handdator

Visa fullständig version : Nya vitvaror



Nina
2009-05-23, 09:52
Vi har bytt ut alla vitvaror. De gamla hade minst 20 år på nacken och som säkert funnits i huset sen det byggdes -88. Diskmaskinen diskar inte rent alltid, ibland är det nån vit hinna på allting och man får diska om allt för hand. Nu köpte vi en diskmaskin som väger hur mycket disk det finns i den och anpassar mängden vatten och tid efter det. Dessutom kan man ställa in att den ska börja diska kl 24 eller annan tid. Tyvärr har elbolagen tagit bort nattaxan, de menar att de nya digitala mätarna inte klarar av att hantera olika taxor på dygnet. *host*

Kylen har bäst kyla upptill, nertill är det bara ljummet, mat blir fort gammalt så det mesta vi stoppar in står högre upp i kylen. Frysen, ja den är säkert en riktig energitjuv. Kräver täta avfrostningar…

Tvättmaskinen fungerade bra än så länge men torktumlaren ska vi inte nämna. Man ställer den på läget Supertorrt men det enda man får är superheta kläder som är fuktiga. Allt får man hänga upp på tork när den är klar. Man kan ju inte vika och lägga in fuktiga kläder i skåpen heller.

Under vintern har elräkningarna legat på runt 7500–8000 kr i månaden, senaste var på 2000 kr men då hade vi stängt av all värme i huset, det behövs ingen värme nu. Ska bli spännande få se nästa år vad de vintriga elräkningarna ligger på, nu när vi ska sätta in värmepump i år och installerat nya vitvaror. :)

leffa
2009-05-23, 12:23
det ska bli spännande å se hur mycket mindre energi det går åt med de nya vitvarorna under samma tid kommande år ,tyckte det lät väldigt mycke med de siffrorna du skrev,låter som att ni bor i en stor herrgård eller liknande.

Mc-Bosse
2009-05-23, 12:38
Under vintern har elräkningarna legat på runt 7500–8000 kr i månaden

Jag i mitt 50 kvm "stora" hus i Skåne med öppen planlösning förbrukade 15 000 Kw/ år med gamla elradiatorer och några mer moderna fläktelement. Hösten 2003 investerade jag i en luftvärmepump för 27 000: - inkl installation och vips skönk förbrukningen till 7 600 Kw/ år. Detta inkl de dagarna på sommaren som jag kör med kylläget. Reklamen Toshiba körde med att man kunde spara upp till 42% i elräkning stämde i mitt fall. Även då i tre år som jag betalde 800: -/ mån på det räntefria lånet tjänade jag på investeringen. Från 2006 har det varit rena sparbössan!

Ner till -12 räcker pumpen för att hålla 22 grader i huset och kallare än så blir det sällan i Skåne. Och det är skönt att ha fart på luften i huset hela tiden. Jag som rökare uppskattar även att pumpen renar luften på rök. Och kyla varma sommardagar är ju bara så underbart!

Nina
2009-05-23, 15:02
Nja… Är ca 300 kvm boyta + hel källare litet, Leffa? Det är dags att se över energiförbrukningen i huset, vi har bara bott här ett år. Men vi svimmade nästan i vintras när elräkningen damp ner. En annan bidragande orsak var när en ventil som styr golvvärmen i garaget hade hakat upp sig och fräste på full värme. Eluppvärmda bastur är också nåt som ska bytas ut här.

leffa
2009-05-23, 16:34
nej 300kvm boyta +hel källare låter som en stor villa,tycte bara att 7000-8000 i månaden för elen lät mycke.

Nina
2009-05-24, 07:05
nej 300kvm boyta +hel källare låter som en stor villa,tycte bara att 7000-8000 i månaden för elen lät mycke.
Jo, kåken är stor och elkostnaden tycker vi är lite väl i saftigaste laget. Vi har dragit ner värmen i huset till ca 17-19° på vintern, använder lågenergilampor och släcker i rum vi inte är i. I går såg vi att tvättmaskinen gått på 380 V, den måste ha dragit en attans massa el varje gång den tvättat. :mad:

Men, nu stoppar vi in en som går på 230 V och tar bara in så mycket vatten som behövs (den väger mängden tvätt tydligen) och drar ca 1 kW/tvätt. :D
Diskmaskin likaså, snål rackare som väger hur mycket jag stuvat in och anpassar mängden vatten därefter. Synd att elbolagen tagit bort nattaxan, de flesta maskiner har timer så folk kan ställa in t ex diskmaskin att börja diska kl 24 eller senare på natten, att tvättmaskin ska starta kl 03:00 etc. Jag tror det är därför de tagit bort nattaxan, för nu kommer väl en massa kunder börja köra maskiner på nätterna ha ha ha… ;)