handdator

Visa fullständig version : Allvädersjacka



Jonas
2009-05-24, 15:54
Jag ska köpa en allvädersjacka i veckan och har kollat runt lite på nätet. Vad som slår mig är att de allra flesta jackorna är svarta eller väldigt mörka. Vill man inte synas i trafiken eller är det av andra praktiska skäl som inte fler jackor har varselfärger som grönt och orange?

Är det bättre att köpa en mörk jacka och komplettera med en avtagbar varselväst då man kliver på? Jag frågar då jag är en rookie inom hojåkning och huvudet snurrar av funderingar innan jag hämtar ut min nya hoj på tisdag.

Jag har lagt upp två varseljackor på min blogg (http://mcliv.wordpress.com/). Är de något att ha eller ska jag tänka om?

Tack på förhand!

///Jonas

Guzzi-Leif
2009-05-24, 16:17
Jag ska köpa en allvädersjacka i veckan och har kollat runt lite på nätet. Vad som slår mig är att de allra flesta jackorna är svarta eller väldigt mörka. Vill man inte synas i trafiken eller är det av andra praktiska skäl som inte fler jackor har varselfärger som grönt och orange?

Är det bättre att köpa en mörk jacka och komplettera med en avtagbar varselväst då man kliver på? Jag frågar då jag är en rookie inom hojåkning och huvudet snurrar av funderingar innan jag hämtar ut min nya hoj på tisdag.

Jag har lagt upp två varseljackor på min blogg (http://mcliv.wordpress.com/). Är de något att ha eller ska jag tänka om?

Tack på förhand!

///Jonas

Du har helt rätt i ditt ifrågasättande.
Jag tror färgsättningen/osynligheten kan vara ett arv från forna tiders allväderskläder; de berömda Barbour-produkterna (gemenligen kallat "kletjacka").

Nina
2009-05-24, 18:34
Jofama/Halvarssons har en gul varseljacka (http://www.jofama.se/motorcycle_wear/product_details.php?id=48&cid=5) för mindre pengar om det kan vara intressant?

Jonas
2009-05-24, 20:14
Tack för tipset, men som nybliven mc-åkare är jag aningen ängslig med att sticka ut. ;-) När jag var ute idag såg jag inte en enda hojåkare med varselväst eller varseljackor. Det blir nog en mörk för mig också med en grön väst i fickan för längre turer. Det blir nog bra det här... :-)

Guzzi-Leif
2009-05-24, 20:22
Tack för tipset, men som nybliven mc-åkare är jag aningen ängslig med att sticka ut. ;-) När jag var ute idag såg jag inte en enda hojåkare med varselväst eller varseljackor. Det blir nog en mörk för mig också med en grön väst i fickan för längre turer. Det blir nog bra det här... :-)

Skit i vad andra tycker!
Ditt liv är väl mer värt ändå?!

leffa
2009-05-24, 20:39
Skit i vad andra tycker!
Ditt liv är väl mer värt ändå?!

håller med guzzi leif till hundra procent ,den gröna varselfärgen gör nytta i trafiken eller om man väljer att skaffa sig något annat som sticker ut så att
man syns i trafiken,det är inte kul när man får tvärnita för bilister som kör ut precis framför en när man kommer åkandes,men man får hela tiden räkna med att de inte har sett en när man närmar sig en korsning eller annan trafikplats.

Nina
2009-05-25, 06:19
Skit i fåfängan. Gissa vilka jag ser först och vilka jag inte ser trots att jag är hojförare?

Mats Liifv
2009-05-25, 07:17
Har för egen del en gul och en orange Halvarssonjacka som jag använder. Har många jackor men de här är de jag använder mest. Syns bra och pallar vilket väder som helst. Använder skyddshetsjacka under. Funkar kanon!

CPHB
2009-05-25, 10:58
Hej

Jag kör med Handelsbodens jacka och den fungerar bra (Tycker jag som inte har något att jämföra med). Avstod från att köpa hos MC-handlaren (trots rabatt) då alla kläder där var mörka.

MVH

CPHB

CPHB
2009-05-25, 11:09
Jofama/Halvarssons har en gul varseljacka (http://www.jofama.se/motorcycle_wear/product_details.php?id=48&cid=5) för mindre pengar om det kan vara intressant?

Hej

För mindre pengar?

Detta är ju en "ytterjacka" som skall kopletteras med "innerjackan". (Men det står iofs att det går att komplettera med CE-skydd)

Det är innerjackan som har skydden

Det finns två innerjackor:

http://www.jofama.se/motorcycle_wear/product_details.php?id=41&cid=5

http://www.jofama.se/motorcycle_wear/product_details.php?cid=5&id=39

MVH

CPHB

CPHB

Mats Liifv
2009-05-25, 12:50
man måste inte alls ha den dyra, tjocka, varma och otympliga innerjackan. Går alldeles utmärkt att använda vilken typ av annan säkerhetsjacka man vill under. Här är ett alternativ.
http://www.jofama.se/motorcycle_wear/product_details.php?id=51&cid=10

Kör själv med en Dainesejacka under min gula eller orangea jskaljacka. Fördelen med något annat under än den innerjacka som hör till är att dom går att använda under vilken jacka som helst. Har plockat ut de lösa skydd som sitter i alla mina jackor och kör alltid med säkerhetsjackan under. Tycker alla i jackor monterade skydd inte uppfyller mina krav. Träffade senast igår en kille som berättade om att skyddet på arbågen i hans jacka vridit sig och inte längre skyddade det den borde gjort med kraftig skrapskador som följd.

