handdator

Visa fullständig version : Nytt nackskydd



Mats Liifv
2009-05-19, 20:51
Har skaffat mig det senaste inom säkerhetsutrustning vad gäller att förebygga nackskador, en Leatt Brace. Utvecklades ursprungligen för rallyåkarna i Dakarrallyt av KTM och BMW i samarbete.

Är förvånansvärt bekvämt och lite hämmande. Endast vid kraftig vridning på huvudet åt sidan tar det emot lite, annars märker jag det inte. Har så här långt bara testat det på landsväg. Till helgen blir det en hårdtest med hundra mil grusvägsåka med BMW-klubben. Har kraschat rejält två gånger, utan nackskydd och klarat mig. Vill inte utmana ödet mer utan har skaffat mig all tänkbar skyddsutrustning i form av säkerhetsjacka, riktiga benskydd (inget Biltematjafs) och shorts med vaddering för höfterna. När olyckan är framme ångrar man inte en enda, i skydd, investerad krona!

Gurrag
2009-05-19, 23:00
Härligt.
Är relativt ny i Mc-världen och vill snappa upp så mycket som möjligt angående säkerhetsfrågor. Hur fungerar egentligen ett nackskydd?

swedan
2009-05-20, 06:50
Om jag inte har fel så fungerar det som en stödkrage som gör att hjälmen inte kan tippa för mycket åt något håll. På det sättet mildrar man whiplash-skador.
Har aldrig provat någon själv, men tycker att det är ett vettigt skydd för att begränsa skador vid en olycka.

Mats Liifv
2009-05-20, 07:30
Om jag inte har fel så fungerar det som en stödkrage som gör att hjälmen inte kan tippa för mycket åt något håll.

Precis så fungerar det. Förhindrar att huvudet böjs framåt eller bakåt. Kan vara skillnaden mellan förlamning och att man går för egen maskin från olyckan. Kan tänka mig att inom ett par år kommer nackskydd i olika former att vara lika vanligt som ryggskyddet är idag.

Gurrag
2009-05-20, 13:20
Låter som ett vettigt skydd.
Tack för info.

Molgan
2009-05-30, 08:26
Har skaffat mig det senaste inom säkerhetsutrustning vad gäller att förebygga nackskador, en Leatt Brace... shorts med vaddering..
Hur har nackskyddet funkat? Har oxå tänkt skaffa vadderade shorts, tips på några bra som funkar i skogen?

Mats Liifv
2009-05-31, 08:06
Skyddet har funkat kanonbra. Har kört mer än tvåhundrafemtio mil med det och är hur nöjd som helst. Sitter inte i vägen eller är obekvämt på något sätt. Tänker inte ens på att det finns där. Känns som en bra investering, nu vill jag inte åka utan.

Har även köpt mig ett par shorts med vadderingar för höfter och lår. Nu är jag så skyddad jag kan vara när jag kör grusvägar. Dumt att inte vara det. Man ångrar sig när det smäller om man slarvat med skydden.

pewa
2009-05-31, 11:31
Finns det många olika typer av nackskydd eller funkar alla ungefär på samma sätt? Pris?

Mats Liifv
2009-05-31, 17:33
Tanken är att det ska hindra huvudet att böjas, för mycket, framåt eller bakåt vid en eventuell krasch. Finns "billiga" skumgummikuddar eller Leatt Neckbrace. Vilket som funkar bäst i skarpt läge är inte så svårt att räkna ut. De som kör exempelvis Dakarrallyt har likadana skydd som mitt. Lär finnas någon kopia på Leatt, som jag inte sett själv. Allt är naturligtvis bättre än ingenting, men det är väl som alltid, man får vad man betalar för.

Det skydd du kan se på bilden är likadant som det som kostar dubbelt så mycket. Det är då i bland annat kolfiber. Jag har det på mig i tio timmar i ett sträck utan att uppleva det som tungt eller obehagligt så det känns rätt onödigt med den viktbesparingen, om man inte är värsta sortens prylbög.

Mitt skydd kostade 2.500:- vilket jag anser vara helt okay. Det finns skummgummikragar för ett par hundralappar. Vad kostar en skadad nacke? Jag vill aldrig hamna i situtionen att jag ska ångra att jag snålade på något som kan vara skillnaden mellan att kanske klara sig helt eller bli invalidiserad. Det är ett val som var och en måste ta ställning till själv.

Sangrid
2011-10-03, 16:01
Trots att tråden är gammal postar jag en fortsättning.
Först och främst tack för tråden!
Jag har länge funderat på detta med hur oskyddad man är på nacke/hals när man kör. Denna sommar lyckades jag krocka med en dovhjort. Hojen blev skrot jag hamnade på sjukhus några stycken dagar. Glädjen i motorcykelköring har inte avtagit alls, däremot funderar jag mycket på en eventuell nästa krock... och vill inte köra en meter utan all den skyddsutrusning som finns att tillgå.
Nu har jag precis skaffat en ny hoj och ny skyddsutrustning. Jag började googla på nackskydd och hamnade på den här tråden. Det var informativt och sporrade mig till vidare research. Nu är ett Leatt STX Road nackskydd beställt!