 100 km till det bästa du kan hitta (helsyntet) och kör vidare med gott samvete.

Enligt min magra erfarenhet ger den metod jag föredrar en motor som drar aningen mer olja men är tätare varm, ger mer effekt och går snålare. Jo, jag har själv testat....

Mats Liifv
2009-08-05, 21:19
vet inte om det är slumpen, men 3 jobbar kompisar åker på lite äldre hojar, en suzuki tror det är en 750 80-talare, 1 honda cbr 1000 sen åttiotalare och 1 honda cb750 tidig -80, alla dessa har nu gjort oljebyte och hällt i biltemas 10-40 olja som skulle vara till deras hojar, ALLA har fått kopplingsslir efteråt, oljan kanske fungerar på modernare hojar? eller så har grabbarna fått tag i en sämre sändning men jag tänker inte chansa, biltema har mycket bra och billigt men efter detta resultatet kommer inte jag välja deras olja vid mitt oljebyte

Mycket märkligt!
Har aldrig under alla år jag kört hoj hört om någon som fått slirande koppling av att använda motorcykelolja. Däremot kan man drabbas av det om man häller i en olja avsedd för bilar, utan de speciella tillsatser som finns i motorcykeloljor. Använde i början av min hojåkarbana biloljor på grund av att jag inte visste bättre. Gick alldeles utmärkt, utan slirande koppling. Det behöver alltså inte hända även om sannolikheten är ganska stor. Dina kompisar får väl tappa ur oljan och byta sort så är problemet säkert löst.
Med hojar som har bortåt tjugofem år på nacken känns det inte helt osannolikt att kopplingarna skulle kunna vara slitna redan innan bytet av olja.

Jåke
2009-08-05, 21:27
Mycket märkligt!
Har aldrig under alla år jag kört hoj hört om någon som fått slirande koppling av att använda motorcykelolja.
Jag har faktiskt, däremot ska jag lämna orsaken osagd. Bytte till Castrol GPS i en nyinköpt TDM och fick problem med kopplingen. Bytte till en annan olja och bekymret försvann. Nu har TDM lite knepiga lameller vissa årsmodeller, men ni kan säkert gissa att jag inte använt den oljan sedan dess ;)

Förmodligen tvättade den rent nåt skit som sen följde med ut när jag bytte igen, tyvärr får dock den olja som gjorde jobbet skulden för "problemet".

Mc-Bosse
2009-08-06, 10:58
Det finns lite olika skolor.

Min bror hämtade ut sin nya tjänstebil, en ny BMW 520, för några år sedan. Försäljaren sa att det finns inget som heter inkörning numera. Min bror var tveksam men hon sa att det är bara till att köra! Och det gjorde min bror.

När det gällde mopeden så tyckte jag att det var lite överdrivet att hålla igen med en 49cc-motor så därför gjorde jag aldrig det. ;)

Olika skolor var det ja... :) Bara man känner sig nöjd så är det ju bra.

Mats Liifv
2009-08-06, 11:03
Min bror hämtade ut sin nya tjänstebil, en ny BMW 520, för några år sedan. Försäljaren sa att det finns inget som heter inkörning numera. Min bror var tveksam men hon sa att det är bara till att köra! Och det gjorde min bror.

När det gällde mopeden så tyckte jag att det var lite överdrivet att hålla igen med en 49cc-motor så därför gjorde jag aldrig det. ;)

Olika skolor var det ja... :) Bara man känner sig nöjd så är det ju bra.

Samma när jag köpte min nya Hyundai, ingen inkörning utan det var bara att köra som vanligt från början. Inte heller något oljebyte efter hundra mil, som MC-firmorna brukar ta bra betalt för. Vet inte om dom gjort någon form av inkörning redan på fabriken, men bra har det fungerat och ingen olja har jag fyllt på mellan servicarna.

Mc-Bosse
2009-08-06, 11:17
Det skulle verkligen vara intressant med ett test. Två nya identiska bilar av 2009 års modell där den ena följer serviceschemat vad gäller oljebyte och den andra kör 10 000 mil på samma helsyntetiska olja. Jag undrar om den senare motorn hade varit i märkbart sämre skick om man plockade isär motorerna efter 10 000 mil.

Ska vi be oljebolagen i samarbete med t ex. BMW att göra testet? :D

pinnen
2009-08-06, 15:18
Min spontana reaktion är: har de köpt MC-oljan eller den vanliga 10w-40 bilojan?

Nästa reaktion, de hade alla nåt problem med sliten koppling som den tidigare slammiga oljan dolde, när ny och fräsch olja hamnade i motorn tvättade den rent och avslöjade den slitna kopplingen....

det är deras mc-olja dom har slängt i, enl. klassificeringen så ska denna oljan vara ok, och även om denna oljan är sämre än den absolut senaste utvecklade och svindyra oljan som finns idag så borde det fungera utmärkt på en sån här gammal hoj då utvecklingen gått framåt och även en sämre olja idag borde vara bättre en oljan från förr?

Det var så dom tänkte men det är ju märkligt att alla fick samma bekymmer även om det nu är gamla hojar så är den slumpen lite orimlig. det jag misstänker är att det har blivit felmärkt någonstans så att dom har fått vanlig motorolja ist. ???

Vet att 2 st. bytte olja nu i veckan men jag har semester och har inte pratat med dom ifall bekymret har försvunnit.


