handdator

Visa fullständig version : Köp av MC



Gurrag
2009-05-24, 00:22
Tjipp.
Nu har jag hittat en passande övningshoj (tror jag)
Har kollat upp ägaren och det verkar ok.
Dock är det några saker jag vill kolla upp först.

MCn är avställd. (vi kör hem den på kärra)
Normalt sett så måste man försäkra från första dagen vid ägarbytet. hur fungerar det när den är avställd? (e de garageförsäkring som gäller?)

Hur försäkrar jag så kompisen (som har mckort) kan ta en provrunda trots att den är avställd och ej besiktigad på ett tag?

I uppgifterna från transportstyrelsen så står det effektiv bromsanordning: Nej Vad innebär det?

Mcn har kardandrift och är rätt gammal. Kan det innebära problem?

Tackar i förväg för svar.

Nina
2009-05-24, 07:27
Vad skoj, grattis! Vad köper du för mc, det höll du hemligt minsann! ;)

När min man köpte en mc som var avställd i vintras/våras och lät bli att försäkra den så kom inget brev från Trafikförsäkringsföreningen, man undrar lite över det när de annars brukar vara snabba. Det kanske är annorlunda på mc-sidan eller så missade de honom.

Effektiv bromsanordning finns endast angivet på släp. Det finns information här vad som är vad på fordonsinstrumentet (reg-pappret):
https://www21.vv.se/fordonsfraga/FordonsForklaring.aspx
Man får scrolla ganska långt ner för att hitta effektiv bromsanordning.

Provköra måste man få göra? En kortare tur är väl okej, skulle han bli stoppad så får han förklara att han provkör hojen inför ett eventuellt köp.
Men han bör kolla styrlager, bromsar, sving och annat före han börjar köra den.

Om en mc:n är gammal innebär inte alltid det att det är problem med dom. Det beror på hur den är skött, har man bara skött oljebyten och annat på den kan den bli hur gammal som helst. Jag äger en mc som är 65 år gammal och den fungerar hur bra som allra helst. :)

Guzzi-Leif
2009-05-24, 10:37
Formellt sett kan inte en oförsäkrad, avställd och med körförbud försedd mc provköras.
Det blir att tänja på lagen/samvetet om det ska åkas.

Om bågen ska fortsätta vara avställd även efter ägarbytet, behövs ingen försäkring.

Gurrag
2009-05-25, 19:23
Hejsan igen och tack för hjälpen Katarina och Guzzi-leif.
Jag uppskattar att ni tar er tid oerhört mycket så det är väll inte mer än rättvist att jag berättar lite om köpet.

Det blev en Suzuki GS 850 cc. ett år äldre än mig var den med och jag fick den billigt. (81a)

Tanken vid köpet var att man sitter upprätt, manöverförmågan är bra och man får övning på en hoj med lite vikt på.

Visserligen var det en del småskavanker på hojen som måste fixas men jag tror jag gjort ett skäligt köp. Efter jag bytt alla vätskor i hojen så bär det av till besiktningen!

/MVH
Gustaf

Nina
2009-05-25, 20:29
Vad roligt, grattis till nya hojen! Nu är det bara kortet kvar då? Tänkte du köra upp på den, för den är ju ”kubikduglig”? =)
Hoppas övningarna går bra. He he, man saknar lite det där jagandet efter körkortet, hur man slet och svor mellan varven man log brett. :)

Gurrag
2009-05-25, 22:21
Tackar. Jag är mycket glad just nu och bättre blir det den dagen som den går igenom besiktningen och jag faktiskt får öva med den.

Men jag har lite kvar att fixa också. Just nu har jag garage, hoj och handledare som vill köra med mig. I princip handlar det bara om säkerhetsutrustning just nu. Blir nog en av de gula jackorna som Guzzi-Leif hade på sin blogg med tillhörande byxor och övrig utrustning. Hjälmen blir en vit glasfiberhjälm. Med mina föga imponerande inkomster gäller det att tänkta till lite för att få maximera säkerhet/krona (ansluter mig med andra ord till kategorin människa)

850 cc och jag tror det var 59kw så det borde räcka även om jag inte har exakt koll på de nya KW reglerna.

