handdator

Visa fullständig version : Hur många lektioner behövde ni?



skåning
2009-05-16, 19:26
Tjenare!

Kul att hittade hit, trevligt forum, trevligt folk. Bläddrade här i forumet men hittade inte ngt sånt tråd.
Hade några funderingar i sistonde. Håller på att ta kortet och ska ha min 20:e lektion på måndag. 18:e gick bra, manöveringsbanan allt blev hyfsat men 19:e blev katastrof. :'( Körde som om det hade varit vägkonsbowling ( citat från Printer :) ). Så desperat har jag bokat in 4 lek. till fall i fall. Om det känns rätt innan så kan jag ju avboka de. Har inte kört moppe innan ska ni veta.
Uppkörning 26/5. Nervös redan.
Så frågan är: hur många lektioner behövde ni?
Kunde inte ens cykla men räckte med 3 enkla undanbedes. :D

Molgan
2009-05-16, 19:46
Kunde inte ens cykla men räckte med 3 enkla!

Haha kunde inte låta bli. Välkommen. =) Jag tror jag körde 6 lektioner, men då körde jag mycke privat + att jag haft både moppe och 125'a. 20 lektioner låter dyrt..

skåning
2009-05-16, 20:05
Tack.
Ja du, 720 spänn per lek. Har inte vågat räkna ihop ännu var jag ligger nu med "projektet". Hojen + stället + hjälmen + stövlar + kommer säkert mer o mer. Med kortet i handen kommer jag att redovisa.
20 lek låter för mycket tyckte jag. Eller jag är för osäker helt enkelt. Ska köra på måndag morgon. Jag ska leka uppkörning. Får vi se...

Molgan
2009-05-16, 20:29
20 lek låter för mycket tyckte jag. Eller jag är för osäker helt enkelt. Ska köra på måndag morgon. Jag ska leka uppkörning. Får vi se...
Har du haft någon privat handledare? Alla är osäkra i början, det som fick mig att slappna av var alla köpaglassrundor och långturer jag och min handledare tog. Handlade inte så mycket om att öva på saker utan mer om att bli van vid körsituationen. När man slappnar av blir man en otroligt mycke bättre förare då man inte spänner sig, tvekar eller "tänker för mycke". En körlektion är alldeles för kort och intensiv för att man ska hinna slappna av, börja tänka på vad man ska handla senare eller fnissa åt någon kollega som gjort bort sig tidigare under dan. Sen ska man inte glömma bort att det är kul att köra hoj, har man kul går allt mycke bättre. =)

skåning
2009-05-16, 20:56
Om jag hade haft privat handledere hade jag aldrig tagit så många lek i skolan. Jag behöver att bli mer van vid körsituationer PÅ MC:N. Själv jobbar jag chaufför så trafikreglerna kan jag ( hoppas jag ;) ) men just på en mc, var man placerar sig inför kurvan, korsningen, rondellen etc etc är lite annorlunda.
Visst är det kul att köra mc. När jag började slappna av på lågfartsbanan och sedan på högfartsbanan kändes det riktigt kul.

Nina
2009-05-17, 06:35
Jag hade svärfar som handledare och det blev rundor på mellan 30 och 50 mil under en hel dag. Jag tyckte inte jag lärde mig nåt men faktiskt gör man det när man ”bara följer med och kör”. :)

Kurvor: gör den så rak som möjligt.
Alltså; svänger den höger växlar du ner inför kurvan och placerar dig nära mittlinjen, när kurvan kommer genar du så mitt i kurvan kör du nära höger kantlinje och på väg ut ur kurvan drar du på när du ser fortsättningen på kurvan och förflyttar dig mot mitten efter kurvan. Du gör alltså kurvan mer rak än den är. Motstyrning är bra, då får du kontroll på köpet. :)

I korsningar:
Du ska ligga i mitten av körfältet, annars kan du bli trängd av bilister som tycker de kan stå bredvid dig.
Observera att vid rödljus får man inte stå två och tre i bredd med mc, endast vid väjningsplikt och stopplikt. Detta för att det ska fortare att komma iväg vid stopp- och väjningsplikter. Här gör de flesta tvärtom, vid rödljusen står de flera i bredd och vid stopp- och väjningsplikt står 99% en och en på rad.