En annan fundering, känns inte 10w-40 olja lite klent med tanke på att en hojmotor blir jäkligt varm? eller det kanske den inte blir? alla dessa dom kör är väl luftkylda och mitt i sommarn borde det kännas bättre med in viskos på *50 ist?

pinnen
2009-08-06, 15:24
Det skulle verkligen vara intressant med ett test. Två nya identiska bilar av 2009 års modell där den ena följer serviceschemat vad gäller oljebyte och den andra kör 10 000 mil på samma helsyntetiska olja. Jag undrar om den senare motorn hade varit i märkbart sämre skick om man plockade isär motorerna efter 10 000 mil.

Ska vi be oljebolagen i samarbete med t ex. BMW att göra testet? :D


vet en kille som gjorde så, han räknade ut att med servicekostnader och förlorad inkomst då bilen stod stilla vid service skulle kosta han mer än att byta motor. han kom in runt 9000mil med haveri... vet inte om hans uträkning verkligen stämde ;D Så viss märkbar skillnad bör det vara då de flesta oljor är skitslut runt 3500mil

intemartin
2009-08-06, 18:13
Det skulle verkligen vara intressant med ett test. Två nya identiska bilar av 2009 års modell där den ena följer serviceschemat vad gäller oljebyte och den andra kör 10 000 mil på samma helsyntetiska olja. Jag undrar om den senare motorn hade varit i märkbart sämre skick om man plockade isär motorerna efter 10 000 mil.

Ska vi be oljebolagen i samarbete med t ex. BMW att göra testet? :D

Har faktiskt lite erfarenhet av detta då jag jobbar med hyrbilar och dessa ägs oftast bara 1-2år av hyrbilsfirman och går 2500-3500mil.

Det jag har märkt är att de som körs hårt från början drar betydligt mer bränsle än de som är lite mer varsamt inkörda (av longtermkunder (hyr månadvis)som kör mkt långa sträckor än när försvaret hyr bilar som körs av 19åringar.

sen oljan gör ingen skilnad då oljan håller mkt längre än de 1-2-3000mils intervaller som tillverkaren rekommederar en kund körde en diesel 7200mil utan service (hade 3000mils intervaller) givetvis var det slarvigt att missa men panelen som skulle ange service var sönder från fabrik och kunden äldre så han tänkte inte på detta.

Vi märkte inte att denna gick sämre på nåt sätt eller ens drog mer bränsle (han hade ioförsig fyllt på 2liter av statoils billigaste olja. då nya bilar drar 1-2liter olja de första 2000milen) orginal skulle det vara 0-30castrol helsyntet enligt volvo.

engström67
2010-02-05, 22:27
Hejsan. Är det någon som har någon erfarenhet av Biltemas Mc olja?
(Racing 10W–40 Helsyntetisk)

Den verkar uppfylla alla specifikationer som står i mc manualen:JASO ,API
Priset är heller ingen nackdel om man jämför med Yamaha orginal olja
Yamalube , den vill dom ha 695 spänn för fyra liter :eek: .

Hej hade jag haft en gammal hoj kanske jag skulle kunna köra på biltemas olja,men en ny hoj för över 100papp så är väl 5-600 för ett oljebyte småpengar,det är väl klart att alla oljor uppfyller API,(american petrolium institute) annars får den ju inte hällas i hojen,men det finns ju många andra goda ämnen som en dyrare olja har men inte biltemas har,men alla gör ju som dom själv känner för.:D

Daimbag
2010-02-06, 03:04
Köp riktig olja!!! Det är ju den som avgör hur länge motorn kommer att hålla. Köpte biltemas olja ett år, tyckte också det funka bra men när en kompis berättade hur viktigt det var med bra olja till motorn köpte jag året efter riktig olja (mc-affär) jag märkte en stor skillnad med lite dyrare olja. Köp riktig olja!!!

grieg
2010-02-06, 14:26
men det finns ju många andra goda ämnen som en dyrare olja har men inte biltemas har,men alla gör ju som dom själv känner för.:D??? som vadå?? ge exempel!

Mats Liifv
2010-02-06, 15:14
Köp riktig olja!!! Det är ju den som avgör hur länge motorn kommer att hålla. Köpte biltemas olja ett år, tyckte också det funka bra men när en kompis berättade hur viktigt det var med bra olja till motorn köpte jag året efter riktig olja (mc-affär) jag märkte en stor skillnad med lite dyrare olja. Köp riktig olja!!!

Vilken var den stora skillnaden du märkte med den "riktiga oljan"?

Mats Liifv
2010-02-06, 15:22
.....men det finns ju många andra goda ämnen som en dyrare olja har men inte biltemas har,men alla gör ju som dom själv känner för.:D

Även jag är intresserad av vilka andra goda ämnen som finns i andra än BILTEMAS oljor, samt inte minst vilka effekter dom har. Alltid intressant att veta så att jag kan ta ett välgrundat beslut på vilken olja jag bör använda.

Jan-Olov
2010-02-06, 15:27
Om en olja uppfyller de kriterier som som tex Honda ställer på oljan så kvittar väll fabrikatet. Jag kan inte tro att Biltema vågar sälja olja med falsk deklaration, det skulle bli skitdyrt om en massa fordon skulle haverera för att de fuskat.

Nicke
2010-02-06, 15:46
Jag är låååångt ifrån ett proffs på detta område. Men jag har jobbat på OKQ8 och dom marknadsför minst två stycken oljor inom samma 'område'. Oftast så handlar det om att OK har sin olja, och Q8 har sin olja.