Kanske kommer kännas bättre att köra upp med den hoj man tränar med och fokus är på kortet. Har trafikskolan en bättre lämpad hoj blir det nog den.

/MVH
Gustaf

Mats Liifv
2009-05-25, 22:25
Det är robusta, slitstarka hojar som pallar en europasemester med två personer och packning.

Hade själv en GS1000G -81 som jag körde 3.000 mil med på två säsonger.
Senare blev det även en säsong med en GS850G -82. Var mycket nöjd med båda och hade aldrig några problem med någon av dom.

Lycka till med uppkörningen!

Gibson
2009-05-26, 00:43
Grattis till hojen och lycka till.;)

Gurrag
2009-05-26, 18:28
Låter tryggt att det tål att åka även med ett par år på nacken.
=) tackar för alla grattis =)

Guzzi-Leif
2009-05-26, 19:29
I och för sig är inte jag som andra i huvet, men just 850-versionen håller jag allra högst av 80-talets förnuftscyklar. Med en sådan ska du absolut kunna känna dig trygg att komma fram och prestanda räcker alldles utmärkt för det mesta en vuxen människa vill använda en båge till (commuting och touring alltså ;-).

Det du inte får jämfört med de senaste modellerna är det sista bettet i bromsarna samt ABS. Dessutom kan det vara svårare att hitta de allra senaste däcktyperna i äldre dimensioner.

När du nu ser över maskinen, kan det vara värt att kolla upp fjädringen (olja, packboxar o fjäder fram, stötdämpning bak). En investering därstädes kan (om mc'n gått långt) förvandla din maskin från "helt ok" till "häääääääärlig".
Pedantiskt noggrann rengöring av förgasarna, intill minsta munstycke o kanal, samt synkning + inställning av tomgångsblandningsskruvar tillhör också det som kommer att upplevas som magi. Om nu inte bågen redan är toknoga servad.

Ska du jobba själv med din mc rekommenderas absolut en Haynes eller Clymer verkstadshandbok. Du kommer att spara mycket oro o pengar på den samt få lektyr så det räcker för många timmars nöjesläsning.

Får du någon gång trassel med delar till din äldre Suzuki finns ett ultrasäkert ställe: http://www.mc-shopen.se/ De har allt och lite till.

Önskar dig många lyckliga mil på din nya ögonsten!

Gurrag
2009-05-26, 20:11
Det var en hel bunt med bra tipps!
Jag hade kanske lite tur men jag fick faktiskt en Haynes Verkstadshandbok på köpet. (dock oanvänd, hur man nu ska tolka det? ^^)

Hade planerat att fixa det mesta själv även fast jag är rätt så ny på området MC. Min kompis som kan grejerna kommer nog få hjälpa mig en hel del med andra ord.

Låter kanon med länken. Hade ingen aning om var jag kunde hitta delar men nu slipper jag söka.

Tackar och bockar!

Guzzi-Leif
2009-05-26, 21:03
Duktig kompis, en Guru, behövs oavsett det gäller datorer eller mc tills man lärt sig själv.
När det gäller delar finns också mc-skrotar samt ebay för att hålla nere kostnaden.

Nina
2009-05-27, 06:14
Fast på Ebay får man nog vara lite prisintelligent, där kan priserna bli höga också. Det beror på hur populär den där delen är som man bjuder på. Ett sätt att kolla är att kika på vad delen kostar hemma och allt under det priset på Ebay är vinst, inklusive fraktkostnader och moms. :)

Gurrag
2009-05-28, 23:46
Tjipp!
Nu har jag börjat greja lite med hojen och naturligtvis dyker de upp en del frågor.

Tänkte först att jag skulle byta alla vätskor, luftfiler och oljefilter. och sen rengöringen av Förgasaren som skulle sätta pricken över i.

Nu råkar de vara så att både luftfiltret och O ringen till oljefiltret var rätt så dyra.
så mina två första frågor berör dessa.

Går det att återvända den gamla O ringen?
När ser man att det är dax att byta luftfilter (samt går det att rengöra på något sätt)?

