handdator

Visa fullständig version : Köpa MC som kan behöva mekas?



-nimos-
2009-05-12, 14:52
Tja,

jag håller på och ta mitt MC kort nu, och har det förhoppningsvis färdigt i slutet av maj, eller början på Juni. Trots begränsning i finanserna så skulle det ju självklart vara toppen att ha en MC när man får sitt kort. Har nu hittat en Suzuki GSX 1100 E på blocket som jag tänker skulle passa mig. Problemet är att den är från -82 vilket också gör att försäkringen kan bli sjukt billig, runt 1600 om året. Men jag antar att eftersom den har gått drygt 7000 mil så kommer det bli saker som behöver fixas. Jag själv är inte så "mekig" av mig men man får väl lära sig, och det finns folk lite runt omkring mig som också kan hjälpa till lite.

Nu kommer då frågan. Är det värt att köpa en sån gammal hoj eller kommer den att bara stå stilla för att ingenting funkar, och det hela tiden behöver renoveras? Och kosta många tusen tusen i reparationer den kommande sommaren eller kanske nästa sommar. Jag vet i nuläget inte vad som är gjort på hojen dom senaste åren, det kan ju va så att den är jätte välskött och renoverad. Men om den inte är det, vad kommer mest troligt behöva bytas och repareras?

Ha det gött.

http://www.blocket.se/lund/Suzuki_GSX_1100_E_21259377.htm?ca=23_10&w=0

Nina
2009-05-12, 15:13
Min Honda CB750 har gått runt 6000 mil och den går fint. Oftast kan första anblicken ge en hint hur hojen är skött. En utseendemässigt repig och illa skött hoj kan ge funderingar hur den kan vara på insidan. Om du fått instruktioner på trafikskolan hur du kollar kedja, drev och stötdämpare, bromsar, sving, lager etc så är det inte fel att åka och klämma på den. Har du en kompis med mc-kort kan denne provköra den och du kan ju alltid sitta bakpå under provturen i så fall.

Jag tyckte inte den såg illa ut. :)

AT-gubben
2009-05-12, 21:52
Håller med Katarina i det mesta, men, en så gammal hoj MÅSTE provköras. Och så långt att den blir riktigt varm. Lyssna på motorn vid start och sen vid varmt. Kolla att oljan ser fräch ut innan start, är den nyligen bytt så ger det visserigen inget men kolla ändå. Misstanke om att något inte står rätt till betyder tack och adjö.

Bilden ser bra ut men bilder kan retucheras eller vara gammal. Låt inte habegäret ta överhanden utan var kritisk.

Lycka till.

Gibson
2009-05-13, 04:27
Helt rätt, du ska vara kritisk för den modellen var en riktig bushoj och kan vara hårt körd men det behöver den inte vara alla var ju inte ute efter att vara snabbast på gatan men var noga med att lyssna på motorn och var extra noga med att lyssna på växellådan dom kunde ta stryk. Jag köpte ju min gamla hoj för 3 år sedan och det var ju också en bushoj på sin tid men jag har inte haft några som helst problem med den maskinellt bara några små saker som var lätta att fixa.;)

-nimos-
2009-05-13, 15:09
Det här låter ju bra. Vad är det man ska lyssna efter på motorn/växellådan? Är som sagt ganska ny på det här. Ska försöka få med en kompis som är lite mer rutinerad också.

Mats Liifv
2009-05-13, 15:33
Det här låter ju bra. Vad är det man ska lyssna efter på motorn/växellådan? Är som sagt ganska ny på det här. Ska försöka få med en kompis som är lite mer rutinerad också.

Känns som absolut nödvändigt att ta med en kompis med mer erfarenhet för att inte riskera att gå på en blåsning. Det kan man visserligen göra i alla fall, men risken minskar åtminstone.