handdator

Visa fullständig version : Uträtning



Nina
2009-05-12, 07:30
De finns tre olika sorters böcker till varje mc. Två böcker får man när man köper en mc, det är en servicebok som verksta'n stämplar vid service och det är en enkel handbok för enkel skötsel av den nya mc:n. I endera boken finns inga sprängskisser och vid vilket servicetillfälle ventilerna ska justeras. De enda man hittar där som är det mest tekniska är vilket lufttryck det ska vara i däcken, vilka tändstift det ska vara etc. Jättesimpla grejer alltså! Men vad som ska göras vid de olika servicetillfällena finns inte i någon bok av dessa två böcker som man får med mc:n vid köpet. Man är så gott som förpassad till ovisshet här.

Den tredje boken däremot som många vill komma över är servicemanualen, inget som kunderna ska få, den är tänkt till bara verkstäderna. Däri finns en lång lista t ex, vad som ska göras vid olika serviceintervaller, t ex när det är dags att kolla ventiler och justera dom, sånt som gemene man inte ska veta. Detta gör också att det är så lätt för verkstäder att fuska för kunden har ingen insyn eller vetskap!

Jag personligen föredrar att veta vad som ska göras vid de olika serviceintervallerna. Jag kan då lättare åberopa fusk om man inte gjort allt enligt punkterna. Det är en av anledningarna till att jag söker servicemanualer på nätet, för serviceboken och handboken har jag ju redan.

klaus
2009-05-12, 15:48
ok,då kan man säga att handboken på dina hojar var inget vidare.Visserligen hade jag inte så många sprängskisser på min heller men tycker att jag klarat mig bra hittills.Stöter du på mina servicemanualer så är jag tacksam om du säger till,min datorvana har mycket att önska

Nina
2009-05-12, 15:58
Javisst, jag säger till om jag råkar på en. =)

Bajen-Sam
2009-05-12, 16:03
ok,då kan man säga att handboken på dina hojar var inget vidare.Visserligen hade jag inte så många sprängskisser på min heller men tycker att jag klarat mig bra hittills.Stöter du på mina servicemanualer så är jag tacksam om du säger till,min datorvana har mycket att önska


Klaus kolla denna länken.

http://www.bosshoss.ch/Handbuch/Handbuch.html

Nina
2009-05-12, 16:27
Inte lätt att hitta men det jag hittat till BMW:n ser ut så här:

klaus
2009-05-12, 17:20
Tack Sam,detta var den handbok som följde med hojen,även Katarina kan titta hur den ser ut,men jag tog ju fel i början också,det var skillnad mellan handbok, servicebok och servicemanual och det är servicemanualer vi är ute efter även om jag tycte att min handbok var ganska bra i det avseendet