handdator

Visa fullständig version : Ny hoj! SV650S



Molgan
2009-04-26, 17:19
Har haft Tenerén nu i snart ett år, och häromdan kom idén att byta hoj som en blixt från klar himmel. Har bara kört hojar med grusdäck så det skulle vara skoj att pröva på å äga en gathoj. Sporthoj går bort eftersom jag inte anser det ekonomiskt eller praktiskt försvarbart med 2 hojar, och sporthoj är för mycke leksak för att ha som allt i allo känns det som. Har däremot ända sen tidig moppeålder haft ett gott öga till VFR. Snygg, funkar både för lek på bana och för långkörning och har vad jag hört fått mycke lovord för kvalitet och hållbarhet. Men som sagt, skaffar jag en sån gör jag mig av med tenerén, vet inte om jag kommer klara mig utan grusäventyren.. Ska iaf försöka, blir abstinensen för stor får jag väl köpa mig nån gammal XR eller nåt. :p

Är det nån som har åsikter om/erfarenhet av VFR? Kanske prövat köra långtouring med den?


http://www.hondamc.com/images/bildarkiv/2009/VFR800A/_thumbs/MVFR82009AWD_w800.jpg

Bänkad o Klar
2009-04-26, 21:43
[QUOTE=Molgan;17798]Har haft Tenerén nu i snart ett år, och häromdan kom idén att byta hoj som en blixt från klar himmel. Har bara kört hojar med grusdäck så det skulle vara skoj att pröva på å äga en gathoj. Sporthoj går bort eftersom jag inte anser det ekonomiskt eller praktiskt försvarbart med 2 hojar, och sporthoj är för mycke leksak för att ha som allt i allo känns det som. Har däremot ända sen tidig moppeålder haft ett gott öga till VFR. Snygg, funkar både för lek på bana och för långkörning och har vad jag hört fått mycke lovord för kvalitet och hållbarhet. Men som sagt, skaffar jag en sån gör jag mig av med tenerén, vet inte om jag kommer klara mig utan grusäventyren.. Ska iaf försöka, blir abstinensen för stor får jag väl köpa mig nån gammal XR eller nåt. :p

Är det nån som har åsikter om/erfarenhet av VFR? Kanske prövat köra långtouring med den? QUOTE]

Tjusig hoj Molgan ;)
Har en kompis som har en tökken så'n där VFR - han är helnöjd!

Molgan
2009-04-26, 23:22
Har en kompis som har en tökken så'n där VFR - han är helnöjd!
Ja, har fortfarande inte hört talas om en missnöjd VFR-ägare, nån borde det väl finnas? :p

Nina
2009-04-27, 06:07
Va'? Oj så snopet! Du kanske kan hitta nån äldre gruspisk att köra med om abstinensen skulle bli för stor. Jag skulle inte klara mig utan i alla fall.

Glömde tillägga att Honda anses vara ”bullett proof”, har oftast inget krångel utan bara går och går och går.

Mats Liifv
2009-04-27, 07:59
Molgan!

Här kan du kanske hitta ett och annat om VFR:en.


http://www.vfr-forum.se

Dom där tankarna har kommit och gått även hos mig under årens lopp. Ena året var det grushoj och nästa landsvägshoj. Längtade alltid efter den hoj jag inte hade. Till slut insåg jag det ohållbara och skaffade en av varje sort. Har man möjlighet till det är det optimalt. Grushojen behöver ju inte vara så dyr utan man kan klara sig med en för runt 20-25.000:-.

Har många gånger tänkt skaffa en VFR, men det har aldrig blivit så. Tror det är en kanonhoj som passar till det mesta man vill göra, på asfalt.

