handdator

Visa fullständig version : Utrustning & säkerhet



Gurrag
2009-05-17, 09:42
Hejsan alla glada!
Mitt namn är Gustaf och jag har just bestämt mig för att ta ett MC-kort. Jag har BC sen innan men är helt grön för 2 hjulsfordon. I och med det har jag några funderingar som ni erfarna MC-åkare kanske kan hjälpa mig att svara på.

Hjälm
vilka kännetecken har bra hjälmar?
Vilka märken är kända för säkerhetstänkande och kvalitet?

kängor
vilka kännetecken har bra kängor?
Vilka märken är kända för säkerhetstänkande och kvalitet?

Motorcyckelställ
Vilka kännetecken har bra ställ?
Vilka märken är kända för säkerhetstänkande och kvalitet?
Vad är skillnaden i komfort och säkerhet mellan skinn och goretex?
Fördelar och nackdelar med helställ och delade ställ?

Övriga skydd
Vilka övriga skydd bör man ha?
Vad ska man tänka på vid övriga skydd?


Vidare får ni även ge säkerhetstipps inför körningen. Vad bör man tänka på som nybörjare?


Tackar så mycket i förväg för er som tar er tid att svara.

Gert
2009-05-17, 10:20
Det var många frågor men ett svar som gäller i princip allihopa är:
Köper du dina grejor på en seriös MC-firma så är sakorna dem säljer av god kvalité men det som är viktigast är att du trivs med dem och att dem sitter bra på din kropp.
Men en fråga som jag lyft ut är:
Vad är skillnaden i komfort och säkerhet mellan skinn och goretex?
Säkerheten är det inga skillnader på om du köper "rätt" (se ovan) saker men komforten är ju upp till var och en tycka men jag har båda sorter och tycker att tyg kläderna är skönare och tål regn bättre.

Molgan
2009-05-17, 10:38
Är inte världens mest erfarne motorcyklist, men ett par åsikter angående utrustning:

Undvik hjälmar i polykarbonat/lexan, deformeras inte som de ska.

Insydda skydd är värdelösa, vill du ha skydd som sitter där dom ska vid en marksyning skaffa lösa skydd som man spänner mot kroppen.

Skinnställ typ racing skyddar bäst mot slipskador men goretex funkar bättre i vårt klimat, men som sagts ovan, i kombination med lösa skydd under.

Gurrag
2009-05-23, 14:51
tackar för hjälpen. =)

klaus
2009-05-23, 18:07
Mycket handlar också vilken typ av hoj du skaffar,tänker du åka mycket offroad så får du anpassa prylarna till det, inte sagt att man inte kan använda prylarna till allt åkande men kommer du med en glidare och är offroadklädd så är kanske inte skydden optimala för den komforten.
Jag har själv glidare ;D,gillar inte öppna hjälmar men vill ha öppningsbart,blev Shoei,mycket nöjd,har testat även ett par billigare men gillade dom inte.
Väldigt mycket handlar om pengar här med,prova och känn att du trivs med prylarna ,då använder man dom.
Du kan kolla Sharkspeed,dom har mycket men var kritisk. :rolleyes:

BanditJanne
2009-05-25, 22:51
Skall du övningsköra på körskola så kräver de full skyddsutrustning. Ofta kan man ju låna där men chansen att de skall passa är väl inte så stor.
Min fru övningskör och fick idag påbackning på handskarna som inte var vadderade på knogarna.