Sen hände några mindre incidenter när jag monterade av bensintanken. Bensintanken sitter endast fast med två gummiklossar och en bult. På denna MC var bulten borta så soppatanken satt fastklämd av sadeln. (tur att jag och inte besiktningsmannen såg detta)

Vidare monterade jag bort bensinslangen och elen. Det fanns ytterligare två tunnare slangar från tanken som jag skulle behöva hjälp med att identifiera. Den andra änden av slangen hängde ner i motorutrymmet och var lösa, alternativt satt fast i något väldigt löst då de kom upp då jag bara lyfte lite i tanken. Har visserligen några ideér om vad det kan vara (trycksättare eller övertrycksskydd) men det skulle vara trevligt att veta vad det egentligen är så man inte tabbar sig när man sätter tillbaka grejerna igen.

Tacksam för hjälp =)

Diversion
2009-05-29, 13:35
Tjipp!
Nu har jag börjat greja lite med hojen och naturligtvis dyker de upp en del frågor.

Tänkte först att jag skulle byta alla vätskor, luftfiler och oljefilter. och sen rengöringen av Förgasaren som skulle sätta pricken över i.

Nu råkar de vara så att både luftfiltret och O ringen till oljefiltret var rätt så dyra.
så mina två första frågor berör dessa.

Går det att återvända den gamla O ringen?
När ser man att det är dax att byta luftfilter (samt går det att rengöra på något sätt)?

Sen hände några mindre incidenter när jag monterade av bensintanken. Bensintanken sitter endast fast med två gummiklossar och en bult. På denna MC var bulten borta så soppatanken satt fastklämd av sadeln. (tur att jag och inte besiktningsmannen såg detta)

Vidare monterade jag bort bensinslangen och elen. Det fanns ytterligare två tunnare slangar från tanken som jag skulle behöva hjälp med att identifiera. Den andra änden av slangen hängde ner i motorutrymmet och var lösa, alternativt satt fast i något väldigt löst då de kom upp då jag bara lyfte lite i tanken. Har visserligen några ideér om vad det kan vara (trycksättare eller övertrycksskydd) men det skulle vara trevligt att veta vad det egentligen är så man inte tabbar sig när man sätter tillbaka grejerna igen.

Tacksam för hjälp =)

Vad är det för mystiskt filter, har aldrig hört talas om att o-ringen inte sitter fast i det nya filtret. Hur som helst går det att använda den gamla, se till att den är insmord(vilket den förmodligen redan är) och håll koll ett tag efteråt så det inte ser ut at läcka (jag antar att du har en naken hoj).

Filtret går att blåsa ur med tryckluft, se upp bara så du inte river sönder pappen som kan ha blivit gammal och skör. Jag antar att det är ett sådant, det är mest offroad som brukar ha ett oljeindränkt skumgummifilter.

Slangarna har jag ingen aning om men leder de ingenstans är det mest troligt någon form av evakuering precis som du säger. Det här är "nödlösningar" har du råd är nya reservdelar naturligtvis alltid att föredra.

Gurrag
2009-05-29, 18:06
Tack så mycket för hjälpen.

Självklart är det bara för en månad eller två som jag tänker köra på det som finns i. Dock blir portmonnän tunnare och tunnare. MCutrustning, delar m.m. kostar verkligen på.

Nu har jag i alla fall inte mycket kvar innan jag har det som behövs. Köpte MCställ och ryggskydd idag.

Enligt min polare så var det troligt att slangarna var övertryckskydd och dränering.

/mvh
Gustaf

Gurrag
2009-06-07, 22:46
Tjipp igen!
Uppdaterar hur det går med hojen.

Idag Fixade jag och min polare bottenpluggen. Gängade upp och skickade in ett biltema inlägg. Fungerade finfint.

Kollade över stiftet som var aningen större och insåg att det bara var ett inlägg där med som följt med upp. Skruvade i det lite hårdare och inlägget fastnade samt stiftet släppte. Slapp alltså köpa ännu ett nytt stift utan de nya jag hade fungerade fint.

Dock blev det en liten miss också.
Att återvända Oringen visade sig både vara en dålig och dyr idé. Efter vi fyllt på oljan så försökte vi starta upp maskineriet. Första försöket gick sådär (vi hade glömt soppakranen). Andra försöket så gick den igång och mullrade fint Ca 7 sec innan det började spruta olja vid plattan till oljefiltret. Snabbt av med maskineriet och in med bunken vi tömt den gamla oljan i. En stor del av oljan gick förlorad tyvärr.

