handdator

Visa fullständig version : Härlig dag på Uppländska grusvägar



Mats Liifv
2009-05-26, 18:39
Var ute och rekade en rutt som vi i BMW-klubben ska köra längre fram på säsongen. Blev massor av fina, lättkörda grusvägar. Själva rutten blev drygt tjugofem mil lång så det blev en dagstur på närmare fyrtio mil idag. Hade turen att ha ett helt perfekt väder så länge jag var ute. Började småregna så snart jag kommit hem. Nå´n gång ska jag väl ha tur...

Det är inte alla som gillar att köra på grusvägar. Två välrenommerade SMC-instruktörer för bankörning har lagt ner grusåkat. Dom är väldigt duktiga på att köra på bana, med samma kurvor och underlag varv efter varv. Det blev betydligt värre för dom när underlaget rör sig och aldrig är detsamma och varje kurva har sina svårigheter i form av löst underlag och olika radier varje gång. Tror att en duktig grusåkare, vilket inte jag är, kan klara sig bra på en bankörning medan den som bara kör på bana ställs inför många nya problem på grusunderlag. Ser för min del grusvägsåkning som den bästa utbildning man kan tänka sig. Ställer stora krav på balans, spårval och gaskontroll. Här gäller verkligen att lyfta blicken och se långt fram för att kunna planera sin körning.

Bifogar ett par bilder från dagen.

Den första visar en skylt som SvenskaOffrodEntusiasterna satt upp. Inte helt politiskt korrekt kanske?

Den andra är från mitt favoritfik när jag är i Uppland. Hembageriet i Österbybruk.

Den sista är belöningen efter en lång dag på grusvägarna. Tjugofem mil för en glass. Ibland är det långt till kiosken. ;D

AT-gubben
2009-05-26, 18:59
Ser den skylten ofta då jag drar norrut på mina grusliga vingelfärder. Tanken har slagit mig att den bör rivas ner men jag tröstar mig med att icke hojåkare inte fattar betydelsen, tror och hoppas jag :confused:

Då jag bor i norra Vallentuna har jag förmånen att ha närhet till grusvägarna i Uppland. Som du säger så är dom många och väldigt ofta natursköna. Kommer man norr om Österbybruk så är bommarna ofta öppna, än så länge, men längre fram brukar så är dom ofta stängda, tyvärr. Men å andra sidan så finns det tillräckligt med grus kvar utan att behöva ta sig friheter :rolleyes:

Jonas
2009-05-26, 19:30
Låter som en riktigt härlig dag. Själv har jag svettats på ett kontor. Blir bara nyfiken, rookie som jag är, vad skylten betyder. Och årets första pinnglass har jag inte smakat ännu. Det får bli efter min första "långtur". By the way har familjen haft sommarstuga utanför Rånäs i Roslagen och jag har nog lagt hundratals mil grusväg bakom mig på en gammal Vespa som jag fick när jag var fjorton. Det hade varit fantastiskt roligt att köra där igen med en KTM, men vem vet, jag kanske gör ett försök med min Mp3:a en vacker dag. Är dock tveksam om den har på en grusväg att göra. :(

Blues
2009-05-26, 21:13
De låter som en vattenslang till får

Molgan
2009-05-26, 21:20
Blir bara nyfiken, rookie som jag är, vad skylten betyder.
Kan antingen betyda en uppmaning till att stjäla bensin eller att köra på bakhjulet, det första är olagligt så jag hoppas på det andra alternativet.

Mats Liifv
2009-05-26, 21:42
Kan antingen betyda en uppmaning till att stjäla bensin eller att köra på bakhjulet, det första är olagligt så jag hoppas på det andra alternativet.

I det här fallet innebär "slanga" att köra på bakhjulet. Något som Offroad Entusiasterna ofta och gärna gör. Jag kan inte själv men det ser roligt ut...

Jonas
2009-05-26, 21:52
Ah, tack! :-)

AT-gubben
2009-05-27, 16:36
Det är lika olagligt att köra på bakhjulet som att stjäla:rolleyes: (om polis ser dig) Som en kompis sa: Om japanerna tyckte att det räcker med ett hjul på mc så hade dom tillverkat en sådan. ;)

Molgan
2009-05-27, 18:18
Det är lika olagligt att köra på bakhjulet som att stjäla:rolleyes:
Nej, inte så länge man håller laglig fart och följer övriga trafikregler.