Rondell:
Placera dig i mitten av körfältet så du inte blir trängd av andra. Håll noggrann uppsikt på all trafik här, många kan inte rondellkörning och kör efter djungelns lag…

TrollUnge
2009-05-17, 21:55
Oj, såntdär e så olika från person till person. Jag körde väldigt mycke privat & sen tog jag en intensivkurs på 1v för & lära mig alla konövningarna ordentligt & så. 5dagar x ~6h effektiv bankörning/dag = ~30h (- nån timme för körning i trafik).... Först vare svårt, sen varte enklare när man fick in snitsen, sen körde ja fast & det vart aldrig riktit bra, näst sista dan va k a t a s t r o f men sen sista dan satt ALLT fullkomligt perfekt & på uppkörningen gick allt om möjligt ännu bättre :P Ge dig själv tid att vila imellan, fundera & reflektera över vad & hur du gjorde så du lär dig att tänka på det till nästa gång.

titta - blinka - placera!!! det upprepade min lärare typ 100ggr inför trafikkörningen :P Ofta tvingas man tänka åt andra oxå när man kör hoj så var tydlig i trafiken, tänk på din egen säkerhet först å främst sku ja vilja säga. Så ju tydligare du är med var du ska & va du tänker göra desto bättre är det!

LYCKA TILL =)

Scorpio
2009-05-18, 08:53
2 st dubbellektioner.

Men då hade jag köpt hoj året innan och kört en massa privat. Kuggade mig dock på första försöket..

Mats Liifv
2009-05-18, 20:58
Körde enbart privat på min tid. Så var det för de flesta på den tiden. Missade dock de båda första uppkörningsförsöken på grund av att min hoj strejkade under själva uppkörningen. Första gången på grund av ett nytt, defekt batteri som la av precis när uppkörningen började. Andra gången fick jag isproppar i förgasaren och hojen strejkade igen. Tredje gången gick dock allting enligt ritningarna och jag fick den efterlängtade lappen. Hann inte mer än hem innan kopplingen rasade....dock var det bara någon fjäder som gått av och var lätt fixat.

skåning
2009-05-18, 22:33
Jag hade svärfar som handledare och det blev rundor på mellan 30 och 50 mil under en hel dag. Jag tyckte inte jag lärde mig nåt men faktiskt gör man det när man ”bara följer med och kör”. :)

Kurvor: gör den så rak som möjligt.
Alltså; svänger den höger växlar du ner inför kurvan och placerar dig nära mittlinjen, när kurvan kommer genar du så mitt i kurvan kör du nära höger kantlinje och på väg ut ur kurvan drar du på när du ser fortsättningen på kurvan och förflyttar dig mot mitten efter kurvan. Du gör alltså kurvan mer rak än den är. Motstyrning är bra, då får du kontroll på köpet. :)

I korsningar:
Du ska ligga i mitten av körfältet, annars kan du bli trängd av bilister som tycker de kan stå bredvid dig.
Observera att vid rödljus får man inte stå två och tre i bredd med mc, endast vid väjningsplikt och stopplikt. Detta för att det ska fortare att komma iväg vid stopp- och väjningsplikter. Här gör de flesta tvärtom, vid rödljusen står de flera i bredd och vid stopp- och väjningsplikt står 99% en och en på rad.