Var och en måste göra sina egna val vad gäller säkerhet. Har man någon gång varit ute för en olycka blir man plötsligen mer benägen att satsa på bra skydd. Jag kompromissar inte längre utan har så bra skydd jag bara kan. Ofta får man vad man betalar för. En del kan lätt frestas av att lågt pris, men om man jämför produkterna mot varandra ser de flesta skillnaderna. Gör man inte det kanske man satsar på det billiga Biltemaalternativet och får bli efterklok i stället. Mina benskydd som jag använder till grusåkning kostar exempelvis ungefär tio gånger mer än Biltemas "motsvarande" produkt. Kan garantera att det finns skillnader!

CPHB
2009-05-25, 15:02
Hej Mats

Det verkar ju vara en lysande idé. En tunn åtsittande jacka som i stort bara har funktionen att "bära upp " skydden. Sedan har man en ytterjacka för synbarhet och väderskydd.

Skulle man inte kunna hoppa över "innerjackan" helt o hållet?

Kan man inte helt enkelt ha skydden helt separat typ ishockey?

Har inte motocross-förare löst ihopsatta skydd som de spänner på sig?

Problemet är väl närmast armbågsskydden som kan vrida sig när man har en rymlig jacka

MVH

CPHB

Jonas
2009-05-25, 16:55
Tack för väldigt bra tips och information. Jag tänker inte på något sätt spara in på kostnaderna vad gäller skyddsutrustningen. Tvärtom vill jag satsa på kvalitet och säkerhet, men vill heller inte klä upp mig mer än nödvändigt.

Jag kommer inte ligga och jaga sekunder på kurviga vägar eller försöka mig på offroad med en Mp3:a. Jag kommer åka lugnt och fint från punkt A till punkt B inom en radie av cirka 10 mil utanför Stockholm.

Självklart är jag medveten om alla risker som t.ex. yttre faktorer, rullgrus, våta löv, oljespill m.m. och att andra trafikanter (främst bilister) är ett hot mot min säkerhet. Men ändå.

Jag köper hojen för att bland annat kunna åka ut till havet och ta ett dopp, för att kunna besöka mindre orter och sevärdheter och för att komma ut närmare naturen. Men mot bakgrund av alla skydd som jag ska kånka omkring på så undrar jag hur fri man känner sig när man kliver av hojen egentligen. :D

Hur gör ni när ni bara ska åka en kortare sträcka på två mil. Är det alltid all utrustning på eller finns det tillfällen då ni kör säkerhet light?

Nina
2009-05-25, 17:23
Hur gör ni när ni bara ska åka en kortare sträcka på två mil. Är det alltid all utrustning på eller finns det tillfällen då ni kör säkerhet light?
Här åker allt på, även om jag bara ska till affär'n. På vägen dit/hem kan precis vad som helst hända, jag tummar aldrig på skydd. :)

Mats Liifv
2009-05-25, 18:26
Definitivt alla skydd på, alltid. Precis som Katarina sa kan vad som helst hända närsomhelst! Jättefarligt att tänka, jag ska bara så kort bit så det är ingen fara! Det är då det händer.

Jonas
2009-05-25, 19:04
Okej, det låter som en bra tumregel. Men jag är ändå nyfiken på hur ni gör rent praktiskt när ni åker iväg på en utflykt till en stad tio mil bort. Ni vill strosa omkring lite i stan och titta i lite affärer. Bär ni omkring på all utrustning i en hockeytrunk, låser ni in sakerna i en förvaringsbox på Åhlens eller blir det inget strosande? Sa jag att det är 25 grader varmt ute? :)

Sorry, men ni kommer få dummare frågor än såhär innan jag kört några mil och lärt mig by doing och av andra hojåkare på vägen. ;)

leffa
2009-05-25, 19:08
det är klart att det blir lite varmt men det är en smäll man får ta:)

Intruder
2009-05-25, 19:50
Ang ljus jacka så är det bättre med västen
Är du aktiv åkare så är det svårt o få jackan ren den ser skitig ut jämnt
En väst kostar inte många kroner som man drar över ytterplaggen
Släng skiten till hösten o köp ny till våren

Mats Liifv
2009-05-25, 22:34
Blir väl inte så mycket strosande i mc-kläder. Annars lägger jag mina kläder i mina packväskor och/eller topbox. Brukar även gå bra att lämna kläder i garderoben eller kassan när man besöker muséer och liknande. Människor brukar vara ganska förstående när det gäller kläderna, om man frågar snällt.

Går även att låsa fast kläderna vid hojen med en lång vajer och ett hänglås.

Mats Liifv
2009-05-25, 22:38
Ang ljus jacka så är det bättre med västen
Är du aktiv åkare så är det svårt o få jackan ren den ser skitig ut jämnt
En väst kostar inte många kroner som man drar över ytterplaggen
Släng skiten till hösten o köp ny till våren

En bra idé som inte kostar många kronor. Västar brukar finnas på clas ohlson och liknande ställen för några tior. Som extra bonus håller du jackan ren från döda insekter och smuts.