Enligt en dåvarande kollega som var väl insatt i företagets produkter så bedyrade han att dessa oljor var samma produkt, skillnaden är endast att dom har olika förpackningar men att Q8as produkter är, eller iaf var, betydligt dyrare!

Om detta stämmer i andra sammanhang, som t.ex. detta med Biltema, vet jag inget om.

Mats Liifv
2010-02-06, 16:32
Om en olja uppfyller de kriterier som som tex Honda ställer på oljan så kvittar väl fabrikatet. .

Så resonerar även jag. Om oljan är av rätt sort och uppfyller fabrikantens krav duger den gott till mig! Olje och däcktrådar kan bli hur långa som helst. Många skribenter är intill döden säkra på att just deras val av märke på olja, bensin eller däck är det enda rätta.

Har prövat åtskilliga märken på däck, dock inga utpräglat billiga av något helt okänt märke. Har aldrig märkt någon skillnad i något avseende mellan dessa olika märken. För mig har de fungerat på likartat sätt och med likartad slitstyrka. Kör aldrig på något sätt på de yttersta marginalerna och har aldrig råkat ut för några släpp i varken torrt eller vått väglag. Andra vet att berätta att det ena eller andra däcket är rent livsfarligt, såphalt i regn etc. har aldrig upplevt det. Försöker efter bästa förmåga bedöma underlagets friktion och köra därefter.

I somras hade vi även en tråd som behandlade bensin. Det hävdades att 98 oktan var överlägsen 95 oktan på alla sätt och vis. Testade ordentligt under en tid utan att kunna märka någon som helst skillnad på bränsleförbrukning eller annat, på någon av min hojar.

Det är alltid intressant att få ta del av de erfarenheter andra gjort. Kul att lära sig mer om så komplexa områden som dessa.

räven
2010-02-06, 17:05
Jag tänker som ni,är oljan av den spec. eller mer,så bryr jag mig inte om märket. Kör på Agrol turbo 15-40 som köps i 20 litersdunk. Arbetsfordon går ofta 50-60 tusen timmar utan problem, där även oljan ska klara av turbon.
Bytte min 1150 GS när den gått 14965 mil. Vet att den går än.

Mats Liifv
2010-02-06, 17:44
Jag tänker som ni,är oljan av den spec. eller mer,så bryr jag mig inte om märket. Kör på Agrol turbo 15-40 som köps i 20 litersdunk. Arbetsfordon går ofta 50-60 tusen timmar utan problem, där även oljan ska klara av turbon.
Bytte min 1150 GS när den gått 14965 mil. Vet att den går än.

Vet att det är en del BMW-åkare har goda erfarenheter av AGROLs olja, har aldrig testat den själv dock. Min 1100 GS hade gått 12.000 när jag sålde den varav åtskilliga tusen mil med Biltemaolja utan några som helst problem med varken förbrukning eller annat. Ser därför ingen anledning till att byta till annan olja. Såväl min tidigare Yamaha som nuvarande KTM funkar utmärkt med Biltemas MC-olja. Känner mig helt trygg med dessa produkter. För den som "vet" att deras hoj mår bättre med annan olja är det naturligtvis en god investering att satsa sina pengar i den dyraste oljan. Det viktiga är att man känner sig tillfreds med sitt eget val.

räven
2010-02-06, 18:01
Torrkopling, sep. växelådsolja, enkelt att välja olja i BMWs boxer. Bara man aktar sig för helsyntet.

Mats Liifv
2010-02-06, 18:58
Torrkopling, sep. växelådsolja, enkelt att välja olja i BMWs boxer. Bara man aktar sig för helsyntet.

Eller kanske inte? Körde större delen av mina mil med Biltemas helsyntetolja för bil. Funkade kanon, drog ungefär en liter/tusen mil. Vet inte om det är annorlunda med senare årgångar, min var en -01. Det som funkar för den ena går inte alls för den andre. Svårt att råda någon om så´nt här. Testar alltid vad som funkar för mig, märker jag ingen skillnad kör jag med det som är biligast. Testade bland annat Castrol innan jag beslutade mig för Biltema. Bara helsyntetoljor.

DearHunter
2010-02-06, 19:37
Eller kanske inte? Körde större delen av mina mil med Biltemas helsyntetolja för bil. Funkade kanon, drog ungefär en liter/tusen mil. Vet inte om det är annorlunda med senare årgångar, min var en -01. Det som funkar för den ena går inte alls för den andre. Svårt att råda någon om så´nt här. Testar alltid vad som funkar för mig, märker jag ingen skillnad kör jag med det som är biligast. Testade bland annat Castrol innan jag beslutade mig för Biltema. Bara helsyntetoljor.


Biltemas oljor tillverkas av Statoil. Man kanske borde fråga Statoil vad det är för skillnad. ;)
Kan tänka mig att basen är samma men att det skiljer i tillsatserna. En annan orsak kanske är att det skiljer vid tillverkningen från gång till gång och den olja som kanske inte håller samma höga kvalitet fylls på i Biltemas dunkar.

Eller så är det samma häxbryggd rakt av... :D

engström67
2010-02-06, 19:43
Även jag är intresserad av vilka andra goda ämnen som finns i andra än BILTEMAS oljor, samt inte minst vilka effekter dom har. Alltid intressant att veta så att jag kan ta ett välgrundat beslut på vilken olja jag bör använda.

