handdator

Visa fullständig version : Bromsbyte



Nina
2009-05-29, 17:56
Nu har jag bytt bromsar på Trajjan och jag gjorde det själv, jag ville byta bromsar på den helt själv. Och det var busenkelt!!
Jag hade inbillat mig att man måste ner med hjulet och böka (ja, BILAR måste man ju ta bort hjulen på), två bultar och två skruvar bara så var oket loss och klotsarna likaså. Jocke gav mig små tips som att man måste pressa tillbaka saker för att få plats med de nya klotsarna för att också få oket på bromsskivan. Han har skämt bort mig genom åren att alltid fixa allting åt mig, det var svårt för honom att låta bli så rätt vad det var befann sig verktygen i hans händer. En suck från djupet så var de tillbaks i mina händer he he. :D

Gurrag
2009-05-29, 18:12
Snyggt jobbat!
Perfekt med bilder också. Kanske jag försöker mig på samma sak när mina bromsar blivit för dåliga tack vare fina bilder!

/Gustaf

Nina
2009-05-30, 06:10
Det var busenkelt, de två bultarna upptill sitter fast i hojen, när de lossas kommer oket loss från bromsskivan och de två undre mindre skruvarna håller fast bromsklotsarna. Lossa gärna allt före oket kommer loss, jag lossade oket först och sen skulle jag skruva ur skruvarna som håller klotsarna… Jo hejsan, jag fick sätta fast oket igen och lossa på skruvarna, de satt åt hårt. =)

Sen får man pressa tillbaka kolvarna (den sidan där bromsslangen går) innan man sätter dit nya bromsklotsen, annars blir det för tajt att få på oket med nya klotsarna. Oket går inte ens på bromsskivan eftersom nya klotsarna har grövre bromsbelägg, kolvarna ligger mer utåt eftersom de gamla bromsbeläggen var tunnare. =)

Mats Liifv
2009-05-30, 07:04
Det är verkligen ett jobb som man med fördel kan göra själv. Det gäller bara att kolla hur allting satt från början. Det kan vara små fjädrande bleck etc. som ska vara på rätt plats ibland. Skiljer sig lite mellan olika hojar. Kan även vara bra med ett verktyg som pressar in kolvarna. Bör finnas på Biltema. Köpte ett själv där för många år sedan. Gör allting så mycket lättare. Man kan även smörja en speciell pasta på baksidan beläggen för att undvika skrikande bromsar. Det man bör tänka på är att inte röra bromsarna utan att beläggen sitter i. Kolvarna kan åka ut. När allt är klart är det inte minst viktigt att bygga upp ett tryck igen i systemet genom att pumpa med bromsen. Det är en och annan som glömt bort den detaljen och bara kört iväg, utan att ha en fungerande broms.

Jan-Olov
2009-05-30, 09:13
När allt är klart är det inte minst viktigt att bygga upp ett tryck igen i systemet genom att pumpa med bromsen. Det är en och annan som glömt bort den detaljen och bara kört iväg, utan att ha en fungerande broms.

Det blir en överaskning när man håller på att klippa grinstolpen.:D