Rondell:
Placera dig i mitten av körfältet så du inte blir trängd av andra. Håll noggrann uppsikt på all trafik här, många kan inte rondellkörning och kör efter djungelns lag…

Tja , kurvorna är solklara, teoretiskt sätt i alla fall. Ska bara öva på lite till.
Men korsningar. Ligga alltid i mitten av körfältet. Om jag svänger till hö e vä så ska jag placera mig till hö resp. vä kanten av filen. Står så i boken och sa min lärare också. Jag kan tänka mig att man kör på uppkörningen som jag beskrev och sedan som du. Mitt i alltihoppan så blir man inte trängd av bilister :). Så ska jag göra i alla fall när jag blir stor och får mitt efterlängtade kort :)
Samma i rondeller enligt min lärare. Hade ett par spännande situationer.
Den sistan visste jag inte alls om, bra att nu nämde. Att fler mc står i bredd vid stopp- och väjningsplikter är ok men inte vid trafikljus. Tack för tipset.

Guzzi-Leif
2009-05-18, 22:43
Håller alla tummar jag har för ditt blivande körkort!
Sedan är det så att mc kräver en väldigt hög kunskapsnivå. Som du så riktigt antyder måste det finnas en massa ledig hjärnkapacitet för andra saker än att göra rätt och manövrera. Annars blir man inte gammal i trafiken.
Lycka till!

OK; jag körde upp 1974 med delvis enklare körprov (men faktiskt inte så stor skillnad). Jag körde hundratals mil privat och vann en körlektion som jag genomförde för att få kvitto på att jag var rätt ute.
Sedan var det bara att köra upp.
Men: Jag åkte Husqvarna 118 och med den kunde man köra åttor runt de andra i körgården. Dessutom hade jag varit helt mc-tokig sedan spädbarnstiden och hade läst en massa mc-litteratur innan de 16 åren fyllda.

Andas djupt, släpp ned axlarna, slappna av i käkmusklerna; åk, le och njut!!!

skåning
2009-05-18, 22:43
Ojoj, ni som körde privat. Jag har också frågat alla runt omkring mig som hade behörigheten om att ville de bli min privat handledare, men fick svaret bara njaaa, neeeej, vet inte, har inte tid, hojen pajar blablabla :mad: . Så jag är/var tvungen att fixa allt igenom körskola. Gör ont varje gång jag står vid kassan :). Men men, sånt är det, det är bara att bita ihop och fortsätta.
ps: min man har kortet men kan inte köra :(

Guzzi-Leif
2009-05-18, 23:43
Men: Du är nära nu!
Antagligen kan du allt du behöver kunna men spänningen hindrar kompetensen att blomma ut.
Våga och vinn!

skåning
2009-05-19, 08:25
... spänningen hindrar kompetensen att blomma ut.
Våga och vinn!

Det låter så bra. Tack Guzzi-Leif.
Ska köra igen imorgon. Hoppas bara på att det inte kommer att regna,

skåning
2009-05-19, 08:29
ps: min man har kortet men kan inte köra :(

Tiilhör sanningan att vi köpte en kawa vn800 och det kör han nu. Blev mer van nu att köra stor mc, körde mkt moppe innan.
Han kör jag putsar och vaxar. Men snart är det tvärtom :D

Nina
2009-05-19, 08:59
Ja man kan gott stå tre på bredd vid stopp- och väjningspilkterna, detta gör att fler kan komma iväg samtidigt och man slipper köbildning som blir. Vid rödljus får man inte stå bredvid varann utan då är det på rad som gäller. Din trafiklärare vet säkert om detta. Min lärare visste för jag råkade göra som alla andra vid rödljuset och ställde mig bredvid honom under en lektion och det fick jag snabbt veta att så får man verkligen inte göra, he he. Och så berättade han att det var helt okej med tre på bredden vid övriga plikter.

Tänk också på att i själva rondellen gäller högerregeln. Ligger man i innersta filen och har ett körfält på ytter så gäller högerregeln för dom som är i det yttre körfältet. ;)
Man har väjningsplikt för all trafik som är till höger inne i rondellen. Det här är det få som vet eller minns, dock minns jag det sen 1985 när jag tog första bokstaven på lappen... Jag är nog snart ett vandrande uppslagsverk i trafikregler, hi hi hi. ;)

skåning
2009-05-25, 18:20
Tack för all tips och råd och uppmuntran.
MEN imorgon gäller det, uppkörning på eftermiddagen. Första och SISTA. :D
Ska kanske bli skitväder :( . Vi får se...