Nu blir det till att köpa ny Oring för 700:- (dyrt för en gummipaktning tycker jag) och ny olja.

Som sagts tidigare är dagens visdomsord en gammal klassiker men tål att sägas igen. "genväg blir ofta senväg"

Nåja. Man lär sig någe nytt varje dag.

Nina
2009-06-08, 07:03
Är det nåt speciellt med den O-ringen? Kostnaden var ju svindlande, du kan inte ta med och jämföra med en annan sort? Svärfar hade en hel lådsats med olika storlekar av dom till sina hojar. Om man inte kan stansa till av en bit kork själv kanske? Jag tipsar om olika alternativ om de kanske kan vara nåt.

Gibson
2009-06-08, 10:54
Det lät jävligt dyrt fattar inte hur en gummi ring kan kosta så mycket, det måste ju vara fel.:(

Mc-Bosse
2009-06-08, 15:21
Nu vet ju inte jag hur oljefiltret och dess hållare ser ut på olika mc men på min Kawasaki från 1981 sitter oljefiltret i en hållare. En stor och en liten o-ring sitter där i hållaren. Jag bytte olja och oljefilter och i oljefilterförpackningen låg två nya o-ringar, en stor och en liten. Köpte filtret hos ADDEMOTO i Lund för 46: -.

Vad gäller brickan över oljepluggen så bytte jag aldrig den och det håller ändå tätt. Jag uppfattade inte brickan för den var tillplattad och jag har aldrig bytt olja på en mc innan.

Ang. hängande slangar: En slang från bränslekranen på min mc går till en av förgasarna. Bränslekranen öppnar med hjälp av vakumet och stänger således när man stänger av motorn. Samma bränslekranssystem som på en kinesisk Eu-moped faktiskt.

Än en gång: Jag är ny på motorcyklar.

Gurrag
2009-06-08, 21:05
Oringens pris är antagligen för att den är orginal och på väg ut ur sortimentet.
Har dock inte heller hittat några gummiringar som är i samma dimensioner.

Har ett par funderingar som kanske kan fungera.
Packningsklister + gammal packning (som är trasig)

Packningssilikon.

Skära ut en packning ur en gummimatta.

Dock så innebär varje misslyckat försök massa dyr olja till spillo.

Katarina vad menade du med kork? kan man göra en ny packning av kork? Skulle vara intressant om du utvecklade. Kanske är detta vad jag behöver.

Tackar för tankar!

Jan-Olov
2009-06-08, 21:56
Klingerit är ett annat gammalt packningsmaterial fans åtminstone förr i olika tjocklekar. Packningssilikon tål höga temperaturer har jag använt ganska nyligen till en cirkulationspump som har temereaturer upp till 90gr.

Nina
2009-06-09, 08:04
Katarina vad menade du med kork? kan man göra en ny packning av kork? Skulle vara intressant om du utvecklade. Kanske är detta vad jag behöver.
Vissa äldre hojar kan ha korkpackning, dessa har också inblandat gummi i korken. Finns i olika tjocklekar, de är som ett ark där man kan skära ut egna packningar. Funderade om du kunde ha en stans som är rund så kan du stansa ut en ny. Du behöver två stycken stansar varav en som gör det mindre hålet i mitten eller annat verktyg som är runt och kan stansa ut i kork. Bara en idé om det kunde vara en lösning. =)

700 kr skulle jag aldrig betala för en o-ring av gummi, jag skulle nog leta efter en annan o-ring som kan passa eller tillverka en egen.

Kanske en kopparring kan passa? En lite fjädrande så tätar den. Med fjädrande menar jag att den har en ihålighet inuti som pressas ihop när du drar fast oljepluggen. Vissa bilmodeller har såna, t ex Nissan Bluebird vet jag. Kolla med bilfirmor, de kanske har en ring av koppar som kan vara bra.

Lycka till. Hoppas det går vägen.