Jag är nog ingen olje expert heller,men det säger ju sig själv att det är skillnad på olja,jag håller då mig till att man får vad man betalar för.Prata med någon duktig mc mek eller motormek överhuvud taget,hör om han rekomenderar biltemas oljor.Vem vet kanske Rossi och grabbarna har sådan olja nästa säsong:).Men jag håller med dig detta kan man ju dra hur långt som helst,det är väl huvudsaken att våra hojar funkar så vi kan åka.Men man kanske skall köpa kvalitets mc kläder och hjälmar på biltema med Mvh.

Jan-Olov
2010-02-06, 20:33
Frågar man på em MCverkstad så blir jag förvånad om dom inte rekomenderar just den olja som dom säljer, det är ju affärsmän.

Guzzi-Leif
2010-02-06, 20:50
När det gäller oljor är det, som sagt, mycket religiösa övertoner.

En sak är i alla fall säker:
Den som köper specialoljor i specialbutiker betalar rejält mycket extra för varumärket och för den mysiga miljön. För den som gör det medvetet är det väl OK men för den som inte är tekniskt intresserad och måste lita på "expertisen" är det snuddande nära bedrägeri!

engström67
2010-02-06, 21:30
När det gäller oljor är det, som sagt, mycket religiösa övertoner.

En sak är i alla fall säker:
Den som köper specialoljor i specialbutiker betalar rejält mycket extra för varumärket och för den mysiga miljön. För den som gör det medvetet är det väl OK men för den som inte är tekniskt intresserad och måste lita på "expertisen" är det snuddande nära bedrägeri!Det kanske är bäst att köpa en billig olja och bli lurad att slå i någon blufftillsats typ slick50 eller omega,ha ha testade dom där produkterna på¨åkeriet för några års sedan,skulle dra så mycket mindre soppa,bli starkare,knappast de märktes ingenting,men som sagt dom är ju affärsmän;)

Guzzi-Leif
2010-02-06, 22:16
Det kanske är bäst att köpa en billig olja och bli lurad att slå i någon blufftillsats typ slick50 eller omega,ha ha testade dom där produkterna på¨åkeriet för några års sedan,skulle dra så mycket mindre soppa,bli starkare,knappast de märktes ingenting,men som sagt dom är ju affärsmän;)

Något som är garanterat funkis är i alla fall att köpa något som uppfyller fabrikantens krav på Api, JASO och viskositet. Allt bortom det är grädde på moset, så att säga.
På äldre mc är det förstås smart att välja högre kvalitet (Api-värdet) - oljorna har ju utvecklats en del genom åren. Dessutom kan det nog vara svårt att få tag på en SF-olja (70-tals-mc).

Och: De där tillsatssäljarna sitter väl nånstans och skrattar så tårarna rinner...

Daimbag
2010-02-07, 00:12
Jag körde en sommar med biltemas olja, tyckte inte att motorn var på topp (svårt att föklara) lite trög och en del missljud fanns. Köpte dyrare olja i mc affär. Då var det som om allt flöt bättre, missljud förvann, koppling och växlar blev också bättre. Jag tyckte det var stor skillnad och jag kommer aldrig mer köpa biltemas olja. Tror att det är bättre att lägga de hundralapparna extra och få riktig olja.

räven
2010-02-07, 08:24
Upprepar. Ni som har våtkoppling ,snedskurna drev i växellådan har andra krav på oljan än vi som behöver ren motorolja.

Nicke
2010-02-11, 22:18
Hmmm, med risk för att jag ger mig in i något som jag kommer att få ångra mm så ska jag nu iaf försöka ge er en förklaring som jag fått från proffs i området:)

API kvalitén mellan oljorna varierar en del och därefter, oftast, även priset. Och API:ns kvalité visar sig oftast vid kallare/varmare temperaturer än ’normalt’ samt ’även vid tävlings eller yrkestrafik. Sen MÅSTE alla japanska motorcyklar ha en olja som är märkt med ’MA’ då detta hade och göra med någon kopplingshistoria i japanska motorer. Vidare sa han att : ’Skulle jag köpa olja till min MC så hade jag köpt delsyntet eftersom halv och helsyntet är för tunn olja. Dessa oljor ’rinner’ av för lätt vilket gör att det kan slita på viktiga detaljer i motorn vid varje startillfälle innan motorn är igång. Syntetolja är ju bara bra vi extremt kalla förhållanden.’

Hoppas jag förklarat på ett hyfsat sätt. Om inte så tackar jag för min tid här på hojen.nu *poff* :D

räven
2010-02-11, 22:49
Nää,Nicke förstod ingenting, du måste fortsätta.

Nicke
2010-02-11, 22:51
Nää,Nicke förstod ingenting, du måste fortsätta.

Blir inget av med det ;D

Jåke
2010-02-11, 22:54
Hmmm, med risk för att jag ger mig in i något som jag kommer att få ångra mm så ska jag nu iaf försöka ge er en förklaring som jag fått från proffs i området:)

Det finns inget som "halvsyntet". Eller det är åtminstone samma sak som "delsyntet" om man nu vill använda ordet halv. Antingen är det mineral, syntetförstärkt (delsyntet) eller helsyntet. Rent fysiskt.
Oljans tjockhet har väldigt lite med huruvida det är syntet eller inte att göra, utan handlar bl a om dess viskositet. Och sån finns det olika av alla sorter, med undantaget att rena mineraloljor inte är multigrade utan singelgrade (det är bl a det som gör syntetoljorna så lämpliga).Så att syntetolja bara skulle vara bra enbart vid kalla temperaturer... nej. Det är snarare så att dess viskositetsspann gör att den är bra vid kalla temp också. Samt är bättre vid riktigt varma temperaturer eftersom den ofta är tåligare mot sönderslagning/hetta än ren mineralolja. Ingen regel utan undantag dock, så jag påstår inte att det alltid är såhär... bara oftast.

