handdator

Visa fullständig version : Mors dag



Nina
2009-05-30, 08:32
Nä nu får de ta mig tusan ge sig! Ska självaste Mors dag, där man ska hedra sin mamma göras till nån sorts internationell kvinnodag? Rätta mig om jag har fel men det finns faktiskt en Internationell kvinnodag och en Mors dag, låt Mors dag vara just Mors dag.

Läs artikeln här (expressens hemsida) (http://www.expressen.se/Nyheter/dokument/1.1587787/de-valdtagna-kvinnornas-historier-ska-vacka-varlden)

Jonas
2009-05-30, 18:49
Personligen har jag alltid ratat mors dag, fars dag och barnens dag. Bara kommersiellt mambo-jambo. Min morsa blir betydligt gladare av att få en spontan blomma en tisdag i februari eller en present en regnig dag i juli. För övrigt är det ett tips till alla här att ge bort något fint till dem man älskar en vanlig grå vardag och inte vänta till dess någon fyller år och då "måste" köpa något. Jag försäkrar att mottagaren blir både förvånad och mycket glad.

Nina
2009-05-30, 20:01
Jag tycker bara det är så tråkigt att man ska göra om Mors dag till nåt helt annat än vad det är. Det finns ju en Internationell kvinnodag, håll sig till den dagen då. Så här kommer folk bara tröttna på att hjälpa andra, för att det ska malas och tjatas om samma saker på fel dag.

Under Mors dag bör man hedra sin mamma, åk och fika med henne, ge nån blomma, bjud henne på mat eller nåt annat skoj hon tycker om.

Jonas
2009-05-30, 21:59
Man kan fika med sin mamma vilken dag som helst, och ge henne en blomma och en present, utan att det står i almanackan. Mors dag är bara nåt som köpmönnen hittat på för att sälja krams.

Jonas
2009-05-30, 22:35
Självklart kan man även fira sin mamma enligt almanackan om det känns bra och då är det olyckligt om man sammanblandar dagen med en annan påhittad dag som internationella kvinnodagen. För mig som älskar kvinnor är det kvinnodagen 365 dagar om året. Och då menar jag det på ett seriöst plan. För mig är det en förbannad självklarhet att kvinnor ska ha lika lön för lika arbete, kunna tjäna en bra lön som under- och sjukskötersk etc etc. Katarina; fira du mors dag och hoppas ni har det bäst. :)

Mats Liifv
2009-05-31, 08:14
Personligen har jag alltid ratat mors dag, fars dag och barnens dag. Bara kommersiellt mambo-jambo. Min morsa blir betydligt gladare av att få en spontan blomma en tisdag i februari eller en present en regnig dag i juli. För övrigt är det ett tips till alla här att ge bort något fint till dem man älskar en vanlig grå vardag och inte vänta till dess någon fyller år och då "måste" köpa något. Jag försäkrar att mottagaren blir både förvånad och mycket glad.

Delar din uppfattning och har alltid levt efter samma principer. Köper heller inga blommor på "Alla hjärtans dag", men väl då och då annars.

Mycket roligare att överraska och visa någon sin uppskattning vid ett oväntat tillfälle.
"Mors och fars dag" är det året runt för min del.

Nina
2009-05-31, 08:29
Jo jo, jag håller helt och fullt med er men jag tycker det är så förbannat fel av media att uppmärksamma en kvinnodagsfråga på en helt fel dag. Ta bara Nationaldagen, var det inte nåt år det var demonstranter ute fast de har sin Första maj? Jag tror att allt det här förstör viktiga dagar i almanackan och vår tradition, folk kommer ledsna på all denna hjälphysteri överallt.

Mina föräldrar lever inte längre men jag tänker på dom varje dag i stort sett.