handdator

Visa fullständig version : Är Honda hornet ett bra val?



ellie
2009-04-21, 23:35
Hej!

Kollar runt inför köpet av mitt livs första motorcykel. (Har inte ens kortet ännu). Jag har fallit för en Honda Hornet cb600 från -99. Är detta ett bra val för en total nybörjare? Hur är den i hantering?

Tacksam för snabba svar innan cykeln hinner bli såld ;D

/Elin

Molgan
2009-04-22, 07:40
Hej!

Kollar runt inför köpet av mitt livs första motorcykel. (Har inte ens kortet ännu). Jag har fallit för en Honda Hornet cb600 från -99. Är detta ett bra val för en total nybörjare? Hur är den i hantering?

Tacksam för snabba svar innan cykeln hinner bli såld ;D

/Elin
Så det blir ingen hoj för uppkörning på tung? Annars så är hojar som hornet, er-6 m fl väldigt uppskattade nybörjarhojar, små, lätta, bekväma.

d_sundsvall
2009-04-22, 22:51
Hej!

Kollar runt inför köpet av mitt livs första motorcykel. (Har inte ens kortet ännu). Jag har fallit för en Honda Hornet cb600 från -99. Är detta ett bra val för en total nybörjare? Hur är den i hantering?

Tacksam för snabba svar innan cykeln hinner bli såld ;D

/Elin

Jag tror att den är bra, jag har själv en yamaha fzs 600 -01, alltså liknande typ av cykel. Det är min första hoj och den är väldigt lättkörd, fast ändå rätt så kraftfull i fall man tar upp den över 7-8000 varv. Hornet har liknande effekt så den räcker mer än väl effektmässigt. Hornet saknar dock kåpa, men det är mer en smaksak antar jag. Se bara till att den är i bra skick och inte sönderbusad..

Läste faktiskt ett test mellan fzs och hornet och då var hornet den busigare cykeln, medans fzs var bättre lämpad ifall man vill åka lite längre sträckor.. (kåpa)

Kör försiktigt, det är inga leksaker....

pewa
2009-04-23, 11:11
Jag var själv inne på en HOnda Hornet innan jag köpte min första hoj, nu blev det ingen sån, men det var nära :)

Har provkört en kompis Hornet 600. Man sitter riktigt bra och den är väldigt smidig att köra, vibrationerna jämfört med min v-twin är obefintliga. Som nån skrev saknar den rutan vilket gör att det blir lite vinddrag, men inte mer än på andra nakna hojar. För att ta upp något negativt så krävs den en del varv innan den skjutsar iväg ordentligt, men det kanske man inte är ute efter som nybörjare ;)

Jag hade rekommenderat en Hornet 600! Alternativt en Hornet 900 om du inte vill behöva byta upp dig om någon säsong.

turbo
2009-04-28, 14:10
jag har flera kompisar som börjat med en hornet och alla är nöjda! den är väldigt snäll att köra men har ändå lite klipp om man bara är villig att varva.

jag hade köpt en 900 direkt, men nu är inte du jag :D

ellie
2009-04-28, 18:03
coolt, då blir det nog en hornet =) Tack för tipsen! Å ja... jag väger knappt femtio pannor så jag tror 600 räcker ett tag för mig =)

pewa
2009-04-28, 22:16
coolt, då blir det nog en hornet =) Tack för tipsen! Å ja... jag väger knappt femtio pannor så jag tror 600 räcker ett tag för mig =)

Hehe, säg inte det :)

Nämen en 600:a blir ett bra val! Den erfarenhet jag har av Honda är att de vet vad de pysslar med, gedigna grejer med bra kvalitet!
Horneten är både snäll motormässigt, lätt att hantera och inte allt för stor. Tror den kommer passa utmärkt!

Skulle du provköra och inte bli nöjd kan Kawasaki er-6 också vara ett intressant alternativ.