handdator

Visa fullständig version : Riskutbildning för MC



Jonas
2009-05-26, 20:44
Alla vet att unga ute i trafiken saknar den erfarenhet som krävs för att vara en förhållandevis god förare i trafiken. Unga tar större risker och har inte på långt när samma erfarenhet och framförhållning till medtrafikanter som en erfaren man/kvinna som är 40+. Det är därför bra att riskutbildning blir obligatorisk för alla som tar körkort efter den 1 november 2009. Alltså även för de som tar A-kort. Troligtvis särskilt angeläget för denna kategori.

Sen är det förstås ett annat problem att tusentals bilister verkar göra allt annat än köra bil när de sitter bakom ratten och utgör det största hotet på vägarna. De om några borde gå en riskutbildning, men hur får man dem till det? De läser förmodligen aldrig någonsin artiklar som har med trafiksäkerhet att göra. Obligatorisk fortbildning vart åttonde år? Obligatorisk fortbildning om man varit vållande till olycka? Jag vet inte. Andra förslag?

Nu tillhör jag skaran män 40+ som inte innehar körkort för motorcykel, men som nu beställt en Piaggio Mp3, som får köras på B-kort. Jag får ingen utbildning alls. Jag får förlita mig på att ta till mig kunskaperna på annat sätt, vilket jag i och för sig aktivt gör genom att plöja artiklar och prata med erfarna mc-förare. Men om man nu inte tänker kräva A-körkort för de som kör en Mp3:a, fyrhjuling eller Trikes, vilket jag kan tycka är aningen märkligt, vore väl det minsta man kunde kräva vore att alla som kör en dylik maskin genomgår en fortbildningskurs i just riskutbildning. Eller?

pewa
2009-05-26, 20:55
På tal om riskutbildning, hämtat från GP.se (http://www.gp.se)


Alla som tar körkort för motorcykel måste från i höst genomgå en särskild riskutbildning. Det kan göra mc-körkortet dyrare.

Bakgrunden till att riskutbildningen införs, och görs obligatorisk, är den dystra olycksstatistiken för mc-förare. Förra året omkom 51 personer i motorcykelolyckor.
- Förhoppningsvis kan det här rädda liv på sikt, säger Olof Stenlund, projektledare för utbildningen vid Transportstyrelsen.
- Motorcyklister löper 20 gånger större risk att dödas i en vägtrafikolycka än den som åker personbil, säger han.
Hälften av dödsolyckorna inträffar enligt Vägverket med så kallade sporthojar, alltså motorcyklar med kraftiga motorer som blixtsnabbt kan accelerera till höga farter. Förarna är ofta unga.
Fokus på förebyggande
Riskutbildningen ska innehålla två delar, en teoretisk och en praktisk.
Teoridelen tar bland annat upp sambandet mellan olyckor och förarens ålder, men berör även frågor om nykterhet, trötthet och andra trafikanters svårighet att se motorcyklar, samt en rad säkerhetsfrågor.

Under praktikdelen ska de blivande mc-förarna bland annat lära sig undvika vanliga olyckssituationer och känna igen typiska felbeteenden.
- Fokus ska ligga på att undvika att hamna i situationer, inte hur man ska ta sig ur dem, även om man förstås måste tänka på det också, säger Olof Stenlund.

Kravet på obligatorisk riskutbildning för mc-förare börjar gälla den 1 november.
Sura för tusenlappar

Sveriges motorcyklister (SMC) med 65 000 medlemmar har medverkat när det gäller att ta fram riskutbildningen.
- Jag kan tänka mig att en del blir sura över att det nu kommer att kosta ytterligare några tusenlappar att ta körkortet. Men vi jobbar hela tiden för att förbättra utbildningen för motorcykelförare, och det här är ett led i det, säger Patrik Ericsson, SMC:s representant i projektet.

Färsk statistik från Vägverket, byggd på mätningar som gjordes sommaren 2008, visar att motorcykelförare är sämre än bilister på att hålla hastighetsgränserna. När farten mättes på populära motorcykelstråk, där hastighetsgränserna var 70 och 50 kilometer i timmen, körde 68 procent av motorcyklarna för fort. Motsvarande siffra för bilarna var 59 procent.
SMC hoppas att riskutbildningen ska bidra till att motorcykelförarna blir bättre på att hålla hastighetsbegränsningarna.

Kalle
2009-09-22, 22:34
Några tusenlappar,vad jag hört så ska det kosta 4000 kr ,det blir mycket pengar det,tillsammans med övriga kostnader,varför bakas inte det in i den obligatoriska utbildningen?
Och varför ska de som ofta orsakar mc-olyckor inte utbildas,eller testas på nåt vis,tänker då främst på äldre bilförare,som knappt hör eller ser,mycket p.g.a. medicinering och sjukdomar.
Börja i rätt ände någon gång,om det ska bli bra resultat,kan även tänka mig,att förare av sporthojar,kanske behöver lite extra utbildning,och att riskutbildningen vore lämpligt för den gruppen.

Bajen-Sam
2009-09-24, 09:07
Häftigt.
Jag önskar henne all lycka med körandet. Glöm inte att man från första november måste gå någon typ av riskutbildning. Tror den kallades Risk1. Kanske vettigt att få avklarat till vintern.

En fråga om denna riskutbildning.

Måste man göra den innan man får övningsköra privat eller är det bara så att den måste göras innan uppkörning?

Jonxar
2009-09-24, 09:26
http://www.korkortsportalen.se/jag-ska-ta-korkort/motorcykel/Riskutbildning/

Bajen-Sam
2009-09-24, 09:45
http://www.korkortsportalen.se/jag-ska-ta-korkort/motorcykel/Riskutbildning/


Tackar.

Linnex
2009-11-02, 11:33
Jaha. Då har vi passerat 1 november och nu krävs riskutbildning för att ta kort.
Men trots det så finns det väldigt dåligt med information när man söker på nätet.

Då frun inte blev klar med kortet i år så är jag personligt väldigt intresserad av vad kravet på riskutbildning innebär. Inte minst vad det kommer att kosta.

Någon som är insatt?

Sammanfogat två liknande trådar /Peter

ellie
2009-11-02, 12:00
Du har säkert tittat på dessa redan, men om du inte har det så finns rätt mycket info där.

http://www.korkortsportalen.se/jag-ska-ta-korkort/motorcykel/Riskutbildning/

http://www.korkortsportalen.se/jag-har-fragor-om-korkort/utbildning/Riskutbildning-motorcykel/

Priset verkar variera en del:
Risk 1 ca 600-700 kr
Risk 2 ca 2000 kr

Ta kontakt med körskolorna i området och kolla deras priser. Det verkar vara dyrare om man kör privat än om man går på körskola.

Gurrag
2009-11-02, 19:12
Bra att du lyfter ämnet Jonas.
Kanske är man lite dumsnål som skyndade sig att ta kortet innan risken blev obligatoriskt.