handdator

Visa fullständig version : Bergvärme.



Gibson
2009-05-22, 11:06
Har varit nere och fått instruktioner om hur det funkar hos grannen, firman som har monterat in anläggningen var här idag och satte igång systemet och det är meningen att jag ska sköta det. Fan vad smart det är och energisnålt.

Guzzi-Leif
2009-05-22, 17:56
Håller med dig!
Pappa skaffade för snart tio år sedan och jag övertalade min hyresvärd (och sambo) att göra detsamma för fyra år sedan. Här har kostnaderna halverats (vattenburen elvärme förut) och dessutom är det helt bekymmerslöst.
Ekonomiskt är det dessvärre billigare än fjärrvärme (där gör de kommunala bolagen goda affärer!).

oban
2009-05-22, 23:28
får passa på att rekomendera luft-värme lösning, satte in sån panna och fläkt för några år sen och har fungerat suveränt. Sänkt el priset en del och helt underhållsfritt än så länge, varit in in i rummet där pannan står ca: 10 ggr på de åren och då var EN av gångerna för att kolla pannan, de andra för att hämta nåt annat som var där, typ mekoverall eller så :)

Nina
2009-05-23, 09:39
Vi ska också sätta in en pump, tror det är luft-vatten, är inte så insatt i vad det är för system på den exakt men vi har inga element i huset utan vattenburen golvvärme överallt. Den ska kopplas in på det befintliga systemet och man kan t o m värma upp utomhuspoolen med den. Det är en stor rackare vi köpt men huset är förstås stort. Många i vårt villaområde har borrat för bergvärme här, detta gör tyvärr att effekten och energibesparingen kan bli mindre och i värsta fall utebli. Om bara en satt på returen åker alla andra snålskjuts på den som satt på returen. Då blir det lätt en onödigt dyr kostnad för att mindre besparing än man kunnat få annars.

Vi har också i veckan bytt ut alla vitvaror till mindre energikrävande maskiner, de gamla hade runt 20 år på nacken...
Ska bli spännande och se om nästa vinters elräkningar ligger runt 8000 kr i månaden.