Gurrag
2009-06-09, 08:16
Nu har jag hittat ett billigare alternativ.
Ett företag där man kan beställa Oringar för från 2.80 kr. Mycket mer beskedligt pris tycker jag. Därtill verkar det som om det finns satser där man kan göra egna packningar av gummi.

Funkar det inte verkar både kork, koppar eller någon av de andra förslagen som vettiga alternativ.

Tackar för hjälpen allihop!

Nina
2009-06-09, 11:01
Nu har jag hittat ett billigare alternativ.
Ett företag där man kan beställa Oringar för från 2.80 kr.
Oj det var verkligen billigt! Man undrar om priset på 700 kr ens var befogat. Hoppas den passar, vad heter företaget om fler på forumet behöver o-ringar?

Gurrag
2009-06-09, 21:17
http://www.esska-teknik.se/esska_se_s/o-ringar.html

Hittade det när jag sökte på pakningsmaterial. Nu år det bara å hoppas att man lyckas hitta en i rätt storlek.

Men det verkar ju som satsen där man gör egna kan vara något också.

Nu ska man bara lista ut vilket material den ska ha.
NBR, EPDM och FPM (VITON)

Någon som har en idé?

Nina
2009-06-10, 08:08
Ha ha, det måste vara där svärfar köpt sin o-ringssats (tycker mig även ha sett namnet Esska förr nån gång), precis en sån här låda är det fast lådan är röd:

http://www.esska-teknik.se/esska_se/bilder/lbilder/700092_1218090750_g.jpg

Nina
2009-06-10, 08:28
Det måste nog vara NBR, den är syra-, bensin-, hetta och oljebeständig enligt texten för lådan jag länkade in här ovan.

Gurrag
2009-06-11, 15:20
Nu har jag beställt Oringset för självtillverkning. Oavsett vilka mått som konstiga oringar har nu och i framtiden så kommer jag ha tillgång till dem!!

Gurrag
2009-06-21, 23:22
Nu borde O-ringsettet dyka upp i veckan.
Har spenderat dagen med att rensa bort lite packningslimsrester på locket till oljefiltret. För att undvika att dra åt locket för hårt eller för löst har jag lustläst Min verkstadshandbok men inte hittat någon direkt siffra. Någon som är duktig på dessa saker kanske kan hjälpa mig med vilket moment jag ska dra åt plattan framför oljefiltret när jag skruvar på den igen.

Tackar på förhand!

Mc-Bosse
2009-06-22, 15:10
Nu råkar de vara så att både luftfiltret och O ringen till oljefiltret var rätt så dyra.
så mina två första frågor berör dessa.


Mycket märkligt detta med ditt o-ringsproblem...

O-ring ingår vid köp av oljefiltret till en Suzuki GS 850 ser jag på samma ställe där jag köpte oljefilter. Felet är kanske att du inte köpt ett nytt oljefilter?

20-512...inkl O-ring..........63:-
Inkl. O-ring för 3-bults filterlock

Gurrag
2009-06-22, 21:53
Jo. Jag har sett det tyvärr :(
Carlbarks i kumla packade på mig ett filter utan oring :(

Har du en hemsideadress kanske?

Jåke
2009-06-23, 07:29
Någon som är duktig på dessa saker kanske kan hjälpa mig med vilket moment jag ska dra åt plattan framför oljefiltret när jag skruvar på den igen.

Tackar på förhand!
Vet inte, men antar att den sitter med M5-bult? Isf är det inte mycket du ska dra, max 9-10 Nm.

En annan sak jag läste, du kan experimentera så mycket du vill med packningar. Det går inte åt mer olja för det eftersom oljan inte blir förstörd av att du häller den i motorn. Har du fyllt på ny olja går det utmärkt att tappa ur och hälla tillbaka den så många gånger du vill, om du använder ett hyfsat rent kärl. Enda är väl att du måste toppa upp lite mellan varje :)

Att försöka laga en trasig o-ring funkar dock inte, den pallar inte oljetrycket utan det kommer att läcka.

(strängt taget kan man hälla tillbaka olja efter filterbyte om man gör det var 600:e mil som tillverkaren rekommenderar...)