MA stämmer däremot. Sån bör man ha i alla motorer som har samma olja till både motor och växellåda. Tillsatser för våtkoppling... vilket gör att man i H-D, Ducati med torrkoppling och många BMW kan köra vanlig bilolja i motorn för man har ändå separat växellådsolja :)

Och din förklaring var det inget fel på, du har bara fått lite halvfärdig fakta. :)

Det finns ett annat forum där detta diskuterats till vansinne i två stycken trådar. Dessa tar i princip upp allt du behöver veta om olja och mycket mer. Slår dessutom fast att en motern motorcykel mycket väl klarar sig på delsyntet om man vill spara pengar, men att det annars inte finns nån idé att köra annat än helsyntet. Förutom sitt eget välbefinnande och själsliga ro såklart, vilket är nog så viktigt ;)

Mats Liifv
2010-02-11, 23:05
Bra inlägg Jåke!

Tycker att du fått till en alldeles utmärkt sammanfattning av det som gäller. Svårare än så behöver det inte vara.

Nicke
2010-02-11, 23:09
Bra inlägg Jåke!

Tycker att du fått till en alldeles utmärkt sammanfattning av det som gäller. Svårare än så behöver det inte vara.

Ja ja ja, jäla mobbing här! :( Mitt inlägg som var ett försök till att hjälpa vissa var tydligen helt onödigt ..... näe, det var det ju inte. Jag väckte ju Jåke en torsdagskväll som denna så han fick förklara för oss - JIPPI ;D

DearHunter
2010-02-12, 00:35
Ja ja ja, jäla mobbing här! :( Mitt inlägg som var ett försök till att hjälpa vissa var tydligen helt onödigt ..... näe, det var det ju inte. Jag väckte ju Jåke en torsdagskväll som denna så han fick förklara för oss - JIPPI ;D

Du får väl supa'n under bordet så att han får huvudvärk.... :D

Den dagen min motor blir tillräckligt sliten den dagen plockar jag isär och byter det som ska bytas såvida inte motorn skär, vilket är relativt sällsynt (mina motorer). Sedan kör jag i 10 år till..... Fixar allt själv så jag bryr mig nada... om den drar lite olja och kompen är inom marginalerna, so what ??


Det viktigaste är nog att byta olja och filter regelbundet och se till att inte övervarva motorn. Pratar vi sporthojar med hög effekt och moment där man ligger på rödmarkeringen och låter som en kastrerad mygga, ja då har det betydelse. Men för oss allra flesta så räcker grejjorna sålänge man håller sig inom marginalerna och föjer tillverkarens rekomendationer..

I år ska jag testa med ren mineralolja (Penzoil). Bara för att byta lite.. :)
Ska även byta till lite tätare olja för att få motorn ngt tystare (stötstänger å ventilslammer) när den går på tomgång. Om jag inte är nöjd så häller jag i ngn annan fräsch sörja...

Ähh.... har ni katalysator på era hojar? :D

Nicke
2010-02-12, 00:39
kastrerad mygga:D

Jag GOOGLADE på det och fick ingen träff - SYND! Jag vill gärna veta hur en kastrerad mygga låter. JAg vet hur en 'vanlig' myga låter .... och smakar 8)

DearHunter
2010-02-12, 01:04
Jag GOOGLADE på det och fick ingen träff - SYND! Jag vill gärna veta hur en kastrerad mygga låter. JAg vet hur en 'vanlig' myga låter .... och smakar 8)

Ta en hoj och varva ut till 14k rpm. Koppla ur och tvärnita och låt tanken ta all din tyngd.

Det som hörs nu är en kastrerad jättemygga i 140 dB. :D

Mats Liifv
2010-02-12, 09:44
Jag GOOGLADE på det och fick ingen träff - SYND! Jag vill gärna veta hur en kastrerad mygga låter. JAg vet hur en 'vanlig' myga låter .... och smakar 8)

Hur flygfän smakar det vet jag.

Har fått en och annan fluga och mygga i munnen när jag varit ute och sprungit eller cyklat. Gott.....njae!

räven
2010-02-12, 10:35
Såg för länge sedan bild på en hojåkare som kört in i en gräshoppesvärm. Tror det va nog mycket klet för att smörja en glidlagrad motor några hundra timmar.

Ove
2010-02-12, 11:38
Såg för länge sedan bild på en hojåkare som kört in i en gräshoppesvärm. Tror det va nog mycket klet för att smörja en glidlagrad motor några hundra timmar.

:D Själv kört igenom en bisvärm. Då får man vingar ... överallt! :D Oj vad vi har halkat iväg i oljan :eek:

Nicke
2010-02-12, 15:48
Hur man fick en tråd att spåra ut:D:D:D:D Olja på bana?;)

DearHunter
2010-02-12, 18:40
Hur man fick en tråd att spåra ut:D:D:D:D Olja på bana?;)

Försökte utreda vem det var som spillde första dieseldroppen..:D.. Det står mellan räven, Nicke och undertecknad :o. Mats och Ove försökte inte ens gjuta olja på vågorna utan eldade på som värsta villapannan..

