handdator

Visa fullständig version : Har köra MC blivit Svensson?



pewa
2009-05-31, 12:22
http://www.hojen.nu/bilder/nyheter/2009/mc_svensson.gif
Bild: RDI.se (http://www.rdi.se)

Har köra motorcykel blivit "Svensson"?
Om du tror att köra motorcykel gör dig till en farlig outsider bör du tänka om.
Iaf enligt en undersökning utförd på uppdrag av amerikanska motorcykelindustrin,
den visar nämligen att köra motorcykel är mer "mainstream" än någonsin :)

Undersökningen var visserligen utförd gentemot den amerikanska marknaden, men
den visar att antalet människor som kör motorcykel ökar. Den visar också att ett
generationsskifte skett och att yngre förare numera är fler än äldre, något som
tryggar framtida mc-kultur.

När det kommer till varför man kör motorcykel har transport, att ta sig från A till B,
blivit en allt vanligare orsak. Stigande bensinpriser, miljödebatter och smidighet är
andra anledningar till att folk väljer hojen som transportmedel.

Tor ni det ligger något i den här undersökningen?
Har det blivit en attitydförändring kring motorcyklar de senaste 20-30 åren?

Guzzi-Leif
2009-05-31, 13:08
Låt mig säga såhär: Jag hoppas av allt mitt hjärta att de har rätt!
De subkulturer som varit starkast här i landet de senaste åren (Rossi-kopior och buller-HD-kopior) har sannerligen inte varit till nytta för hobbyns framtid.

Den som tänker efter lite, inser att vägar knappast kan användas till några andra kör-former än cruising, commuting och touring om man inte ska sälla sig till outlaw-skaran. Terrängen ska vi inte ens prata om - där är det ju totalförbud utanför enduroklubbarnas övningsbanor.

Jonas
2009-05-31, 13:10
Jag kan bara se på mig själv som ägt och kört bil i trettio år. När jag flyttade tillbaka till Sthlm efter att ha bott i Göteborg i tjugofem år, så sålde jag bilen och skaffade en EU-moped. Allt för att slippa parkeringsproblem, trängselavgifter och alla kostnader med att äga bil i centrala Sthlm. Miljötänket har också spelat in. Att skaffa en Eu-moppe var ett lyft rent ekonomiskt, men även för själen. En viss frihetskänsla infann sig.

Med tiden har jag dock allt oftare önskat utvidga den där frihetskänslan genom att kunna ta mig lite längre bort än till tullarna i Sthlm. Jag anmälde mig för att ta Mc-kort, men fick nästan samtidigt möjlighet att testa en Piaggio Mp3 och jag var såld. Precis som många andra ute i världen, som inte har mc-kort, har jag nu möjlighet att på ett enkelt sätt köra hoj med all frihet som det innebär.

Piaggio och andra tillverkare av trehjuliga scooters är helt rätt ute. Jag tror att marknaden är väldigt stor och att många bilägare nu överväger att börja pendla till jobbet med hoj istället för med bil. Har läst någonstans att Mp3:an redan sålts i över 30 000 exemplar och att flera andra tillverkare nu hakar på konceptet. Jag tror på en ny boom för mc- och scooteråkandet. Den har funnits i södra Europa länge, men nu har den också nått Scandinavien.

I Stockholm vimlar det av vuxna män och kvinnor som kör Eu-mopeder och lite större scooters. Steget därifrån till en maxiscooter eller mc är sen inte långt borta. Precis som för mig. Och jag saknar inte alls bilen. :D

Mc-Bosse
2009-05-31, 20:00
Mc-åkare är ett konservativt släkte. Manuell växellåda är det enda som gäller. Men med fler och fler mc-åkare som inte vill ha en "klumpig" mc med en massa växlande hela tiden så finns det riktigt fullvuxna scooters med automatisk växling. T ex. Suzuki Burgman som jag personligen tycker är helt enkelt störtsköna tvåhjulingar! För stadstrafik räcker en Eu-moped som toppar 60 km/tim.

Att bara glida in bakom styret, trycka på startknappen och bara behöva dra i gasen för att köra är för många bekvämt.

Guzzi-Leif
2009-05-31, 22:48
Mc-åkare är ett konservativt släkte. Manuell växellåda är det enda som gäller. Men med fler och fler mc-åkare som inte vill ha en "klumpig" mc med en massa växlande hela tiden så finns det riktigt fullvuxna scooters med automatisk växling. T ex. Suzuki Burgman som jag personligen tycker är helt enkelt störtsköna tvåhjulingar! För stadstrafik räcker en Eu-moped som toppar 60 km/tim.

Att bara glida in bakom styret, trycka på startknappen och bara behöva dra i gasen för att köra är för många bekvämt.

Eller göra som du själv, Bosse: Inse att 80-talscyklarna har väldigt mycket att erbjuda till en suverän ekonomi. Att moderna mc är närmast odödliga måste vara fabrikernas sämsta affär...

Molgan
2009-05-31, 22:50
Jag tror det håller på att förändras, men här i Sverige går det trögt. Tror största problemet är att det är säsongsberoende i 90% av landet, så länge man inte kan använda nåt året runt blir det bara ett komplement (i mitt fall till bussåkandet).

Var i Grekland för en vecka sen och där är det andra bullar då de har säsong jämt. Scooters och moppar är ett vettigt alternativ till bil på ett helt annat sätt. Sen kör dom iofs som vansinniga utan hjälm SMS'andes längs de heldragna linjerna..

Och just det, med de kostnader det innebär att ta MC-kort så kommer hojåkandet aldrig att bli allemansrätt.

...

Hmm, går MP3'an att få med dubbdäck?.. =)