handdator

Visa fullständig version : SMC kritiska till ny körkortslagstiftning



pewa
2009-05-04, 21:41
http://www.hojen.nu/bilder/nyheter/2009/smc_kk.gif

SMC kritiska till förslag på ny körkortslagstiftning
Sveriges Motorcyklister, SMC, presenterade nyligen sitt remissvar på utredningen
"En reformerad körkortslagstiftning"*. Utredningen handlar delvis om nya
körkortsregler efter 2013 och SMC konstaterar att det inte är någon annan
behörighet som får så många förändringar såsom den för MC.

En anledning till att vissa avstår från att ta MC-kort är den krångliga väg man
måste gå innan man är framme. Det körkortsdriektiv från EG som nu ska införas
i samtliga EU-länder kommer inte göra saken bättre. Bland annat ska ett prov
mellan A2(mellanklass) och A(tung) införas och instegsåldern för direkt tillträde
till A(tung) höjas till 24år.

En positiv förändring är dock att i behörigheten A2(mellanklass) höjs effekt-
gränsen från 25 kW till 35 kW.

*Regeringen beslutade den 30 november 2006 att se över de svenska
körkortsförfattningarna. Utredningen består bland annat i att se över förnyelse
och utbyte av körkort, att analysera förslag till förändringar av reglerna för
nyblivna förare under prövotiden, att se över systemet med läkares anmälnings-
plikt m.m.

Ni hittar hela SMC's remissvar här (http://www.motorcyklisterna.org/upload/SMC%20centralt/Dokument/remissvar/En%20reformerad%20k%C3%B6rkortslagstiftning%20-%20SMC.pdf)

Utredningen i sin helhet finns att läsa på Regeringskansliets hemsida (http://www.regeringen.se/sb/d/108/a/118791)

Seth
2009-05-05, 13:54
jaha. tråkigt att de vill höja Obegr, till 24 men jag gillar att de kompenserar det med höjd effekt på begr, jag är iaf glad att jag slipper uppkörningen mellan begr och obegr om jag ska vara helt ärlig.

Molgan
2009-05-05, 15:42
Uppkörning mellan beg/obeg låter kostsamt, A-behörighet är snart ett privilegium for the rich and famous.

Nina
2009-05-05, 20:33
Begriper inte varför man måste köra upp en gång till? Jag tror nog att hårdare regler innebär fler som tar större risker.

pewa
2009-05-21, 01:00
EU höjer åldern för mc-kort
Källa: svt.se

Om fyra år måste man vara 24 år för att få ta körkort för tung mc. Det är ett nytt EU-direktiv som införs, i ett försök att minska antalet mc-olyckor. Men organiserade mc-föreningar tycker att EU skjuter över målet, eftersom genomsnittsåldern för dom som omkommer i mc-olyckor är 38 år.

Enligt Catrin Tidström, kansliråd på näringsdepartementet, riktar sig direktivet mot trafiksäkerhet och EU vill införa hårdare regler både för mc och moped, eftersom olyckorna för den typen av fordon ökar.

Som reglerna ser ut idag får man ta körkort för lätt mc redan vid 16-års ålder, medan man måste vara 21 år för tung mc. Men från och med 2013 måste man alltså vara 24 år för att få köra tung mc.

Antalet mc-förare som omkommit i olyckor har ökat de senaste åren, trots den så kallade nollvision. Men samtidigt har antalet motorcyklister fördubblats. År 2000 fanns 150 000 förare och 2008 var 300 000 förare registrerade.

- Att höja åldern hjälper ingenting. Man måste få en bra grundutbildning i kombination med ökat riskmedvetande, det kan rädda liv, säger Maria Nordqvist, politisk sekreterare för Sveriges Motorcyklister, till Tvärsnytt.