handdator

Visa fullständig version : Vilken härlig dag



Mats Liifv
2009-04-19, 19:30
Vilken härlig dag det blev i BMW-klubbens regi.
Vi åkte på fina grusvägar och riktigt krokiga asfaltsvägar från Norra Stockholm upp tilll Österbybruk. Eftersom hembageriet inte var öppet idag blev det fika i skogen för oss femton grusåkare som valt att delta. Vägarna var i riktigt gott skick och allt flöt på i ett bitvis ganska högt tempo. Kände för egen del att jag tog ett utvecklingssteg till mot att bli en, åtminstone, hygglig grusåkare. I detta fallet var det hojen som gjorde hela skillnaden. KTM:en är fantastisk. Nu kan jag plötsligen hänga med dom som kör 1200GS både på asfalt och grus. Det finns en oerhörd kraftreserv att ta av, till skillnad mot min tidigare Yamaha. Den fick jag "piska" ordentligt och ändå blev jag efter. Var liksom tvungen att ligga på gränsen för vad hojen klarade för att på ett någorlunda anständigt sätt hänga med. Min nya hoj går som tåget och sväljer alla ojämnheter utan att det märks. Det är bara att köra rakt över alla eventuella gropar. Märks verkligen att det är detta som hojen är byggd för. Den har motsvarat alla mina förväntningar.
Himla skön känsla att köra stående och bara med små rörelser få hojen att gå dit jag vill. Körde uteslutande på trean och fyran på grussträckorna. Perfekt att ligga på fyran, slå av lite inför en kurva och när jag ser vart kurvan tar vägen slå på gas igen. Trean använde jag bara när det var riktigt tvära kurvor. Vi hade en lättare marksyning, dessbättre utan andra skador än lite kosmetiska på hojen. Tror alla var riktigt nöjda med dagen, av alla leenden och skratt att döma. Vi som körde hela vägen tillbaka till utgångspunkten fick som bonus en tidigare okänd grusväg och några riktigt krokiga asfaltsträckor. En kille från trakten kände till dessa pärlor. Kul när flera personer vill vara med och bidra med sina kunskaper. Ser redan fram emot nästa tillfälle vi kan träffas och "flytta lite grus" igen.

Molgan
2009-04-19, 19:45
Låter härligt, längtar tills man får grusa igen. Var är de obligatoriska bilderna? =)

Mats Liifv
2009-04-19, 20:15
Tror dessvärre inte att det blev så många bilder tagna. Vi var fullt upptagna med hojsnack och körning. Får se till att ordna så att någon åker i förväg och plåtar till nästa gång. Hör av dig när du kommer till Storstan, så ska vi kunna ta en sväng på dom här underbara vägarna. Blev minst tjugofem mil rent grusåka idag. Har faktiskt hunnit med 130 mil med "Österrikaren" redan. Säsongen har börjat riktigt bra! Skönt att det gick bra för dig och att inte säsongen var över redan nu. Det gäller att köra försiktigt och inte ta några onödiga risker....

BIG1
2009-04-22, 19:44
Menar du att du hänger på en 1200 GS med din 640 eller har du köpt en större KTM?

Mats Liifv
2009-04-22, 20:24
Menar du att du hänger på en 1200 GS med din 640 eller har du köpt en större KTM?

Det går alldeles utmärkt att hänga med i deras tempo, numera. Att det skulle vara en så´n enorm skillnad mot min tidigare Yamaha hade jag faktiskt inte trott. Om du tycker grusåka är roligt och inte har testat en KTM tycker jag att du ska göra det om tillfälle bjuds. Den är verkligen som dom säger "Ready for race". Byggd endast med syfte att vara underhållande på grusväg. Tätare serviceintervaller än t.ex. Yamaha, vibrerar kanske lite mer, för den som är känslig, säkert inte japansk kvalitet i alla detaljer heller, men en sjutusan hoj till att vara rolig att köra när underlaget blir dåligt. Är jättenöjd så här långt, men vem vet vad man kör om ett par år?