Mc-Bosse
2009-06-23, 10:47
Jo. Jag har sett det tyvärr :(
Carlbarks i kumla packade på mig ett filter utan oring :(

Har du en hemsideadress kanske?

http://www.addemoto.se/

Ladda ner mc-katalogen och gå till sidan 148.
http://www.addemoto.se/pdf/mc_kat.pdf

Gurrag
2009-06-23, 16:59
Vet inte, men antar att den sitter med M5-bult? Isf är det inte mycket du ska dra, max 9-10 Nm.

En annan sak jag läste, du kan experimentera så mycket du vill med packningar. Det går inte åt mer olja för det eftersom oljan inte blir förstörd av att du häller den i motorn. Har du fyllt på ny olja går det utmärkt att tappa ur och hälla tillbaka den så många gånger du vill, om du använder ett hyfsat rent kärl. Enda är väl att du måste toppa upp lite mellan varje :)

Att försöka laga en trasig o-ring funkar dock inte, den pallar inte oljetrycket utan det kommer att läcka.

(strängt taget kan man hälla tillbaka olja efter filterbyte om man gör det var 600:e mil som tillverkaren rekommenderar...)

Tackar för svar.
Bra tipps det där om oljan. Tyvärr hade jag inget kärl under när det börjat läcka (learning by doing). Men till nästa försök kommer jag att ha det.

Gurrag
2009-06-23, 18:28
http://www.addemoto.se/

Ladda ner mc-katalogen och gå till sidan 148.
http://www.addemoto.se/pdf/mc_kat.pdf

Tackar!
Du är en klippa!

Mc-Bosse
2009-06-23, 20:47
Tackar!
Du är en klippa!

http://www.mcweb.se

Sök upp din mc så hittar du även där oljefiltret inkl o-ringar för 69: -. Vet inte om du kanke får snabbare leverans där.

pewa
2009-06-23, 21:29
Inläggen kring Yamaha XJ600 flyttade hit: Yamaha xj 600 - bra första MC? (http://www.hojen.nu/forum/showthread.php?t=2497)

Gurrag
2009-06-29, 22:34
=)
Har spenderat kvällen i garaget med min polare.
Vi har grejat med O-ringssatsen och lyckades få ihop en som var riktigt bra.
Efter en grundlig rengöring av plattan och anläggningsytan på blocket så monterade vi allt igen och fyllde i så mycket olja som tidigare sprayades på väggarna.

Vi startade och den läckte inte. Hallelulja tänkte jag. Dock lät den underligt och polaren sa att den inte gick på alla cylindrar.

Efter nervösa 2 minuters tänkade sa han. Ja det är inte så mycket soppa i den så vi provar att fylla på. Skickade i 5l och sekunderna senare gick motorn fint!!!

Nu ska de så snabbt som möjligt bära av till besiktningen!

Mc-Bosse
2009-06-30, 15:20
Det är alltid en fröjd när en motor till slut går på alla cylindrar. Det slår nästan att älska... ;)

Gurrag
2009-07-03, 11:44
Idag var det dax att besiktiga den. Hade fått tid i karlstad och kompisen kunde köra dit den.
Väl där fick vi vänta i en 5 minuter på vår tur och sen provades den. Var lite spännande för man är ju inte lika duktig på att hitta saker som måste åtgärdas som besiktningsmännen.

Det slutade i alla fall med att MCn nu är utan anmärkning och körförbudet är häft. Gött!!!
Ska fortsätta förbättra m.m. men det är fint att ha en hoj som fungerar till att öva med!!

Tack alla som har hjälpt mig.

Nina
2009-07-03, 12:42
Grattis! Då är det bara att tuta och köra två år framåt nu. =)

Mc-Bosse
2009-07-03, 15:01
Va fint! Det är kul när andra ska ta körkort för jag får en speciell känsla i maggropen när jag tänker på mitt tjatande i konbanorna och min rysare till uppkörning! ;)

Lycka till!

Gurrag
2009-07-03, 16:02
Rysare till uppkörning. Det låter intressant! *nyfiken*

Mc-Bosse
2009-07-03, 16:18
Rysare till uppkörning. Det låter intressant! *nyfiken*

Min körkortstråd: http://www.hojen.nu/forum/showthread.php?t=2211 uppkörningen på sidan 8.