handdator

Visa fullständig version : Ang. övningskörning och skjutsning



Caroline
2009-04-14, 15:44
Jag ska börja övningsköra nu och jag och min handledare har varsin mc. Får jag då ha någon som åker med mig som inte handleder?

pewa
2009-04-14, 17:03
Jag försökte kolla upp det där för något år sen men det hittade inget klart svar.

Vill minnas att förare måste ha fyllt 20 år för att få skjutsa på tung mc, och att motorcykeln ska vara avsedd för passagerare såklart. Kan ha fel dock...

De reglerna verkar sen ha tolkats olika beroende på vem man frågar. Enkel lösning är ju att låta passagerare åka bakpå handledaren istället :)

Dock en intressant fråga, ska forska lite mer.

Nina
2009-04-14, 17:14
Det rödmarkerade nedan borde besvara din fråga:

För att du ska få börja övningsköra för ditt mc kort privat så är det några krav som din handledare måste uppfylla för att bli godkänd. Först måste han eller hon fyllt 24 år, haft körkort för den behörigheten (A1, A begränsad eller A) i minst fem år sammanlagt under den senaste tio års perioden. Självklart måste han/hon ha vana och skicklighet utav mc körning. För att handledaren skall godkännas krävs det också att dennes körkort inte varit återkallat mer än tre månader sammanlagt under de senaste tre åren.

Formellt sett så är det handledaren som är förare vid övningskörning så denna har ett stort ansvar. Efter att ha blivit godkänd så får din handledare ett bevis utskickat till sig som måste tas med under övningskörningen. Det är några saker som skiljer sig när du övningskör privat mot hur det är på en trafikskola, framför allt så måste din privata handledare antingen åka med bak på motorcykeln eller köra en egen, på trafikskolan så kan din lärare ibland köra efter i bil. För att du ska få börja övningsköra för mc körkort måste du ha uppnått en viss ålder, för lätt mc kort är det 16 år, för mellanklassmotorcykel 17 år och 6 månader och för tung motorcykel är det 20 år som gäller.

Nina
2009-04-14, 17:16
…annars tror jag väl att man får i grupp övningsköra?

Hmmm… Hittar bara info om max 5 i grupp per handledare men inget om man har 1 handledare, övningskör på egen hoj med handledaren och sen följer en grupp med som redan har körkort.

Jan-Olov
2009-04-14, 17:38
En liten tanke om ansvar, om jag nu håller på med att lära mig köra så kanske det inte är lämpligt att behöva ta ansvar för någon annan som sitter där bak.

Mats Liifv
2009-04-14, 18:25
En liten tanke om ansvar, om jag nu håller på med att lära mig köra så kanske det inte är lämpligt att behöva ta ansvar för någon annan som sitter där bak.
Kan bara instämma. Känns som att man har fullt upp med att köra själv. Varför skulle eleven ha en passagerare i stället för handledaren, om nu ytterligare någon ska med? För min del skulle jag inte vilja åka med någon som precis börjat övningsköra.....

Tror du måste förklara hur du tänker här.

Caroline
2009-04-14, 21:09
Kunde preciserat mer i början......

Så här ligger det till: min sambo har mckort men har inte haft i fem år så han får inte handleda mig. Då vi har en mc hamnar vi i situation att han vill följa med när jag och min handledare kör men min handledare vill varken åka eller skjutsa så ska han med behöver han åka med mig. Är detta OK?

Guzzi-Leif
2009-04-14, 21:26
Ett mer filosofiskt resonemang som jag tvingats till när jag övningskör med sköna dottern:
Är man ute och åker eller är man ute och övningskör?

Tror att man måste göra ett val och vara 110% seriös på att enbart övningsköra, inte åka.

Caroline
2009-04-14, 21:33
Kan man inte vara ute och åka samtidigt som man övningskör? Om man ändå ska ta sig från punkt A till punkt B?

Guzzi-Leif
2009-04-14, 22:33
Kan man inte vara ute och åka samtidigt som man övningskör? Om man ändå ska ta sig från punkt A till punkt B?

Min slutsats blev "Nej!"
Inte av lagliga eller moraliska skäl utan för att man inte ska blanda äpplen och päron. Blir inte tillräckligt fokus då.
Fast det är ju MIN tolkning - gör inte anspråk på att äga allas sanning ;-)

Nina
2009-04-15, 06:17
Kunde preciserat mer i början......

Så här ligger det till: min sambo har mckort men har inte haft i fem år så han får inte handleda mig. Då vi har en mc hamnar vi i situation att han vill följa med när jag och min handledare kör men min handledare vill varken åka eller skjutsa så ska han med behöver han åka med mig. Är detta OK?
Jag tolkade texten jag hittade att du får skjutsa handledaren men ingen annan. Handledaren däremot som redan har körkort, får skjutsa vem han vill. Handledaren måste inte köra bakom dig, han kan köra framför också men måste ha uppsikt bakåt i speglarna.