HÅLL TUMMARNA!

Molgan
2009-05-25, 18:39
Kör hårt! ;)

(..fast förståndigt)

Nina
2009-05-25, 20:32
Hoppas det går bra. Berätta gärna hur det gick, fast det vet de flesta att är det tyst gick det inte bra, annars lär man få läsa JAAAA!! stort i versaler.

skåning
2009-05-26, 06:31
:eek: Bara några timmar kvar. Det pirrar i magen lite.

Nina
2009-05-26, 06:38
:eek: Bara några timmar kvar. Det pirrar i magen lite.
Ta det bara lugnt fast det är svårt. Jag gjorde så här: jag visualiserade igenom manöverprovet innan jag startade, sen körde jag. Då blev det som att jag körde den två gånger. ;)

skåning
2009-05-26, 08:28
Körde nu en timme och känns att det behövde jag inte. BRA :)

Gibson
2009-05-26, 09:09
:eek: Bara några timmar kvar. Det pirrar i magen lite.

Det känner jag igen, jag gick omkring som en ägg sjuk höna innan jag skulle köra upp, men så fort jag satte mig i bilen för att åka till trafikskolan för att köra upp för MC så blev jag lugn, men då var man på gång och koncentrerad.:D

Gibson
2009-05-26, 09:10
Körde nu en timme och känns att det behövde jag inte. BRA :)

Ett bra tecken, lycka till.;)

pannben
2009-05-26, 13:59
Ja lycka till Skåning, hur många lektioner jag tog vet jag inte men
alla mina körkort jag tagit har kostat kring 5000 spänn i snitt.
Så lätt mc, bil och tung mc. Sen får ngn som är kvickare än jag räkna ut vad det
blir i körlektioner.

skåning
2009-05-26, 19:49
JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!

Fick kämpa på och svettats lite men fick det efterlängtade kortet :D
Körde redan en liten runda till jobbet och lite till.

Ses på vägarna...

Molgan
2009-05-26, 20:18
JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!

Fick kämpa på och svettats lite men fick det efterlängtade kortet :D
Körde redan en liten runda till jobbet och lite till.

Ses på vägarna...
GRATTIS!!

Njut, kommer bli en trevlig sommar! ;)

Jan-Olov
2009-05-26, 20:26
Jag håller med Molgan, Grattis till kortet.

Wolfie
2009-05-26, 20:31
GRATTIS!

skåning
2009-05-26, 20:49
TACK TACK

:cool:

Mats Liifv
2009-05-26, 21:49
Stort grattis!

Nu är det bara att ge sig ut och upptäcka världen, på två hjul...

Nina
2009-05-27, 06:04
GRATTIS!! :D

skåning
2009-06-08, 13:03
Hej på er alla glada

Som skaparen till tråden ska jag vara ärlig och till slutändan berätta att det blev 23 lektioner sammanlagt för mej att ta kortet. Pengamässigt 23*720=16560+uppkörning 1250+VV 1500=19310+ tillverkning av kort 200+ kktillstånd 220+ ett dataprogram för teorifrågor 600 + böcker 500 =20830SEK. :eek: Usch... Blev mer än planerat men så brukar det gå till eller? :o Och har säkert glömt ngt också...
Har redan kört en hel del, så j*vla roligt det är.

Nu planerar vi en hojsemester i Europa. Att köra ner till Ungern. 120mil. Lite off topic men ni som har mer erfarenhet hur många mil är det vettigt att köra om dagen. Har inte bråttom men vill fram ändå inom en vecka.
Finns redan kanske en tråd om ämnet men hittade inga.

Nina
2009-06-08, 13:30
Men grattis!! Nu fortsätter som sagt övningarna fast utan handledare/lärare. Jo, kostnaden drar iväg men egentligen är det ju värt det, hi hi. ;)