handdator

Visa fullständig version : Val av uppkörningshoj



guranisten
2009-04-22, 12:47
Fick i dag mitt lämp och ska nu välja vilken skola jag ska övningsköra med. Den ena skolan har en Suzuki DR650SE och den andra en Suzuki Gsx 750. Så min fråga är ju då vilken hoj som är mest lättkörd mm. jag är 175 cm lång. Har knappt kört moppe innan så jag är grön så det förslår. Däremot har jag haft B kort i flera år så trafiken är jag van vid.
tacksam för lite synpunkter

Mats Liifv
2009-04-22, 13:57
Tveklöst måste Suzuki DR650SE vara mest lättkörd. GSX beteckningen indikerar en sporthoj för mig. Tror att de hade en vanlig, naken landsvägsmodell för en del år sedan på 750 cc. Om den hette GSX låter jag vara osagt. Oavsett vilket så tror jag att 650:an är betydligt lättare att handskas med för den som inte är van. Smidigare att manövrera och lättare rent viktmässigt.

Lycka till med övandet!

guranisten
2009-04-22, 14:04
Tackar Mats.
Blev lite undrande över hur hög 650 hojen var, tänkte om det är bökigt att stanna vid rödljus om man knappt når ner till marken :)

Nina
2009-04-22, 15:00
jag är 175 cm lång. Har knappt kört moppe innan så jag är grön så det förslår. Däremot har jag haft B kort i flera år så trafiken är jag van vid.
Precis och exakt samma förutsättningar som jag hade! Jag är också 175 cm lång, hade aldrig kört moppe ens förut och totalt grön.

Jag körde en GSX 750 på min trafikskola, så värst sportig är den ju inte, det är ingen raket. Den är ganska lättsam och enkel att hantera, gör precis som du säger åt den. Oljekyld, 6-växlad, 4-cyl motor, du kan t o m köra på 6:e växeln i låg fart. Jag skulle ta den större på 750 cc.

Välkommen hit ska du vara också. =)

Molgan
2009-04-22, 15:15
GSX'en är lättare att handskas med än DR'en för en nybörjare tror jag, DR'en är en enstånka som kräver mer växlande och kräver rätt varvtal hela tiden. Däremot så är DR'en mer lättmanövrerad, så i slutändan går det nog på ett ut. :p

Mats Liifv
2009-04-22, 15:26
Det är ju mer än hojvalet som spelar in i valet av körskola. Alltid bra om man känner någon som kan rekommendera den ena eller andra. Lärarna kan vara olika bra pedagoger, tillgänglighet etc. Gissar att det kan skilja rätt mycket mellan olika skolor. Förmodligen är båda hojar bra för en nybörjare, eftersom skolorna använder dom. Kanske kan du ta en provlektion på respektive ställe för att bilda dig en uppfattning om vilken skola som verkar bäst och vilken hoj du trivs bäst med? Kan vara väl investerade pengar att slippa välja fel. Skulle nog göra så själv.

Jåke
2009-04-22, 17:36
Uppkörning på DR650 ger bara mellankort... Och varför träna på det som är enklast, då blir ju allt annat svårare sen när det inte är träning längre?

Jåke
2009-04-22, 17:40
GSX beteckningen indikerar en sporthoj för mig. Tror att de hade en vanlig, naken landsvägsmodell för en del år sedan på 750 cc. Om den hette GSX låter jag vara osagt.
GSX står faktiskt för en 4ventils GS-motor (radfyra med 4 ventiler per cylinder, inte totalt :p) och du tror alldeles rätt i att det är den "vanliga" hojen. Sportmodellerna heter alltid GSX-R, med R alltså :)

Den skulle jag rekommendera istället för en stånka som är mycket tjurigare för nybörjare, den tjyvstannar ju lättare osv. Och vi vet ju att man har svårt att hålla tillräckligt med gas i manövergården när man är grön, det blir gärna tomgång...

Mats Liifv
2009-04-22, 18:01
Uppkörning på DR650 ger bara mellankort... Och varför träna på det som är enklast, då blir ju allt annat svårare sen när det inte är träning längre?

Var lite skeptisk just angående kubiken. Konstigt att man har en så´n körskolehoj om den inte ger ett "riktigt" körkort. Då blir ju valet så mycket enklare! Vad är det som gäller för full behöighet angående kubik, hästkrafter och liknande?

guranisten
2009-04-22, 18:27
Jodå jag ska ta ett "riktigt" körkort så det ska väl inte vara några problem ang hojen. Dom har en savage för dom med begränsad behörighet. Kanske står fel kubik på deras hemsida, vad vet jag.
ja ett test åk på bägge kanske vore nått. Båda borde ju vara relativt bra nybörjarhojar

Nina
2009-04-22, 19:52
Jag skulle ändå gå på den med större kubik och GSX:en är snäll, lätt att handskas och krypa runt på banor med. Bra mc att lära sig köra på.

Mats: minst 750cc och så var det kW som spelar en roll, allt över 25 kW är tungt. Finns säkert fler regler, kolla in www.korkortsportalen.se vad som gäller.

Jåke
2009-04-22, 20:10
Sedär, jag visst inte att man tagit bort den tokiga 700-kubiksregeln redan. Fan vet om man skulle klara kortet själv :D

"A (obegränsad effekt)
motorcykel som har högre effekt än 25 kW eller ett förhållande mellan effekt och tjänstevikt som överstiger 0,16 kW/kg."