Nåväl...back to issue...

http://www.nightrider.com/biketech/oiltest1.htm

Guzzi-Leif
2010-02-12, 21:43
Jag tror att det står redan i Första Mosebok att en oljetråd är på förhand dömd att spåra ur samt bli till en riktig evighetsmaskin.
Jag tror ta mig fadriken att ämnet skulle kunna bli starten på ett krig...

räven
2010-02-12, 23:25
Oljetrådar har allt,från naken Janne till Burka

GeCe
2010-02-13, 17:45
Och en motor är en motorcykels och fordons viktigaste och mest kostsamma och tekniskt mest avancerade beståndsdel och då tycker jag det närmast är löjligt att jaga kronor och ören för att snåla med en billig olja. :confused:

räven
2010-02-13, 18:29
Nja,GeCe, om jag mins rätt har dina hojar våtkoppling,å samma olja i växelådan som i motorn. Då måste du ha en olja med antikopplingslir koximox i, eventuellt vidhäftningskoximox för sneskurna drev. Då får man naturligtvis betala för det. Men att övertyga mig att oljan gör ett bättre jobb i motorn blir ett tungt jobb

Ove
2010-02-13, 20:31
Nja,GeCe, om jag mins rätt har dina hojar våtkoppling,å samma olja i växelådan som i motorn. Då måste du ha en olja med antikopplingslir koximox i, eventuellt vidhäftningskoximox för sneskurna drev. Då får man naturligtvis betala för det. Men att övertyga mig att oljan gör ett bättre jobb i motorn blir ett tungt jobb

Detta stämmer med min uppfattning. Den bästa motoroljan kan inte användas i en maskin där motor, koppling och växellåda ligger i samma bad. De tillsatser som ger bäst smörjning åt motorn gör att kopplingen slutar funka pga för bra glid. Hur det är med växellådan känner jag inte till.

Alltså - det ska vara en "sämre" olja i en motor som har koppling i oljebad. Slipper man det problemet kan man ha friheten att välja en olja som även klarar att smörja hårdarbetande dieselmöllor, vilket jag då räknar som en bättre olja.

Själv kör jag med Castrol GPS för den hittar så bra! :D

Hamre
2010-02-13, 23:12
Hur man fick en tråd att spåra ut:D:D:D:D Olja på bana?;)

De e konstigt, vissa kan spåra ur en tråd hur mycket som helst.
Men när jag skriver nåt som inte faller "Klubben för inbördes beundran" på läppen. Då blir det ett jävla liv, med hot om avstängning!!!!!
Kan nån förklara det? Jag skriver det jag tycker! Det är väl det som är fel!???

GeCe
2010-02-14, 23:08
Nja,GeCe, om jag mins rätt har dina hojar våtkoppling,å samma olja i växelådan som i motorn. Då måste du ha en olja med antikopplingslir koximox i, eventuellt vidhäftningskoximox för sneskurna drev. Då får man naturligtvis betala för det. Men att övertyga mig att oljan gör ett bättre jobb i motorn blir ett tungt jobb


Du minns helt rätt räven mina hojar har våtkoppling. Men det hade inte något att göra med mitt inlägg som speglar en generell uppfattning om att inte snåla med oljekvalite oavsett hur motorn är konstruerad. :) Detta med tanke på vad en mc kostar för övrigt i inköp och underhåll, försäkringar, däck och så vidare så är kostnaden för olja relativt liten, men ack så viktig.

Chappy
2010-02-14, 23:31
Hur man fick en tråd att spåra ut:D:D:D:D Olja på bana?;)

Testing testing Olja på banan.....friterad?med sirap o glass??? Don´t kill me..Kittlig!

DearHunter
2010-02-14, 23:46
Testing testing Olja på banan.....friterad?med sirap o glass??? Don´t kill me..Kittlig!

Det där låter mer som munsmorning....18 years and single malt... :D

GeCe
2010-02-15, 07:35
Detta stämmer med min uppfattning. Den bästa motoroljan kan inte användas i en maskin där motor, koppling och växellåda ligger i samma bad. De tillsatser som ger bäst smörjning åt motorn gör att kopplingen slutar funka pga för bra glid. Hur det är med växellådan känner jag inte till.

Alltså - det ska vara en "sämre" olja i en motor som har koppling i oljebad. Slipper man det problemet kan man ha friheten att välja en olja som även klarar att smörja hårdarbetande dieselmöllor, vilket jag då räknar som en bättre olja.

Själv kör jag med Castrol GPS för den hittar så bra! :D


:eek: Castrol Power 1 GPS 4T: Oljan som Hittar
Du får sälja det till Castrol som försäljningsslogan Ove, ta bra betalt bara.

Sen hur mycket sämre sån här sammansatt olja är det får vi väl aldrig reda på men den ska enligt vad Castrol själva säger inte vara sämre än att den duger till att använda i en bilmotor även om det inte är något de rekommenderar men det ska funka. Man kan ju tänka som så att de skulle inte våga skriva så på sin hemsida om det inte gjorde det.
Sen får man väl ta det onda med det goda som är att tack vare dessa oljor får vi en smidigare bike, genom att motorn kan byggas mindre.