Nina
2009-04-27, 09:24
Hi hi hi, det här var skoj, att studera detaljer. Kolla in baklampan, det ser ut som en liten gubbe i glaset:

Klicka här, bilden är stooor (http://www.hondamc.com/images/bildarkiv/2008/VFR800/MVFR820058RD_R%20SILV08.jpg)

PatrikAdolfsson
2009-04-27, 09:39
Det är ju Transformers

http://freddyo.com/wp-content/uploads/2008/08/transformers2bw0.jpg

Nina
2009-04-27, 10:07
Det är ju Transformers
Aaah, nu ser jag likheten. ;)

Molgan
2009-04-27, 10:37
Oj så snopet!
Ja så känner jag oxå lite. :rolleyes:

Till slut insåg jag det ohållbara och skaffade en av varje sort. Har man möjlighet till det är det optimalt.
Visst är det så, kommer nog försöka hitta nån billig grussprättare så småningom om ekonomin tillåter.

Det är ju Transformers
:D

leffa
2009-04-27, 15:15
det var väl en sådan maskin du provsatt på 2 hjul,den är riktigt snygg.

Molgan
2009-04-29, 15:46
Jahupp, det blir sällan som man tänkt sig. Behåller Tenerén, men från och med imorgon så är man även ägare till en SV650S -08. Får alltid ångest när jag köper grejer men hoppas det går över när man sitter på nyhojen. :p

Mats Liifv
2009-04-29, 16:25
Kul, det är en smidig, liten hoj med ett härligt ljud!

Bra med två hojar, nu behöver du inte längta efter det du inte har utan du både har kakan och kan äta den.....:D

Molgan
2009-04-29, 17:58
Kul, det är en smidig, liten hoj med ett härligt ljud!

Bra med två hojar, nu behöver du inte längta efter det du inte har utan du både har kakan och kan äta den.....:D
Precis, optimalt. =) Ska bli spännande å se hur man trivs med en gathoj. Enda erfarenheten jag har (förutom körskolans hojar) är att jag lånade en bandit och körde 2 km, i övrigt har jag bara kört grusmoppar. Kanske ångrar mig imorgon redan. :D

Nina
2009-04-29, 18:36
Wow! Det svänger om Molgan här. =)
Fördelen med olika sorts hojar är att man kan ju välja hoj efter humör. Berätta i morgon hur det känns efter en runda med nya hojen, Molgan.

pewa
2009-04-29, 20:45
Kul med ny hoj! Jag gillar lösningen på problemet med att välja, köp en till bara :)

Nina
2009-04-30, 06:55
Ett annat sätt är att köpa veteranhojar, man kan få tag i en jättefin äldre mc för en billig peng, försäkringen dito är nästan gratis. Och så är de skattebefriade. Ett tips… ;)

Molgan
2009-04-30, 14:55
Det blev finåkare av grusåkarn oxå!

http://img152.imageshack.us/img152/6459/dscn0946s.jpg

(notera de säkerhetsmedvetna Fristadsbyxorna)

Första intrycken: Hämtade ut hojen, skrev på alla papper och fick en snabb genomgång om vart gas å broms satt. När jag rullade iväg började jag veva runt med benen och leta efter forpinnarna, de satt ju för fanken strax nedanför sätet! Vinglade bort på macken, fyllde upp å sen åkte jag och polaren på en liten tur runt stan. Vilken skillnad mot Tenerén. Hojen svänger dit jag tittar och ligger stadigt som ett tåg genom kurvan. Bromsarna är hur sköna som helst, testade ABS'en lite med och den kändes behaglig. Kan hända att den gick in lite väl tidigt men ska testa den mer sen.

På E4'an upptäckte jag att jag inte knäppt kragen ordentligt, man sitter rätt oskyddad och då man ligger framåt åkte vinden rakt in under jackan. Ingen turbulens alls dock som på teneren utan bara ett jämnt sus mot hjälmen. Saknade den höga positionen som man har på Yamman i stan, kändes som man försvann ner bland bilarna och man hade inte samma överblick.

Har inte testat motorn då jag vill ta det lugnt fram till 100-milaservice, ligger under 6000 varv mest. Nåt jag noterade var att motorn har ett ganska mysigt spinnande men att kanonröret till ljuddämpare tar bort i princip allt. Åtgärd behövs..