Jag envisas ändå med att GSX:en är lämpligare, om vederbörande inte tänkte sig en stånka själv senare? :)

guranisten
2009-04-22, 20:36
Nope det blir förmodligen en dragstar 1100 eller black widow 750. Kan iofs ändras på resans väg till och efter kortet är i hand:)

Wolfie
2009-04-22, 20:46
Tycker det verkar rörigt det här med dom olika klasserna det står ju så som du skriver Jåke men sen så står det om man läser om vad man måste ha för mc så här
"Behörighet A (obegränsad):
Motorns slagvolym får inte understiga 700 cm³.
Motorns effekt får inte understiga 35 kW" :confused:

Och hur är det om man tar kortet så man får A kortet(begränsat) Får man då det obegränsade sen efter 2 år utan att man behöver göra nått???

Jåke
2009-04-22, 23:06
"Behörighet A (obegränsad):
Motorns slagvolym får inte understiga 700 cm³.
Motorns effekt får inte understiga 35 kW" :confused:

Precis. Vilket diskvalificerar en DR650 som uppkörningshoj för obegränsat kort (A). Det var väl det jag tyckte...

guranisten
2009-04-23, 10:05
Tror nog trafikskolan har rätt hojar för de olika behörigheterna. Som jag sa så kanske det står fel kubikantal på deras sida men det står för tung A behörighet en DR650 och för begränsad A behörighet har dom en Savage hoj. I vilket fall som helst så kör jag nog på den andra, verkar vara en ganska vanlig hoj vid trafikskolor.
Tack för hjälpen :)

PatrikAdolfsson
2009-04-23, 10:08
Jag körde en Suzuki Bandit 650 för obegränsad A kort på körskolan. Den var dock uppborrad till en 700:a Frågade varför de inte hade större hojar och fick svaret att de är lättkörda och bra att lära sig köra på.

Nina
2009-04-23, 10:11
Ja, ta den med större kubik, jag tyckte den var lättkörd och smidig. Jag tror inte du kommer ångra valet. :)

pewa
2009-04-23, 11:22
Ang. det här med vad som är att klassa som tung MC, jag förstår inte riktigt varför men det verkar vara olika kriterier beroende på om det är körprov eller ej.

Generellt är en motorcykel att anse som tung då:
motorcykel som har högre effekt än 25 kW eller ett förhållande mellan effekt och tjänstevikt som överstiger 0,16 kW/kg.

Däremot ändras reglerna vid ett körprov, då gäller dessa krav:
Motorns slagvolym får inte understiga 700 cm³.
Motorns effekt får inte understiga 35 kW.

Dock läste jag på en annan bilskolas hemsida att de också kör med DR650, men att den är uppborrad för att kunna användas vid uppkörning för A(obegränsad).

Nina
2009-04-23, 11:28
Usch vad det krånglas och rörs till. Är det inte enklare som det var förr: 125 cc var lätt mc och allt annat över 125 cc var tungt?

Mats Liifv
2009-04-23, 12:58
Usch vad det krånglas och rörs till. Är det inte enklare som det var förr: 125 cc var lätt mc och allt annat över 125 cc var tungt?

Det var om inte bättre så i alla fall mycket enklare förr. Sen fick man köra vilken hoj som helst efter artonårsdagen, gissa om man väntade......:D

Jåke
2009-04-23, 17:53
Ang. det här med vad som är att klassa som tung MC, jag förstår inte riktigt varför men det verkar vara olika kriterier beroende på om det är körprov eller ej.

Dock läste jag på en annan bilskolas hemsida att de också kör med DR650, men att den är uppborrad för att kunna användas vid uppkörning för A(obegränsad).
Det förstår nog ingen, men så är det faktiskt.

Suzuki har ju faktiskt släppt sin Bandit 650 i 2 versioner av just den anledningen. 08'an finns faktiskt i en uppborrad 700-kubiksversion just med tanke på de knasiga svenska reglerna. Det ni! :)

Jåke
2009-04-23, 17:54
Usch vad det krånglas och rörs till. Är det inte enklare som det var förr: 125 cc var lätt mc och allt annat över 125 cc var tungt?
Ja, och värre kommer det tyvärr att bli om några år :(

Molgan
2009-04-23, 19:02
Suzuki har ju faktiskt släppt sin Bandit 650 i 2 versioner av just den anledningen. 08'an finns faktiskt i en uppborrad 700-kubiksversion just med tanke på de knasiga svenska reglerna. Det ni! :)
En sån fick jag köra, fin hoj. Hade bottenvrid som en literhoj så krypkörning på tomgång var lekande lätt. Spikrakt och brett varvtalsregister samt ABS, kändes nästan som fusk.

Wolfie
2009-04-23, 20:32
Hur är det om man tar kortet så man får A kortet(begränsat) Får man då det obegränsade sen efter 2 år utan att man behöver göra nått?

pewa
2009-04-23, 21:21
Hur är det om man tar kortet så man får A kortet(begränsat) Får man då det obegränsade sen efter 2 år utan att man behöver göra nått?

Stämmer! Tar man A(begränsad) får man automatiskt A(obegränsad) efter två år, från uppkörningsdatumet räknat.

Wolfie
2009-04-23, 21:38
Tack Pewa för svaret.
Då kan man ju köpa en gammal offroad typ en xr600 eller nått och ta körkortet med den och ha den i två år så får man det obegränsade kortet :D

engström67
2010-08-05, 10:15
jg tror faktist att jag ska lägga ut lite mer på ett mc-körkort.. för att jag såg en fyrhjuling igår en som jag tänkt köpa dvs en yamaha raptor den var inte vacker:-( föresten vad för sorts av hoj är lättast att köra upp med?
är de en sport hoj,glidare,custom eller en offroad?
nån de vore kul att vtea vad man ska köpa för hoj när de är dags:P

Hej en offroadhoj är den smidigaste hoj som finns att köra upp med.:)

erkagn
2010-08-05, 10:28
Ja, en offroad. Men för dem med korta ben kan den vara för hög. Då är en streethoj med upprätt körställning och lägre sitthöjd bättre.