:eek: Olja kan nog vara en djungel om man försöker bena upp begreppen men det kan också vara så som en verkstadschef sa till mig förra året. Att kvaliteten idag på olika märken är så bra att håller man sig bara till de specifikationer som rekommenderas så spelar det ingen större roll vilket man väljer.
Fast själv bytte jag oljemärke till mina cyklar förra året till Castrol som är ett välbeprövat och välkänt fabrikat efter att ha kört på Quaker State sen jag började att åka på två hjul igen -92. Detta pga att QS blivit uppköpta av Shell och ett av de försäljningsställen där jag köpt QS inte har märket längre då kunder klagat på kvalitetsproblem med en viss typ av QS-olja efter Shells övertagande. Tänkte som så att kan de ha försämrat den oljan så kan de också ha mixtrat med motoroljan också i något slags besparningsiver. Vet också att det som var QS ( kallades pennsylvania-olja förr ) kännemärke förr var att de hämtade råoljan ur oljekällor med en viss kvalitet som gav deras oljor vissa egenskaper och dessa källor är idag tömda. Så idag vet man inte vilket råmaterial som används.
;) Min mc-verkstad säljer också märket Motul som jag ska kolla in lite mer då den oljan ska tåla lite högre temperatur än GPS:n. Kan vara intressant till mina luftkylda maskiner för även om man inte kör med varvmätaren vid rödstrecket kan lite säkerhetsmarginaler alltid vara trevligt att ha varma sommardagar. :rolleyes: :)

Ove
2010-02-15, 09:34
:eek:[B] ;) Min mc-verkstad säljer också märket Motul som jag ska kolla in lite mer då den oljan ska tåla lite högre temperatur än GPS:n. Kan vara intressant till mina luftkylda maskiner för även om man inte kör med varvmätaren vid rödstrecket kan lite säkerhetsmarginaler alltid vara trevligt att ha varma sommardagar. Dessutom ser prisbilden på deras helsyntetolja intressant ut vilket jag tror min lilla 4-cylindriska varvvilliga hoj ev. skulle kunna tycka smaka bra. :rolleyes: :)

:) Varvvilliga 4;or är riktiga gottegrisar! Min lillan vill dessutom ha "topping" med Red Line seal saver för att inte svettas.... Förlåt, transpirera. ( "Damerna transpirerade och herrarna svettades som svin" - utdrag ur en resebrättelse som handlade om vandring i sydliga länder.)

räven
2010-02-15, 10:35
Oljetrådar har förmågan att bli långa å väcka åsikter å övertygelser. Sen pensylv. oljan tog slut har fabriker försökt kopiera dess långa molokylkedjor förmodar jag. Jag har haft mina diskutioner med oljesäljare varför deras olja är så jäkla dyr utan att kunna styrka att oljan är bättre för just en viss motor. I mitt närområde är det gott om skogsmaskiner å flisare. Dom är vätskekylda och med stora oljekylare,men ofta höga turbotryck. Frågar ofta vad dom använder för olja i sina motorer. Tror att våra luftkylda Mc motorer, som hamnar i trafikstockning en het sommardag lätt blir för varma. Ingen luftström till oljekylaren å cylindrar. Då gäller det att vara försiktig,så oljan inte blir för varm.

Mats Liifv
2010-02-15, 11:21
Har en tempmätare på min Triumph. Har aldrig sett mer än dyga nittio grader på den. Har visserligen inte stått stilla någon jättelång stund men Stockholmstrafiken kan vara väl så långsam. Kollade speciellt vid ett tillfälle när jag tyckte det gått långsammare än vanligt.

Hur varm oljan kan bli innan det blir problem finns det säkert någon här som vet. Vore intressant att veta!

räven
2010-02-15, 11:50
Mycket bra fråga Mats. Vet att oljor tas fram under olika temp. men när en olja separerar vet nog bara tillverkaren. Vore en lämplig fråga att ställa till den som säljer oljor. Har hört att en singelgrade olja tål högre temp än multigradeoljor. Låter väl troligt. När du behöver en 50 olja ska den ju inte vara 5. Tänker på synteter 5-50. Är det någon som vet om det kan hända ?

klaus
2010-02-15, 13:28
överhettad växellåda har varit Bossens problem förr
fabriken rekommenderar 20-50 olja både till växellåda o motor pga bättre värmetålighet,sen att den är trögstartad i -20 får man väl ta :)

Hakke
2010-06-28, 17:01
Jag hällde in Biltemas helsyntetiska olja i MCn (Honda VF750S från 1982) igår, köpt för 79:-/liter. Tidigare var det en Castrol 10/40 olja i MCn, som nog var helt Ok men kostade närmare 120:-/liter. Motorn går märkbart tystare med Biltema oljan och växlarna känns fina. Mitt förta omdömme om oljan är att den är bättre än Castrols olja. castrololjan var delsyntetisk, men mycket dyrare än den helsyntetiska biltemaoljan. Biltemaoljan upplever jag som väldigt lättflytande, vilket jag uppskattar eftersom VFen har sprejsmörjning av kamnockarna.
Jag tittade på den billigare oljan (Biltemas 15w/40 mc mineraloljan för 49:-/litern), men den hade inte JASO klassning. Kan det innebära att den inte är anpassad för smörjning av växellåda samt koppling? Jag fegade ut på den oljan i alla fall och ångrar inte dyrköpet av helsyntet.
Apropå 10w vs 15w så anger det hur lättflytande olan är när den är kall, jag kan inte se att en 15w/40 olja är bättre än en 10w/40 olja i något läge. Den tunnare oljan(10w/40) ger bättre smörjning när den är kall. Dessutom har en helsyntetisk olja längre kolvätekedjor (oljemolekyler). Mineralolja har korta och långa oljemolekyler blandat, medan syntetolja har långa oljemolekyler. Det borde ge bättre smörjegenskaper år syntetiska oljor när de har åldrats något (oljemolekylrna slås av och blir kortare med tiden). Om jag kommer ihåg rätt så kom den bästa motoroljan från Pensylvania förr, innan syntetoljans tid. Detta eftersom mineraloljan där hade längre oljemolekyler än olja från något annan del av världen.