Nu ska jag ut å finåka lite till i solskenet. =)

Edit: Det ser visserligen ut som jag är begåvad med en yppig byst på bilden, men tyvärr så är det bara alla manualer å papper från köpet jag knölat ner i jackan. ^^

Nina
2009-04-30, 15:54
Vad skoj, den är alltså sprillans ny? =)
Noterade de fotsida av senaste moderna snitt och för vårens kulörer – Fristadsbyxorna.

Molgan
2009-04-30, 20:04
Vad skoj, den är alltså sprillans ny? =)
Noterade de fotsida av senaste moderna snitt och för vårens kulörer – Fristadsbyxorna.
Jo det är en fabriksny -08, sista modellen och jag fick ett riktigt riktigt bra pris. Tas inte in mer pga bullerkraven. Ska ju hålla mig under 6000rpm men prövade lite varv nyss, allt skoj finns ju över 6000! Måste nöta så man snabbt tar sig förbi 100-milaservicen. Ska byta Fristadsbrallorna mot nåt med knäpuckar då. =)

Gibson
2009-05-01, 09:50
Snygg hoj, alltid roligt med något nytt.:D

Molgan
2009-05-03, 00:35
Aaah va kul den är! Längtar som en gris tills den är inkörd. Gjorde en helt meningslös film, ville kolla om det gick att filma med min Coolpix så jag ställde den på backen å körde fram å tebax en gång (vinglandet på slutet är för att jag upptäckte glassplitter på asfalten ^^): http://www.youtube.com/watch?v=y03w-yhsBLA

Nina
2009-05-03, 06:19
Kul! Den låter rapp också. =)

Molgan
2009-06-04, 16:58
Nu är hojen så gott som inkörd, liten testrapport: Tycker det är synd och skam att detta är en utgången modell, efterföljaren (Gladius) har inte alls samma stil och finess. 650-modellen brukar ju kallas "tjejhoj", och om det är rätt så kallar jag mig gärna feminist. Visst känns den lite tunn på motorvägen (så tunn som nåt som toppar 230 kan kännas) men när det svänger så är den vansinnig. Tänk om man hade fått köra med den här på uppkörningen, är så sjukt lättkörd. Enda som kan ha ställt till det är den lite frikostiga vändradien. Bromsarna är toppen, (ABS borde vara standard på alla hojar) fjädringen däremot känns lite "billig", kanske behövs lite justeringar.

Sittställningen är oväntat sportig vilket ställde till det lite i början för en som bara åkt grussprättare. Horiiiibel träsmak men det börjar gå till sig, ska dock skaffa en Airhawk (tack för provlånet Veio) inför långturen senare i sommar. Handlederna fick jag ont i innan jag fattade hur man sitter på en sån här. Har monterat en touringruta, bytt ut badbryggan mot en mindre skylthållare bak och köpt ett par mjuka packväskor (Oxford) så nu är jag redo att korsa alperna. Ska bli historiskt roligt att pressa SV'n längst alppassen. =)

Och den funkar bra för lite lättare grusäventyr oxå:

http://img35.imageshack.us/img35/8936/dscn11313.jpg

(pewa, den här tråden kanske skulle flytta å byta namn?..)

Jåke
2009-06-04, 22:12
Aaah va kul den är! Längtar som en gris tills den är inkörd. Gjorde en helt meningslös film, ville kolla om det gick att filma med min Coolpix så jag ställde den på backen å körde fram å tebax en gång (vinglandet på slutet är för att jag upptäckte glassplitter på asfalten ^^): http://www.youtube.com/watch?v=y03w-yhsBLA

Haha... sån där film har jag gjort med TRX:n också när jag fick mitt Akra helsystem monterat. Ville kolla kameran och höra hojen under acc :D

Synd och skam på SV'n som sagt. TRX var ju en tidigare twin från Yamaha som var lite tyngre men hade mer tryck i motorn. Dock lika lätthanterlig och jag tycker om de där relativ små twinnarna. De är så jäkla lätthanterliga och därför skojiga att köra.

