handdator

Visa fullständig version : Bra val: Yamaha Xt 660 r ?



Gfunk
2009-05-07, 09:03
Hallå på er !

Jag går i tankarna att köpa en Yamaha XT660R 2008
Är det någon som har erfarenhet av dom så vore jag tacksam om ni ville berätta.
Driftsäkerhet, komfort, servicekostnades osv.

Tror att det kan vara en okej mc. idag har jag en Yamaha wr 450 2004 med supermotardkit och det blir allt bra vinglig när man kommer upp till 120+. Så en xt kan kanske passa bättre.

Tack på förhand ;)

Molgan
2009-05-07, 10:35
Har en XT660Z och många bekanta med 660R så viss erfarenhet. När det gäller driftsäkerhet så är XT'n svår att slå, spisen är bombsäker. Service var 1000'e mil så kostnaderna där är minimala. Komforten är utmärkt och de går stabilt fast man kan få lite weaving i 140+ speciellt om man kör på knottriga däck.

De nackdelar jag kan komma på är först och främst vikt/effekt-förhållandet, det är rätt så bastanta hojar och effektutaget är moderat, power-wheelies existerar inte om man inte trimmar. :p Fjädringen är ganska enkel men så länge man håller sig från crossbanor så funkar den hyfsat. På R'en så har de av nån outgrundlig anledning dragit avgasen under motorn så markfrigången är sisådär i skogen och rören sitter oskyddat då hasplåt är extra. På R- och X-hojarna har det gnällts lite på insprutningen som är lite stökig och går ojämnt, Z har annan FI.

Bättre och billigare pendlar- och skogsmullehoj är svårt att hitta, och det är många som kört jorden runt på XT så man kan använda dem till i stort sett vad man känner för.

Hej å välkommen föresten. =)

Väse Conny
2014-12-31, 20:14
Hej o hallå
Nu rycker jag upp en gammal tråd, på Blocket finns en XT 660 för 40 000:-
Om jag säljer av min Dominator och köper denna istället, jag kan egentligen inget om nånn MC
Köra och mecka kan jag därimot
Kom med era tankar och vad ni har hört om denna hoj

Olle Å
2015-01-01, 11:07
Hej o hallå
Nu rycker jag upp en gammal tråd, på Blocket finns en XT 660 för 40 000:-
Om jag säljer av min Dominator och köper denna istället, jag kan egentligen inget om nånn MC
Köra och mecka kan jag därimot
Kom med era tankar och vad ni har hört om denna hoj

Om vi jämför den med Dominatorn, så är den lättare och lite kvickare. Också mycket fin på småvägar. Visst kan man åka långa dagsetapper på den, det gjorde jag ju på Dominatorn och har ju en åkkompis som har en 660 som hängt med på 30 milaturer utan problem.:):)

V Saarela
2015-01-01, 11:28
XT:n är ju en modern hoj, som dag och natt jämfört med Dominatorn. Kikar man på prislapparna så lever nog Dominatorn på sitt gamla rykte bara.

Hojarna har ju dessutom använt mycket av mcbuden i Stockholm(R-modellen) och dom brukar väl få renovera motorerna vid cirka 8-12000 mil. Bra betyg för att vara stånka och framför allt.....hur dom används då.

Bra krut i dom ändå. EN XT går upp på bakhjulet bara på rulle....det har jag aldrig lyckats med på Dominatorn.

Tycker dom är lättmekade också. Skruvventiler o justering var 2000 mil bara.
Jag sålde min XTX för ett par år sedan.

http://www.saarela.se/aktuellt/aktuelltbild12/120807/120807b18.jpg