handdator

Visa fullständig version : Gsx400e startar inte. klickar bara



Seth
2009-04-29, 10:43
försökte starta suzukin i morse men det bara klickade, startmotorn hoppade inte ens till. kollade batteriet för säkerhets skull och det var laddat.
allt lyste och fungerade.
Kollade sen säkringen och den var hel.
sen tog jag bort kåpan och då hörde jag att det klickade från relät.
kände på det o skruven man skruvar på plusen på sitter löst

tror ni att det är relät som har gått?
den runda saken under regulatorn

Bajen-Sam
2009-04-29, 15:35
Kolla polerna på batteriet dom kan vara ärgade samt att du drar åt kabelfästena som sitter på polerna.

Brukar vara det vanligaste felet.

Seth
2009-04-29, 15:54
ok. polerna tror jag ska vara åtdragna. hade ur batteriet snabbt innan

Guzzi-Leif
2009-04-29, 19:09
Följ både plus- och jordkabel från batteriet till deras respektive anslutningar. Kolla anslutningarna samt kabelns fastsättning i kabelskorna.

Seth
2009-04-29, 19:57
ok de satt lite löst på batteriet men jag har inte satt ihop allt än då jag passade på att rengöra allt o kolla över kontakterna

pewa
2009-04-29, 20:48
Trodde mitt startrelä pajjat när det var premiärtur för ett tag sen.. nyladdat batteri, uppmätt 12v, men det bara klickade.

Pratade med verkstan, han tyckte jag skulle testa starthjälp innan vi testa nytt relä. Sagt och gjort, sen spann den som en katt! :) Har dock inte startat den på någon dag nu så det ska bli spännande att se om den går igång igen eller om batteriet kanske är kasst.

Guzzi-Leif
2009-04-29, 21:40
Efter laddning + sisådär en timmes vila, bör ett 12V batteri ligga på åtminstone 12,7 V för att kunna anses som friskt. Kommer man inte ens upp i 12,5 V är det inte ens läge för att fundera - bara att byta.

Sedan bör det inte självurladda märkbart heller. Faller det flera tiondelar per dygn (utan användning) är det definitivt finito.

Seth
2009-04-29, 23:07
ska pyssla med den i morgon. håller tummarna på att det är ett lätt fel. vill komma ut på vägarna nu efter storservicen nu

Seth
2009-05-02, 12:17
Allt fixade sig. var bara att skruva åt + "bulten" så fixade det sig. var alltså glapp... :P

pewa
2009-05-06, 14:42
Allt fixade sig. var bara att skruva åt + "bulten" så fixade det sig. var alltså glapp... :P

Skönt! Den typen av "mek" tycker jag är lagom nivå ;)

Seth
2009-05-06, 19:28
Skönt! Den typen av "mek" tycker jag är lagom nivå ;)

mm men man blir sur när det bara var så enkelt... nu läcker hon bara lite olja vid filtret. ska ta loctite där. o ringen tätade tydligen inte tillräckkligt...

dessa gamla maskiner. måste pyssla med dem ibland ;)