Den räcker garanterat till mer än bara lite grusbus, jag lovar... jag har inte kört nån snabbare grushoj än min TRX om jag säger så ;) Lämpligare och bättre på nästan allt, men inte snabbare även om WR450 kommer nära...

Gibson
2009-06-05, 13:38
Nu är hojen så gott som inkörd, liten testrapport: Tycker det är synd och skam att detta är en utgången modell, efterföljaren (Gladius) har inte alls samma stil och finess. 650-modellen brukar ju kallas "tjejhoj", och om det är rätt så kallar jag mig gärna feminist. Visst känns den lite tunn på motorvägen (så tunn som nåt som toppar 230 kan kännas) men när det svänger så är den vansinnig. Tänk om man hade fått köra med den här på uppkörningen, är så sjukt lättkörd. Enda som kan ha ställt till det är den lite frikostiga vändradien. Bromsarna är toppen, (ABS borde vara standard på alla hojar) fjädringen däremot känns lite "billig", kanske behövs lite justeringar.

Sittställningen är oväntat sportig vilket ställde till det lite i början för en som bara åkt grussprättare. Horiiiibel träsmak men det börjar gå till sig, ska dock skaffa en Airhawk (tack för provlånet Veio) inför långturen senare i sommar. Handlederna fick jag ont i innan jag fattade hur man sitter på en sån här. Har monterat en touringruta, bytt ut badbryggan mot en mindre skylthållare bak och köpt ett par mjuka packväskor (Oxford) så nu är jag redo att korsa alperna. Ska bli historiskt roligt att pressa SV'n längst alppassen. =)

Och den funkar bra för lite lättare grusäventyr oxå:

http://img35.imageshack.us/img35/8936/dscn11313.jpg

(pewa, den här tråden kanske skulle flytta å byta namn?..)

Kul att du är nöjd med hojen, jag blir lite avundsjuk när jag läser att du ska korsa alperna, jag gjorde det några gånger på 80-talet. Jag är nyfiken på vart du ska åka och vilken väg du väljer.:D

Guzzi-Leif
2009-06-05, 20:42
Det där är ju En Riktig Motorcykel!
Till och med lite snörvel från insuget vid avslag - Så ska det låta!
Och med den musiken från avgaset ska du väl inte byta ljuddämpare? Mulligt nog för njutningen men utan att reta andra, det är väl idealiskt?
GRATTIS TILL EN FIN MC!

Gurrag
2009-06-05, 23:30
Grattis till MCn

Molgan
2009-06-07, 09:50
Den räcker garanterat till mer än bara lite grusbus, jag lovar... jag har inte kört nån snabbare grushoj än min TRX om jag säger så ;)
Hehe, ja jag gillar din avatar på SMC's forum. =)

Jag är nyfiken på vart du ska åka och vilken väg du väljer.:D
Är inte helt spikat än, det enda som är bestämt är när vi ska ta färjan till tyskland. Min reskamrat som varit nere och kört innan har sett ut några spännande vägar och vi kommer förmodligen att stanna till hos folk vi känner i Slovenien. Detaljerad resplan kommer nog endast att finnas i efterhand. :)

Och med den musiken från avgaset ska du väl inte byta ljuddämpare? Mulligt nog för njutningen men utan att reta andra, det är väl idealiskt?
GRATTIS TILL EN FIN MC!
Ja som sagt så var min första reaktion när jag hörde hojen att byta ljuddämpare, den går verkligen ofattbart tyst. Med tanke på att just dB är orsaken till varför den inte tas in längre förstår inte hur bullermätningar görs, om jag står bredvid vilken annan hoj som helst som har orginalsystem hörs inte SV'n överhuvudtaget. Men det är en speciell känsla att ligga på landsvägen och det enda man hör är det stadiga suset från fartvinden helt utan störande turbulens, man kan smyga genom byarna utan att skämmas och som jag nämnt innan så räddade orginalburken mig från en fortkörningsböter. Stealth technology, har bestämt mig för att behålla den som den är.

Och tack! =)