handdator

Visa fullständig version : Ryckutjämnare



Molgan
2009-04-24, 08:20
Hur skadligt är det att köra med glappande ryckutjämnare? Upptäckte att det glappade rejält på bakdrevet, kan röra kedjan en cm fram å tebax utan att bakhjulet snurrar. Resultat; ryckig gång vid av- och påslag med gasen. Hojen är mindre än ett år gammal så det blir förhoppningsvis fixat på garanti, men Yamaha-Center hade inte tid föränn den 5e Maj. Vill ju köra paltrundan 1a Maj..

För övrigt uselt att kuddarna är slut redan, önskar man kunde byta ut det astunga 17tumsdäcket mot ett stumt 18 tums.

Mats Liifv
2009-04-24, 08:30
Verkar skumt att gummikuddarna skulle vara slut redan. Inte svårt att byta, om det ser ut som på mina tidigare stånkor. Det är bara att ta av hjulet och plocka ut de gamla kuddarna och lägga i nya. Är inte svårt och tar inte lång tid, om dom inte har någon annan konstruktion på din hoj. Är det garantijobb tycker jag att Yamaha inte kan säga att de inte har tid. Borde kunna fixas på tio minuter. Annars kan du kanske få delarna och göra det själv. Är naturligtvis inte bra alls om det är kraftigt glapp. Hela drivlinan får stryk.

Molgan
2009-04-24, 08:38
Verkar skumt att gummikuddarna skulle vara slut redan. Inte svårt att byta, om det ser ut som på mina tidigare stånkor. Det är bara att ta av hjulet och plocka ut de gamla kuddarna och lägga i nya. Är inte svårt och tar inte lång tid, om dom inte har någon annan konstruktion på din hoj. Är det garantijobb tycker jag att Yamaha inte kan säga att de inte har tid. Borde kunna fixas på tio minuter. Annars kan du kanske få delarna och göra det själv. Är naturligtvis inte bra alls om det är kraftigt glapp. Hela drivlinan får stryk.
Jo, har ju haft loss kuddarna innan vid däcksbyte. När vi tog loss fälgen trillade hela rasket ur, kuddarna satt väldigt löst från början och jag tror det är därför de slitits så fort. Lätt att fixa själv men skulle vilja slippa pröjsa de 450 spänn ryckutjämnarna kostar. Får väl gå tebax å gnälla lite till på dom. =/

Mats Liifv
2009-04-24, 09:46
Lätt att fixa själv men skulle vilja slippa pröjsa de 450 spänn ryckutjämnarna kostar. Får väl gå tebax å gnälla lite till på dom. =/

Det ska du absolut göra. Du kan ju inte få mer än ett nej! Går det vägen kan du lägga pengarna på något roligare!