handdator

Visa fullständig version : Nya stift



Nina
2009-05-11, 06:10
Så där, fick hjälp av Jocke i går att få ur tändstiften på Trajjan, de sitter knöligt till och det slutade med att han fick lossa på tanken. Jag tycker stiften ser snudd på grå ut, den verkar gå lite för snålt. Kanske det räcker att justera förgasarna med lite fetare blandning men dock ser de lite väl ljusa ut, stiften.

Nu är de bytta så nu ska jag provköra hojen och se om den hackar i högfart igen. Det roliga är att i går när den började hacka så drog jag ut choken lite i hög fart och då gick den bättre. Jag drog in choken och vips hackade den direkt. Tycker den får för lite bränsle och det känns så när man kör den (rycker, svarar sent vid pådrag). Förgasarna synkades på servicen nyligen så kanske nåt ställts in fel där. Återstår att kolla om den går lika illa med nya stift, i så fall är det bara förgasarna kvar för luftfiltret såg rent ut.

Tyvärr är luftfiltret fastskruvat, jag var med om ett igensatt luftfilter en gång och då vände jag bara på det och körde hem. Den gången hade nya bilen varit på 100-milaservice och tändstift, luftfilter och oljefilter samt olja skulle bytas. Dagen efter for jag på semester i Norge och väl där gick bilen sämre och sämre. Som tur är så har man väl liiite intelligens att kunna felsöka, jag öppnade huven och kollade stiften. Och de såg nya ut? Inte.
Oljan var skitig, luftfiltret var också det rejält skitigt, kunde knappast blivit så där skitigt på en resa bort till Norge och då hade jag resten av resan kvar, jag hann ju bara dit.

Jaha, jag avbröt resan, vände på luftfiltret så den rena sidan vätte mot intaget och for hem. Arg som ett bi skäller jag ut verkstadschefen med serviceboken upptryckt under näsan vid bilen där jag visar vilken bra service de gjort på bilen — med andra ord ingen service alls. De hade bara flyttat bilen från en sidan parkeringen till den andra och stämplat i serviceboken!

Så kan det gå till, tyvärr finns inget serviceschema i dagens serviceböcker så man kan inte se vad som ska servas. Man är förpassad till ovisshet numera och enklare för verkstaden att fuska…

Men, jag hittade en servicemanual på BMW:n igår på nätet, både tysk och engelsk och där finns *allt* i sprängskisser och; utförligt serviceschema vid olika intervaller. :D

Nina
2009-05-11, 11:09
Ha! Det var stiften!! Nu går moppen som den ska igen. :D

Mats Liifv
2009-05-11, 13:34
Skönt att den går som den ska igen!

Undrar om de provkört efter service, slarvas ofta med det?

Har kunnat konstatera det när jag skrivit upp mätarställningen innan jag lämnat in hojen.

klaus
2009-05-11, 14:09
varför lämnar ni in fordonen för service överhuvudtaget när ni är så kunniga själva,gör man jobbet själv så vet man att allt är ok och gjort och prislappen blir inte så mycket heller.Min kompis hamnade också i sådan verkstadsfälla,betalade för full service men vid senare kontroll hade dom inte gjort något annat än tagit betalt.

Nina
2009-05-11, 16:15
varför lämnar ni in fordonen för service överhuvudtaget
Vid 1000-milaservicen vet ingen förutom verksta'n vad som ska göras och kollas, det kanske ska kollas ventilspel? Synkas förgasare? ;)

Nina
2009-05-11, 16:16
Också därför jag kikar och letar efter just servicemanualer, jag hittade till BMW:n i går, nu vet jag exakt vad som ska göras vid 1000-milaservicen på den. ;)

Mats Liifv
2009-05-11, 20:17
Jag lämnar hojen till en kille jag litar på.
http://www.motorcykelservice.se
Här får jag ett förstklassigt utfört jobb, utan slarv och fusk. När hans timdebitering ligger på ungefär hälften av vad de andra firmorna i Stockholm tar, är valet givet för min del. Han ställer alltid upp och löser alla mina problem. Inget jobb är för litet eller stort. Han fixar allt!

Mekade mycket mer förr, när jag av ekonomiska skäl var tvungen. Hade då dessutom tillgång till ett garage att hålla till i. Nu har jag råd att låta Håkan göra det jag inte vill eller kan göra själv. Har heller ingen lokal att vara i. Två hojar och en bil i samma parkeringsruta inbjuder inte till några större insatser vad gäller mekandet.....

klaus
2009-05-12, 05:35
i min handbok för hojen står exakt vad som skall göras och med vilken intervall,har ni köpt hojar utan handbok?Dom flesta servicejobben är ju enkla,byta olja,filter,tändstift,luftfilter,bromsklossar mm
det fixar dom flesta.Justera ventilspel o dylikt kanske kräver verkstad,men det borde man märka när motorn går dåligt,behöver inte vänta till visst miltal.
OK ,jag kanske är mer händig och har mer tid än andra

Nina
2009-05-12, 06:05
I handboken och serviceboken finns inget som berättar vad som ska göras vid de olika intervallerna. Däremot finns servicemanualer på nätet på vissa hojar, där hittas allt på hela hojen i sprängskisser och lista på vad man exakt ska göra på servicen vid olika intervaller, sånt som verkstäder har men inte gemene man. Det enda som finns med i handboken är vilka tändstift man ska ha, lufttryck i däcken, storlek dito och allmän enkel skötsel. Men inget ingående som hur det ser ut inuti motorn, växellådan etc.

Nina
2009-05-12, 06:07
Får tillägga att jag har både servicebok och handbok till mina hojar, själva servicemanualerna får man leta efter och egentligen inget som kunder ska ha.