Mc-Bosse
2010-06-28, 21:32
Jag är fullständigt övertygad om att den helsyntetiska oljan från Biltema håller yppersta kvalité oavsett om den är avsedd för bil eller mc. Säljer man i stora mängder som Biltema gör så kan priset hållas nere. Svårare än så är det inte!

Jag går inte på att t ex. Mobil helsyntet för 700: - för 5 liter är bättre än Biltemas helsyntet för halva priset.

Jo jag kör på Biltema helsyntet i min Kawa -81

RobbeS
2010-06-28, 23:07
Jag är fullständigt övertygad om att den helsyntetiska oljan från Biltema håller yppersta kvalité oavsett om den är avsedd för bil eller mc. Säljer man i stora mängder som Biltema gör så kan priset hållas nere. Svårare än så är det inte!

Jag går inte på att t ex. Mobil helsyntet för 700: - för 5 liter är bättre än Biltemas helsyntet för halva priset.

Jo jag kör på Biltema helsyntet i min Kawa -81

Hörde att Bitema nuförtiden inte säljer Staoils olja mer utan istället säljer AGIP. Alltså samma märke som lantmännen saluför. Så Biltemas olja är nog lika bra som de så kallade märkesoljorna.

stickan
2010-07-22, 22:51
Hej.:confused:

Gick från Biltemas classicolja till helsyntet, till min suzuki gs 1000g 81:a. Provkörde en vända, och fick direkt lekage från framför allt ventilkåpan. Inga sådana tendenser tidigare. Vad kan man dra för slutsatser av det? Att en gammal hoj kräver tjockare oljor.....eller?
/suzuki

Mc-Bosse
2010-07-22, 23:48
En del säger att det kan börja läcka om man byter till helsyntet. Min läcker inte men jag kom på att jag hällde i packningstätare (Red Line seal saver) i oljan förra året då jag körde på mineral. Kanske därför min inte läcker?

Jåke
2010-07-23, 10:07
Hej.:confused: Vad kan man dra för slutsatser av det?
/suzuki
Att dina packningar behöver bytas.

Mats Liifv
2010-07-23, 11:15
Att dina packningar behöver bytas.Drar samma slutsats! Tror inte att det slutar läcka om du byter tillbaka till oljan du hade från början.

Ove
2010-07-23, 12:16
Hej.:confused:

Gick från Biltemas classicolja till helsyntet, till min suzuki gs 1000g 81:a. Provkörde en vända, och fick direkt lekage från framför allt ventilkåpan. Inga sådana tendenser tidigare. Vad kan man dra för slutsatser av det? Att en gammal hoj kräver tjockare oljor.....eller?
/suzuki

:) Prova Red Line seal saver. Kör 20 mil och kolla om det har blivit tätt. Tar ett tag innan medlet fungerar. Om det fortfarande läcker är det ide att kolla upp vad som är fel. :)

Mc-Bosse
2010-07-23, 12:23
Alla är inte roade av att byta någon packning på sin mc. Det kanske går ändå på något sätt tänkte jag då ventilkåpspackningen svettades i framkant. Och Red Line seal saver fungerade rätt bra. Den mjukar visserligen bara upp gummipackningar som är torra av av ålder men det tätade även min ventilkåpspackning som väl är en pappackning antar jag. Inte helt men nästan. Det svettas bara ytterst lite numera. Sen är det ju bra om gummipackningarna i motorn nu håller en bättre fräschör.

http://www.redlineoil.se/sealsaver.html kostade 180: - tror jag.

Googlesökning: http://www.google.se/search?hl=sv&q=red+line+seal+saver&meta=&aq=f&oq=

Inte jobba i onödan! :D:D:D

Mats Liifv
2010-07-23, 12:30
Vill minnas att det inte var något större jobb att byta packningen, om man nu skulle vilja göra det. Om det bara är ventilkåpspackningen som är problemet skulle jag för egen del byta ut den. En kombination av båda metoderna kanske är det optimala, för att få eventuella gummipackingar att svälla sig täta.

Maestro
2010-07-24, 11:02
Biltemas oljor funkar bra, men jag gillar inte deras prissättningssystem. I april kostade en dunk 349 kr, idag kostar samma dunk 149 kr.

Gert
2010-07-24, 15:16
Biltemas oljor funkar bra, men jag gillar inte deras prissättningssystem. I april kostade en dunk 349 kr, idag kostar samma dunk 149 kr.Iofs en förändring till det bättre ;-)

akems
2010-07-24, 16:12
Vi kör med en rover -97 och när vi köpte den för 5 år sedan skulle vi vara duktiga och köpte dyr syntetisk olja till den efter någon månad började den läcka vid packboxarna .Nästa byte blev en bra mineralolja i stället och oljeläckaget minskade upphörde inte helt förrän vi kört ca 3000 mil ca 3 byte då vi använt mineralolja.Helt klart har syntetoljan en lösande effekt men rovern hade bara gått ca 10000 mil vid tillfället,har nu gått över 18000 och läcker inte.