handdator

Visa fullständig version : Bilister orsakar 60% av mc-olyckorna



pewa
2009-04-08, 09:31
http://www.hojen.nu/bilder/nyheter/2009/mcolyckor.gif

Bilisterna den stora boven bakom mc-olyckorna?
Det kanske låter som en dålig undanflykt för motorcyklister men Trygg-Hansa
presenterade nyligen en undersökning där de tittat närmare på ca 600 mc-olyckor
mellan 2006 och 2008.

Resultatet visar att sex av tio olyckor orsakats av bilister, vanligast genom att
en bilist missbedömt avståndet till en mc vid vänstersväng eller att bilisten missat
väjningsplikten. I del fall motorcyklister varit direkt vållande är vanligaste olyckan
att man kört på en bil bakifrån.

Samma undersökning, som för övrigt är baserad på motorcyklister som varit
försäkrade i just Trygg-Hansa, visar att fem av åtta mc-förare som omkommit
under de senaste åren är födda på 80-talet.

Enligt Lars Nilsson på Trygg-Hansa kan det bero på att många unga förare kör
väldigt kraftfulla hojar och ofta alldeles för fort.

Ingemar
2009-04-08, 09:56
Läste något på SMC hemsidan jag tyckte satt som en smäck. Löd så här.
KÖR MC SOM OM DU ÄLSKAR LIVET. (säger allt tycker jag)
Att förlita sig på andra duger inte utan ska man komma helskinnad hem efter en dag på hojen är det egna omdömmet det enda man själv rår över. Som mc-förare på allmän väg kan ju den minsta missbedömning eller misstag bli ödestigert tyvärr.

Nina
2009-04-08, 10:01
KÖR MC SOM OM DU ÄLSKAR LIVET. (säger allt tycker jag)

Eller att man räknar iskallt med att man inte syns alls, ibland får man låta bilisten köra ut från stopplikten trots att man själv är på huvudled.

Gibson
2009-04-08, 10:03
Ja det gäller att inte ta något för givet ute på vägarna, alltid vara uppmärksam.;)

Molgan
2009-04-08, 10:40
Enligt TH så är bilisten vållande i 7 av 10 olyckor med mc och bil inblandade, men singelolyckorna med mc är svåra att skylla på bilisterna. :) Såg för övrigt den här (http://www.youtube.com/watch?v=eqQBubilSXU) filmen postad på ett annat forum. Ger en rätt bra bild av problemen med "oj jag såg inte moppen"-olyckorna.

Mats Liifv
2009-04-08, 11:12
Ja det gäller att inte ta något för givet ute på vägarna, alltid vara uppmärksam.;)

Jag betraktar bilister som rådjur, dom kan komma överalltifrån och närsomhelst....;)

leffa
2009-04-08, 14:25
allt som inte sitter fastbultat i en korsning ser jag som tänkbara faror.

leffa
2009-04-19, 17:43
i dag körde jag en runda nyköping-tystberga-nyköping när jag hade passerat sjösa gård riktning nyköping så svänger en röd saab ut framför mig i nästa korsning han har väjningsplikt men antingen så såg han mig inte annars gav han fan i det,jag ska skaffa mig en helvit hjälm för dom syns mycket bättre än en svart hoppas det hjälper lite.

Nina
2009-04-19, 17:50
…så svänger en röd saab ut framför mig i nästa korsning han har väjningsplikt men antingen så såg han mig inte…
Mycket troligt att han inte såg dig. Om du ska skrämma slag på bilisterna så ta på dig en gul väst samt vit hjälm. Då tror alla att en polis kommer körande och då lär de se dig. ;)